Sairas lapsi ja terve sisarus päiväkotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ärsyyntynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"ärsyyntynyt"

Vieras
Meillä on toinen lapsi kipeänä ja toinen ollut tänään ja eilen päiväkodissa. Tänään tuli sitten palautetta hoitajalta että heillä on sellainen sääntö että jos lapsi kipeä niin sisaruksetkaan ei saa tulla hoitoon. Kyllä mua ottaa päähän tällänen ja jos tälläsiä sääntöjä on niin saavat kyllä sitten hyvittää näissä terveen lapsen hoitomaksuissakin jos en sitä hoitoon saa viedä.
Eilen aamulla isä vei hoitoon ja mä hain heti kun oltiin lääkärireissut saatu toisen kanssa hoidettua. Tänään myös aamulla isä vei ja mä hain lounaan jälkeen kotiin nukkumaan päiväunia. Et ei tarvi siellä sitä 9-10 tuntia olla kuitenkaan niin kuin normaalina päivänä.

Mun mielestä se on kuitenkin terveen lapsen etu että pääsee sinne leikkimään ja ulkoilemaan ja sairaan lapsen etu että saa rauhassa levätä ilman että toinen on koko ajan häiritsemässä. Ja mä kuitenkin maksan ihan täydet hoitomaksut niin kai mä saan pitää lasta siellä vaikka joka päivä jos haluan ja jos lapsi terve. Pidän kyllä niillä ylimääräisiä vapaita jos olen itse kotona ja aina jos toinen on kipeenä useamman päivän niin saa toinenkin joitain kotipäiviä.

Hajoo sitten.

Toisaalta täytyy kyllä jaksamisesta nostaa hattua mun lapsen päiväkotikaverin äidille: kolmesta päiväkoti-ikäisestä kaksi oli toista viikkoa kipeänä ja silti tää mamma jaksoi roudata vanhinta kahdeksaksi hoitoon (kipeät lapset odottelivat autossa kun äiti kiikutti lapsen sisälle). En minä vain olisi viitsinyt.

Ei taida olla ihan oikein .
Meillä on suositus että jos lapsi on pois yrjötaudin takia että sisaruksetkin olisivat pois mutta se on vain toive ja suositus.
Monta kertaa on käynyt niin että kun sisarus on kotona oksutaudissa niin se hoidossa oleva yrjöö kesken päivän eli on vaan tartuttamassa toiset.

Meillä on lasten hoitopaikassa sama suositus. Tämä juontaa juurensa muutaman vuoden takaiseen angiina epidemiaan, mistä päästiin eroon vasta kun kaikki lapset perheineen ja hoitohenkilökunta oli saman aikaisesti ab kuurilla.

Sinänsä ymmärrän suosituksen ja on sitä meillä noudatettukin, varsinkin vatsataudin aikana.

Ei meillä ainakaan saa sairauden takia mitään hyvitystä hoitomaksuihin. Yksityisessa päiväkodissa ovat niin ei ole edes sitä kesän ilmaista kuukautta vaikka lomalla varmasti vähintään kuukauden kesällä ovat.

Ymmärrän tavallaan mahataudit. Mutta meillä nuorempi lapsi oksentaa aina kun on kuumeessa, tai on päänsärkyä, tai ihan terveenä kun matkustaa autolla. Välillä ulkona leikkiessä oksentaa/puklaa sivuun ja jatkaa leikkiä vaikka ihan terve. Ollut vauvasta saakka kova puklailee ja lääkärissä kyllä käyty asian tiimoilta mutta ihan terve on, oksentelevaa sorttia vain. Toinen lapsi oksentaa myös kuumeessa mutta muuten ei, paitsi jos on ihan rehellinen mahatauti.

Ei täälläkään mitään hyvityksiä sairauspäivistä saa.
Meillä toinen menee hoitoon jos vain toinen on kipeänä. Saa leikkiä ja viettää toimeliaan päivän siellä, muutoin olisi tiedossa vain sisällä oloa ja hissutusta kotona. Ja lisäksi mies (jos hän jää kotiin) pystyy tekemään edes jotain töitä kotoa käsin koneella yhden sairaan (=vaisun) kanssa..

Yhteistyössä