Jos haluaa sektion, miksi siitä joutuu taistelemaan?

• Viestiketjun aloittaja kymysys
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Tekis mieli sanoo;"koska luomu on muotia"
Mutta totuus on, että alapääsynnytyksestä selviää nopeemmin, sektiohaava on aina iso leikkausarpi. Mä en niele ihan kaikkia näytä alatiesynnytyksen etuja ja niistä tehtyjä tutkimuksia.. mutta sektio on leikkaus,ei tosin iso leikkaus ihan tiedoksi vaan. Mutta leikkaus kuitenkin. Sektion saa esim. todella pahan pelkotilan takia ja yksityisellä vaikka jos pelkää että toosa menee pilalle..kyllä sen saa kun tarpeeks napakka. Itseäni en haluaisi kutsuttavan ikinä alatiesynntysfanaatikoksi :LOL:
Miten niin sektio ei ole iso leikkaus..?
Kyllä mä sitä aika isona operaationa pidän kun maha sivalletaan halki.
Kyllä mullekin on lääkärit puhuneet nimenomaan isosta leikkauksesta. Tosin sektiosta toivuin paljon nopeammin kuin esikoisen alatiesynnytyksestä, jossa tuli niin pahat repeämät, että toipuminen kesti pitkään... :/

tuli vaan mieleen että eikös se alatiesynnytys oo se luonnollinen tapa? Ehkä siks sitä suositaan ennemmin kun sektiota. Ymmärrän toki että sektio tehään jos lapsella on asiat huonosti tai äidillä tai sitten se on muuten se turvallisempi vaihtoehto mut mun mielestä se on ihan hyvä että siinä laitetaan vähä jarrua jos äiti haluu sektion vaikka sen takia ettei pimpsa leviä ja seksi on vielä kivaa synnytyksenkin jälkeen. (Näitä löytyy)

höh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
riskiraskaus.
No eiköhän tuonkin asian osaa lääkärit paremmin arvioida kuin sinä itse. muuten tää maa olis väärällään pelkkiä riskiraskauksia, jos mammoja itsejään vaan uskottais.

lapset syntyy alakautta, sitä varten on naiselle sinne paikat luotu. olis melkosen kallista ja aikaavievää jos jokaselle haluavalle vaan "annettas" leikkaus.
nää asiat kannattaa miettiä ennenku alkaa lapsia tekemään. synnytys kuuluu lastentekoon luonnollisena osana prosessia. tänä päivänä vaan halutaan päästä kaikessa vähällä ja kuvitellaan että sektiolla kuitataan normaali synnytys.

samalla periaattellahan pitäs alkaa jakamaan mitä vaan leikkauksia niitä haluaville?!

ei se aina niin mene
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu - The Valionauta:
Tuskin siitä joutuu taistelemaan, jos leikkaukselle on olemassa selkeät (lääketieteelliset) perusteet.

Voisiko ap kertoa, mitä nää tämmöset "vaikka vaan omat syynsä" vois olla?
Synnytyspelko on lääketieteellinen syy siinä missä joku muukin. Mutta ainakin omalla kohdallani se ei slti riittänyt vaan sain kielteisen päätöksen sektiolle -vaikka olin jo ensimmäiseni saanut sektiolla!
Eli ei sektiota saa, vaikka siihen onkin laillinen oikeus. Lääkäri jos sattuu olemaan huonolla tuulella ja toisten lääkäreiden pomo, niin.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja juups:
Monilla on tosiaan se käsitys, että sektio on vaan ihan pikkunen toimenpide, vaikka se on isoleikkaus.
Näinpä.. Ahtaan lantion ja vaikean raskausmyrkytyksen vuoksi molemmat lapseni ovat syntyneet sektiolla. Ensimmäisestä toipuminen oli nopeaa -sinänsä. Toinen komplisoitui vaikeasti, vaati pitkän sairaalassaoloajan ja pitkän toipumisajan. Ja jos olisin voinut valita niin olisin valinnut ehdottomasti alatiesynnytyksen.

mie
Tarpeeton leikkaus jos ei ole mitään erityisiä syitä miksi se pitäisi tehdä. Siinä syy miksi täytyy osata perustella kunnolla miksi se on tarpeellinen ja leikkauspäätökset tekee aina lääkäri sektiota ei voi noin vain tilata.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
riskiraskaus.
No eiköhän tuonkin asian osaa lääkärit paremmin arvioida kuin sinä itse. muuten tää maa olis väärällään pelkkiä riskiraskauksia, jos mammoja itsejään vaan uskottais.

lapset syntyy alakautta, sitä varten on naiselle sinne paikat luotu. olis melkosen kallista ja aikaavievää jos jokaselle haluavalle vaan "annettas" leikkaus.
nää asiat kannattaa miettiä ennenku alkaa lapsia tekemään. synnytys kuuluu lastentekoon luonnollisena osana prosessia. tänä päivänä vaan halutaan päästä kaikessa vähällä ja kuvitellaan että sektiolla kuitataan normaali synnytys.

samalla periaattellahan pitäs alkaa jakamaan mitä vaan leikkauksia niitä haluaville?!
En nyt aina voi ihan luottaa tuohonkaan lääkärin arvioon.

Meidän kuopuksen kohdalla toivoin sektioa oman pelkoni ja mielestäni riskitilanteen takia. Lääkäri oli kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä ettei sektioon ollut mitään syytä ja isokokoinen vauva saadaan helpoiten ja turvallisimmin ulos alakautta, antoi ajan käynnistykseen pari päivää myöhemmin. Kun sitten käynnistykseen menin siellä toinen lääkäri ihmetteli mitä ylipäätänsä tein siellä, sillä hänen mukaansa alatiesynnytys tuossa tilanteessa oli todella huomattava riski -niin lapselle kuin äidille. Jos ehdottomasti ahluaisin synnyttää alateitse voitaisiin lähteä tarkasti valvottuna käynnistämään mutta hän oli ehdottomasti sektion kannalla eikä ymmärtänyt edellisen lääkärin näkemystä lain.

Eli kumpaan lääkäriin tuossa sitten olisi pitänyt luottaa?

vieras
Siis mä en ymmärrä et miksi joku vartavasten haluaa section jos siihen ei ole mitään terveydellistä syytä! Ja siis esikoistaankin odottavat jo! Monet kaverit ovat sanoneet ettei tahtoisi kokea sectiota toista kertaa! Mut eipä kai mun tarvi ymmärtääkkään

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Miä kuulun niihin "onnellisiin", jotka eivät joudu sektiosta taistelee :wave:
Periaatteessa vaan ilmotin, et alakautta en synnytä
No kai siihen sitten on joku syy? Ei ne ihan muuten vain leikkele!? En mä nyt tie mitä " onnellista" tuossa sitten on!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kai siihen sitten on joku syy? Ei ne ihan muuten vain leikkele!? En mä nyt tie mitä " onnellista" tuossa sitten on!
Sitä onnellista, että jos on kova synnytyspelko niin se ihan oikeasti on painava peruste sectiolle. "Pakotettu" alatiesynnytys voi pelokkaalle olla todella traumatisoiva kokemus. Synnytyspelko voi johtua esim. seksuaalisesta hyväksikäytöstä, jolloin kipu siellä mihin sitä on aikaisemminkin aiheutettu ja arat paikat levällään oleminen vasten tahtoa on kamala paikka. En tässä väitä, että samperilla tilanne olisi tämä, mutta noin esimerkiksi ja mietinnän alle teille sectiota "vastustaville" ja verorahoista määkiville.

tosikkotiina
Koska sektio on leikkaus eikä ihmisiä leikellä turhanpäiten (lääketieteellissitä syistä toki) ja lisäksi sektio tulee yhteiskunnalle alatiesynnytystä kalliimmaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Sitä onnellista, että jos on kova synnytyspelko niin se ihan oikeasti on painava peruste sectiolle. "Pakotettu" alatiesynnytys voi pelokkaalle olla todella traumatisoiva kokemus. Synnytyspelko voi johtua esim. seksuaalisesta hyväksikäytöstä, jolloin kipu siellä mihin sitä on aikaisemminkin aiheutettu ja arat paikat levällään oleminen vasten tahtoa on kamala paikka. En tässä väitä, että samperilla tilanne olisi tämä, mutta noin esimerkiksi ja mietinnän alle teille sectiota "vastustaville" ja verorahoista määkiville.
Anteeksi, ihan sivuseikkana kysyn, että pitääkö se suomen kielellä kirjoittaa c-kirjaimella, sectio? =)

Mä sain sektion synntyspelon vuoksi, ja se oli lääketieteellinen syy, näin lääkäri sanoi (traumaattinen synnytyspelko oli diagnoosi). Pelko jäi kolmesta alatiesynnytyksestä, ei mistään sen kummemmasta kohtalosta. Jouduin sektiosta taistelemaan, ihan hyväkin, koska jollen oikeasti olisi niin voimakkaasti sitä halunnut, lääkärit olisivat varmasti saaneet mut käännytettyä alatiesynnytykseen. Ja mun kohdalla ainakin päätös oli täysin oikea kun sektion sain, siis mun ja perheeni kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Anteeksi, ihan sivuseikkana kysyn, että pitääkö se suomen kielellä kirjoittaa c-kirjaimella, sectio? =)
Saa sen kirjottaa k:lla. Mie olen alan ihmisenä tottunu kirjottelemaan latinaksi :)

vieras
Toki kirjoitin että tuohon on varmaan jokin syy ei ne varmaan ilman syytä leikkele noinkaan lähinnä tarkoitin.
En mä sanonut että vastustan! Itse en oisi vaan missään tapauksessa sektiota halunnut! Onneksi en siihen joutunut. Näinniinku sektio pelkoisena.

visit
"Pakotettu" synnytys,,häh! siinä vaiheessa kun olet raskaaksi tullut olet pakotettu synnyttämään!!kaikki pelkää synnytystä ja ei ole muiden veronmaksajien ja jo tiukille vedetyn julkisen terveyden huollon harteilla kantaa muiden pelkojen kustannuksia.Mene yksityiselle ja maksa itse nii leikkauttakaa vaikka reikä päähänne.

Yhteistyössä