Jos haluaa sektion, miksi siitä joutuu taistelemaan?

• Viestiketjun aloittaja kymysys
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Itse toivuin nopeammin sektiosta kun alatiesynnytyksestä. Huvittaa nämä, jotka eivät itse ole sektiota kokeneet, jotka väittävät että siitä toipuu paljon hitaammin.
Sektiota en ole kokenut, mutta kohtua on leikelty, bikiniviilto löytyy ja minä uskallan kyllä väittää, että alatiesynnytyksestä toipuu helpommin kuin leikkauksesta. Aika harvalta löytyy kokemuspohjaa molemmista.

tytyx
Alkuperäinen kirjoittaja Mily:
Alkuperäinen kirjoittaja f:
Mieluummin otan tikit ja haavakivun kuin vaurioituneen peräsuolen ja elinikäiset ongelmat ja jonotan korjausleikkaukseen, ja en myöskään halua kokea sitä kipua, jonka voin vain kuvitella. Sektiopäätös saatu. Terveisin, ensisynnyttäjä. Olen tehnyt aika paljon töitä tässä muutaman vuoden aikana ja ollut kantamassa korteani kekoon, eiköhän minulla ole oikeus sektiooni.
Aamen! Sama täällä - samoista syistä halusin sektion ja sain sen. Alapään repeäminen ja siitä mahdollisesti seuraava tunnottomuus, korjausleikkaukset jne. ei kiitos! Koen että minulla on täysi oikeus olla menemättä "teuraalle".
mulla ainakin alapää toimii paremmin alakautta synnyttämisen jälkeen ku ennen, noin seksimielessä. Eli onneksi synnytin alakautta. Itse synnytys oli myös kaikkea muuta kuin "teuraalla" oloa.

logiikkasi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nauran:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kaipa kirurgeilla on työmaata tarpeeksi niissä tarpeellisissa leikkauksissa. Joku oikeasti hätätilanteessa oleva saattaa joutua odottamaan, kun leikataan jonkun toivomuksesta pelkästään
Hah, eiköhän siellä sairaalassa ole varauduttu henkilökunnnan määrällä, jos tehdään suunniteltu sektio. Hätätilanteessa oleva ei joudu odottamaan suunnitellun sektion takia. Kyllä nämä jutut on mietitty. Ole hyvä, äläkä päästä noin typeriö asioita suustasi. Tehdäänähän sairaaloissa paljon pieniä, ei-kiireellisiä leikkauksia muutenkin ja ihan yhtä lailla ne voisivat olla joltain pois logiikkasi mukaan. Ei se kuule ihan noin mene.
joka tapauksessa, maksakoon jokainen leikkauksen, jonka itse haluaa ilman lääketieteellistä syytä!!!
Voi sinua, kyllä se siitä. Ei se ole ihan noin suoraviivaista kuin luulet. Koskettaako tämä asia sinua jotenkin henkilökohtaisesti, kun noin vauhkoat?

Samalla logiikalla voisi muuten ottaa lapsilisät ja muut tuet pois suurimmalta osalta ihmisiä. Maksakoot itse lapsena, jotka niitä haluavat. Työttömät kustantakoot elämisensä ihan itse, kyllä siivousta riittää ja kaupan kassalle pääsee, jopa korkeakoulutettu.

tytyx
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Itse toivuin nopeammin sektiosta kun alatiesynnytyksestä. Huvittaa nämä, jotka eivät itse ole sektiota kokeneet, jotka väittävät että siitä toipuu paljon hitaammin.
Sektiota en ole kokenut, mutta kohtua on leikelty, bikiniviilto löytyy ja minä uskallan kyllä väittää, että alatiesynnytyksestä toipuu helpommin kuin leikkauksesta. Aika harvalta löytyy kokemuspohjaa molemmista.
Kummatkin koettu, alatiesynnytyksestä toivuin huomattavasti nopeampaan kuin sektiosta.

vieras
Samalla logiikalla voisi muuten ottaa lapsilisät ja muut tuet pois suurimmalta osalta ihmisiä. Maksakoot itse lapsena, jotka niitä haluavat. Työttömät kustantakoot elämisensä ihan itse, kyllä siivousta riittää ja kaupan kassalle pääsee, jopa korkeakoulutettu

tuohon vastauksena. sitten kauneusleikkaukset julkisessa ja jokaiselle halukkaalle.

vieras
Olisiko tässä mahdollisesti syy:

Riskit
Keisarileikkaukseen liittyy enemmän riskejä kuin alatiesynnytykseen. Kaiken kaikkiaan noin 1,2 %:iin kaikista synnytyksistä liittyy vaikea komplikaatio. Keisarileikkauksessa vaikeiden komplikaatioiden osuus on 4,5 %.

[muokkaa] Äidin riskit
Leikkaukseen liittyvät riskit: Keisarileikkauksen jälkeen verensiirron tarvitsee n. 6 % potilaista, kun spontaanin alatiesynnytyksen jälkeen osuus on 0,4-0,6 %. Riski joutua tilanteeseen, jossa verenvuotoa ei saada tyrehdytettyä muuten kuin poistamalla kohtu, on keisarileikkauksen yhteydessä kuusinkertainen alatiesynnytykseen verrattuna.
Tulehdukset: Keisarileikkauksen jälkeinen kohtutulehdus on 15 kertaa yleisempi alatiesynnytykseen verrattuna (2,6 vs. 0,2 %). Keisarileikkaushaava tulehtuu 4-7 %:lla potilaista.
Keuhkoveritulppa: Vaara kuolla keuhkoveritulppaan on keisarileikkauksen jälkeen 26-kertainen verrattuna alatiesynnytykseen. Joissain riskitapauksissa on mahdollista käyttää ennalta ehkäisevää lääkitystä (ns. tromboosiprofylaksia).
Seuraavat raskaudet: Keisarileikkausta seuraavissa raskauksissa poikkeavaan paikkaan kiinnittyneen istukan riski kasvaa sitä suuremmaksi, mitä useampia sektioita naiselle on aiemmin tehty.[5]
Kuolema: Keisarileikkaus on Suomessa ja muissa länsimaissa turvallinen toimenpide. Raskaus-, synnytys- tai lapsivuodeajan kuolema on hyvin harvinainen tapahtuma. Kaksi miljoonaa synnytystä käsittäneessä brittiaineistossa vuodelta 1999 äitikuoleman vaara oli noin 1/17 000 synnytystä. Alatiesynnytyksissä riski oli 1/49 000, ennalta suunnitelluissa keisarileikkauksissa 1/17 000 ja hätäsektioissa 1/5 500. [6]
[muokkaa] Lapsen riskit
Hengitysvaikeudet: Keisarileikkauksella syntyneillä lapsilla esiintyy hengitysvaikeuksia sitä useammin, mitä varhaisemmin sektio tehdään. Raskausviikolla 39, jolloin suurin osa sektioista suoritetaan, riski on vielä kuusinkertainen (esiintyvyys 1,8 %).
Kuolema: Keisarileikkauksen jälkeen seuraavissa synnytyksissä perinataalikuolleisuus on kohdun repeämisriskin vuoksi jopa kahdeksankertainen verrattuna niihin synnyttäjiin, joille ei ole aiemmin tehty sektiota.[5]

voi hyvää päivää
Joo, eikähän nuo riskit ole varsin hyvin tiedossa ennen kaikkea lääkäreillä ja toisekseen sektion haluavilla, ja aina joku valopää jaksaa linkittää tuon litanian ikään kuin tuoreimpana uutisena.

n
Kaipa kirurgeilla on työmaata tarpeeksi niissä tarpeellisissa leikkauksissa. Joku oikeasti hätätilanteessa oleva saattaa joutua odottamaan, kun leikataan jonkun toivomuksesta pelkästään
Hah, eiköhän siellä sairaalassa ole varauduttu henkilökunnnan määrällä, jos tehdään suunniteltu sektio. Hätätilanteessa oleva ei joudu odottamaan suunnitellun sektion takia. Kyllä nämä jutut on mietitty. Ole hyvä, äläkä päästä noin typeriö asioita suustasi. Tehdäänähän sairaaloissa paljon pieniä, ei-kiireellisiä leikkauksia muutenkin ja ihan yhtä lailla ne voisivat olla joltain pois logiikkasi mukaan. Ei se kuule ihan noin mene.
No, ei se nyt ihan niinkään mene. Monissa sairaaloissa päivystää yksi gyne ja jos sulle on sovittu sektio ensi perjantaiksi ja sun synnytys käynnistyy nyt yöllä, niin sut leikataan silloin yöllä kiireellisenä, joten ei sitä henkilökuntaa ole yhtään sen enempää. Päivystyskustannuksia kylläkin.... Ja voi olla muitakin kiireellisiä samaan aikaan.

sera
En minä ainakaan ole joutunut taistelemaan sektiosta :) Odotann esikoista ja sanoin neuvolassa että pelkään synnytystä ja haluan sektion. Sain ajan kätilön kanssa juttelemaan ja hän antoi ajan sitten lääkärille joka lupasi heti ensitapaamisella sektion, silloin oli rv25 menossa.
Taitaa riippua tosi paljon paikkakunnasta/lääkäristä.

hehhe
Alkuperäinen kirjoittaja n:
No, ei se nyt ihan niinkään mene. Monissa sairaaloissa päivystää yksi gyne ja jos sulle on sovittu sektio ensi perjantaiksi ja sun synnytys käynnistyy nyt yöllä, niin sut leikataan silloin yöllä kiireellisenä, joten ei sitä henkilökuntaa ole yhtään sen enempää. Päivystyskustannuksia kylläkin.... Ja voi olla muitakin kiireellisiä samaan aikaan.
Niin jos ja jos. Täytyy kyllä sanoa, että en ala uhraamaan omaa hyvinvointiani tuollaisen mahdollisuuden takia. Olisihan se suomalaiseen marttyyrikulttuuriin ja kärsimykseen sopivaa peloistaan huolimatta synnyttää alakautta, koska varmasti löytyy tärkeämpiäkin leikkauksia, eikä minulla ole "oikeutta" saada sektiota ellei lapsi ole ehdottomasti liian iso tai väärin päin. Jep, jep:) Kyllä sitten kruunu kiiltää.

ongelma..
Alkuperäinen kirjoittaja sera:
En minä ainakaan ole joutunut taistelemaan sektiosta :) Odotann esikoista ja sanoin neuvolassa että pelkään synnytystä ja haluan sektion. Sain ajan kätilön kanssa juttelemaan ja hän antoi ajan sitten lääkärille joka lupasi heti ensitapaamisella sektion, silloin oli rv25 menossa.
Taitaa riippua tosi paljon paikkakunnasta/lääkäristä.
Miten ilmaisit tuon, että haluat sektion? Ilmaisitko asian varovasti kierrellen vai sanoitko vain suoraan, että "pelkään synnytystä, haluan sektion"?. Itse odotan esikoistani rv 9+2 ja haluan sektion, pelkään aivan älyttömästi.

Mä tiesin jo vuosia sitten, että jos saan lapsen, niin se ei tule ulos kuin sektiolla. Ongelma on tuo, että miten ilmaisen asiani uskottavasti? Kuunnellaanko minua vai nauretaanko vain ja kuitataan normaalilla jännityksellä?

ex ahdistunut
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Mä sain sektion synntyspelon vuoksi, ja se oli lääketieteellinen syy, näin lääkäri sanoi (traumaattinen synnytyspelko oli diagnoosi). Pelko jäi kolmesta alatiesynnytyksestä, ei mistään sen kummemmasta kohtalosta. Jouduin sektiosta taistelemaan, ihan hyväkin, koska jollen oikeasti olisi niin voimakkaasti sitä halunnut, lääkärit olisivat varmasti saaneet mut käännytettyä alatiesynnytykseen. Ja mun kohdalla ainakin päätös oli täysin oikea kun sektion sain, siis mun ja perheeni kannalta.
Samat sanat! Minulla jäi trauma ensimmäisestä synnytyksestä, ja itseasiassa pelkäsin jo silloin!

Oli oikeasti hyvä että "joutui" käsittelemään asian. Toivon vain että hätääni olisi reagoitu jo aikaisemmin.

Mun kohdalla päätös ei olisi voinut olla parempi!

ex ahdistunut
Ensisynnyttäjälle en synnytyspelon vuoksi sektiota ymmärrä ollenkaan, siinä kun pelkää asiaa jota ei ole koskaan kokenut ja jokaiselle ensisynnyttäjälle se on sama tilanne.
Minä uskon että se ensisynnyttäjäkin on se oman kehonsa ammattilainen. Ja ensisynnyttäjänkin pelko Pitää ottaa vakavasti. Mulla toteutui ensisynnyttäjänä juuri se mitä olin pelännyt.

pöh
Sen takia, että se on yhteiskunnalle KALLISTA! Jos maksaa itse kaiken, siis kolme lääkäriä, kolme sairaanhoitajaa, kätilön ja kaikki tarvikkeet ja anestesia-aineet ja pidemmän hoitoajan aiheuttamat kustannukset, niin sit asia mulle ok.
jep ja minä olen tämän yhteiskunnan jäsen ja olen oikeutettu saamaan palvelua josta olen maksanut syntymästäni asti veroilla.

juuri näin
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Sen takia, että se on yhteiskunnalle KALLISTA! Jos maksaa itse kaiken, siis kolme lääkäriä, kolme sairaanhoitajaa, kätilön ja kaikki tarvikkeet ja anestesia-aineet ja pidemmän hoitoajan aiheuttamat kustannukset, niin sit asia mulle ok.
jep ja minä olen tämän yhteiskunnan jäsen ja olen oikeutettu saamaan palvelua josta olen maksanut syntymästäni asti veroilla.
Peesi. Tämähän se homman idea on.

n
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Syntymästä asti et ole varmastikan vertoja maksanut:D, päinvastoin silloin lapsistakin sai verohelpotusta. Jos noin ruvetaan mittamaan, niin kauneusleikkauksetkin pitäs saada verorahoilla. Yhteiskunta ei toimi niinkään, että kaikki sen jäsenet ovat oikeutettuja verorahoilla saamaan sen mitä haluavat.

jep
Alkuperäinen kirjoittaja visit:
"Pakotettu" synnytys,,häh! siinä vaiheessa kun olet raskaaksi tullut olet pakotettu synnyttämään!!kaikki pelkää synnytystä ja ei ole muiden veronmaksajien ja jo tiukille vedetyn julkisen terveyden huollon harteilla kantaa muiden pelkojen kustannuksia.Mene yksityiselle ja maksa itse nii leikkauttakaa vaikka reikä päähänne.
Välillä on parempi ajatella itteään kuin veronmaksajia..Sain sen kokea karvaasti.

Ja itseasiassa olisi ihan todella mielenkiintoista tietää, että jos mun mahdolliset tuet, lääkärikäynnit, koulutukset ja sektiot menee teidän verorahoista, niin mihin helvettiin ne mun verorahat menee?

minä
Alkuperäinen kirjoittaja hehhe:
Niin jos ja jos. Täytyy kyllä sanoa, että en ala uhraamaan omaa hyvinvointiani tuollaisen mahdollisuuden takia. Olisihan se suomalaiseen marttyyrikulttuuriin ja kärsimykseen sopivaa peloistaan huolimatta synnyttää alakautta, koska varmasti löytyy tärkeämpiäkin leikkauksia, eikä minulla ole "oikeutta" saada sektiota ellei lapsi ole ehdottomasti liian iso tai väärin päin. Jep, jep:) Kyllä sitten kruunu kiiltää.

Joo, ei kiillä :D
Mä pelkäsin aivan älyttömästi synnytystä, mutta kohdatessani juuri samankaltaisia sektiovastaisia kommentteja raskaana ollessani, päätin synnyttää alakautta vaikka setkiota tarjottiinkin.
Olin varma, että kuolen synnytykseen, en nähnyt itseäni lapsen kanssa, ja itkin joka päivä pelkoani. Loppujen lopuksi raskaus meni kolme viikkoa yli, käynnistyksessä olin viikon ja käynnistävää lääkettä iskettiin muhun älyttömiä määriä, jonka takia kohtuni haurastui ja repesi kesken synnytyksen, josta jouduin sektioon.

Eli hengissä selvittiin, mutta seuraavat viikot en nukkunut kuin muutamia tunteja, heräilin säpsähtäen ja henkeä haukkoen joka yö, olin edelleen varma että kuolen. Ja kaikkein ikävintä on, että luotto meni lääkäreihin täysin, pelkään että he tulevat jatkossakin vähättelemään kipuja ja oireita, eivätkä noteeraa minua, koska näin kävi niin pahasti synnytyksessänikin.

Eli jos Luoja suo, ja saan vielä toisen lapsen, niin se tulee sektiolla, ja mulle on suoraan sanottuna aivan yksi hailee kenen rahoista se maksetaan.

Yhteistyössä