Jos itse kipeänä viedäänkö lapsi hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraana vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No jos puhutaan muusta kuin mahataudista. Olen sairastanut 20 vuoden aikana kerran mahataudin ja toivon ja luulen ettei toista pian tule. Nuhakuumetta ja flunssaa sen sijaan voin sairastaa, mitenkäs silloin toimisitte??

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No jos puhutaan muusta kuin mahataudista. Olen sairastanut 20 vuoden aikana kerran mahataudin ja toivon ja luulen ettei toista pian tule. Nuhakuumetta ja flunssaa sen sijaan voin sairastaa, mitenkäs silloin toimisitte??

Jos mulla olis lievä lunssa voisin ehkä viedäkkin mutta jos joku tappotauti tyyliin kova kuume ja kurkku tosi kipee jne... niin en veis ainakaan silloin.
Henk koht en muuten tarkemmin ajatelleena veis lievässäkään lämmössä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vien jos siltä tuntuu. Ei meillä päiväkodissa kysellä, menenkö töihin vai kotiin vai minne lie. Ei musta ole puolitoistavuotiaan vahdiksi, jos olen kuumeessa. Ja jos on esim. nostokielto tms. niin milläs yksin hoidat sen lapsen (siis jos vaikka selkäkipua, käsiongelmia tms).

Ei musta ole puolitoistavuotiaan vahdiksi, jos olen kuumeessa!

Näinpä!!!

Jos äiti on kovassa kuumeessa, pää koko ajan vessanpöntössä, vuoteenomana tms, niin lapsen oman turvallisuudenkin kannalta on hyvä viedä lapsi hoitoon. Eihän äiti ole tarpeeksi sairaana kykenevä hänestä huolehtimaan.

Mä olen onnellinen, että ne ajat, kun molemmat lapset oli kotihoidossa, ovat takana. Enää mun ei tarvitse pärjätä lasten kanssa aamusta iltaan asti ihan yksin 41 asteen kuumeessa ja tappavassa päänsäryssä...

Me viedään hoitoon jos itse ollaan sairaana kotona. Itse olen ollut nyt viikon sairaslomalla ja jatkuu ties kuinka kauan. Ei kestä terveys juosta termiitin perässä kotona, joten parempi olla päiväkodissa. Tunnustan vieväni hoitoon myös muinakin vapaapäivinäni toisinaan, koska mm. verikokeissa käynnit, virastoissa jonotukset ei oikein onnistu jos "tuhatjalkainen" on mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Ei mitään ole pakko jaksaa pää kainalossa! Eikö äideillä muka ole oikeutta levätä tautiaan pois?!

Työäideillä on, kotiäideillä ei ole.
Näin se taitaa käytännössä mennä. Mutta ei kai sillä kotiäidin sairastamisella niin väliä ole kun kotiäiti ei terveenäkään ole yhteiskunnalle hyödyllinen. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Jos sairastetaan, niin silloin kannattaa levätä. Jos mä jaksan lapsen kanssa leikkiä, niin jaksan mennä töihinkin. Se vanhempi, joka on terve, vie lapsen.

Siis mitä ihmeellistä tässä on?

No näin mäkin tän ihan oikeesti ajattelen. Ei ole vielä siis tosin ole tullut tällaista tilannetta eteen, nyt vähän flunssainen olo ja jäin miettimään että onhan näin oikein tehdä jos olo tästä huonommaksi menee, siksi tämän otin esille kysyäkseni. Niin kun itekin ajattelen, että jos jaksan lapsen kanssa touhuta ja leikkiä jaksaisin sitten kyllä töissäkin istua toimistotöitä tehden.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana :
Me viedään hoitoon jos itse ollaan sairaana kotona. Itse olen ollut nyt viikon sairaslomalla ja jatkuu ties kuinka kauan. Ei kestä terveys juosta termiitin perässä kotona, joten parempi olla päiväkodissa. Tunnustan vieväni hoitoon myös muinakin vapaapäivinäni toisinaan, koska mm. verikokeissa käynnit, virastoissa jonotukset ei oikein onnistu jos "tuhatjalkainen" on mukana.

no näin sitä itsekin tekisin jos eteen tulisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Ei mitään ole pakko jaksaa pää kainalossa! Eikö äideillä muka ole oikeutta levätä tautiaan pois?!

Työäideillä on, kotiäideillä ei ole.
Näin se taitaa käytännössä mennä. Mutta ei kai sillä kotiäidin sairastamisella niin väliä ole kun kotiäiti ei terveenäkään ole yhteiskunnalle hyödyllinen. :whistle:

Onhan, muuta omaa asennettasi niin ehkä muutkin muuttavat. Kaikilla pitäisi olla oikeus sairastaa rauhassa, myös kotiäideillä. Harmi, että Suomessa ei toimi samanlailla se että suku auttaa ja tukee.

Onhan, muuta omaa asennettasi niin ehkä muutkin muuttavat. Kaikilla pitäisi olla oikeus sairastaa rauhassa, myös kotiäideillä. Harmi, että Suomessa ei toimi samanlailla se että suku auttaa ja tukee.

Jos se olisi mun asenteesta kiinni niin kotiäiti saisi myös sairastaa rauhassa. Käytännössä se vaan ei onnistu.

Jos sairastetaan, niin silloin kannattaa levätä. Jos mä jaksan lapsen kanssa leikkiä, niin jaksan mennä töihinkin. Se vanhempi, joka on terve, vie lapsen.

Juuri näin. Jos on niin hyvässä kunnosa, että jaksaa touhuta jonkun taaperon/leikki-ikäisen kanssa, ulkoiluttaa ja leikittää, niin sitten on riittävän hyvässä kunnossa menemään töihinkin. Minustakaan tässä ei ole mitään epäselvää. Työnantajan kannalta sairausloma on sitä, että työntekijä hoitaa itsensä kuntoon mahdollisimman pian, ei mikään lapsenhoitovapaa.

minä veisin jos flunssassa olisin. Silloin harvoin kun on kipeä on niin kipeä, että tuollaisen 1,5-vuotiaan kanssa on aikas raskasta olla kököttää sisällä kun itse ei jaksaisi kunnolla pystyssä olla!!!

Miksei voisi käyttää sitä hoitopaikkaa joka on annettu??!! Käyttäähän monet silloinkin kun ovat vapaapäivällä ja kotonaan muuten vaan ja silti viedään lapsi hoitoon, niin EIKÖ SE OLE SILLOIN ENEMMÄN OIKEUTETTUA VIEDÄ LAPSI HOITOON JOS ITSE ON KIPEÄ!!?? siitä hoitopaikastahan kuitenkin maksetaan!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

Juuri näin. Jos on niin hyvässä kunnosa, että jaksaa touhuta jonkun taaperon/leikki-ikäisen kanssa, ulkoiluttaa ja leikittää, niin sitten on riittävän hyvässä kunnossa menemään töihinkin. Minustakaan tässä ei ole mitään epäselvää. Työnantajan kannalta sairausloma on sitä, että työntekijä hoitaa itsensä kuntoon mahdollisimman pian, ei mikään lapsenhoitovapaa.

linjoilla kuin nämä kaksikin! Näin itse teen. Töistä jos olen pois olen niin kipeä etten jaksa istumatyötäkään siis tehdä, joten silloin koen etten jaksa taaperon kanssakaan ulkoilla tai leikittää!!

No mihinkäs me pph.t viemme omat lapsemme kun olemme kipeitä..ette vissiin ajattele että tartutatte myös hoitajan ja siellä olevat lapset..moni vanhempi varmaan tykkää ja te kun joudutte sitten viemään lapsenne varahoitoon!!

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
No mihinkäs me pph.t viemme omat lapsemme kun olemme kipeitä..ette vissiin ajattele että tartutatte myös hoitajan ja siellä olevat lapset..moni vanhempi varmaan tykkää ja te kun joudutte sitten viemään lapsenne varahoitoon!!

mites se äidin sairaus sua tartuttaa? pelkäätkö et syöpä, jalan murtuma tms tarttuu sinuun? :xmas:
oksutaudit on erikseen!
Jos sua oma tilanne huolestuttaa, etsi muuta työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kisulit:

mites se äidin sairaus sua tartuttaa? pelkäätkö et syöpä, jalan murtuma tms tarttuu sinuun? :xmas:
oksutaudit on erikseen!

Eikun huomaan että kuinka itsekkäästi sitä ajatellaankin, ihan jo työn kauttakin sen tulee huomaamaan, pääasia kun äiskä saa maata missä taudissa tahansa kotona eikä sen väliä jos sitten muutkin sairastuu!! Ja manataan varahoitojärjestelyt yms. kun ei ajatella omaa nokkaa pidemmälle. Sen verran taidan minäkin tietää mitkä taudit tarttuu ja mitkä ei. Ja olisipa mullekin tullut hoitoon lapsi jonka vanhempi oli kotona oksutaudissa, en ottanut vastaan !!

Meillä oli pk:ssa mahatautiepidemia. Oli jo lapsissa (meidänkin) ja henkilökunnassa, ja sitten iski minuun. Lapsi oli jo terve, joten persposket piukeena kuskasin lapsen hoitoon. Olikin kamala tauti. Horroksessa makasin sen ajan kun ei pitänyt vessassa olla. Piti laittaa kello herättämään, että ehdin hakemaan lapsen hoidosta. Ja mies työmatkalla tietenkin.

oksutaudit on erikseen!

Eikun huomaan että kuinka itsekkäästi sitä ajatellaankin, ihan jo työn kauttakin sen tulee huomaamaan, pääasia kun äiskä saa maata missä taudissa tahansa kotona eikä sen väliä jos sitten muutkin sairastuu!! Ja manataan varahoitojärjestelyt yms. kun ei ajatella omaa nokkaa pidemmälle. Sen verran taidan minäkin tietää mitkä taudit tarttuu ja mitkä ei. Ja olisipa mullekin tullut hoitoon lapsi jonka vanhempi oli kotona oksutaudissa, en ottanut vastaan !!

jaahas. Ite oon ollut kans pph, ja kyllä mä osasin ottaa huomioon sen, että ne taudit mitkä toisiin tarttuu, tarttuu jo ennen varsinaisia oireita. Ja lapsilla voi nenä vuotaa kuukaudenkin, tai olla yskää.
Ja myös jos sillä hoitolapsella on jo ollut ennen vanhempia vaikkapa nyt se oksutauti, en näe syytä miksi ei voi mennä hoitoon.

oksutaudit on erikseen!

Mä en kyllä ymmärrä sun purkausta yhtään? Eli jos yksi perheessä on kipeänä, pitää koko perheen pysyä neljän seinän sisällä, jotta työpaikalla/koulussa/hoitopaikassa ei mahdollisesti sairastuta?

oksutaudit on erikseen!

Kukahan se tässä ajattelee itsekkäästi...
Ei sinun sairastumisesi ole vanhempien työnantajan ongelma, ja se siis maksavat sairauslomasta aiheutuneet kulut. On aivan varmaa, että kunnolla sairautensa lepäävä vanhempi palaa nopeammin työelään verrattuna sellaiseen, joka huolehtii terveen taaperonsa tai leikki-ikäisensä hoitamisesta päivän ajan. Tottakai jos lapsi on sairas, niin tilanne on eri, mutta esim. itse oli n viime viikolla pari päivää flunssassa/kuumeessa kotona eikä lapsi sairastunut ollenkaan. Olisiko minun pitänyt pitää hänet kotona sairaulomani ajan?

Yhteistyössä