jos ei pääse perunkirjoituksiin itse paikalle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Hip:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
koska itse aion lähettää sinne asiamiehen. Ei sinne pakko itse ole mennä.
Voiko rintaperillinen myös ilmoittaa, että ottaa vastaan vain osan perinnöstä vai pitääkö ottaa joko määrätty osa, tai kieltäytyä kokonaan?

Lakiosa on ainakin otettava

Ellet halua jotain perinnön osaa ja haluat kieltäytyä niin joudut kieltäytymään koko hommasta, Et voi esim. kieltäytyä veloista ja ottaa vain asunto-osakkeen vastaan, se on kaikki tai ei mitään. Eikä mitään ole pakko ottaa vastaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
koska itse aion lähettää sinne asiamiehen. Ei sinne pakko itse ole mennä.
Voiko rintaperillinen myös ilmoittaa, että ottaa vastaan vain osan perinnöstä vai pitääkö ottaa joko määrätty osa, tai kieltäytyä kokonaan?

Meilläkin tiedossa iso perintö (aika todennäköisesti) ja haluaisin siirtää ainakin osan lapsilleni suoraan. Onnistuuko se ennen kirjoituksia vai pitäisikö tehdä jo nyt siirto paperi?

Jos aiot siirtää vain osan, joudut maksamaan perintöveron ja lapset lisäksi sen jälkeen lahjaveron. Mikäli luovut koko perinnöstä lastesi hyväksi, vain he joutuvat maksamaan perintöveron.
 

Similar threads

T
Viestiä
9
Luettu
8K
Aihe vapaa
Tehkää testamentti!
T
H
Viestiä
3
Luettu
259
M
J
Viestiä
2
Luettu
354
M

Yhteistyössä