joo synnytin.......

  • Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Minulla alkoi aamulla tihkua lapsivettä, puolenpäivän jälkeen menin äitiyspolilla käymään että tarkistavat onko varmasti lapsivettä (ettei ole virtsankarkailua), ja kun oli lapsivettä niin heti otettiin sisään sairaalaan, iltapäivällä sain muistaakseni antibioottia ensimmäisen kerran. Sanoivat että seuraavana aamuna käynnistetään jos ei sitä ennen ala muuten tapahtua, mutta aamuyöllä rupesi sitten supistelemaan.
 
Venakko Milanna
Mulle sanottiin samassa sairaalassa aikoinaan, että saan itse päättää jäänkö sinne vai menenkö kotiin odottelemaan. Raskausviikkoja oli 40+5, mun olo oli ihan hyvä, supistuksia oli suht säännöllisesti mutta kohdunsuu vielä kiinni & kohdunkaulaakin jäljellä. Sanoin, että jään tänne. Sain vielä päättää senkin, menenkö vuodeosastolle (prenataali) vaiko synnytysosastolle, ja valitsin ensimmäisen koska siellä sai ruokaa :D. Olin vuodeosastolla ehkä 10 tuntia, sain akupunktiota supistusten voimistamiseen, ja kun kohdunsuu oli auki ehkä sentin niin siirsivät synnytysosastolle. Siellä sain 3 cm kohdalla epiduraalin ja oksitosiinia, kun supistuksia oli ollut jo vuorokauden ajan, ja siitä se synnytys sitten lähti kunnolla käyntiin.

En valittanut, en ollut tuskainen, en ollut kärsinyt viikkokausia tai edes päiväkausia, ja silti näin. Siksi ihmetyttää tosi paljon, että miten ne nyt Milannaa noin eri lailla kohtelee...

Tokaa muksua synnyttäessäni olin 3 cm auki kun menin synnärille. Supistuksia oli ollut noin 12 tunnin ajan ennen kun sairaalaan menin. Oli uudenvuodenpäivä, eli pyhä. Sain jäädä sinne, vaikka supistukset loppuivatkin kun olin ollut sairaalassa tunnin pari. Antoivat taas oksitosiinia jotta synnytys etenisi. Silloin oli rv 41+2.
Enkä silloinkaan joutunut itse ollenkaan anelemaan että saisin sinne jäädä, tms.

En vaan oikeasti tajua, että jos lapsivettä tihkuu, paikat on auki, ja supistuksia on tullut jo hyvän aikaa siten että äiti on tuskissaan & väsynyt, niin miksi ne ei anna jäädä osastolle ja lykkää vaikka tippaa käsivarteen jotta homma lähtisi etenemään nopeammin.
Mä kyllä kans ihmettelee. Ne ei ota mua yhtään vakavasti... vaikka mulla varma nyt kaikki mahdolliset oireet mitä vaan voi olla
 
Mulle sanottiin samassa sairaalassa aikoinaan, että saan itse päättää jäänkö sinne vai menenkö kotiin odottelemaan. Raskausviikkoja oli 40+5, mun olo oli ihan hyvä, supistuksia oli suht säännöllisesti mutta kohdunsuu vielä kiinni & kohdunkaulaakin jäljellä. Sanoin, että jään tänne. Sain vielä päättää senkin, menenkö vuodeosastolle (prenataali) vaiko synnytysosastolle, ja valitsin ensimmäisen koska siellä sai ruokaa :D. Olin vuodeosastolla ehkä 10 tuntia, sain akupunktiota supistusten voimistamiseen, ja kun kohdunsuu oli auki ehkä sentin niin siirsivät synnytysosastolle. Siellä sain 3 cm kohdalla epiduraalin ja oksitosiinia, kun supistuksia oli ollut jo vuorokauden ajan, ja siitä se synnytys sitten lähti kunnolla käyntiin.

En valittanut, en ollut tuskainen, en ollut kärsinyt viikkokausia tai edes päiväkausia, ja silti näin. Siksi ihmetyttää tosi paljon, että miten ne nyt Milannaa noin eri lailla kohtelee...

Tokaa muksua synnyttäessäni olin 3 cm auki kun menin synnärille. Supistuksia oli ollut noin 12 tunnin ajan ennen kun sairaalaan menin. Oli uudenvuodenpäivä, eli pyhä. Sain jäädä sinne, vaikka supistukset loppuivatkin kun olin ollut sairaalassa tunnin pari. Antoivat taas oksitosiinia jotta synnytys etenisi. Silloin oli rv 41+2.
Enkä silloinkaan joutunut itse ollenkaan anelemaan että saisin sinne jäädä, tms.

En vaan oikeasti tajua, että jos lapsivettä tihkuu, paikat on auki, ja supistuksia on tullut jo hyvän aikaa siten että äiti on tuskissaan & väsynyt, niin miksi ne ei anna jäädä osastolle ja lykkää vaikka tippaa käsivarteen jotta homma lähtisi etenemään nopeammin.
Miten sait jo epiduraalin vaikka olit "vain" 3 senttiä auki? Mua käynnistettiin kolme päivää ja olin 3 senttiä auki sekä kamalat supistukset, joita olin jo kestänyt monta päivää. Lopulta menin kyllä sektioon, kun oli virhetarjonta, mutta ihmettelin myös kun samassa huoneessa olevalla naisella oli 2 senttiä auki ja vielä kanavaa näkyvissä niin pääsi saliin yöllä ja aamulla kun itse jouduin leikkaukseen, mieheni oli tavannut sen naisen miehen ja se sanoi että joutuvat takaisin osastolle kun synnytys ei ole käynnissä.
 
Viimeksi muokattu:
J-t harmaana
Mulla oli esikoisesta korkea vedenmeno. Aina välillä lorahteli housuihin ja pitkään mä mietin, että meenkö vai en (oli muuten pääsiäispyhät silloin) No lähdin kuitenki sitte alkuillasta ja mulle tehtiin liuskatesti joka oli negatiivinen. Mutta sisätutkimuksen aikana koko peti kastui ja kätilökin sanoi, ettei tuo ainakaan valkovuotoa ole. Ottivat sitte yöksi tarkkailuun ja aamuilla sitte tekivät jonkin muun testin joka oli sitte jo positiivinen. Samantien alettiin käynnistämään.
Ihme touhua tuo, jos ei edes testata onko lapsivettä vai ei !
 
Mullakin kun antoivat supistella niin monta päivää, ei lapsi enää lopulta kestänyt niitä supistuksia ja sydänäänet laskivat. Itse olin jo todella väsynyt kun sektioon jouduin, joten ymmärrän sua Milanna, miten jo väsyttää tuossa tilanteessa. Itsellä tärisi jo lihakset väsymyksestä.
 
"..."
mulla kätilö päätti sen et vois olla aika ottaa epi ku kestosupistusta ja auki vain 3-4 cm. Kivut kuulemma määrää paljon. Mä olisin ehkä pärjännyt vielä ilman mutta sai ylipuhuttua että vauvan kannalta parempi jos lepääm hetken ku vauva oli myös väsynyt ja stressaantunu...
 
[QUOTE="silakka";25854540]Junnaako toi sun synnytykses nyt jotenkin paikallaan vai mitä? Pitäs tossa kohtaa jo ottaa sisälle sairaalaan ja tehdä jotain. Onko jo kauan ollut 3cm auki?[/QUOTE]

Niin mulla kun se junnasi koko ajan vaan siinä 3 cm, niin jouduttiin sektioon kun tarjonta oli väärä niin vauva ei painanut tarpeeksi kohdunsuuta. Kannattaa mennä näytille.
 
"..."
Mä olin perjantaina 2cm auki, laskettuaika oli mennyt jo ja paineet nousi VAAN 130/95 ja nla pisti äitiyspolille. Normaali raskausaikani verenpaine oli 110/74. Maanantaille olis laitettu käynnistys, mutta lääkäri meinas pe että syntyy jo ennen. Teki sisätutkimukset "venyttäen paikkoja", kuten itse sanoi. La-su yönä klo.01 alkoi ensimmäiset supistukset, lorahti vetistä valkovuotoa (luulin lapsivedeksi), menin kuumaan suihkuun ja siitä sit alko tuleen 5min välein supistuksia. Lähdimme sairaalaan (oli liukasta, satoi räntää) hyvissä ajoin, sairaalassa olin 3 aikaan ja oli 4cm auki, pääsin samantien saliin. 10.12 syntyi 10 pisteen 4.4 kiloinen poika <3
 
Miten sait jo epiduraalin vaikka olit "vain" 3 senttiä auki? Mua käynnistettiin kolme päivää ja olin 3 senttiä auki sekä kamalat supistukset, joita olin jo kestänyt monta päivää. Lopulta menin kyllä sektioon, kun oli virhetarjonta, mutta ihmettelin myös kun samassa huoneessa olevalla naisella oli 2 senttiä auki ja vielä kanavaa näkyvissä niin pääsi saliin yöllä ja aamulla kun itse jouduin leikkaukseen, mieheni oli tavannut sen naisen miehen ja se sanoi että joutuvat takaisin osastolle kun synnytys ei ole käynnissä.
Ne vaan tarjosi epiduraalia mulle. Supistukset olivat loppuneet, totesivat että epiduraali voi auttaa rentoutumaan ja siksi sen tyrkkäsivät. Ekassa synnytyksessä 3 cm kohdalla, tokassa vissiin 4 cm kohdalla - molemmat synnytykset meni samaa kaavaa, eli kohtu teki lakon eikä enää supistellut.

Toinen syy oli kaiketi se, että tiesivät oksitosiinin tulevan kuvioihin, ja sehän sattuu jos ei ole puudutus päällä.
 
"silakka"
Niin mulla kun se junnasi koko ajan vaan siinä 3 cm, niin jouduttiin sektioon kun tarjonta oli väärä niin vauva ei painanut tarpeeksi kohdunsuuta. Kannattaa mennä näytille.
Niin tätä mää vähän meinaan ja että alkaa vauvakin jo tollasesta stressaantumaan. Kuulostaa siltä että ei oo vauveli ihan oikeessa asennossa ja kuitenkin jo milannan kolmas lapsi/synnytys?
 
"VIERAS"
Mulla oli kans monta päivää 3cm auki ja saattoi mennä lapsivettäkin välillä, supistelua toisinaan ja ihan säännöllisesti, mutta käynnistyi tosiaan vasta sitten myöhemmin.. ei alettu käynnistämään.
 
"silakka"
[QUOTE="VIERAS";25854674]Mulla oli kans monta päivää 3cm auki ja saattoi mennä lapsivettäkin välillä, supistelua toisinaan ja ihan säännöllisesti, mutta käynnistyi tosiaan vasta sitten myöhemmin.. ei alettu käynnistämään.[/QUOTE]
Oliko eka lapsi? Jos ei niin miten sun aiemmat synnytykset on lähteneet käyntiin?
 
Turkilmas
Muistui muuten just mieleen miten kävi kuopuksen kanssa. Nimittäin kalvoja olis pitänyt puhkaista ja ensimmäinen kätilö ilmoitti ettei voida puhkaisua tehdä kun vauvan pää ei ollut tarpeeksi alhaalla..tai jotain. Otti kuitenkin osastolle kohonneen verenpaineen vuoksi, mutta ilmoitti että seuraavana päivänä lähetetään takaisin kotiin. Viikkoja oli siinä kohden muistaakseni 40+4.

Seuraavana päivänä, onneksi, eräs vanhempi kätilö teki tarkastuksen ennen kotiuttamista. Pelkästään mahasta tunnustelemalla totesi ettei vauvaa pidetä kasvamassa enää päivääkään. Siltä istumalta menin synnytysosastolle ja pienen odottelun jälkeen (että mies ehti paikalle) kalvot puhkaistiin. Ironista kyllä, puhkaisijana oli juurikin hän, joka väitti ettei toimenpidettä voida tehdä :).

Kuopus oli syntyessään 4785 g ja 57 cm. Ja mä todella kiitin tuuriani, että kätilö vaihtui. Ja Milanna: mä siis synnytin samaisessa paikassa. Mietin vaan että olisko sulla ollut myös huonoa tuuria kätilön kanssa?
 
niin...
mulla meni lapsiveet kymmenen maissa aamulla ja viideltä oli lapsi sylissä:) sitä tuli lorauksittain...supistukset alkoivat vasta kolmenaikaan... ja siitä parituntia niin sain ponnistaa vauvan maailmaan ja kesti vaan 8min:D nyt tuolla tuhisee ihana vajaan 2viikon ikäinen poika<3:) onnea milanna koitokseen .
 
[QUOTE="silakka";25854648]Niin tätä mää vähän meinaan ja että alkaa vauvakin jo tollasesta stressaantumaan. Kuulostaa siltä että ei oo vauveli ihan oikeessa asennossa ja kuitenkin jo milannan kolmas lapsi/synnytys?[/QUOTE]

Niimpä, mulla ei enää vauva liikkunut ja kun menin käyrälle laski heti vauvan syke 60.. Taisi olla ne kolmen päivän "turhat" supistukset olla liikaa jo vauvallekin, varsinkin kun oli ahdingossa. Lapsivesi oli ihan vihreää puuroa. Ja mut olisi lääkäri edellisenä päivänä laittanut vielä kotiin odottelemaan synnytyksen etenemistä, mutta vaadin jäämään kun oli yli 30 asteen pakkaset ja kuitenkin matkaa. Seuraavana aamuna olisi sitten vauva menehtynyt kohtuun. Eli onneksi olin sairaalassa ja vaadin käyrille menoa kun liikkeitä oli huolestuttavan vähän. Ihmettelin kun lääkäri ei noteeranut sitä kun aina vaan samat sentit olin auki, vaikka kuinka supisteli.
 
Viimeksi muokattu:
jtpy5
minulla on 2 raskaudessa mennyt vedet illalla. Sitä on tullut ehkä, toisessa holahti oikein kunnolla ja toisessa tuli n. 1-2 dl lapsivettä. Menin sairaalaan ja siellä testasivat tikulla, että on lapsivettä ja sanoivat, että kun on lapsivettä niin eivät päästä kotiin, vaan jään osastolle. lapsi syntyi vasta vuorokauden kuluttua tästä käynnistettynä. Ihme, että eivät ole edes testanneet onko se lapsivettä. seuraavaksi kun menet sairaalaan niin pyydät, että testaavat sen onko lapsivettä.

Alkaa olla jo aika moista synnyttäjän kiusaamista...
 
Turkilmas
[QUOTE="...";25854705]Turkilmas, näitkö Milannan jalat? Sullahan oli yhtä turvoksissa jos ei enempikin?[/QUOTE]

En nähnyt. Mutta juu, mulla oli todella turvoksissa jalat. Kuin puhalletut kumihanskat :D.
 

Yhteistyössä