Miksi pph:lle tuodaan herkemmin lapset sairaana kuin päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihreä pph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vihreä pph

Vieras
Olen ollut päiväkodissa töissä ja meillä oli aika tiukat säännöt siitä millaisessa kunnossa lapsi tuodaan hoitoon. Ja liian sairaat lähetettiin armottomasti kotiin. Nyt olen ollut pari kuukautta pph:na kun jäin hoitovapaalle ja rumba on valmis. Minulle tulee hoitoon lapsi, joka saattaa yskiä ihan koko ajan ja on erittäin voipunut. Seuraavaksi sairastuu oma lapseni ja olen sairaslomalla. Tätä on jatkunut koko kevään. Ja 2 perhettä on siis sellaisia, joissa lapsi tuodaan hoitoon mielestäni sairaana :( Muutaman kerran olen soittanut hakemaan sairaan lapsen kotiin, mutta kas kummaa taas seuraavana päivänä lapsi tulee - mukamas terveenä. Olen hienovaraisesti yrittänyt puhua asiasta, mutta vastaus on, että töihin on mentävä eikä voi sairaan lapsen kanssa jäädä kotiin, koska kuumetta ei ole :/ Mutta jos kunto on sellainen, että lapsi vain nukkuisi eikä edes leiki niin mielestäni ei ole hoitokuntoinen vaikka perhepäivähoidossa onkin. En jää yhden sairaan lapsen takia sisälle 3 muun kanssa.

Ovatko muut pph:t törmänneet samaan asiaan ja miten tämän vois ratkaista vai voiko mitenkään.....?

En ole pph, mutta ne kaksi pph:tä, joilla lapseni ovat olleet ovat aina painottaneet, että lapsen voi tuoda hoitoon ellei ole kuumeessa tai oksenna. Sehän on teidän palkasta pois, jos lapsi on kotona. Molemmat pph:t ovat olleet pitkään alalla olleita yli 40-vuotiaita ja heillä on ollut minun kahden lapseni lisäksi hoidossa kaksi muuta. Molemmat ovat asuneet omakotitalossa ja ovat olleet sitä mieltä, että jos sairas lapsi nukkuu sisällä muut lapset voivat leikkiä pihalla. Itse siis olen äitinä saanut käsityksen, että pph:t eivät ole niin nuukia lasten terveydestä kuin päiväkodit.. Jos minulle pph sanoisi, ettei hän ota sairasta lasta hoitoon, en sitten toisi..

Mkä on mielestäsi sairas. Jos nenä vuotaa ja on nuha ja yskäää. Jos muuten leikkii ja on
mukana päivän touhuissa. Poikamme on pph. Hoidokin ovat olleet siellä nuhassa ja yskässä ja myös poikamme.
Kerran aamulla ei ollut kuumetta, mutta iltapäivällä oli kuume noussut niin ei soittanut minulle. Olisin heti hakenut hoidosta.
Joka pikku nuhasta ei voi jäädä kotiin töistä niin se vain on. Itsekin menen jopa kuumeessa
töihin. Tosin lastani en ole vienyt kuumessa hoitoon.

Mutta sun tehtävä on hoitaa lapsia ja siitä sulle maksetaan. Voit soittaa vanhemille, jos lapsi on liian kipeä. Päiväkotiin viedään kipeitä lapsia, jotta vanhemmat voivat olla töissä.
Sieltä sitten soitetaan, että tulkaa hakemaan. Sitten työnantaja uskoo.
Etkö halua hoitaa lasta , jolla nenä vuotaa ja vähän yskii..., mutta muuten on aktiivinen.
Ainakin meillä on maailman ihanin pph ja ei tollasia ole edes valittanut. Pelisäännöt on sovittu. :saint:

Tuttua on. Ei minuakaan pikku yskät ja nuhat haittaa, mutta jos lapsi on tosiaan vetämätön niin mainitsen asiasta, mutta aika monesti lapsi kuitenkin hoitoon tulee seuraavanakin päivänä. Ei se minun palkasta ole pois, jos lapsi on sairaana, kuten joku sanoi. Eikä kipeää lasta voi yksinään jättää sisälle nukkumaan, jos muut ovat ulkona! Ei vaikka asuisi omakotitalossa. Hoitajan on oltava lasten kanssa AINA.

Mutta ihan oikeasti sanoisin, että ajatelkaa vanhemmat ennenkuin tuotte sairaan lapsen hoitoon (oli se sitten pph tai pk). Siitä ei seuraa kuin oravanpyörä, jossa sairastuu hoitokaverit, hoitajan perhe ja itse hoitajakin! Ja sitten pitää olla varahoidossa jne. Ei kai sellainenkaan tilanne palvele ketään :/

Oli pakko nostaa tämä, kun eilen juuri kirjoittelin tästä päivän polttavasta aiheesta. Tänään on vähän saman tapainen juttu tapetilla eli äiti ei hae sairasta lasta pois pph:lta...

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
No jos vanhemmat kuvittelevat kodinomaisen hoidon tarkoittavan sitä että lapsi saa myös rauhassa sairastaa pph:lla... :whistle:

;-D Niin olen huomannut työssäni, että olen lastenhoitaja, siivooja, keittäjä/kokki, kerhotäti, psykologi ja vielä sairaanhoitajakin....

Itse toiminut nyt muutaman vuoden pph:n ja itselläni ollut rajana juuri tuo ulkoilu eli jos lapsi sen verran sairas ettei pysty/jaksa ulkoilla sitten täytyy jäädä kotiin ja tämän olen vanhemmille sanonut kun tutustumassa ovat olleet. Itselläni kyllä hyvin vanhemmat antaneet lasten sairastaa kotona eli en ole joutunut asiasta huomauttelemaan..
Valitettavasti se on niin että kun yksi sairastuu kaikki muutkin mutta kun esim.yskä voi kestää monta viikkoa,esim. itse olen nyt ollut puolitoista viikkoa kuumeessa :(

Yhteistyössä