Jos joutuisit valita, mihin uskonto ryhmää kuuluisit?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Rukoilijasirkka
En mä välttämättä halua kuulua mihinkään uskontoryhmään. Haluun hengata muiden Jeesukseen uskovien kanssa. Pääasia se, keneen uskotaan, eikä se, ketkä uskoo.
 
Islam on mun valinta. Ja me ollaan muutenkin varmaan aika harvinainen perhe kun mieskin on täysin suomalainen ja muslimi.

Tuntuu hassulta lukea täällä siitä miten uskontoa tuntemattomat linkittelevät jotain youtubea ja iltasanomaa totuutena jostakin uskonnosta. Eiköhän muslimi itse tiedä oman uskontonsa, tai jonkin muun uskonnon edustaja omansa, miksi ihmeessä sitä pitää alkaa inttämään "muka-totuuksilla" kun ei itse edes tiedetä uskonnoista kuin se mitä on propagandana saatu.

Korranin arabiankielisyydestä oli puhetta aiemmin. Ainoa alkuperäinen ja aito Koraani on se arabiankileinen ja tämä siksi että sieltä ei sanaakaan muuttuisi eikä muutettaisi. Kaikki muut ovat käännöksiä ja kääntäjän tulkitsemia, eivät välttämättä juuri sitä mitä alkuperäisessä Koraanissa lukee. Ihan sama kuin Raamatuissa, ne on käännöksiä ja niitä kirkolliskokoukset muuttelevat koko ajan. Siellä on seassa se Evankeliumi mitä Jeesus levitti, mutta se ei ole muuttumattomana, eikä etenkään käännöksissä...ja siksi tulee niitä väärinkäsityksiä kun luetaan vaan käännöksiä.

Ja sit vielä, terrorismi on ihan eri asia kuin islam. Jos joku muuta väittää, hän ei tiedä islamista yhtään mitään. Terroristit kyllä kutsuvat itseään vaikka miksi, mutta kuka tahansa joka uskoo Jumalaan, näkee ettei se toiminta ole oikeaa eikä minkään uskon mukaista.
Ja muistutukseks..krisityt on aikanaan tappaneet esim. Jerusalemista juutalaisia ja kukaan ei saanut uskoa muuhun kuin kristinuskoon tai tuli tapetuksi. Kun islam saapui Jerusalemiin, siellä sallittiin jokaisen harjoittaa omaa uskontoaan koska ei voida pakottaa ketään uskomaan vasten tahtoaan...siihen aikaan Muslimit, Krisitiyt ja Juutalaiset elivät rauhassa rinta rinnan.

Ottakaa selvää oikeista lähteistä, ei mistään iltasanomista ja youtubesta
 
**
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Alkuperäinen kirjoittaja **:
mikä on sellanen uskonto minkä nimissä ihmistä ei pakoteta mihinkään? Siihen kuulusin.
Mikään mitä teet pakosta, ei ole uskontoa vaan pakkoa, olipa mistä tahansa uskonnosta kyse.
Uskossa ei voi olla pakkoa.
usko ja uskonto on ihan eri asioita, kysyttiin mihin uskontoryhmään kuuluisit.

Mä tarkotin et en esim. vois olla juutalainen koska ne tekee ympärileikkauksia, mikä on törkeää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja **:
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Alkuperäinen kirjoittaja **:
mikä on sellanen uskonto minkä nimissä ihmistä ei pakoteta mihinkään? Siihen kuulusin.
Mikään mitä teet pakosta, ei ole uskontoa vaan pakkoa, olipa mistä tahansa uskonnosta kyse.
Uskossa ei voi olla pakkoa.
usko ja uskonto on ihan eri asioita, kysyttiin mihin uskontoryhmään kuuluisit.

Mä tarkotin et en esim. vois olla juutalainen koska ne tekee ympärileikkauksia, mikä on törkeää.
Jos haluaisit muutoi olla juutalainen mutta et hyväksy ympärileikkausta , ei sinun kuulu sitä tehdä. Sinun kuuluu haluta sitä omasta tahdosta, ei muiden takia. Ja jos muut pakottaa, he ovat väärässä.
Valitettavasti niin monessa uskonnossa ( myös islamissa johon itse kuulun ) on niitä ketkä lähtevät pakotuslinjalle ja siihen että sinun pitäisi tehdä jotakin ihmisten takia. Mutta voithan silti olla sydämeltäsi juutalainen. Kuka käskee liittymään mihinkään kirkkoon jos siellä ei saa olla rauhassa jos kieltäytyy jostakin teosta. Aina löytyy sellainen ryhmä joka ei pakota.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Alkuperäinen kirjoittaja **:
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Alkuperäinen kirjoittaja **:
mikä on sellanen uskonto minkä nimissä ihmistä ei pakoteta mihinkään? Siihen kuulusin.
Mikään mitä teet pakosta, ei ole uskontoa vaan pakkoa, olipa mistä tahansa uskonnosta kyse.
Uskossa ei voi olla pakkoa.
usko ja uskonto on ihan eri asioita, kysyttiin mihin uskontoryhmään kuuluisit.

Mä tarkotin et en esim. vois olla juutalainen koska ne tekee ympärileikkauksia, mikä on törkeää.
Jos haluaisit muutoi olla juutalainen mutta et hyväksy ympärileikkausta , ei sinun kuulu sitä tehdä. Sinun kuuluu haluta sitä omasta tahdosta, ei muiden takia. Ja jos muut pakottaa, he ovat väärässä.
Valitettavasti niin monessa uskonnossa ( myös islamissa johon itse kuulun ) on niitä ketkä lähtevät pakotuslinjalle ja siihen että sinun pitäisi tehdä jotakin ihmisten takia. Mutta voithan silti olla sydämeltäsi juutalainen. Kuka käskee liittymään mihinkään kirkkoon jos siellä ei saa olla rauhassa jos kieltäytyy jostakin teosta. Aina löytyy sellainen ryhmä joka ei pakota.
Kyllä minustakin tässä nyt kysyttiin uskontoryhmään kuulumista. Silloin tuo ryhmä otetaan vastaan hyvässä ja pahassa. Ei voi irrottaa teoriaa käytännöstä. Siksipä niin monet täällä ihmettelevät tuota islamin valintaa, islamin harjoittajien joukkoon kun kuuluu niin paljon aliistamista ja ihmisoikeusrikkomuksia. Minusta kannattaisi erotella ne islaminuskon eri ryhmät. Maltillisempaan ja maallistuneempaan haaraan kuuluminen ei varmaan olekaan kovin "ihmeellistä".

En ymmärrä mikä olisi pointti haluta olla esim. juuri juutalainen, mutta ei kuitenkaan haluaisi sulattaa joitain heidän perinteitään. Eiköhän tästä maailmasta löydy joku toinenkin uskonto, joka olisi arvoiltaan samankaltainen mutta ilman niitä sairaita rituaaleja. Valinnanvaraa on kyllä, tai perustaa vaikka sen omansa.

Eiköhän miltei kaikki uskonnot ole "paperilla" jotain hienoa ja kaunista, vaikea olisi ryhtyä tappelemaan mikä niistä on "paras". Kuitenkin uskonnon ja uskontoryhmän leimaa se, mitä todellisuudessa tehdään ja jätetään tekemättä.

Itse valitsisin myös Buddhalaisuuden, joskin olen myös sitä mieltä, että todellisuudessa Buddhalaisuus on myös ateismia. Ehkä seuraavaksi lähimmäksi pääsisivät jotkut luonnonuskonnot, tai ainakin luontoon pohjautuvat modernimmat uskonnot. En ole hirveästi perehtynyt vaihtoehtoihin, kun olen varsin tyytyväinen elämään ateistina.
 
Alkuperäinen kirjoittaja muslimi taallakin:
Mitkas muslimien yo tapaamiset taalla on ;)
Odotan että minaretista kuuluis jotain...ollaan vaan niin kaukana ettei oikein kuulu. Harmi kun ei kukaan rakenna sellasta isoa minarettia tohon meidän kylän keskelle, ois niin kiva herätä siihen eik mihinkään lumiaurojen möyrintään.

:kieh:
 
Muslimi taallakin
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Alkuperäinen kirjoittaja muslimi taallakin:
Mitkas muslimien yo tapaamiset taalla on ;)
Odotan että minaretista kuuluis jotain...ollaan vaan niin kaukana ettei oikein kuulu. Harmi kun ei kukaan rakenna sellasta isoa minarettia tohon meidän kylän keskelle, ois niin kiva herätä siihen eik mihinkään lumiaurojen möyrintään.

:kieh:
Saattaa tovi vierahtaa ennen kuin kutsu minaretista kajahtaa siella, tai tallakaan suunnalla, mutta IA sekin paiva joskus koittaa. Voit sitten vinkata kylan nimea niin pakataan kampsut ja muutetaan sinne suunnalle ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Kyllä minustakin tässä nyt kysyttiin uskontoryhmään kuulumista. Silloin tuo ryhmä otetaan vastaan hyvässä ja pahassa. Ei voi irrottaa teoriaa käytännöstä. Siksipä niin monet täällä ihmettelevät tuota islamin valintaa, islamin harjoittajien joukkoon kun kuuluu niin paljon aliistamista ja ihmisoikeusrikkomuksia. Minusta kannattaisi erotella ne islaminuskon eri ryhmät. Maltillisempaan ja maallistuneempaan haaraan kuuluminen ei varmaan olekaan kovin "ihmeellistä".

.
Uskontoryhmien sisällä on hyvinkin erilaisia ihmisiä ja kaikki eivät aina ole oikeassa. Ja esim. paikkakuntien välillä on paljonkin eroa siinä miten uskonnon harjoittamista toteuttetaan, paljolti juuri siksi, että ihmiset ovat etenkin Suomessa tulleet hyvin erilaisista oloista ja eri kulttuureista. Aina ei ole helppoa erottaa esimerkiksi kulttuurin tapoja oikeasta uskonnosta.

Minua ei olla islamissa mitenkään alistettu ( päin vastoin ) ja minun ihmisoikeutta ei ole uskonnon toimesta rikottu mitenkään. Sensijaan esimerkisi eräs kristitty , tai kristityksi lukeutuva ihminen on tehnyt minulle todella pahoja tekoja ja pahoinpidellyt minua.
Ja niillä moskeijoilla joissa olen käynyt, ei kukaan ole kieltänyt minua tai suuttunut minulle tai tehnyt minulle mitään pahaa... joten en koe kyllä saaneeni mitään vääryyttä osakseni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muslimi taallakin:
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Alkuperäinen kirjoittaja muslimi taallakin:
Mitkas muslimien yo tapaamiset taalla on ;)
Odotan että minaretista kuuluis jotain...ollaan vaan niin kaukana ettei oikein kuulu. Harmi kun ei kukaan rakenna sellasta isoa minarettia tohon meidän kylän keskelle, ois niin kiva herätä siihen eik mihinkään lumiaurojen möyrintään.

:kieh:
Saattaa tovi vierahtaa ennen kuin kutsu minaretista kajahtaa siella, tai tallakaan suunnalla, mutta IA sekin paiva joskus koittaa. Voit sitten vinkata kylan nimea niin pakataan kampsut ja muutetaan sinne suunnalle ;)
Pitäsköhän hakea erikoislupa ja tohon omalle pihalle rakentaa sellanen :D
voisin oman poikani manipuloida huutamaan Adhania tai sitten vetäsisin netistä kunnon Arabiat suoraan Mekasta.
 
Muslimi taallakin
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Alkuperäinen kirjoittaja Muslimi taallakin:
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Alkuperäinen kirjoittaja muslimi taallakin:
Mitkas muslimien yo tapaamiset taalla on ;)
Odotan että minaretista kuuluis jotain...ollaan vaan niin kaukana ettei oikein kuulu. Harmi kun ei kukaan rakenna sellasta isoa minarettia tohon meidän kylän keskelle, ois niin kiva herätä siihen eik mihinkään lumiaurojen möyrintään.

:kieh:
Saattaa tovi vierahtaa ennen kuin kutsu minaretista kajahtaa siella, tai tallakaan suunnalla, mutta IA sekin paiva joskus koittaa. Voit sitten vinkata kylan nimea niin pakataan kampsut ja muutetaan sinne suunnalle ;)
Pitäsköhän hakea erikoislupa ja tohon omalle pihalle rakentaa sellanen :D
voisin oman poikani manipuloida huutamaan Adhania tai sitten vetäsisin netistä kunnon Arabiat suoraan Mekasta.
Varo vaan, saattais kayda kuten Sweitsissa, mutta paasisitte varmaan uutisiin :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Kyllä minustakin tässä nyt kysyttiin uskontoryhmään kuulumista. Silloin tuo ryhmä otetaan vastaan hyvässä ja pahassa. Ei voi irrottaa teoriaa käytännöstä. Siksipä niin monet täällä ihmettelevät tuota islamin valintaa, islamin harjoittajien joukkoon kun kuuluu niin paljon aliistamista ja ihmisoikeusrikkomuksia. Minusta kannattaisi erotella ne islaminuskon eri ryhmät. Maltillisempaan ja maallistuneempaan haaraan kuuluminen ei varmaan olekaan kovin "ihmeellistä".

.
Uskontoryhmien sisällä on hyvinkin erilaisia ihmisiä ja kaikki eivät aina ole oikeassa. Ja esim. paikkakuntien välillä on paljonkin eroa siinä miten uskonnon harjoittamista toteuttetaan, paljolti juuri siksi, että ihmiset ovat etenkin Suomessa tulleet hyvin erilaisista oloista ja eri kulttuureista. Aina ei ole helppoa erottaa esimerkiksi kulttuurin tapoja oikeasta uskonnosta.

Minua ei olla islamissa mitenkään alistettu ( päin vastoin ) ja minun ihmisoikeutta ei ole uskonnon toimesta rikottu mitenkään. Sensijaan esimerkisi eräs kristitty , tai kristityksi lukeutuva ihminen on tehnyt minulle todella pahoja tekoja ja pahoinpidellyt minua.
Ja niillä moskeijoilla joissa olen käynyt, ei kukaan ole kieltänyt minua tai suuttunut minulle tai tehnyt minulle mitään pahaa... joten en koe kyllä saaneeni mitään vääryyttä osakseni.
*Silmien pyöritystä tähän*
Miksi pitää aina vetää tuo "kukaan muslimi ei ole tehnyt minulle pahaa mutta muuten yksi krisitty on pahoinpidellyt" ja sama ihan toisinpäinkin. Ette te nyt voi ihan oikeasti puolustella että teidän uskontonne on oikea pelkillä yksittäistapauksilla. Minä en ymmärrä rusinat pullasta menetelmää. Jos tarkennat että minkälaista uskontokuntaa edustat niin hyvä se, kristittyjäkin on ties mitä sorttia, jossa on määritelty aika tarkkaan kuinka paljon ja kiraimellisesti sitä raamattua luetaan. Minusta olis typerää sanoa että "olisin kristitty" kertomatta yhtään tarkemmin, että minkä sortin kristitty.

Hyviä tyyppejä ja paskanaamoja on joka uskonnossa ja niissä uskonnottomissakin, sekään ei todista yhtään mitään. Jos jokainen tulkitsee uskonnon täysin omalla tavallaan, niin onko siinä uskonnossa enää edes mieltä? Silloin on tosiaan kyse siitä omasta uskosta, ei uskonnosta. Miksi edes kuuluisit ohonkin ryhmään, jos ajattelette kovinkin eri tavoin asioista? Miksi et etsisi sellaista uskontokuntaa, jonka sääntöjä ei tarvitse venytellä ja tulkita, vaan ne sopisivat sinulle ihan sellaisinaan. Jos sinun uskontosi on sellainen, niin silloin tosiaan olisit voinut täsmentää että minkälainen islamin lahko se onkaan.

Mutta toki saat uskoa mihin haluat, minusta siltikin usko ja uskonto ovat ihan eri asioita. Minä olen eronnut kirkosta, enkä siihen tahtoisi kuuluakaan, koska kirkko tukee monia vääriä asioita ja kieltää monia täysin hyväksyttäviä asioita. Vaikka kirkkoon kuuluvissa ihmisissä on kuinka hyviä tyyppejä ja niitä, jotka uskovat vain jonkinlaiseen jumalaan ja/tai jeesukseen, eivätkä tulkitse Raamattua jyrkästi. Kuulumalla johonkin järjestöön/yhteisöön sinä tuet sitä ja silloin ei ole enää kyse pelkästään sinun henk.koht. uskostasi.
 

Yhteistyössä