Jos konttaaminen jää väliin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lasipallo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lasipallo

Vieras
Muistaisin kuulleeni, että jos lapsi ei opi konttaamaan, vaan jättää tämän vaiheen väliin, sillä on merkitystä aivojen kehitykselle. Muistanko oikein, onko jollain tietoa?
Poikani 11kk vain ryömii, ja nyt on alkanut nousta tukea vasten seisomaan ja ottaa askelia tuettuna, mutta ei siis konttaa..

meillä kans poika 11k, ei kontaa, mutta menee istualtaan eteenpäin. Neuvolatäti epäili, ettei konttaakaan, vaan lähtee suoraan kävelemään. Itekään en oo kontannu (oon menny samalla tavalla eteenpäin kun poikani), enkä myöskään oo huomannu aivoissani kovinkaan pahaa kehitysviivettä :kieh: (oon kuitenkin amk:n käynyt...)

Ei se varmasti ole vaikuttanut mun aivojen kehitykseen. Mä ryömin eka ja 7-8kk ikäisenä kävelin lujaa vauhtia. Tai sitten tästä maasta jäi puuttumaan yksi huippunero, mä olen vain älykäs nyt.

Siis fysioterapeutit mainostaa tota jokaisen kehitysvaiheen läpi käymistä koska jonkun väliin jäämisellä VOI olla vaikutusta myöhempään kehitykseen. Esim toi konttaaminen kehittää aivojen oikean ja vasemman puoliskon rinnakkaistoimintaa koska siinä totetutuu vastavuoroinen liike ja se ei mahdollistu ilman taitavaa painonsiirtoa joten on siksi hyvä vaihe läpikäydä. Mutta se ei oo mikään katastrofi jos joku vaihe jää väliin, ihan terveitä ja viisaita lapsia tulee niistäkin jotka eivät konttaa! Aina eikaikki mee oppikirjan mukaisesti.

Meillä meinas hurrikaani jättää väliin nuo maatamyöten menemiset, siis ensimmäinen liikkuminen oli kun nousi tukea vasten seisomaan. Sitten otti kuitenkin pikkuserkusta mallia ja ryömi pari viikkoa, konttas pari viikkoa ja lähti kävelemään. Toki tietysti konttaili edelleen vaikka jo kävelikin.

Kehitysviiveistä mä en tiedä mitään.

ok mä muistan sit väärin. ja en oo huolissaan siitä etteikö konttais IKINÄ, vaan tarkoitin lähinnä tätä että miten yhtä kehitysvaihetta pitäis seurata toinen, ennenkuin tulee seuraava etc.

Alkuperäinen kirjoittaja Älä huoli!:
Siis fysioterapeutit mainostaa tota jokaisen kehitysvaiheen läpi käymistä koska jonkun väliin jäämisellä VOI olla vaikutusta myöhempään kehitykseen. Esim toi konttaaminen kehittää aivojen oikean ja vasemman puoliskon rinnakkaistoimintaa koska siinä totetutuu vastavuoroinen liike ja se ei mahdollistu ilman taitavaa painonsiirtoa joten on siksi hyvä vaihe läpikäydä. Mutta se ei oo mikään katastrofi jos joku vaihe jää väliin, ihan terveitä ja viisaita lapsia tulee niistäkin jotka eivät konttaa! Aina eikaikki mee oppikirjan mukaisesti.

entä jos ei oo vauvana ikinä kääntyny mahasta selälleen, ryöminy tai kontannu..? :o

Mäkin olen kuullut moisesta, mutta en ole lukenut (että olisin ihan varma, mitään tutkimusta aiheesta).

Mun poika jätti konttausvaiheen väliin ja on ollut puheen kehityksessään keskivertoa hitaampi, ja vieläkin minusta puhuu vähän hassusti ikäisekseen. Tiedä sitten...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
aika hyvin olen omasta mielestäni kehittynyt, vaikka en koskaan kontannut. Yliopistoonkin pääsin konttaamatta ;)

Eihän yliopistoon pääseminen ole mikään tae älykkyydestä tai siitä, että jokin kehitysvaihe olisi jäänyt väliin.

Eli siis se konttaamiseen vaadittava vastavuoroisuus ja painon siirto voi tulla vasta myöhemmin, kävelemään oppiessa, ja kävelemään oppiminen saattaa viedä vähän kauemmin aikaa jos ei ole kontannut. Kauemmin on siis viikkoja tai kuukausia kauemmin eli ei siis käytännössä merkitystä. Selitinkö ihan kamalan monimutkaisesti??

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ok mä muistan sit väärin. ja en oo huolissaan siitä etteikö konttais IKINÄ, vaan tarkoitin lähinnä tätä että miten yhtä kehitysvaihetta pitäis seurata toinen, ennenkuin tulee seuraava etc.

Juu älä huoli, todellakaan. Omalla pojalla jäi ryömiminen väliin. Peruuttamisesta mentiin suoraan konttaukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Älä huoli vielä jatkaa...:
Eli siis se konttaamiseen vaadittava vastavuoroisuus ja painon siirto voi tulla vasta myöhemmin, kävelemään oppiessa, ja kävelemään oppiminen saattaa viedä vähän kauemmin aikaa jos ei ole kontannut. Kauemmin on siis viikkoja tai kuukausia kauemmin eli ei siis käytännössä merkitystä. Selitinkö ihan kamalan monimutkaisesti??

Tätä olin itsekin kirjoittamassa! Konttaaminen antaa "valmiudet" kävelyyn ja juoksuun mutta vaikka ei konttaisi niin kyllä ne oppii kävelemään ja juoksemaan.

apua..kertokaas nyt. toi kakkonen ei ikinä oppinu ryömii, konttaa, kääntyä masulleen, nousta istumaan makuuasennosta...jne. oppi kävelee vasta ku oli 1v8kk. ennen sitä oli peppukiitäjä. onko siinä muksussa jotain häikkää nyt??? :o vauvana se ei oppinu juuri mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja jep taas:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
aika hyvin olen omasta mielestäni kehittynyt, vaikka en koskaan kontannut. Yliopistoonkin pääsin konttaamatta ;)

Eihän yliopistoon pääseminen ole mikään tae älykkyydestä tai siitä, että jokin kehitysvaihe olisi jäänyt väliin.

en nyt ihan ymmärtänyt pointtiasi, mutta ok. En ole siis älykäs ;)

Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
apua..kertokaas nyt. toi kakkonen ei ikinä oppinu ryömii, konttaa, kääntyä masulleen, nousta istumaan makuuasennosta...jne. oppi kävelee vasta ku oli 1v8kk. ennen sitä oli peppukiitäjä. onko siinä muksussa jotain häikkää nyt??? :o vauvana se ei oppinu juuri mitään...

Osaako hän ne asiat nyt?

Eikö teillä neuvolassa puututtu asiaan?

Sinä äitinä parhaiten tiedät onko kaikki kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Murisija:

Osaako hän ne asiat nyt?

osaa osaa.kun ikää kohta 5v. tuntuu vaan välillä että kaikki ei mee ihan täysillä. neuvolassa ei sanottu mitään. fysiossa käytiin kerran kun oli 1.5v eikä osannu kävellä.

se on muutenkin aika villi eikä tottele yhtään mutta oon ajatellu että se on uhmaa. mitä jos ei kaikki ookaan kunnossa. :o

Äitini mulle selitti (on th) et ei opi tuota vuorotahtia jos ei konttaa. Voi vaikuttaa myöhemmin esim hiihtämiseen. Meillä tuo nuorimmainen menee istalleen ja nyt kun täytti vuoden menee melkoista vauhtia tukea vasten. Äitini vaan jankuttanut viieisen puoli vuotta tuosta konttaamisesta. Mutta etpä tuota väkisinkään pientä konttaamaan opeta. Niin ja ei tuo nuorimmainen ryöminytkään. Oppi ensin istumaan ja siitä sitten lähti liikkeelle. En kyllä ite jaksa olla huolissani et ei kehity normaalisti.

esikoiseni ei kontannut, kuten en minäkään aikanaan. emme osaa kumpikaan hiihtää ja olenkin ajatellut, että se voisi selittyä sillä, että aivoista on vauvana jäänyt konttauksen tuoma liikerata väiin. muuten olemme ihan normeja.

Alkuperäinen kirjoittaja Murisija:

Osaako hän ne asiat nyt?

osaa osaa.kun ikää kohta 5v. tuntuu vaan välillä että kaikki ei mee ihan täysillä. neuvolassa ei sanottu mitään. fysiossa käytiin kerran kun oli 1.5v eikä osannu kävellä.

se on muutenkin aika villi eikä tottele yhtään mutta oon ajatellu että se on uhmaa. mitä jos ei kaikki ookaan kunnossa. :o

No jos nyt osaa kaikki nuo asiat niin eiköhän kaikki ole kunnossa.

Ota asia puheeksi neuvolassa jos tuntuu "että kaikki ei mee ihan täysillä".

Uskoisin kyllä että fysioterapiaa olis jatkettu jos fyysinen kehitys sitä olis vaatinu että olisko ongelmaa sit puheen kehityksen puolella?

Soittele sinne neuvolaan tosiaan, saat lähetteen vaikka puheterapeutin konsultaatioon tai sitte kasvatus ja perheneuvolaan jos tuo uhmakkuus ja tottelemattomuus pahenee.

meillä tyttö ei oppinut konttaamaan, takaperin meni sitten nousi tukea vasten ja käveli 11kk:na. Osaa hiihtää normaalisti, oppinut kaikki tiedot ja taidot normaaliin tahtiin. ja ikää kohta 6v.

Yhteistyössä