Pph:t, sairas lapsi hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pph

Vieras
Miten toimia perheen kanssa, joka toistuvasti tuo lastansa hoitoon sairaana? Muutaman kerran on tuotu selvästi kuumeisena ja olen soittanut sitten jo aamupalan jälkeen hakemaan kotiin. Ja välillä on kuumeeton, mutta niin yskäinen ja nuhainen, että ei mitenkään jaksa eikä nukkumisesta tule mitään. Mulla on ihan sääli lasta, jonka on PAKKO tulla hoitoon, vaikka olis kuinka kipeä :(

Olen vasta aloittanut "hommat" ja tämä on mulle uutta. sen tiedän, että kuume on syy lähettää heti kotiin, mutta missä menee raja, että voin "vaatia" hoitamaan lapsen kotona? Tosi kurjaa, kun käy vielä tartuttamassa tieten tahtoen muut lapset :/ Perheen vanhemmat ovat kiireisiä uraihmisiä, mutta kyllä lapsen hyvinvointi pitäisi mennä kaiken edelle.

Miten te muut pph:t toimitte hoitolapsen sairastuessa tai jos tuodaan selvästi sairaana hoitoon?

En ole pph, mutta jos lapsi on niin sairas, että kirjoittaa vanhemmille töitä varten sairauslomalapun, niin voit lähettää lapsen kotiin. Pelkän räkätaudin takia saikkua ei varmaan saa.

Joo ikuinen ongelma.
En tiedä mitä toisten vanhempien päässä liikkuu kun sairaana lapsia tuodaan jatkuvasti hoitoon. Huippuja on ne jotka supon voimalla tuo lapsen hoitoon päivästä toiseen.
Olen kohta 20v tätä ihmetellyt surullisena.
Mutta jos jokin keksii miten tämän saa loppumaan otan innolla ideoita vastaan.
nimittäin puheet ei auta ei ruusut eikä risut.

Alkuperäinen kirjoittaja myös pph:
Joo ikuinen ongelma.
En tiedä mitä toisten vanhempien päässä liikkuu kun sairaana lapsia tuodaan jatkuvasti hoitoon. Huippuja on ne jotka supon voimalla tuo lapsen hoitoon päivästä toiseen.
Olen kohta 20v tätä ihmetellyt surullisena.
Mutta jos jokin keksii miten tämän saa loppumaan otan innolla ideoita vastaan.
nimittäin puheet ei auta ei ruusut eikä risut.

Eli yleinen ongelma siis.... Minäkin olen yrittänyt "kauniisti" puhua, että lapsen olisi parempi olla kotona, kun ei jaksa olla ulkonakaan. Mutta kun on "se ja se palaveri tänään eikä mummo ehdi ja kun kuumetta ei ole niin pakko tuoda hoitoon...." -selityksiä riittää...

on sun otettava se puheeks.
Ja on juu kurjaa, että tartuttaa muita, MUTTA jospa vetoisit ennemmin siihen, ettei sairas lapsi jaksa eikä sen tarvi jaksaa olla hoidossa.
Monilla kunnilla on sellainen "sairas lapsi hoidossa"-nivaska, jossa esitellään yleisimmät sairaudet, niiden itämisajat ja oireet jne jne ja kuinka kauan tarvii olla hoidosta pois jne jne
ja nyrkkisääntöhän on aina se yks kuumeeton päivä.

Mä uskon, että sua harmittaa ja vähän ehkä jännittääkin, mutta sun ON sanottava ja puututtava tähän asiaan, vaikka se suututtaiskin sitä äitiä/isää. Sä oot tavallaan auktoriteettiasemassa ja kasvatusalan työntekijä ja sulla on nyt tähän sana sanottavana.

mutta helpommin sanottu ku tehty ja hyvähän mun on sanoa.
Päiväkodin puolella on kuitenkin se tiimi takana ja tukena. Ja käytännöt ehkä vähän vakiintuneemmat. (tosin oon nähnyt lapsen, joka oli terve aamulla, mutta äiti silti antoi lääkkeet vasta pk:ssa havaittuun silmätulehdukseen....)
Sä varmaan saisit tukea sun esimieheltä? Olettaen, että oot kunnalla palveluksessa.

Ja ihan käytännön tasolla "pehmeesti": jos on tulossa kipeen näkösenä, ni voisitko vaikka eteisessä sanoa, että onpas XX kipiän/kuumeisen näköinen. (oli jo vähän eilen sen oloinen...) Pitäiskö mitata vallan kuume..

Ymmärrän,ettei kuumeista lasta tuoda hoitoon,en vie omianikaan.MUTTA joka ikisen nuhan vuoksi EI VOI olla töistä pois. Mielelläni olisin vaan ei tuo työnantaja sitä hyvällä katso.
Olen hiljattain mennyt kotiäitivuosien jälkeen töihin ja päiväkodin kanssa kaikki sujuu loistavasti, mutta se pph. Meidän täytyisi minuutin tarkkuudella tietää, koska lapsen haemme sieltä. Minäkään ei sh:na pysty minuutin tarkkuudella töistä lähtemään ja ne liikennevalotkin voi olla punaisena. Kuumetta sanoo nuhaisella lapsella olevan ja sitä kun ei vaan ole.
Jos me maksamme lastemme (2) hoidosta lähes 500e/kk. Odotan, että lapsi saa olla hoidossa meidän työaikojemme mukaan ja hoidon lähtökohta on meidän hoidon tarpeemme. En koskaan vie lapsia hoitoon, jos on vapaapäivä, mutta oletan,että lapsemme saa olla hoidossa silloin, kun olemme töissä. Lisäksi minä en voi sille mitään, jos pph:n täytyy merkata 15min. tarkkuudella lapsen tuloaika ja hän joutuu hoitamaan kenties 10 min. ns. ilmaiseksi lastamme. Me viemme lapsemme hoitoon silloin, kun hoitoa töiden takia tarvitsemme.
Tuntuu, että pph:t valittavat aivan käsittämättömästi kaikesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Uskoa vai ei?:
Meidän täytyisi minuutin tarkkuudella tietää, koska lapsen haemme sieltä. Minäkään ei sh:na pysty minuutin tarkkuudella töistä lähtemään ja ne liikennevalotkin voi olla punaisena...
...minä en voi sille mitään, jos pph:n täytyy merkata 15min. tarkkuudella lapsen tuloaika ja hän joutuu hoitamaan kenties 10 min. ns. ilmaiseksi lastamme. Me viemme lapsemme hoitoon silloin, kun hoitoa töiden takia tarvitsemme.

kannattaisko sun laitta ihan suosista se hoitoaika 15 min pitemmäksi jos kerran tuottaa vaikeuksia hakea se lapsi ilmoitettuun aikaan? mikään ei kiellä hakemasta 5 min aiemmin, mutta kyllä muakin jurppis olla joka päivä 10 minuuttia palkattomasti ylitöissä. se viikossa jo melkein tunti ja vuodessa yli 20 tuntia

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
En ole pph, mutta jos lapsi on niin sairas, että kirjoittaa vanhemmille töitä varten sairauslomalapun, niin voit lähettää lapsen kotiin. Pelkän räkätaudin takia saikkua ei varmaan saa.

Sellaisen räkätaudin takia jossa lapsi yskii ja köhii ja nenä valuu mutta ei ole kuumetta ei saa terveyskeskuksestakaan saikkua. Eli näistä valitat ihan turhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos lapsi ei jaksa normaalin päivä rytmiä hoidossa niin ei silloin ole hoitokuntoinen, ei pph.lla eikä pk.ssa!

Käykö tämä selitykseksi äidin tai isin työnantajalle? Palkatonta voisi anoa, mutta se tarvii anoa jo paljon ennen, kun on aikonut sitä pitää...siis jos edes myönnetään...

Täällä päin lasta ei tuoda hoitoon, kuumeisena, yrjöisenä, kovin yskäisenä. Pienet nuhat ei tietenkään haittaa. Ja pitäis tajuta et kun saa lapsia, elämä muuttuu. Jos ennen on paahtanut töitä hullun lailla, niin lapsen kanssa se ei olekaan ihan samanlaista. Sitten jos vielä sattuu samanlailla kuin esim. veljeni oli lapsena talvella lähes joka toinen viikko kipeänä. Oli siinä varmaan hoidoissa järjestelemistä kun hoitopaikkaan ei voinut viedä ja aina ei voinut olla töistä poissa.

Alkuperäinen kirjoittaja salla:
Meidän täytyisi minuutin tarkkuudella tietää, koska lapsen haemme sieltä. Minäkään ei sh:na pysty minuutin tarkkuudella töistä lähtemään ja ne liikennevalotkin voi olla punaisena...
...minä en voi sille mitään, jos pph:n täytyy merkata 15min. tarkkuudella lapsen tuloaika ja hän joutuu hoitamaan kenties 10 min. ns. ilmaiseksi lastamme. Me viemme lapsemme hoitoon silloin, kun hoitoa töiden takia tarvitsemme.

kannattaisko sun laitta ihan suosista se hoitoaika 15 min pitemmäksi jos kerran tuottaa vaikeuksia hakea se lapsi ilmoitettuun aikaan? mikään ei kiellä hakemasta 5 min aiemmin, mutta kyllä muakin jurppis olla joka päivä 10 minuuttia palkattomasti ylitöissä. se viikossa jo melkein tunti ja vuodessa yli 20 tuntia

No entäpä aamulla. Minunko pitäisi viedä lapsi 15 minuuttia aiemmin ja mennä norkoilemaan työpaikalle vai ajaa 5 minuutiksi kotiin. Edelleenkin sanon,että jos maksan lähes 500e. kuussa, vien lapseni silloin, kun työni sitä vaatii,en silloin kun pph:lle sopii. Keskustelkoon ongelmastaan perhepäivähoidonohjaajan kanssa. Minä olen keskustellut ja ongelmia ei ole. Vain perhepäivähoitajalla on ongelmia näiden asioiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Uskoako vai ei:

No entäpä aamulla. Minunko pitäisi viedä lapsi 15 minuuttia aiemmin ja mennä norkoilemaan työpaikalle vai ajaa 5 minuutiksi kotiin. Edelleenkin sanon,että jos maksan lähes 500e. kuussa, vien lapseni silloin, kun työni sitä vaatii,en silloin kun pph:lle sopii. Keskustelkoon ongelmastaan perhepäivähoidonohjaajan kanssa. Minä olen keskustellut ja ongelmia ei ole. Vain perhepäivähoitajalla on ongelmia näiden asioiden kanssa.

Meidän piti kerran vaihtaa hoitajaa samantyylisten ongelmien ´takia. On uskomatonta,että käytännössä kouluttamattomat ihmiset luulevat voivansa sanella asioita esim. juuri hoitoon tulon ajankohdan.
Onneksi heilläkin on tuo ns. pomonsa perhepäivähoidonohjaaja, joka sitten selvittelee asioita, kun alkaa mennä vaatimukset ihan kohtuuttomiksi.

Ymmärrän,ettei kuumeista lasta tuoda hoitoon,en vie omianikaan.MUTTA joka ikisen nuhan vuoksi EI VOI olla töistä pois. Mielelläni olisin vaan ei tuo työnantaja sitä hyvällä katso.
Olen hiljattain mennyt kotiäitivuosien jälkeen töihin ja päiväkodin kanssa kaikki sujuu loistavasti, mutta se pph. Meidän täytyisi minuutin tarkkuudella tietää, koska lapsen haemme sieltä. Minäkään ei sh:na pysty minuutin tarkkuudella töistä lähtemään ja ne liikennevalotkin voi olla punaisena. Kuumetta sanoo nuhaisella lapsella olevan ja sitä kun ei vaan ole.
Jos me maksamme lastemme (2) hoidosta lähes 500e/kk. Odotan, että lapsi saa olla hoidossa meidän työaikojemme mukaan ja hoidon lähtökohta on meidän hoidon tarpeemme. En koskaan vie lapsia hoitoon, jos on vapaapäivä, mutta oletan,että lapsemme saa olla hoidossa silloin, kun olemme töissä. Lisäksi minä en voi sille mitään, jos pph:n täytyy merkata 15min. tarkkuudella lapsen tuloaika ja hän joutuu hoitamaan kenties 10 min. ns. ilmaiseksi lastamme. Me viemme lapsemme hoitoon silloin, kun hoitoa töiden takia tarvitsemme.

Näin sanoo uraäiti joka ei arvosta pph:n ammattia ja LUULEE ettei pph:lla ole omaa elämää...

Alkuperäinen kirjoittaja PPH:

Näin sanoo uraäiti joka ei arvosta pph:n ammattia ja LUULEE ettei pph:lla ole omaa elämää...

:flower: Vaan luulkoot rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja PPH:

Just... Rakas pph, kun lapsesi tulee kysymään oppitunnin jälkeen jotakin opettajalta, kuuluuko opettajan sanoa lapsellesi: työpäiväni päättyi 2min sitten, voisitko tulla uudelleen huomenna. Tai jos olet lääkärissä, pitääkö lääkärin lopettaa tutkimisesi siihen ja jättää sinut tutkimuspöydälle, koska hänen työpäivänsä loppui ja aikataulut olivat sinä päivänä venyneet.
Jos pph alkaa napista siitä, että lapsi pitää tuoda klo 07.00 tai 07.15, eikä esim. 07.05, koska silloin hän joutuu tekemään 10min "ylitöitä", ei ole kyse "omasta elämästä" vaan käsittämättömästä urputuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ongelma:
Alkuperäinen kirjoittaja Uskoako vai ei:

Meidän piti kerran vaihtaa hoitajaa samantyylisten ongelmien ´takia. On uskomatonta,että käytännössä kouluttamattomat ihmiset luulevat voivansa sanella asioita esim. juuri hoitoon tulon ajankohdan.
Onneksi heilläkin on tuo ns. pomonsa perhepäivähoidonohjaaja, joka sitten selvittelee asioita, kun alkaa mennä vaatimukset ihan kohtuuttomiksi.

Ootko tosissas tekstis kaa?
noin vähänkö arvostat sun lapsesi hoitajaa?
aattele,käytännössä lähes kouluttamaton ihminen kasvattaa sun lastas!!!
Tekee varmaan hienosti sen homman, siihen ei kaikista olekkaan...
Hirvittää tuo lause että luulevat voiivansa sanella hoitoon tulon ajankohdan,teet kyllä pellen itsestäs tuolla tyylillä

mä en ole saanut sairaslomatodistusta lapselle jolla on todella kova yskä ja hirveä räkätauti päällä ja perusteluina on ollut se että lapsella ei ole kuumetta :| enkä ole mikään uraihminen jolla olisi varaa palkata joku hoitamaan lasta työpäivän ajaksi enkä saa olla töistä pois ilman lääkärintodistusta.

Aika kurjaa luettavaa äitien suusta. Onneksi ei tiedän lapset ole mulla hoidossa, koska mun vanhemmat ovat aivan ihania. Pitävät kiinni sovituista hakuajoista ja pitävät sairaat lapset kotona :) Ei tule mieleen, että meillä on välillä tosi pitkiä päiviä eikä me olla mitään yli-ihmisiä.

Erityiseesti tämä pisti vihaksi: "käytännössä kouluttamattomat ihmiset". Kyllä meillä päin kaikki hoitajat ovat kouluttautuneita. Itse jatkuvasti opiskelen lisää avoimessa yliopistossa, joten en koe itseäni mitenkään vähäarvoisemmaksi. Tykkään vain niistä tiedänkin lapsista ja olen valmis jakamaan oman kotini teidän lasten kanssa :)

Ei tuohon sairaana tuomiseen ole muuta ohjetta kuin toistaa itseään. Jos olet kunnallinen ota yhteyttä esimieheesi ja keskustele asiasta.

On todella kurjaa hoitaa sairasta lasta :( Lapsi on väsynyt ja nuutunut eikä pysty nukkumaan yskältään ja nuhaltaan. En tiedä, mutta mulle oma lapsi on todella rakas, enkä missään nimessä voisi viedä häntä hoitoon mikäli hän olisi kuumeeton, mutta todella flunssainen! Tiedän, että lapsi silloin JOUTUU ulkoilemaan ja pysymään muun ryhmän perässä, vaikka omat voimat eivät siihen riitä. Taudit pitkittyvät. itse pidän palkattoman (níin me ei saada edes palkkaa oman lapsen sairastuessa, kuten moni muu teistä) päivän, mikäli oman lapsen kunto sitä vaatii!

no jos tämä kaikki tapahtuu alkuperäisesti sovitun hoitoajan puitteissa, niin ei siinä pitäisi olla mitään ongelmaa. Meillä lapsi on perhepäivähoidossa, aamulla tiedän 5 min akselilla koska lapseni vien hoitoon ja jos tulee muutoksia ilmoitan siitä heti pph:lle esim tekstiviestillä. ja hakeminenkin tapahtuu aina 15 min aikasäteellä, jos ei nyt mitään suurta katastroofia matkalla ole, ja jos on ilmoitan siitä heti myös hoitajalle, että myöhästyn, jotta ei turhaan odottele ja jos taas joskus pääsen aikasemmin töistä niin siitäkin ilmoitan etukäteen että tulen aikaisemmin, jotta osaa varautua ja laittaa lapsen lähtökuntoon. mielestäni on hyvän tavanmukaista ilmoittaa hoitoon vienti ja hakuajat mahdollisimman tarkasti, ei kukaan tietenkään minuutilleen pysty ilmoittamaan, mutta puolentunnin heitot on jo liikaa... meillä ainakin perhepäivähoitaja merkkaa joka päivä lapsen tulo ja lähtöajat eikä niitä ennakkoon mihinkään kirjata, eli mitäköhän tällä merkkamisella tarkoitettiin, jos pph täyttelee lappuja etukäteen niin ei se ole oikein. mutta jos lasta viedään eriaikoihin kun hoitosopimukseen on kirjattu ni se on sitten eri homma.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Miten toimia perheen kanssa, joka toistuvasti tuo lastansa hoitoon sairaana? Muutaman kerran on tuotu selvästi kuumeisena ja olen soittanut sitten jo aamupalan jälkeen hakemaan kotiin. Ja välillä on kuumeeton, mutta niin yskäinen ja nuhainen, että ei mitenkään jaksa eikä nukkumisesta tule mitään. Mulla on ihan sääli lasta, jonka on PAKKO tulla hoitoon, vaikka olis kuinka kipeä :(

Olen vasta aloittanut "hommat" ja tämä on mulle uutta. sen tiedän, että kuume on syy lähettää heti kotiin, mutta missä menee raja, että voin "vaatia" hoitamaan lapsen kotona? Tosi kurjaa, kun käy vielä tartuttamassa tieten tahtoen muut lapset :/ Perheen vanhemmat ovat kiireisiä uraihmisiä, mutta kyllä lapsen hyvinvointi pitäisi mennä kaiken edelle.

Miten te muut pph:t toimitte hoitolapsen sairastuessa tai jos tuodaan selvästi sairaana hoitoon?

Jos vanhemmat eivät vakavasti asiaa ota on se kyllä pph:n asia vanhemmille ystävällisesti tehdä selväksi. Hoitajalla on selkeät ohjeet lapsen hoidon suhteen. Sairas lapsi ei ole pph eikä päiväkodin vastuulla vaan vanhempien. Voi olla että vanhemmat kimpaantuvat kun eivät pysty sääntöjä taivuttelemaan, mutta eitämä ole syy minkätakia annetaan lapsen kärsiä. Jos pph tuntee itsensä epävarmaksi tämän asian selvittämisessä vanhemmille voi hän pyytää esimiestään apuun. Sama pätee myös päiväkotien hoitajia.