Jos lapsesi ei mene koulun konserttiin niin mitä tekee sen aikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ymmärrä tuota musiikin ja television kieltoa, samalla kun netti on sallittu.

Tv:n kuin laitat päälle voit katsoa televisio-ohjelmasta mitä tulee ja katsot sen kivan ohjelman.
Sitten tv kiinni tai kanavan vaihto kun tulee jotain ei sopivaa ohjelmaa.

Netti on täynnä kaikkea kakkaa ja jos klikkaat jollekin viattomalle sivulle, saattaa ruutuun lätkähtää eroottinen mainos tai muuta ei sopivaa.

Googletat jotain uutta sanaa ja sitten löydät viattomalta näyttävän sivun, jossa on haluamasi tieto.
Klikkaat sen auki ja siinä voi taas olla jotain ei niin kivaa.

Jos on vierekkäin musiikki, tv ja netti niin netti on se kaikista vaarallisin ja arvaamattomin laite

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
nukutin lapsia tässä välissä. Ei mun mielestä tässä oleellisinta ollu tuo että miksi ne lapset ei sinne konserttiin mene vaan että mitä tekevät sen aikaa. Ja siis koululta tulee automaattisesti kysely että voiko lapsesi osallistua konserttiin.
Mutta siis ollaan lestadiolaisia. ja siis on musiikkia mitä ei kuunnella ja mitä kuunnellaan. vaikea mitään selvää rajaa vetää mut siis lähinnä klassinen (ja sen tyylinen) musiikki on sitä mitä kuunnellaan. Mutta ei käydä edes klassisen musiikin konserteissa.

Mä en tajua, mutta sun oma tapasi ja vakaumuksesi, ja ei todellakaan ollut olenaista sun kysymyksessä,kyllä munkin mielestä lapset vois kivaa tehdä sen aikaa. Mikähän sitte kelpais, ettei vaan menis synnin puolelle. Olen nyt tietty vähän ilkeäkin , mutta miten joku konsertti vois tuhota lapsen uskon?

Mun mielestä konsertit ja näytelmät tms. kuuluu jossain määrin kyllä yleissivistykseen, että kyllä ne voisi olla ihan pakollisia, kuten joku matikkakin on.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Oletko ollut yhteydessä opettajiin, heillä voi olla vaikea keksiä korvaavaa sallittua toimintaa.

En vielä. Mutta aion olla. Esim viime keväänä toiset oli lähdössä 80 km:n päähän linja-autolla teatteriin. Koulun ehdotus oli että lapset jää koululle tekemään tehtäviä. Itse ehdotin että eivätkö voi mennä linja-autolla muiden mukana ja teatterin sijasta kirjastoon. Viikon opettajat miettivät ja ehdotus meni läpi. Mun mielestä tässä on kyse siitä että ei edes mietitä vaihtoehtoja.

Miksi mennä kirjastoon 80 kilometrin päähän?

Miksi mennä konserttiin 80km päähän?

Olenko mä tylsä kun vaikka mä en ymmärrä mitä haittaa tuosta olisi, voin kuitenkin kunnioittaa aapeen valintaa ja hyväksyä toiminnan? Kun siinä ei kuitenkaan vahingoiteta ketään tms. Vanhempana lapsi itse tekee omat valintansa kasvatuksen perusteella, kuten yleensäkin esim alkoholin ja tupakan ym suhteen.

*avaa sateenvarjon*

Alkuperäinen kirjoittaja liinus:
Mielestäni sen koululla tekemisen pitää olla "tylsempää" kuin se meno minne mennään. Muutoin koulun normaaliin ohjelmaan osallistuvien into osallistua kärsii. Jos yläkouluikäisilel sanotaan, että toiset jää kouluun katsomaan leffaa ja teidän on pakko mennä konserttiin niin kohta niihin koulun järjestämiin tapahtumiin ei ole yhtään osallistujia.

Siis ei lapset voi vapaasti valita vaan tuon kiellon pitää tulla kotoa ja perusteltuna.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Oletko ollut yhteydessä opettajiin, heillä voi olla vaikea keksiä korvaavaa sallittua toimintaa.

En vielä. Mutta aion olla. Esim viime keväänä toiset oli lähdössä 80 km:n päähän linja-autolla teatteriin. Koulun ehdotus oli että lapset jää koululle tekemään tehtäviä. Itse ehdotin että eivätkö voi mennä linja-autolla muiden mukana ja teatterin sijasta kirjastoon. Viikon opettajat miettivät ja ehdotus meni läpi. Mun mielestä tässä on kyse siitä että ei edes mietitä vaihtoehtoja.

Miksi mennä kirjastoon 80 kilometrin päähän?

Miksi mennä konserttiin 80km päähän?

Oli ainakin isompi kirjasto ku tääl meidän tuppukylällä.

Alkuperäinen kirjoittaja vakavavakaumus:
Alkuperäinen kirjoittaja vakavavakaumus :
En nyt välttämättä tarkoita ap:ta, mutta ihmettelen suuresti näitä ns. vakaumuksia, joissa on jotain ihan hihasta vedetyn oloisia sääntöjä. Kuten just se, että tv:tä ei voi katsoa. Mutta entä jos katsoo näytelmää? Onko sekin syntiä? Tai lasten jotain esitystä tms. Eihän näillä ole oikeastaan mitään eroa tv:seen, mutta jossain kohtaa homma muuttuukin synniksi... Oikeesti, mistä luulette tällaisten sääntöjen tulevan? Ehkä joku kirkonisä on ehtoollisviinit nautittuaan vitsinä keksinyt ja joku raukka on ottanut tosissaan ja kirjannut ylös! :)

Anteeksi mutta mulla ei ole nyt aikaa alkaa tästä tappelemaan. Mutta siis ei katota näytelmiä ym. Itse tehdyt on eriasia. Ja koulussa osallistutaan kyllä välillä sellaseenki mitä kotona ei tehtäis. kun ei ihan kaikesta voi pois olla.

En halua tapella, ihmettelen vaan suuresti, miten jotkut tekee vapaaehtoisesti elämästään vaikeaa... Musiikki on kuitenkin aika iso juttu ihmisten elämässä ja historiassa, niin onhan se vähän hassua, jos se onkin sitten joku synti! Eihän tietenkään kaikesta musiikista pidä tykätä, mutta joku yleinen kielto tms. on kyllä ihan hupsua.

miksikähän tästäkin tuli tällainen arvosteluketju vaikka ap kysyi ihan asiallista asiaa.

Olenko mä tylsä kun vaikka mä en ymmärrä mitä haittaa tuosta olisi, voin kuitenkin kunnioittaa aapeen valintaa ja hyväksyä toiminnan? Kun siinä ei kuitenkaan vahingoiteta ketään tms. Vanhempana lapsi itse tekee omat valintansa kasvatuksen perusteella, kuten yleensäkin esim alkoholin ja tupakan ym suhteen.

*avaa sateenvarjon*

Ei kouluaineista muutenkaan saa valita mieleisiään. Kyllä opetukseen kuuluvat tilaisuudet, jotka ovat ei-uskonnollisia ja ei-poliittisia, pitäisi olla pakollisia kaikille. AP:kin pääsisi helpommalla kun ei tarvitsisi joka kerta erikseen pohtia, että voiko ne lapsiraukat päästää sinne vai ei! :)

Joo ei yksi konsertti maata kaada. ja on nuo välillä jossain ollutkin. Mutta jos kotiin tulee kysely että osallistuuko lapsesi niin miksi laittaisin että osallistuu jos voi olla poiskin? Kun kuitenkin konsertin sisältö sotii omia arvoja vastaan.

*avaa sateenvarjon*

Ei kouluaineista muutenkaan saa valita mieleisiään. Kyllä opetukseen kuuluvat tilaisuudet, jotka ovat ei-uskonnollisia ja ei-poliittisia, pitäisi olla pakollisia kaikille. AP:kin pääsisi helpommalla kun ei tarvitsisi joka kerta erikseen pohtia, että voiko ne lapsiraukat päästää sinne vai ei! :)
TÄmä menee samaan sarjaan ku kaikki ei voi osallistua kevätjuhlaan jos siellä lauletaan niinki viaton laulu ku suvivirsi.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
En nyt välttämättä tarkoita ap:ta, mutta ihmettelen suuresti näitä ns. vakaumuksia, joissa on jotain ihan hihasta vedetyn oloisia sääntöjä. Kuten just se, että tv:tä ei voi katsoa. Mutta entä jos katsoo näytelmää? Onko sekin syntiä? Tai lasten jotain esitystä tms. Eihän näillä ole oikeastaan mitään eroa tv:seen, mutta jossain kohtaa homma muuttuukin synniksi... Oikeesti, mistä luulette tällaisten sääntöjen tulevan? Ehkä joku kirkonisä on ehtoollisviinit nautittuaan vitsinä keksinyt ja joku raukka on ottanut tosissaan ja kirjannut ylös! :)

Anteeksi mutta mulla ei ole nyt aikaa alkaa tästä tappelemaan. Mutta siis ei katota näytelmiä ym. Itse tehdyt on eriasia. Ja koulussa osallistutaan kyllä välillä sellaseenki mitä kotona ei tehtäis. kun ei ihan kaikesta voi pois olla.

En halua tapella, ihmettelen vaan suuresti, miten jotkut tekee vapaaehtoisesti elämästään vaikeaa... Musiikki on kuitenkin aika iso juttu ihmisten elämässä ja historiassa, niin onhan se vähän hassua, jos se onkin sitten joku synti! Eihän tietenkään kaikesta musiikista pidä tykätä, mutta joku yleinen kielto tms. on kyllä ihan hupsua.

miksikähän tästäkin tuli tällainen arvosteluketju vaikka ap kysyi ihan asiallista asiaa.

Sanoppa se. Kiitos tuesta.

*avaa sateenvarjon*

Aha.

Siksikö jo 80-luvulla ainakin oli muille elämänkatsomusta ja meille taviksille uskontoa? Katsos joillain uskonto ulottuu ihan syömisiinkin asti ;) että ei se ihan yksiselitteinen juttu ole ei-ev.lut uskonnon omaaville... :whistle:

Joo ei yksi konsertti maata kaada. ja on nuo välillä jossain ollutkin. Mutta jos kotiin tulee kysely että osallistuuko lapsesi niin miksi laittaisin että osallistuu jos voi olla poiskin? Kun kuitenkin konsertin sisältö sotii omia arvoja vastaan.

Voitko kertoa, mikä oli tuo sisältö tällä kertaa? Eli minkälainen konsertti sotii arvojasi vastaan?

En minä voi mitään sille, että en ymmärrä, mikä musiikissa on syntiä.
Olen tosin aina ihmetellyt uskontojen lahkoja. Miksi sitä ei voi uskoa terveesti?

En tarkoita olla ilkeä, mutta olen kuullut niin paljon (jo aikuisilta) lapsilta, miten ahdistavaa kotona oli uskonnon takia.

Minunkin koti oli uskonnollinen, äiti on uskovainen. Mutta hän on onneksi terve sellainen.

No siis mä en henk.koht ymmärrä että koulun pitäis olla keksimässä sitte kivaa virikettä niille jotka ei osallistu tuollaiseen tilaisuuteen. Ja todellakin olen itekkii ollu siinä tilanteessa että voin valita osallistuako vai ei. Kyllä nuo on myöskin sellaisia sosiaalisia tilaisuuksia koululaisille joissa voi viettää aikaa tuntien ulkopuolella. Itse olisin varmasti kiukutellut vanhemmilleni mikäli he olisivat kieltäneet osallistumiseni. Oli niissä aina kivaa jo ihan niiden kavereiden takia =) Eikä meitä kyllä hyysättykään samalla lailla kuin tänä päivänä hyysätää milloin minkäki vakaumuksen takia...

*avaa sateenvarjon*

Aha.

Siksikö jo 80-luvulla ainakin oli muille elämänkatsomusta ja meille taviksille uskontoa? Katsos joillain uskonto ulottuu ihan syömisiinkin asti ;) että ei se ihan yksiselitteinen juttu ole ei-ev.lut uskonnon omaaville... :whistle:

No mitä olisit mieltä aiemmasta esimerkistäni, jos perustettaisiin uskonto, jossa esim. ruotsin kieli on syntiä. Olisiko silloin mielestäsi oikeus vapauttaa lapset ruotsin opetuksesta? Ihan yhtä rationaalinenhan tämä ruotsin synnillisyys olisi kuin joku konserttikin.

Voitko kertoa, mikä oli tuo sisältö tällä kertaa? Eli minkälainen konsertti sotii arvojasi vastaan?

lyhyesti sanottuna siinä ei ollu sisältöä ollenkaan. eli pelkkää viihde musiikkia. Siksi en näe syytä joustaa periaatteesta että ei käydä konserteissa. Kuten jo yllä kirjoitin niin joskus olen katsonut aiheelliseksi joustaa.
Ja siis onko lestadiolaiset ainoita jotka ei osallistu kaikkeen mitä koulussa järjestetään? (tosin meidän koulussa on).

Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:
No siis mä en henk.koht ymmärrä että koulun pitäis olla keksimässä sitte kivaa virikettä niille jotka ei osallistu tuollaiseen tilaisuuteen. Ja todellakin olen itekkii ollu siinä tilanteessa että voin valita osallistuako vai ei. Kyllä nuo on myöskin sellaisia sosiaalisia tilaisuuksia koululaisille joissa voi viettää aikaa tuntien ulkopuolella. Itse olisin varmasti kiukutellut vanhemmilleni mikäli he olisivat kieltäneet osallistumiseni. Oli niissä aina kivaa jo ihan niiden kavereiden takia =) Eikä meitä kyllä hyysättykään samalla lailla kuin tänä päivänä hyysätää milloin minkäki vakaumuksen takia...

Oletko kuullut sanaa kunnioitus? Toivottavasti tiedät mitä se tarkoittaa...

Niinpä, hyyssäminen ei ole hyvästä.

lyhyesti sanottuna siinä ei ollu sisältöä ollenkaan. eli pelkkää viihde musiikkia. Siksi en näe syytä joustaa periaatteesta että ei käydä konserteissa. Kuten jo yllä kirjoitin niin joskus olen katsonut aiheelliseksi joustaa.
Ja siis onko lestadiolaiset ainoita jotka ei osallistu kaikkeen mitä koulussa järjestetään? (tosin meidän koulussa on).

Hmm... mielenkiintoista... itsekin musiikkia sekä musiikkitekniikkaa opiskelleena uskoisin, että kaikessa musiikissa on sisältöä...

Eikö ole hyvä, että lapsi tutustuu monenlaiseen musiikkiin ja löytää sellaisen musiikkilajin, josta itse tykkää?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Olen tosin aina ihmetellyt uskontojen lahkoja. Miksi sitä ei voi uskoa terveesti?

En tarkoita olla ilkeä, mutta olen kuullut niin paljon (jo aikuisilta) lapsilta, miten ahdistavaa kotona oli uskonnon takia.

Minunkin koti oli uskonnollinen, äiti on uskovainen. Mutta hän on onneksi terve sellainen.

LÄhinnä se laulujen sisältö.

Alkuperäinen kirjoittaja uskomatonta:

Oletko kuullut sanaa kunnioitus? Toivottavasti tiedät mitä se tarkoittaa...

Tiedän =) Mutta ilmeisesti minun kouluni ei kunnioittanut minua sitten kun eivät olleet keksimässä milloin mitäkin virikettä kirkossa käyntien ajaksi :/ Kuten sanottu, kyllä nuo tilaisuudet ovat myöskin sosiaalisia tapahtumia joissa tilaisuuden tarkoitus ei ole se pääasia niille oppilaille.

Sanoitus mullakin kävi mielessä

Alkuperäinen kirjoittaja nn:

Sanoitus mullakin kävi mielessä

Jotenkin vaikea uskoa, että koulu veisi lapsia konserttiin, jossa olisi jotain epäsiveellisiä tms. lauluja. Olisi kyllä kiva tietää, minkälaisista lauluista oikeastaan oli kysymys.

Yhteistyössä