Jos kokkaat eri tavalla kuin sosiaalihuollon täti, lapsesi otetaan huostaan.

  • Viestiketjun aloittaja kokkikurssille matka
  • Ensimmäinen viesti
"veiras"
Pointtina tuossa jutussa varmaankin on se, että jos lapset huostaanotetaan hieman kyseenalaisen syyn takia niin vanhemmilla ei ole kunnollista valitusoikeutta. Ei ole ulkopuolista ja puolueetonta tahoa joka arvioisi onko makaronien sekoittaminen kunnon syy huostaanottoon.
 
"erilainen"
Tuttavallani oli aikoinaan tilanne että hän itse pyysi lapselleen väliaikaista sioitusta koska lapseen ei saanut mitään kuria ja kontaktia.
Syynä tietenkin se kaveriseura ja hankala teini ikä.
Sijoitus onnistui mutta äiti ihmetteli sioituspaikan asennetta äitiä kohtaan ja sehän selvisikin sossun laatimista papereista.
Sinne oli mm kirjoitettu täysin perättömästi äiti kärsii erittäin vakavista mt ongemista ja lapsi kärsii sen vuoksi asua ja kehittyä kuten nuoren kuuluu.
Äiti vaati tuota perätöntä kirjoitusta poistettavaksi vaan sepä ei ollutkaan niin helppoa, siis yhden virkailijan omasta päästä keksitty juttu leimasi äidin :( että sossutädillä on oikein pätevyys psykiatriksikin ?
Kamalalla tappelulla se muistaakseni oikaistiin niihin papereihin,
ja tämä vaan oli yksi mitä siellä luki sontaa siis.
Ihan kokonaan totuutta niissä lapuissa ei koskaan tullut lukemaan mutta tuo äidin vakava mt ongelma jäi niin mieleeni kun tämä äiti siitä joutui aika kovastikin kärsimään ja sotaa käymään.
(tuo lapsi jo yli 18v joten eipä sillä niin väliäkään)

Ja totuus oli oikeasti ihan se että äiti oli huolissaan nuoren tulevaisuudesta jotta ei pilaa elämäänsä ja otti itse yhteyttä sosiaalitoimeen (ls) jotta saisi apua nuorelle.
 
"vierailija"
Kyllä tällaiset uutisoinnit vaikuttavat ihmisiin. Moni alkaa pelkäämään lastensuojelua entistä enemmän eikä uskalla tehdä ilmoituksia vaikka syytä olisi. Tämä aihe on muutenkin aikamoinen tabu.

Kyllä minäkin kavahdan sanaa "lastensuojelu" vaikkei minulla ole siitä mitään kokemusta.

Olisi hyvä tehdä joku (vaikka näytelty) sarja lastensuojelusta ja tilanteista, jolloin lapsi OIKEASTI otetaan pois. Ihmisille tulisi tehdä myös selväksi että sossujen on tarkoitus auttaa eikä riistää lasta pois vanhempien luota.

Kyllä tuo lapsen menettäminen on pahinta mitä voi tapahtua, silloinkin kun siihen on syy.
 
sossukka
Jos joku ei osaa tehdä makaronilaatikkoa oikein, se kertoo siitä että elämänhallinta on todennäköisesti muutenkin hakusessa. Silloin huostaanotto on lapsen etu ja se pitää tehdä kiireellisenä.
 
HippuTAR
Mun on niin vaikee uskoo näitä juttuja. Siis sen oon omakohtaisesti kokenu että ihan kummallisiin asioihin kiinnitetään huomiota tai siis ihan normaaleja juttuja kirjataan ylös muka jotenkin erikoisina. Mutta että tollasten takia huostaanotettaisiin? Toisaalta kai niitäkin tapauksia on ku niistä niin paljo puhutaan.

Tässä kunnassa kun ei vaan huostaanoteta sitte millään. Tiedän 30:n vuoden ajalta useita lapsia jotka ois pitäny huostaanottaa mutta vain kahden kohdalla näin tapahtui ja sekin vuosia myöhemmin ku ois pitäny. Osa on lapsista on pyytäny itse huostaanottoa, osalla vanhemmat, osalla ei kumpikaan mutta huostaanotto ois silti pitäny tehdä, tilanne soskan tiedos mutta mitään ei tehdä. Ja nää on kaikki siis ollu/on tapauksia joissa oikeesti lapsia hakattu, henkistä pahoinpitelyä, laiminlyöntiä (ei esim. riitävästi ruokaa, vaatteita yms.), vanhemmat alkoholisteja, nuori menossa täysin hunningolle ja vanhemmat ei voi mitään yms. Mutta ei, ku koitetaan vaan avohuollon toimenpiteitä ja seurataan ny vielä vähän...
 
sossukka
Mulla oli perhetyöntekijät merkanneet papereihin että "lapsen ristiäislahjat ovat pitkin lattiaa perhetyöntekijöiden saapuessa". Kyllä kai kun tulivat ristiäisistä seuraavana aamuna käymään ja oltiin just siskon kanssa tutkimassa mitä vauva sai lahjaksi. Toisella kertaa oli kirjoitettu että "vauva nukkuu edelleen kun perhetyöntekijät tulevat käymään", ikään kuin se ois huono asia että 2kk ikäinen vauva nukkuu hyvin.
Ei ole asiakkaan tehtävä arvioida onko hänen toimintansa oikein, Asiakas ei näe itseään objektiivisesti. Kyllä me tiedämme että vauvan kuuluu herätä aamulla. Muuten sillä ja perheellä ei elämänhallinta ole kunnossa. Ja ei siellä varmaankaan ole usein siivottu.
 
"hei"
Jos joku ei osaa tehdä makaronilaatikkoa oikein, se kertoo siitä että elämänhallinta on todennäköisesti muutenkin hakusessa. Silloin huostaanotto on lapsen etu ja se pitää tehdä kiireellisenä.
ethän ole tosissa ethän? :O Kuka muuten määrittelee miten makaronilaatikko tehdään oikein? Eiköhän senkin voi tehdä monella tapaa. Mutta kyllä, en yhtään epäile etteikö luovuuden huipuilla runosuoni sykkisi ja tällaistakin tekstiä niistä papereista löydy :) On ne vaan semmosia satutätejä nuo sossukat, harmi etteivät ole kirjailijoiksi ryhtyneet ;)
 
Ihvojvjiihhivihv
No jos jotain on lähiaikoina opittu niin se, että huostaanottoja tehdään ihan liian vähän ja liian myöhään ja juuri tästä ap ajamasta syystä, tai sen pelosta.
 
piinattu
Ei ole asiakkaan tehtävä arvioida onko hänen toimintansa oikein, Asiakas ei näe itseään objektiivisesti. Kyllä me tiedämme että vauvan kuuluu herätä aamulla. Muuten sillä ja perheellä ei elämänhallinta ole kunnossa. Ja ei siellä varmaankaan ole usein siivottu.
Kyllä kai se yhdeksänkin on aamulla, siihen aikaan tuo vierailu tapahtui. Siisteydestä olen kyllä aina pitänyt huolta, kai niissä papereissa sitten ois erikseen lukenut sekin että asunnossa yleisesti on sotkuista jos näin ois ollut.
 
"HöpöHöpö"
Ei ole asiakkaan tehtävä arvioida onko hänen toimintansa oikein, Asiakas ei näe itseään objektiivisesti. Kyllä me tiedämme että vauvan kuuluu herätä aamulla. Muuten sillä ja perheellä ei elämänhallinta ole kunnossa. Ja ei siellä varmaankaan ole usein siivottu.
Herrajjestas, ja sitten väitetään ettei olla päättömän joustamattomia arvioinnissa.
Meille ei ainakaan kukaan valittanut kun 2 kk lapsi valvoi yöt ja nukkui päivät. Mä olin ainut joka valitti kun meinasin nukahtaa pystyyn väsymyksestä. Neuvolasta vaan sanottiin että kyllä se aikaa myöten korjaantuu, vauvojen rytmit nyt on joskus tuollaisia. Ja nimen omaan sanottiin että on annettava nukkua kun nukuttaa, ei kuulemma tuon ikäisen unirytmiä voi väkisin herättämällä muuttaa.

Ja ei todellakaan ollut siistiä meillä, eikä ole vieläkään, kun lapsi on 5v. Vähät välitän kämpän desinfioinnista, mutta vaarallista meillä ei ole. Lapsi on iloinen, tyytyväinen ja kehittyy hyvin. SE on pääasia.
 
"rrr"
[QUOTE="HöpöHöpö";29275730]Herrajjestas, ja sitten väitetään ettei olla päättömän joustamattomia arvioinnissa.
Meille ei ainakaan kukaan valittanut kun 2 kk lapsi valvoi yöt ja nukkui päivät. Mä olin ainut joka valitti kun meinasin nukahtaa pystyyn väsymyksestä. Neuvolasta vaan sanottiin että kyllä se aikaa myöten korjaantuu, vauvojen rytmit nyt on joskus tuollaisia. Ja nimen omaan sanottiin että on annettava nukkua kun nukuttaa, ei kuulemma tuon ikäisen unirytmiä voi väkisin herättämällä muuttaa.

Ja ei todellakaan ollut siistiä meillä, eikä ole vieläkään, kun lapsi on 5v. Vähät välitän kämpän desinfioinnista, mutta vaarallista meillä ei ole. Lapsi on iloinen, tyytyväinen ja kehittyy hyvin. SE on pääasia.[/QUOTE]

Lapselle pitää pystyä antamaan yleispuhdas ja viihtyisä elinympäristö, se on huoltajan eli sinun tehtävä.
 
"HöpöHöpö"
[QUOTE="rrr";29275768]Lapselle pitää pystyä antamaan yleispuhdas ja viihtyisä elinympäristö, se on huoltajan eli sinun tehtävä.[/QUOTE]

Kuten sanottu, lapsi on tyytyväinen ja kehittyy hyvin. Viihtyy loistavasti kotonaan. Eikä meillä ole mitään mikä vaarantaisi lapsen terveyden. Pari pölyhiukkasta kirjahyllyssä, kasa hyllyyn viikkaamattomia vaatteita tai sekaisin jääneet kengät eteisessä eivät ole kuolemaksi. Lapsi ei huomaa eroa jos käyn päivittäin toluttamassa lattiat ja seinät. Paitsi siitä että kun en käy, olen paremmalla tuulella ja jää enemmän aikaa lapsen kanssa vietettäväksi. :)
 
ex-sossu
[QUOTE="jep";29275171]

Ne voimavarat, joita laitetaan ls-perheiden tunkemiseen "ainoaan oikeaan onnellisen perheen" muottiin, voisi laittaa napakkaan puuttumiseen todella huonosti voivien lasten ja perheiden tilanteeseen. Konkreettiseen kotiapuun, jos voimat ovat tilapäisesti lopussa, ja riittävän nopeaan sijoittamiseen, jos meno on luokkaa Tarkin perhe tai vielä paljon lievempääkin.[/QUOTE]

Oma kokemukseni on, että perhetyöntekijöiden kirjaukset tuottavat usein väärää kuvaa sosiaalityöntekijöiden normatiivisista perhekäsityksistä. Itse olen huomannut, että perhetyöntekijät eivät aina saa riittävästi opastusta kirjaamiseen. Heille on usein epäselvää, mitä on oikeasti olennaista kirjata. Seurauksena on sitten näitä "tiskit tiskaamatta ja peti petaamatta " -kirjauksia. Tämä saa asiakkaat puolustuskannalle, vaikka sosiaalityöntekijöiden näkökulmasta kyseiset asiat eivät olisi olennaisia tai vaikuttaisi tehtäviin ratkaisuihin. Perhetyöntekijät tekevät arvokasta ja hienoa työtä, mutta olen huomannut pitkän kokemuksen johtavan usein mustavalkoisiin käsityksiin hyvästä vanhemmuudesta. Suurena ongelmana pidän myös kokemattomien, epäpätevien sijaisten suurta määrää. Parikymppisellä lapsettomalla ihmisellä kun saattaa olla hieman kapea perspektiivi lapsiperheen arkeen kuin kokeneella työntekijällä. Itse teen myös makaroonilaatikon väärin. Meillä syödään nakkeja, ja sotkuista on. Uskallan päästää kollegan kylään pelkäämättä huostaanottoa.

Sosiaalityöntekijätkin tekevät virheitä. Tietysti. Ja virheellisiä huostaanottojakin varmasti tehdään, vaikken omassa asiakaskunnassani ole niihin törmännyt. Ammattitaidossakin on valitettavasti kuntakohtaisia eroja. Toisin kuin joku väitti, huostaanottoihin voidaan aina hakea purkua hallinto-oikeudesta.

Masentuneiden vanhempien tilanteista sen verran, että ensisijaisesti perhettä tulee tukea muilla keinoilla kuin huostaanotolla. Ellei näin tehdä, toimitaan vastoin lastensuojelulakia. Vaikka tukea tarjottaisiin, se ei aina yksinkertaisesti riitä. Terveydenhuollon ammattilaisen arvio siitä, että lapsen hyvinvointi eikä tilanteeseen voida vaikuttaa riittävän nopeasti tarjoamalla tukea kotiin, on painava peruste turvata lapsen normaali kehitys huostaanotolla. Korostan vielä, että tässä puhutaan äärimmäisistä tilanteista, kuten vanhemman itsemurhariskistä, psykoosista tai vakavasta toimintakyvyttömyydestä.

Joku kommentoi sosiaalityöntekijän diagnosoimia mielenterveysongelmia. Sosiaalityöntekijä ei tosiaan ole psykiatri. Diagnoosia ei voi tehdä, mutta huolen mielenterveydellisistä ongelmista voi kuitenkin perusteineen ilmaista kirjauksissa. Tämän tekeminen asiakkaan selän takana on huonoa käytäntöä.

Kirjauksiin puuttumisesta sen verran, että asiakkaalla on aina oikeus nähdä itsestään tehdyt kirjaukset ja vaatia niitä poistettavaksi. Koska kyse on virallisista dokumenteistä, niiden poistaminen ei tosiaan onnistu noin vain. Omassa organisaatiossani asiasta tuli aina konsultoida lakimiestä. Tämän takia sosiaalityöntekijän pitäisikin aina olla tarkkana siinä, mitä kirjaa. Työpaikassani toimittiin niin, että kirjaukseen kirjoitettiin asiakkaan kokevan kirjauksen virheelliseksi, ja kirjattiin asiakkaan näkemys tapahtumista.

"Ei ole asiakkaan tehtävä arvioida onko hänen toimintansa oikein, Asiakas ei näe itseään objektiivisesti. Kyllä me tiedämme että vauvan kuuluu herätä aamulla. Muuten sillä ja perheellä ei elämänhallinta ole kunnossa. Ja ei siellä varmaankaan ole usein siivottu." Näiden kommenttien perusteella sossukka on luultavasti valesossukka.
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
Surullista
[QUOTE="vieraana";29275893]Makaronilaatikko meni just uuniin ja voi mua! Sekoitin jauhelihan ja makaronit sekaisin ennen kun laitoin uuniin. Soittakaa äkkiä sossut paikalle![/QUOTE]

Taitaa olla myöhäistä. :(

Kyllä sun lapsesi on jo menetetty. Tulee tulevaisuudessa tekemään omatkin makaroonilaatikkonsa väärin, valitettavasti.

Voi tulevia lapsenlapsi parkoja, ei voi muuta sanoa.
 
toinen vieras
Tähän on pakko kommentoida että peruskoululuokkani pahin koulukiusaaja on nykyisin ammatiltaan lastensuojelusossu eli eipä tarvitse miettiä mistä ne tarinat ilkeistä sossuista syntyvät. Kaikki eivät ammatistaan huolimatta ole ihmisistä välittäviä taikka perheiden parasta ajattelevia.
 
"äityli"
En kyllä usko että pelkästään jostain makaronilaatikosta ketään huostaanotetaan! Jos tuosta syystä niin kaikki mun kuusi lasta olisi huostaanotettu.Kyllä minä sekoitan makaronilaatikon sekaisin.En laita kerroksittain.
Jos ls- haluaa tehdä huostaanoton ja ottaa jonkun silmätikuksi, mistä tahansa asiasta tehdään härkänen, että negatiivisia asioita tulisi tarpeeksi kirjatuksi!
 
Niih
Vanhempi voi myös olla ylisuojeleva. Onhan se hyvä että pelastetaan sellaisilta lapset, eerikat joutaa odottaa.
Ei muuten yksikään psykologi tms. arvioi, paitsi ehkä perhettä näkemättä sossujen huolenaiheiden perusteella. Ja näitä ovat ilmeisesti myös yksivuotiaan imetys, liinassa kantaminen ja perhepeti.
Ja neuvolalääkäri voi antaa lausunnon että lapsen kehitys on vaarannettu ja hidastunut, koska 8kk ei ryömi.
Mutta todella ikävää ettei näistä uskalla puhua, kun pelkkää paskaa tulee niskaan, aina on automaattisesti joku juoppo joka lyö laimin lastaan.
 

Yhteistyössä