Jokohan hoitajat tajuavat, etteivät ole korvaamattomia?

• Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Hoitaja on sentään useissa työpaikoissa vastuussa ihmishengistä ja tekee työtänsä paljon huonommalla palkalla kuin joku insinöörinretku tietokoneellansa!
Se insinöörin retku tietokoneinensa saattaa tehdä vaikka rakennuksen kantavuus laskelmia, ettei tönöt romahda niskaan. Tai suunnitella ydinvoiman turvallisuutta, sitäkin tietokoneella. Ja siinä voivat olla tuhannet henget uhattuina, jos työt hoitaa huonosti.

Lisäksi sen insinööriretkun palkat maksaa yksityinen sektori, joka maksaa palkat liikevoitoistaan. Sairaanhoitajan palkat maksetaan meidän jokaisen veroista, jos 100.000 sairaanhoitajan palkkoja nostetaan 500 eurolla kuussa + lisät jotka voivat olla jopa liki 40 % tuloista, joudutaan verojakin nostamaan aika kovasti.

Sairaanhoitajat ansaitsevat palkankorotuksen kyllä, summasta en sano yhtään mitään. Mutta oman ammattinsa arvostusta ei nosteta nimittelemällä toisia insinööriretkuiksi ja aliarvioimalla toisten työtä. Sopii mennä kokeilemaan vaikkapa pääsykokeisiin pääseekö sinne kouluun edes sisään, jos kuvittelee toisen olevan niin retku!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Hoitaja on sentään useissa työpaikoissa vastuussa ihmishengistä ja tekee työtänsä paljon huonommalla palkalla kuin joku insinöörinretku tietokoneellansa!
Se insinöörin retku tietokoneinensa saattaa tehdä vaikka rakennuksen kantavuus laskelmia, ettei tönöt romahda niskaan. Tai suunnitella ydinvoiman turvallisuutta, sitäkin tietokoneella. Ja siinä voivat olla tuhannet henget uhattuina, jos työt hoitaa huonosti.

Lisäksi sen insinööriretkun palkat maksaa yksityinen sektori, joka maksaa palkat liikevoitoistaan. Sairaanhoitajan palkat maksetaan meidän jokaisen veroista, jos 100.000 sairaanhoitajan palkkoja nostetaan 500 eurolla kuussa + lisät jotka voivat olla jopa liki 40 % tuloista, joudutaan verojakin nostamaan aika kovasti.

Sairaanhoitajat ansaitsevat palkankorotuksen kyllä, summasta en sano yhtään mitään. Mutta oman ammattinsa arvostusta ei nosteta nimittelemällä toisia insinööriretkuiksi ja aliarvioimalla toisten työtä. Sopii mennä kokeilemaan vaikkapa pääsykokeisiin pääseekö sinne kouluun edes sisään, jos kuvittelee toisen olevan niin retku!
Joku ottaa nyt kovin henkilökohtaisesti tuon insinöörinretku sanan.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hoitsu:
Kyse tässä palkankorotus kiistassa ei ole siitä etteikö 11% riittäisi vaan siitä että se 11% olisi menossa kaikille kunta-alan työntekijöille ja kuitenkin ennen vaaleja on niin lupailtu kymmentä kaunista hoitajille. Elikäs hoitajat haluavat kerrankin kuulla olevansa jonkin arvoisia..
Ei voi olla totta! Vai voiko todellakin?

Koko ajan muita pienipalkkaisia ( siivoojat, keittiötyöntekijät jne. jne) syytetään siitä, että he ovat kateellisia ja "estämässä" hoitajien palkkojen korotukset. Mutta että asia onkin näin!
Teidän mielestännekö vain hoitajien palkkoja on nostettava? Muista viis. Hei haloo! Kyllä kaikki alat ovat ansainneet palkan korotuksen, vaikka hoitajille tulisikin muita suurempi korotus!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kyse tässä palkankorotus kiistassa ei ole siitä etteikö 11% riittäisi vaan siitä että se 11% olisi menossa kaikille kunta-alan työntekijöille ja kuitenkin ennen vaaleja on niin lupailtu kymmentä kaunista hoitajille. Elikäs hoitajat haluavat kerrankin kuulla olevansa jonkin arvoisia..

Koko ajan muita pienipalkkaisia ( siivoojat, keittiötyöntekijät jne. jne) syytetään siitä, että he ovat kateellisia ja "estämässä" hoitajien palkkojen korotukset. Mutta että asia onkin näin!
Teidän mielestännekö vain hoitajien palkkoja on nostettava? Muista viis. Hei haloo! Kyllä kaikki alat ovat ansainneet palkan korotuksen, vaikka hoitajille tulisikin muita suurempi korotus!
no ei tietenkään kukaan muu ansaitse lisää rahaa.
eihän kukaan muu ole vastuussa ihmishengestä.

vieläkin kiinnostaisi kuka siitä sitten on vastuussa jos vaikka se rakennus romahtaa niskaan? hoitajiako siitä tullaan syyttämää kun he ovat Vastuussa ihmishengistä.

perkele tällasen ruinaamisen, itsensä jalustalle nostamisen ja loan heiton keskellä tulee melkeen jo sellanen olo että pitäs varmaan pienentää hoitajien palkkoja :kieh:

hoitsu

Tarkoitinkin sitä että hoitajat haluavat enemmän kuin muut. Eli jos muut saa 11% niin hoitajat tahtovat sitten 12%. Tämä on siis omassa pienessä päässäni tekemäni teoria.

no voi härregyyd, jos puhutaan HOITAJIEN palkoista niin mistä joku keksii siihen sotkea insinöörit? Eiköhän nyt tulis miettiä sitä hoitajien työtä ja sitä, pitäisikö heijän palkkoja nostaa ja minkä verran ja miten. En kyllä ymmärrä miten joku jaksaa olla kateellinen hoitajille palkka-asioissa.. en mitenkään.

hmm
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Mä olen varmaan tyhmä, mutta mä en oikein tajua että miten ihmeessä kannattaa rahdata tänne hoitajia, jotka ei osaa lainkaan suomenkieltä :ashamed:
Ja sä oot sitä mieltä, että ne on täysin kykenemättömiä oppimaan suomea?

Nalletar
Mulla on aika vähän ollut ulkolaisia työkavereita, mutta ne joita tiedän niin niillä on ihan erilainen koulutus. Esim. venäjällä on kai ihan vain joku kurssi sairaanhoitajille (?) Ne työntekijät on pakko kouluttaa täällä jotenkin. Ei esim. sairaalan osastolla voi joka asiassa toimia maalaisjärjellä ja esim. hygienia hommissa ollaan tässä maassa aika tarkkoja. Eli ne ulkolaiset voipi tulla aika kalliiksi...Muuten mulle on ihan sama minkä maalaisia työkaverit tulee olemaan. Kunhan suomea osaa. Ja hyvin. Ainakin tuolla psykiatrisella oisi vähän pakko pystyä suomeksi puhumaan.

metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Mä olen varmaan tyhmä, mutta mä en oikein tajua että miten ihmeessä kannattaa rahdata tänne hoitajia, jotka ei osaa lainkaan suomenkieltä :ashamed:
Ja sä oot sitä mieltä, että ne on täysin kykenemättömiä oppimaan suomea?
No en, mutta mun mielestä olisi jollain tasolla järkevämpää että sitä kieltä opeteltaisiin ensin, ennen kuin palkataan töihin. Onhan sitä monta ulkomaalaistaustaista hoitajaa olemassa, mutta aikooko ne nyt ensin pistää ne ulkomailta varta vasten tuotavat hoitajat kielikurssille, ennen kuin he tulevat töihin?

Kielitaitoa kuitenkin tarvitsee olla edes jonkun verran. Meillä on ollut maahanmuuttajia hoitajina ja lääkäreinä, ja pari kertaa on kyllä käynyt niin että kielitaito on ollut sitä luokkaa että siinä vaarantuu jo hoito :/ Ei sitä kukaan täydellistä suomenkieltä odota, mutta kuitenkin sitä pitäisi pystyä sillä kielellä kommunikoimaan.

Mä en edelleenkään tajua sitä, että miksi hoitajat lukevat hoitajiksi, ja sitten valmistuttuaan eivät suotu työn ehtoihin? Ovathan ne tiedossa jo opiskeluvaiheessa.

Toiseksi jokainen hoitoalalla työskentelevä kirjoittaa työsopimuksen, ja siten hyväksyy työnkuvan ja siitä saatavan korvauksen, toisinsanoen allekirjoittaa ehdot.

Miksi allekirjoittaa, jos ei niitä hyväksykään?

Miina
Mikä ihme siinä nyt niin hirveästi rassaa että hoitajat ansaitsis parempaa palkkaa?? Niin varmasti ansaitsisi moni muukin, mutta se on hoitajille ensisijaisesti nyt luvattu. Täällä näkyy kyllä mistä suomen poliitikot tulevat... Ensin luvataan, sittei annetakkaan. Kateelliset ämmät täällä kaksplussallakaan ei enää muusta vouhota. Mutta mukavahan se on viedä lapset päiväkotiin ja vanhemmat ja isovanhemmat vanhainkotiin. Sitten voi täällä rauhassa marista.

Ja tuosta raskaudesta pikkusen.. Missä muussa ammatissa työntekijä kohtaa kuolemaa, tarttuvia vaarallisia tauteja, väkivaltaa, huorittelua ym. joka päivä??

Ihan sivuseikkana nuo korotukset oli. POINTTINA oli se, että te ETTE ole korvaamattomia ja työntekijöitä kyllä löytyy ( melkein alalle kuin alalle) Joten teillä on turha rutista ettei työntekijöitä kohta ole. Kohta ei ehkö ole suomalaisia työntekijöitä, mutta eihän se mitään uutta olisi. =)

Ja kyllä, uutisissa on sanottu että muut olisivat hyväksyneet, hoitajat ei.
musta hoitajat on korvaamattomia! ja jos työntekijöitä löytyy kyllä nii miksi tällä alalla on sitten huutava pula työntekijöistä???

nii sitte otetaan ulkolaisia tilalle ku suomalaiset loppuu niinkö? sitten inistää ja valitetaan et ku ulkolainen lääkäri/hoitaja ei tajunnu mitää mitä yrität selittää..

mä pidän kyllä sairaanhoitajia korvaamattomina.

Kaikkihan haluavat lisää palkaa, siitä nyt on turha kiistellä. tai uskoisin että jokainen sen palkankorotuksen ottaa vastaan jos tarjotaan. Alalla kuin alalla.
Mielestäni tähän keskusteluun on turha sotkea niitä aloja, jotka saavat palkkansa juurikin niistä voitoista.
Kuntien maksamista palkoistahan tässä on kyse. Tottahan se on että myös ne siivooja ja keittäjät ja opettajat haluavat myös lisää palkkaa, aivan kuten hoitajatkin.

Hoitoalan palkkojen korotus on noussut nyt juuri puheeksi, koska alaa uhkaa työvoimapula. Vanhemmat hoitajat jäävät eläkkeelle, eikä uusia tule tarpeeksi alalle opiskelemaan. Yksi syy siihen on huono palkkaus ja raskas työ. Enkä väitä ettei em. ammatit olisi alipalkattuja tai raskaita tai vähemmän arvokkaita. Ne eivät ole.

Tässä maassa on kuitenkin lapsia ja vanhuksia ja kaiken ikäisiä siltä väliltä, jotka tarvitsevat hoitoa. Kuinka heidän hoitonsa järjestetään kymmenen vuoden päästä? Siirretäänkö yksityiselle sektorille ja maksetaan hoitomme omasta kukkarosta? Tämä tekee ihmiset epätasa-arvoisiksi. Kaikki eivät myöskään saa vakuutusta yksityiseen hoitoon. Entäs kiireelliset päivystystapaukset? Missä ne hoidetaan? Kuka ne hoitaa?

Kuinka taataan se, että jokainen suomalainen saa edelleen hoitoa kun sitä tarvitsee? siten, että on hoitajia. Kuinka houkutellaan alalle opiskelijoita? Huonolla palkalla ja raskaalla työllä. Epätodennäköistä.

Mitä tulee siihen, että palkataan ulkomaalaista työvoimaa. Sekin maksaa rahaa: opetat kielen, alan sanaston, järjestelmän kaikkine pykälineen (mkä voi paljonkin poiketa muista maista). Koulutetaan heidät, että he voivat työskennellä hoitajina SUOMESSA. Joku jo mainitsikin, että monessa muussa maassa hoitajan koulutus ei anna Suomessa pätevyyttä. Suomessa koulutustaso on korkea.

Haluaisitko sinä, että epäpätevä tai ylikuormitettu ja väsynyt hoitaja vastaa sinun elämästäsi, kun tulet päivystykseen ambulanssilla? Tai lapsesi turvallisuudesta? Minä en.

Kaikkihan haluavat lisää palkaa, siitä nyt on turha kiistellä. tai uskoisin että jokainen sen palkankorotuksen ottaa vastaan jos tarjotaan. Alalla kuin alalla.
Mielestäni tähän keskusteluun on turha sotkea niitä aloja, jotka saavat palkkansa juurikin niistä voitoista.
Kuntien maksamista palkoistahan tässä on kyse. Tottahan se on että myös ne siivooja ja keittäjät ja opettajat haluavat myös lisää palkkaa, aivan kuten hoitajatkin.

Hoitoalan palkkojen korotus on noussut nyt juuri puheeksi, koska alaa uhkaa työvoimapula. Vanhemmat hoitajat jäävät eläkkeelle, eikä uusia tule tarpeeksi alalle opiskelemaan. Yksi syy siihen on huono palkkaus ja raskas työ. Enkä väitä ettei em. ammatit olisi alipalkattuja tai raskaita tai vähemmän arvokkaita. Ne eivät ole.

Tässä maassa on kuitenkin lapsia ja vanhuksia ja kaiken ikäisiä siltä väliltä, jotka tarvitsevat hoitoa. Kuinka heidän hoitonsa järjestetään kymmenen vuoden päästä? Siirretäänkö yksityiselle sektorille ja maksetaan hoitomme omasta kukkarosta? Tämä tekee ihmiset epätasa-arvoisiksi. Kaikki eivät myöskään saa vakuutusta yksityiseen hoitoon. Entäs kiireelliset päivystystapaukset? Missä ne hoidetaan? Kuka ne hoitaa?

Kuinka taataan se, että jokainen suomalainen saa edelleen hoitoa kun sitä tarvitsee? siten, että on hoitajia. Kuinka houkutellaan alalle opiskelijoita? Huonolla palkalla ja raskaalla työllä. Epätodennäköistä.

Mitä tulee siihen, että palkataan ulkomaalaista työvoimaa. Sekin maksaa rahaa: opetat kielen, alan sanaston, järjestelmän kaikkine pykälineen (mkä voi paljonkin poiketa muista maista). Koulutetaan heidät, että he voivat työskennellä hoitajina SUOMESSA. Joku jo mainitsikin, että monessa muussa maassa hoitajan koulutus ei anna Suomessa pätevyyttä. Suomessa koulutustaso on korkea.

Haluaisitko sinä, että epäpätevä tai ylikuormitettu ja väsynyt hoitaja vastaa sinun elämästäsi, kun tulet päivystykseen ambulanssilla? Tai lapsesi turvallisuudesta? Minä en.

Ja mitä tulee siihen työsopimuksen kirjoittamiseen: töitähän on tehtävä, jos aikoo elää. Ei ne työehtosopimuksetkaan ole kiveen kirjoitettu millään alalla.

Mulle tulee oikeasti niin tylsä olo, että olen sitten valinnut kätilön ammatin itelleni... en tie enää kehtaako sitä työhön mennäkään kun hoitovapaa on ohi... pitäiskö vaihtaa ihan alaa, kun ei minuakaan enää oikeasti taida kukaan tarvita. :'(

Näinpä
Nii.. kävishän se niin että itse kukin kävis lääkärissä ja jos tulee toimenpiteitä ym. olisi itse kustannettava lentolippu kiinaan tai filippiineille sairaanhoitajalle. NIIN EI OLISI VERONMAKSAJIEN PUSSISTA POIS. Ja sitten sais paperimiehetkin lisää palkkaa.

Minä en ymmärrä miten kukaan viitsii ruveta sairaanhoitajaksi, työajat ovat mitä ovat, ei minkäänlaista logiikkaa vuorosysteemeissä, työ on henkisesti ja fyysisesti raskasta ja palkka hanurista.
Sitten erikseen ovat nämä jotka aivan selvästi eivät sovi hoitajiksi, filippiiniläisten palkkaaminenhan perusteltiin myös heidän luontaisella palvelualttiudellaan. Kovat kieliopinnot näillä on edessä että pärjäävät ummikkomummojen ja -vaarien kanssa.

Entä se koulutus, onko heillä todella hyvä pätevyys?

Ja taas oli aloituksessa että SAIRAANHOITAJAT haluavat... Olihan tässä palkankorotuksessa kyse myös lähi-/perushoitajistakin. :whistle:

Kyllähän ne kunta-alanpalkat(kin) vaativat vähän tarkatelua. itse kuulun tähän sairaanhoitajien ammattiryhmään mutta en tosin ole kuntapuolella töissä joten ei minulle tule korotuksia :(

Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
Mä en edelleenkään tajua sitä, että miksi hoitajat lukevat hoitajiksi, ja sitten valmistuttuaan eivät suotu työn ehtoihin? Ovathan ne tiedossa jo opiskeluvaiheessa.

Toiseksi jokainen hoitoalalla työskentelevä kirjoittaa työsopimuksen, ja siten hyväksyy työnkuvan ja siitä saatavan korvauksen, toisinsanoen allekirjoittaa ehdot.

Miksi allekirjoittaa, jos ei niitä hyväksykään?

Tässä minun ajatukset sanasta sanaan! Kyllä mulle palkankorotus kelpaa, mutta en kyllä lopputiliä ota nykyselläkään liksalla!
Tämä hoitoalahan on kutsumus :D :whistle:

Yhteistyössä