Jos haluaa sektion, miksi siitä joutuu taistelemaan?

• Viestiketjun aloittaja kymysys
  • Ensimmäinen viesti
kymysys
Siis mikä tässä on päälimmäinen syy? Vaaroja on molemmissa sekä sektiossa että alatiesynnytyksessä? Miksi sektiosta joutuu tosissaan taistelemaan jos sen haluaa ja jos siihen on syynsä - vaikka sitten vaan omat syynsä?

tiina
Periaatteessahan siitä ei joudu taistelemaan koska jokaisella naisella on oikeus päättää itse synnytystapansa, mutta tosiaan käytännössä siitä joutuu jonkin verran kättä vääntämään, tai ainakin perustelemaan asiansa erittäin hyvin.

Niin..ainahan alatiesynnytys on parempi jo lapsenkin kannalta. Sektio on iso leikkaus jota ei mielellään tehdä. Mulle on tehty kaksi sektiota ja nyt odotan kolmatta lasta.. Mulle on puhuttu äitiyspolilla että voisin synnyttää kolmannen alakautta mutta riskit on aika paljon suuremmat kun on tehty jo kaksi sektiota..ja yleensä kahden sektion jälkeen tehdään automaattisesti sektio. Ja näin mulle sanottiin jo edellisen lapsen syntymän jälkeen. Yllätyin kyllä hiukan kun lääkäri äitiyspolilla oli sitä mieltä että ei välttämättä sektiota! Olen itse tullut nyt kuitenkin siihen tulokseen että haluan sektion..juuri näiden riskien takia. Ja aion sen myös vaatia.

En itseasiassa joutunut edes taistelemaan, vaikka synnytyslääkärin mukaan alatiesynnytyskin olisi voinut olla mahdollinen. Sain sektioajan saman tien.
Onhan se totta, että sektio on iso leikkaus, jossa on riskinsä. Itse olen kuitenkin erittäin tyytyväinen omaan päätökseeni valita sektio.

raha ei aina ratkaise
sektio on iso leikkaus, jossa on suuremmat riskit kuin normaalissa alatiesynnytyksessä. Lisäksi siitä toipuminen on on huomattavasti kivuliaampaa ja hitaampaa kuin normaalissa alatiesynnytyksessä.

Minä en lääkärinä haluaisi ottaa riskiä ja lähteä leikkaamaan tervettä naista.

Tekis mieli sanoo;"koska luomu on muotia"
Mutta totuus on, että alapääsynnytyksestä selviää nopeemmin, sektiohaava on aina iso leikkausarpi. Mä en niele ihan kaikkia näytä alatiesynnytyksen etuja ja niistä tehtyjä tutkimuksia.. mutta sektio on leikkaus,ei tosin iso leikkaus ihan tiedoksi vaan. Mutta leikkaus kuitenkin. Sektion saa esim. todella pahan pelkotilan takia ja yksityisellä vaikka jos pelkää että toosa menee pilalle..kyllä sen saa kun tarpeeks napakka. Itseäni en haluaisi kutsuttavan ikinä alatiesynntysfanaatikoksi :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Mutta totuus on, että alapääsynnytyksestä selviää nopeemmin, sektiohaava on aina iso leikkausarpi. Mä en niele ihan kaikkia näytä alatiesynnytyksen etuja ja niistä tehtyjä tutkimuksia.. mutta sektio on leikkaus,ei tosin iso leikkaus ihan tiedoksi vaan. Mutta leikkaus kuitenkin. Sektion saa esim. todella pahan pelkotilan takia ja yksityisellä vaikka jos pelkää että toosa menee pilalle..kyllä sen saa kun tarpeeks napakka. Itseäni en haluaisi kutsuttavan ikinä alatiesynntysfanaatikoksi :LOL:
Miten niin sektio ei ole iso leikkaus..?
Kyllä mä sitä aika isona operaationa pidän kun maha sivalletaan halki.

Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Tuo parantuminenkin on hyvin yksilöllistä.. Toiset ei pääse pariin päivään sängystä mihkään. Mä esim. kävelin jo samana iltana vessaan toisen sektion jälkeen.

Vuodelta 2007 löytyy seuraava hinta-arvio: Esimerkkejä kuntalaskusta (HUS, Hyvinkään sairaala): keisarileikkaus, ei ongelmia 2610 ? ( sisältää myös vuodeosastohoidon); keisarileikkaus, ongelmia 3300 ?; äitiyspoliklinikkakäynti 80?; päivystyskäynti 120?.

Kun on valmis maksamaan kustannukset itse niin eiköhän sen saane "omien syidensä perusteella". Sitävastoin pidän kohtuuttomana sitä että veronmaksajat joutuvat kustantamaan sinänsä turhan operaation -ja tällä tarkoitan sitä että mitään todellista (terveydellistä) järkiperustetta sektiolle ei ole mutta se vain halutaan muuten vain valita synnytystavaksi.

hmm
Hätäsektiot ja kiirreellisetsektiot "rumentaa" varmasti paljon sektio tilastoja, jos ne merkittäisiin alatiesynnytyksiin epäonnistuneina niin johan olisi alatiesynnytyksen riskit paljon suuremmat.

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Vuodelta 2007 löytyy seuraava hinta-arvio: Esimerkkejä kuntalaskusta (HUS, Hyvinkään sairaala): keisarileikkaus, ei ongelmia 2610 ? ( sisältää myös vuodeosastohoidon); keisarileikkaus, ongelmia 3300 ?; äitiyspoliklinikkakäynti 80?; päivystyskäynti 120?.

Kun on valmis maksamaan kustannukset itse niin eiköhän sen saane "omien syidensä perusteella". Sitävastoin pidän kohtuuttomana sitä että veronmaksajat joutuvat kustantamaan sinänsä turhan operaation -ja tällä tarkoitan sitä että mitään todellista (terveydellistä) järkiperustetta sektiolle ei ole mutta se vain halutaan muuten vain valita synnytystavaksi.
Paha synnytyspelko ei ole valinta..kukaan ei saa valita suomalaisessa terveydenhuollossa sektiota,ainakaan vielä.

Yhteistyössä