Jokohan hoitajat tajuavat, etteivät ole korvaamattomia?

• Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Kyllä se niin on jotta hoitajat seisovat 100 % Jaana Laitinen-Pesolan takana tässä asiassa ja LAKKOON mennään jos asiat ei muuten hoidu. Älä sinä siellä piipitä. Just sun laistesi "kyllä minä hyväksyn" ja "joo-joo"-tyyppien takia koko sairaanhoitajien ammattikunta on VUOSIA kärsinyt liian alhaisesta palkasta. Nyt taistellaan siskot ja ollaan yhdessä rintamassa
HIENOA! Ilman tuota asennetta ei muutosta tapahdu ikinä! Olet oikealla asialla!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Alice:
vaikka toivoisin kyllä että minua hoitaisi joskus minun kulttuurini tunteva ja samaa kiletä puhuva hoitoalan ammattilanen, motivoitunut sellainen.
Kyllä minuakin ihmetyttää kenen mielestä joku filippiinilläinen, jolla ei ole mitään käsitystä Suomen historiasta ja kulttuurista joskus 30-50-luvuilla, pystyy eläytymään mummojen juttuihin. Ihan seniilit vanhukset eivät tätä toki huomaa, mutta järjissään olevat haluaisivat varmasti keskustella nuoruudenajoistaan hoitajien kanssa. Nyt sentään keski-ikäisten hoitajien vanhemmat ovat eläneet saman aikakauden ja heillä on jotain perspektiiviä vanhusten kokemuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Hoitaja on sentään useissa työpaikoissa vastuussa ihmishengistä ja tekee työtänsä paljon huonommalla palkalla kuin joku insinöörinretku tietokoneellansa!
Se insinöörin retku tietokoneinensa saattaa tehdä vaikka rakennuksen kantavuus laskelmia, ettei tönöt romahda niskaan. Tai suunnitella ydinvoiman turvallisuutta, sitäkin tietokoneella. Ja siinä voivat olla tuhannet henget uhattuina, jos työt hoitaa huonosti.

Lisäksi sen insinööriretkun palkat maksaa yksityinen sektori, joka maksaa palkat liikevoitoistaan. Sairaanhoitajan palkat maksetaan meidän jokaisen veroista, jos 100.000 sairaanhoitajan palkkoja nostetaan 500 eurolla kuussa + lisät jotka voivat olla jopa liki 40 % tuloista, joudutaan verojakin nostamaan aika kovasti.

Sairaanhoitajat ansaitsevat palkankorotuksen kyllä, summasta en sano yhtään mitään. Mutta oman ammattinsa arvostusta ei nosteta nimittelemällä toisia insinööriretkuiksi ja aliarvioimalla toisten työtä. Sopii mennä kokeilemaan vaikkapa pääsykokeisiin pääseekö sinne kouluun edes sisään, jos kuvittelee toisen olevan niin retku!
Joku ottaa nyt kovin henkilökohtaisesti tuon insinöörinretku sanan.
Minä en ole insinööri - ehei. Mutta minua ärsyttää suunnattomasti hoitajien jatkuva muiden ammattien mollaus. Se ei ole keino palkankorotukseen. Eikä ainakaan muiden arvostuksen saavuttamiseen.

Peto
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Minä myös ihmettelen, miksi tämä korotus on nyt näin kauhea asia? Miksi palkkoja ei saisi nostaa? Keneltä se on pois?
Ai keneltä pois? Et kai tosissasi kysy tätä?
Äläkä sinä vaan tosissasi sano että pitkän päälle on halvempaa tuoda hoitajia ulkomailta.. vai onko muita ideoita?

Pipsa
Hoitaja on sentään useissa työpaikoissa vastuussa ihmishengistä ja tekee työtänsä paljon huonommalla palkalla kuin joku insinöörinretku tietokoneellansa!
Se insinöörin retku tietokoneinensa saattaa tehdä vaikka rakennuksen kantavuus laskelmia, ettei tönöt romahda niskaan. Tai suunnitella ydinvoiman turvallisuutta, sitäkin tietokoneella. Ja siinä voivat olla tuhannet henget uhattuina, jos työt hoitaa huonosti.

Lisäksi sen insinööriretkun palkat maksaa yksityinen sektori, joka maksaa palkat liikevoitoistaan. Sairaanhoitajan palkat maksetaan meidän jokaisen veroista, jos 100.000 sairaanhoitajan palkkoja nostetaan 500 eurolla kuussa + lisät jotka voivat olla jopa liki 40 % tuloista, joudutaan verojakin nostamaan aika kovasti.

Sairaanhoitajat ansaitsevat palkankorotuksen kyllä, summasta en sano yhtään mitään. Mutta oman ammattinsa arvostusta ei nosteta nimittelemällä toisia insinööriretkuiksi ja aliarvioimalla toisten työtä. Sopii mennä kokeilemaan vaikkapa pääsykokeisiin pääseekö sinne kouluun edes sisään, jos kuvittelee toisen olevan niin retku!
Joku ottaa nyt kovin henkilökohtaisesti tuon insinöörinretku sanan.
Minä en ole insinööri - ehei. Mutta minua ärsyttää suunnattomasti hoitajien jatkuva muiden ammattien mollaus. Se ei ole keino palkankorotukseen. Eikä ainakaan muiden arvostuksen saavuttamiseen.
Minä en ole kyllä kovinkaan huomannut että täällä hoitajat muita mollaisivat, mutta hoitajista on jos jonkinlaista kommenttia tullut..

Alkuperäinen kirjoittaja hoituri:
Mutta kyllä kunnon sairaanhoitaja jolla on pitkä kliininen työkokemus päihittää osaamisessa sekä tieto taidoissa vasta valmistuneen hölmön lääkäri kokelaan mennen tullen ja vielä palatessakin. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen ollut tilanteissa joissa lääkäri turvautuu TÄYSIN sairaanhoitajaan. Kysyy neuvoa, pyytää tekemään puolestaan jotain kun ei itse osaa. Ja vielä myöntää auliisti asian laidan :)

Toki. Tai toisinpäin; Myös kaikki sairaanhoitajat ovat vihreitä joskus. Että ihan "hölmöjä" ovat kaikki kokelaat aikanaan.

Avaruusapina harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Pipsa:
Minä en ole kyllä kovinkaan huomannut että täällä hoitajat muita mollaisivat, mutta hoitajista on jos jonkinlaista kommenttia tullut..
No sitten olet ollut täällä äärettömän vähän, tai luetun ymmärtämisessäsi on vikaa. Yleinen hoitajien perustelu palkankorotukseen on, että "me sentään olemme vastuussa ihmishengestä" ja sitä jatketaan tyyliin "eikä vain paineta nappuloita/istuta tietokoneen ääressä/jne. jne.

Siis oikeasti, sympatiani hoitajia kohtaan ovat kääntyneet ihan päinvastaiseksi, koska en todellakaan sulata sitä, että itselle halutaan arvostusta mutta itse mollataan ja vähätellään muita. Tämän olen sanonut näissä keskusteluissa jo jankutukseen asti, mutta eipä se näytä siltikään kenellekään kolahtavan...

Ja todellakin; kunta palkanmaksajana on eri asia kuin yksityinen. Kun kunta maksaa palkan, on aika omituista kysyä, että kenen pussista se palkankorotus on pois. Tai haukkua niitä yksityisellä työskenteleviä, joilla on hyvä palkka, ja valittaa, että heille ei kuuluisi niin iso palkka. Sitä kun ei maksetakaan valtion tai kuntien kassasta.

hoituri
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
Mutta kyllä kunnon sairaanhoitaja jolla on pitkä kliininen työkokemus päihittää osaamisessa sekä tieto taidoissa vasta valmistuneen hölmön lääkäri kokelaan mennen tullen ja vielä palatessakin. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen ollut tilanteissa joissa lääkäri turvautuu TÄYSIN sairaanhoitajaan. Kysyy neuvoa, pyytää tekemään puolestaan jotain kun ei itse osaa. Ja vielä myöntää auliisti asian laidan :)

Toki. Tai toisinpäin; Myös kaikki sairaanhoitajat ovat vihreitä joskus. Että ihan "hölmöjä" ovat kaikki kokelaat aikanaan.
Pitää paikkansa, mutta hoitajilla on usein tiiminsä tuki mukana ja uutta tuoretta hoitajaa ei yksinään laiteta sellaisiin paikkoihin töihin missä ei ole jo ennestään muita hoitajia auttamassa ja opastamassa.

Kävin lapsen kanssa tk:ssa kun oli korvat kipeänä pitkään. Siellä joku "ählämi" lääkäri ei osannut edes KIRJOITTAA, mun piti kirjain kirjaimelta sanella epikriisiä jota tämä ns. tohtori yritti koneelle kirjoittaa... *HUOH*

harmaa
Toivottavasti tosiaan ette ikinä tarvi mitään sairaanhoitoa tai lapsenne tarvi. Kivaa varmasti sitten, kun onkin joku ulkomaalla oppinsa saanut sh kyseessä, siellä kun nuo hygieniajutskat on "vähän" eri tasolla kuin täällä meillä. Ja suomen kielen oppimisessa menee varmasti aikansa, että mitä väärinymmärryksiä sinä aikana ehtii tapahtua...

Kuinkahan monta kertaa on toitotettu sitä, että kaikki huonosti palkatut naisvaltaiset alat eivät voi saada palkankorotusta samaan aikaan. Olisi hyvä, että nyt joku edes saisi, niin seuraavaksi olisi sitten jonkun toisen vuoro. Ja miksi hoitajat; esim. siksi, että vaalien alla tuli luvattua nimenomaan hoitajille palkankorotukset nyt...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tympiintynyt:
Huomaa kyllä miten kateellista kansaa suomalaiset ovat ja vielä miten kateellisia ovat naiset toisilleen. Ettei tuo nyt vaan saa enempää kun minä. Sitten kun vihdoin joku vaatii itselleen jotain niin toiset yrittää sen torpedoida keinolla millä hyvänsä. Ei se mitään, etten minä saa enempää, kunhan tuokaan ei saa. Kannattaako ihmetellä miksi naiset on siellä palkkakuopassa ja miksi miesten euro on naisten 80 senttiä?

Ei koskaan saa vaatia mitään lisää, pysytään vaan nöyränä ja tyydytään siihen mitä annetaan. Ja samalla kadehditaan naapureita...

Entäpä jos tilanne olisi sellainen, että esim. lastentarhanopettajat olisivat saamassa tällä kertaa sen suuremman palkankorotuksen ja sairaanhoitajat eivät. Muistaisitko sinä silloin kauniit ajatuksesi, että onneksi sentään joku korotuksen saa, ehkä joskus toiste on minun vuoroni? Lastentarhanopettajathan sitä paitsi tienaavat korkeammin koulutettuina vähemman kuin sairaanhoitajat, joten eikö se korkeampi korotus pitäisi osoittaa sinne suuntaan? Ja lasten hengistä hekin vastuussa ovat.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
. Ja miksi hoitajat; esim. siksi, että vaalien alla tuli luvattua nimenomaan hoitajille palkankorotukset nyt...

Kuka tarkkaan ottaen on luvannut, että juuri hoitajat saisivat muita KORKEAMMAT korotukset???? Haluaisin todella tästä faktatietoa, kuka niin on sanonut tai mihin se on kirjattu! Ainoastaan olen kuullut puhuttavan, että KORKEASTIKOULUTETUT NAISVALTAISET MATALAPALKKA-ALAT saavat korotukset.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ihan sivuseikkana nuo korotukset oli. POINTTINA oli se, että te ETTE ole korvaamattomia ja työntekijöitä kyllä löytyy ( melkein alalle kuin alalle) Joten teillä on turha rutista ettei työntekijöitä kohta ole. Kohta ei ehkö ole suomalaisia työntekijöitä, mutta eihän se mitään uutta olisi. =)

Ja kyllä, uutisissa on sanottu että muut olisivat hyväksyneet, hoitajat ei.
Kukakohan hoitaja on väittänyt, että hoitajat loppuvat? Valmistuuhan noita koko ajan lisää täällä Suomessakin. Näille ulkomaalaisille hoitajille maksetaan Suomessa samaa palkkaa kuin suomalaisille hoitajille ja varsinkin he äänestävät jaloillaan, jos saavat vähemmän rahaa Suomessa kuin Euroopan maissa. Euroopassa tarvitaan muutenkin enemmän hoitajia kuin täällä, kieli on monelle ranskalaisista maista tuleville tutumpaa ja tosiaan -palkka parempaa. Vika on kuule siinä, etteivät kunnat palkkaa tarpeeksi minkäänmaalaista sakkia hoitotöihin -ainakin täällä periferiassa. Kyllä hoitajilla pitää olla mahdollisuus palkankorotuksiin, jos kerran työolot eivät tästä kohene. On se mukavaa ilkkua hoitajia, mutta sitten ei nauratakaan, kun joutuu sairastamaan ja kukaan ei kerkeä auttamaan.

Itse olen kiitollinen lapseni hyvästä hoidosta Hyks:n lasten-ja nuortensairaalan hoitajille ja lääkäreille -eikä sielläkään mikään hidas tempo ollut.

:heart:

Pitää paikkansa, mutta hoitajilla on usein tiiminsä tuki mukana ja uutta tuoretta hoitajaa ei yksinään laiteta sellaisiin paikkoihin töihin missä ei ole jo ennestään muita hoitajia auttamassa ja opastamassa.

Kävin lapsen kanssa tk:ssa kun oli korvat kipeänä pitkään. Siellä joku "ählämi" lääkäri ei osannut edes KIRJOITTAA, mun piti kirjain kirjaimelta sanella epikriisiä jota tämä ns. tohtori yritti koneelle kirjoittaa... *HUOH*

Niin. Ja pian ne mainitsemasi "ählämit :eek: " ovat sairaanhoitajina samassa paikassa, koska suomalaiset hoitajat eivät suostu tekemään töitään palkalla, johon ovat itse kuitenkin oman työsuhteensa alussa suostuneet.

No, tiedät varmasti itsekin, että et ole kovin fiksu, jos kritisoit tätä
lääkäriä siitä, että hän ei osaa kirjoittaa. Toki ja takuulla osaa, mutta ei varmaankaan suomen kieltä. Silloin mätää ei ole lääkärissä, vaan meidän terveydenhoitojärjestelmässämme, joka palkkaa työntekijöitä liian vähäisellä kielitaidolla. Se ei tee kuitenkaan tätä lääkäriä tyhmäksi.

Varmasti suomalaisia hoitsuja kritisoidaan samalla tavalla mm. Norjassa ja Britanniassa, jonne heitä on menetetty paremman palkan perässä. Kukaan heistä ei ole täydellinen norjankielessä. Mutta hoitotaidosta onkin kysymys.

Minua ei ulkomaan vahvistukset huoleta lainkaan. Jos heitä niinpaljon tulee, että oikeasti uhkaa hoitajien työllisyyttä, niin kohta ollaan siinä pisteessä, että ihmiset maksaa saadajkseen hoidon suomenkielellä. Ikävä se on sängynpohjalla tuskissaan maata, jos hoitaja ei ymmärä sinua, etkä sinä hoitajaa.

Me olemme miehen kanssa ajaneet keskellä yötä 1 vuotiaan kanssa aluesairaalasta sadan kilometrin päähän keskussairaalaan. Mukana erittäin kiirellinen lähete siinä uskossa, että lapsi jotenkin vuotaa sisään verta.... Joo, syy oli paljon paljon lievempi ja todentotta päivystävä lääkäri oli ihan hoona, kun meidät sinne passittettiin ja sillä höngällä... Ilmeisesti diagnoosikin vähän heitti, mutta ennenkaikkea lääkäri oli ymmärtänyt mm. ettemme ruoki lastamme lainkaan....
Varmasti olivat elämäni kauheimmat tunnin ja varmasti olen jatkossa valmis maksamaan, jos muuten en hoitoa suomeksi saa! Ja tiedän monen muunkin olevan, varsinkin jos kerran kokee kielimuurin ongelmat kunnolla!

Miina
Alkuperäinen kirjoittaja Avaruusapina harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Pipsa:
No sitten olet ollut täällä äärettömän vähän, tai luetun ymmärtämisessäsi on vikaa. Yleinen hoitajien perustelu palkankorotukseen on, että "me sentään olemme vastuussa ihmishengestä" ja sitä jatketaan tyyliin "eikä vain paineta nappuloita/istuta tietokoneen ääressä/jne. jne.

Siis oikeasti, sympatiani hoitajia kohtaan ovat kääntyneet ihan päinvastaiseksi, koska en todellakaan sulata sitä, että itselle halutaan arvostusta mutta itse mollataan ja vähätellään muita. Tämän olen sanonut näissä keskusteluissa jo jankutukseen asti, mutta eipä se näytä siltikään kenellekään kolahtavan...

Ja todellakin; kunta palkanmaksajana on eri asia kuin yksityinen. Kun kunta maksaa palkan, on aika omituista kysyä, että kenen pussista se palkankorotus on pois. Tai haukkua niitä yksityisellä työskenteleviä, joilla on hyvä palkka, ja valittaa, että heille ei kuuluisi niin iso palkka. Sitä kun ei maksetakaan valtion tai kuntien kassasta.
Niimpä ovatkin vastuussa ihmishengistä. ja niinkuin kirjoitin jo että joka päivä kohtaavat kuolemaa, tarttuvia tauteja (vaarallisia), bakteereita (esim mrsa) väkivaltaa, haukkumista, syljeskelyä..monikaan muu ala ei (kai?). Ja sitten pitää olla vaan niin iloinen ja kohtelias ja hymyillä.

Ja kenenkös pussista maksetaan ulkomaalaisten koulutus, lastenhoito ja heidän puolisoidensa koulutus suomessa? Ei ainakaan filippiiniläisten pussista..

Avaruusapina harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Niimpä ovatkin vastuussa ihmishengistä. ja niinkuin kirjoitin jo että joka päivä kohtaavat kuolemaa, tarttuvia tauteja (vaarallisia), bakteereita (esim mrsa) väkivaltaa, haukkumista, syljeskelyä..monikaan muu ala ei (kai?). Ja sitten pitää olla vaan niin iloinen ja kohtelias ja hymyillä.
No niin! Ja kukaan muuko ei? Ja missään muuallako ei pidä pitää hymynaamaa vaikka veetuttaisi?

Ja vaikka ei, niin ei kai se sen huonommaksi tai halveksuttavammaksi tai vähäteltäväksi kenenkään ammattia tee? Eihän?

No niin! Ja kukaan muuko ei? Ja missään muuallako ei pidä pitää hymynaamaa vaikka veetuttaisi?

Ja vaikka ei, niin ei kai se sen huonommaksi tai halveksuttavammaksi tai vähäteltäväksi kenenkään ammattia tee? Eihän?
Miksi suomalaisten hoitajien pitäisi saada huonompaa palkkaa kuin muualla Euroopassa?

Miina

No ei tietenkään! En todellakaan ole sanonut puolta sanaa mollatakseni muita ammatteja.. Minusta on mukavaa että voin leipäni ostaa kaupasta valmiina ja roska-rape tyhjentää sulomme! Ilman heitä olisin pulassa. Ja montaa muutakin.. Mutta kyllä täällä on aikamoista halveksuntaa hoitajista nähnyt.

Avaruusapina harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Rania:

Miksi suomalaisten hoitajien pitäisi saada huonompaa palkkaa kuin muualla Euroopassa?

Siis miten se nyt tähän asiaan eli muitten ammattien väheksymiseen liittyy?

Miina
Onpa silti monta muuta alaa josta pääsee esim. varhennetulle äitiyslomalle. Esim tupakansavu ym. vaaralliset aineet/pölyt. Raskaana ollessa hoitaja vaan yrittää suojata vatsansa väkivaltaisten iskuilta eikä mrsa- tms-potilaankaan hoidosta voi kieltäytyä. Onko hoitajan vauva/sikiö vähä-arvoisempi kuin muiden?

Minä en oikein tiedä onko oikein ja hyvä verrata suoraan palkkoja eri maitten kesken. Ehkä niissä vertailuissa otetaan muutakin elintasosta huomioon? Muistaakseni jostain juuri luin, että esim Virossa keskipalkka on noin 300 euroa, joka kuulostaa toki suomalaisen korvaan kovin vähältä, mutta miten siellä Virossa? Vai muistanko ihan väärin.

vieras
Onpa silti monta muuta alaa josta pääsee esim. varhennetulle äitiyslomalle. Esim tupakansavu ym. vaaralliset aineet/pölyt. Raskaana ollessa hoitaja vaan yrittää suojata vatsansa väkivaltaisten iskuilta eikä mrsa- tms-potilaankaan hoidosta voi kieltäytyä. Onko hoitajan vauva/sikiö vähä-arvoisempi kuin muiden?
Miksi ryhdyt alalle, joka on noin vaarallista, että jopa oman tulevan vauvan elämä on uhattuna?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
. Ja miksi hoitajat; esim. siksi, että vaalien alla tuli luvattua nimenomaan hoitajille palkankorotukset nyt...

Kuka tarkkaan ottaen on luvannut, että juuri hoitajat saisivat muita KORKEAMMAT korotukset???? Haluaisin todella tästä faktatietoa, kuka niin on sanonut tai mihin se on kirjattu! Ainoastaan olen kuullut puhuttavan, että KORKEASTIKOULUTETUT NAISVALTAISET MATALAPALKKA-ALAT saavat korotukset.
Niin vastaisko joku??

Minä en taas ymmärrä sitä, mitä tekemistä palkankorotusvaatimuksilla ja toisten alojen väheksymisellä on keskenään. Olen onnekseni välttynyt sellaiselta keskustelulta. Itse olen sitä mieltä, että jos hoitajien työolot eivät kohene -siis se, että yksi hoitaja joutuu tekemään useamman työt, koska hoitajia ei palkata enempää -hoitaja on oikeutettu isompaan palkkaan.

Jos saadaan korjauksia työoloihin -jotka kohentaisivat myös potilaan asemaa, minun mielestäni palkankorotuksia ei tarvittaisi. Eurooppaan vertaan senkin takia, että siellä hoitajan työnkuva on erilainen kuin Suomessa. Esim. hoitaja ei ole niin itsenäinen työskentelijä kuin täällä ja vastuukysymyksetkin ovat jakautuneet paikoin toisin. Silti palkkaus on monessa maassa parempi. En usko, että hoitajat loppuvat Suomesta palkkauksen takia -moni toki siirtyy paremmin palkatuille aloille ja syynä on varmasti myös muut työedut. Hoitaminen ei ole enää pitkään aikaan ollut kutsumustyötä, vaan perheelle on myös saatava elantoa, kuten on saatava papin ja opettajan perheissäkin.

Itse hoitajana ajattelen potilaan etua, sitä miten sitä lisättäisiin lisäämällä ammattitaitoisia hoitajia kentälle, VAKITUISIIN työsuhteisiin. Mutta taitaa olla unelmaa, sillä jos joku muukin uskoisi tähän, olisi tämä jo tapahtunut.

Ja ottakaa huomioon -tilanne on eri tämänkin maan eri kulmilla. Töitä olisi etelässä, jos vain olisi sinne mahdollisuus muuttaa. Elämä sattuu olemaan nyt täällä pohjoisempana.

vieras

Esim. Norjassa varmaan siksi, että siellä eläminenkin on paljon kalliimpaa.
Ja saattehan täällä paljon parempaa palkkaa kuin monessa muussa maassa (esim. Virossa, ja juuri varmaan edellä mainitusta syystä versus Viro). Jos eri maiden palkkoja aletaan vertailla, kenties pitäisi tarkastella asiaa laajemminkin ja aikas moni muukin ammattikunta huomioon ottaen.....
Sitä paitsi jos kysyt, miksi suomalaisten hoitajien pitäisi saada huonompaa palkkaa kuin muualla Euroopassa, niin mitä kaikkia Euroopan maita tarkoitat?? Ja miksi vertailet vain HOITAJIEN palkkoja, onhan niitä muitakin aloja, joille täällä maksetaan huonommin kuin "siellä Euroopassa".

Yhteistyössä