Jokohan hoitajat tajuavat, etteivät ole korvaamattomia?

• Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suomalaisilla on korkeatasoinen koulutus ja ainakin Norjassa arvostetaan sekä ammattitaitoa että kielitaitoa. Mutta jos ei ole kielitaitoa varmasti ajatellaan samalla tavalla. Pelottaa heitäkin jos eivät saa hoitoa omalla äidinkielellään vaan pitää sairaana alkaa kieliä muistelemaan.
Sanot, että suomalaisilla on korkeatasoinen koulutus -millainen on esim. Virossa? Tiedätkö sen?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Kyllä silloin ihan mainittiin 500 euroa. Kuka estää muita vaatimasta sitä?
Ei kukaan ole vaatinut enemmän kuin muille..
Ai ei vai?? Kyllä minusta on vaikuttanut palkkakeskustelut ihan siltä, että hoitajien pitää saada enemmän. Kaikki muut olisivat olleet valmiit allekirjoittamaan sopimuksen, mutta eivät hoitajat. On aika suuri summa vaatia hoitajille 500euron palkankorotusta. Heidän peruspalkkansa nousisi noin 2500 euroon + lisät päälle, kun taas korkeasti koulutetut lastentarhanopettajat ja opettajat (ja varmasti osa sosiaalipuolen ihmisistä ym.) eivät yltäisi korotusten jälkeenkään lähelle tuota summaa. Ja he kun eivät saa mitään yö/viikonloppu tms. lisiäkään, millä hoitaja voi lisätä kuukausiansiotaan. Minusta se vaikuttaa juuri siltä, että hoitajien pitäisi saada enemmän ja pienemmällä koulutuksella. Se ei ole oikein.
Siis LISÄT ovat korvausta siitä että tehdään työtä normaalin työajan ulkopuolella. Esim. hoitajat tekevät töitä juhannuksena, yöllä, illalla ja silloin kun muu perhe odottelee joulupukkia ja uuden vuoden vaihtumista. Ei niitä lasketa varsinäiseen palkkaan koska niitä ei saa edes kaikki hoitajat. Osa tekee päivätyötä.

Jep
On keskustelun taso taas huipussaan...

Selvää on että hoitajat eivät saa 500 euron korotusta, ei edes 300 euron. Joten lopettakaa toi valitus. Lakkoon sairaanhoitajat ehkä menevät mutta jälleen kerran siinä menetetään enemmän kuin saadaan.

vieras
Siis LISÄT ovat korvausta siitä että tehdään työtä normaalin työajan ulkopuolella. Esim. hoitajat tekevät töitä juhannuksena, yöllä, illalla ja silloin kun muu perhe odottelee joulupukkia ja uuden vuoden vaihtumista. Ei niitä lasketa varsinäiseen palkkaan koska niitä ei saa edes kaikki hoitajat. Osa tekee päivätyötä.
Nin, samoista syistä esim. paperimiehet ( ;) ) saavat lisiä, mutta kun heidän palkoisaan aletaan keskustelemaan, niin hanakasti ne lisätkin lasketaan mukaan :whistle:

vieras
[

Alalla kuin alalla tehdään nykyään iltatöitä ja osalla jopa ilman lisäpalkkaa, ei edes tunneta käsitettä ilta-, yö- tai viikonloppulisä. Sitä paitsi sairaanhoitajan kolmivuorotyö on itse valittu työpaikka ja kolmivuorotyön työajat ovat heille normaalia työaikaa, noin kahdeksan tuntia kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Kyllä silloin ihan mainittiin 500 euroa. Kuka estää muita vaatimasta sitä?
Ei kukaan ole vaatinut enemmän kuin muille..
Ai ei vai?? Kyllä minusta on vaikuttanut palkkakeskustelut ihan siltä, että hoitajien pitää saada enemmän. Kaikki muut olisivat olleet valmiit allekirjoittamaan sopimuksen, mutta eivät hoitajat. On aika suuri summa vaatia hoitajille 500euron palkankorotusta. Heidän peruspalkkansa nousisi noin 2500 euroon + lisät päälle, kun taas korkeasti koulutetut lastentarhanopettajat ja opettajat (ja varmasti osa sosiaalipuolen ihmisistä ym.) eivät yltäisi korotusten jälkeenkään lähelle tuota summaa. Ja he kun eivät saa mitään yö/viikonloppu tms. lisiäkään, millä hoitaja voi lisätä kuukausiansiotaan. Minusta se vaikuttaa juuri siltä, että hoitajien pitäisi saada enemmän ja pienemmällä koulutuksella. Se ei ole oikein.

Psst pikku vinkkinä, jokainen taho ajaa siellä omia etuja, ei naapuriammattiryhmien.

Ei ole olemassa mitään marssijärjestystä minkä ammattiryhmän mukaan muun voivat asettaa palkkavaatimuksensa, vai onko?

Keittiönoita
Olipas ketju :/ Ja minä kun olen joskus nuorempana ollut niin idealisti, että olen kuvitellut naisten voivan luoda miesten "hyvä veli" -verkostoja vastaavia "hyvä sisko" -verkostoja. Mutta taitaa olla täysin absurdi ajatus.

Nainen
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Olipas ketju :/ Ja minä kun olen joskus nuorempana ollut niin idealisti, että olen kuvitellut naisten voivan luoda miesten "hyvä veli" -verkostoja vastaavia "hyvä sisko" -verkostoja. Mutta taitaa olla täysin absurdi ajatus.
Älä muuta sano! Nainen on naiselle susi...

Tympiintynyt
Alkuperäinen kirjoittaja Tympiintynyt:
Huomaa kyllä miten kateellista kansaa suomalaiset ovat ja vielä miten kateellisia ovat naiset toisilleen. Ettei tuo nyt vaan saa enempää kun minä. Sitten kun vihdoin joku vaatii itselleen jotain niin toiset yrittää sen torpedoida keinolla millä hyvänsä. Ei se mitään, etten minä saa enempää, kunhan tuokaan ei saa. Kannattaako ihmetellä miksi naiset on siellä palkkakuopassa ja miksi miesten euro on naisten 80 senttiä?

Ei koskaan saa vaatia mitään lisää, pysytään vaan nöyränä ja tyydytään siihen mitä annetaan. Ja samalla kadehditaan naapureita...

Entäpä jos tilanne olisi sellainen, että esim. lastentarhanopettajat olisivat saamassa tällä kertaa sen suuremman palkankorotuksen ja sairaanhoitajat eivät. Muistaisitko sinä silloin kauniit ajatuksesi, että onneksi sentään joku korotuksen saa, ehkä joskus toiste on minun vuoroni? Lastentarhanopettajathan sitä paitsi tienaavat korkeammin koulutettuina vähemman kuin sairaanhoitajat, joten eikö se korkeampi korotus pitäisi osoittaa sinne suuntaan? Ja lasten hengistä hekin vastuussa ovat.
Olen varmaan omituinen, mutta kyllä, soisin sen palkankorotuksen nyt edes jollekin naisvaltaiselle, alipalkatulle ammattiryhmälle. Vaikka lastentarhanopettajille. Tai perhepäivähoitajille. Tai opettajille. Aivan sama, se olisi edes liikahdus oikeaan suuntaan. Mielestäni kaikki em. ammatit (ja moni muukin ammatti) ovat tärkeitä ja olen aina ollut sitä mieltä, että työstä pitää maksaa kunnon palkka.

Ihmettelen
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
Alkuperäinen kirjoittaja hoituri:
koska suomalaiset hoitajat eivät suostu tekemään töitään palkalla, johon ovat itse kuitenkin oman työsuhteensa alussa suostuneet.
Eli jos palkka on vuonna -75 ollut tämä, niin sitä se sitten on ikuisesti, vai kuinka? Eikös muillakin aloilla saa (edes joskus) korotuksia palkkoihin, mikseivät hoitajat saisi saada ja vaatia parempaa palkkaa?
Teetkö sinäkin loppuelämäsi töitä sillä palkalla, minkä sait kun työsopimuksen allekirjoitit?

just kysyin mun vanhemmilta, että miksi joku hemmetin kemianliitto saa 10% palkankorotukset! ja sit jos hoitsut ruinii korotuksii niin ei oo varaa antaa.... no isipappa sitten valaisi kohteliaasti asiaa kertomalla, että kun toiset tekee tuottavaa työtä, niin on vara maksaa ja hoitsujen työ ei tuota, niin ei oo vara maksaa... ja mun yövuoro kestää sen 11h... hoitsuna toimin... koulutukseen nähden palkka on pieni. ja se joka puhui niistä lisistä! EI OO TODELLAKAAN SAMAA LUOKKAA KUIN PAPERIMIESTEN! taidanpa siis ryhtyä paperimieheksi tekemään tuottavaa työtä! ihmisten parissa tekemä työ ei oo näemmä mitenkään arvokasta!

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja äippäliini83:
just kysyin mun vanhemmilta, että miksi joku hemmetin kemianliitto saa 10% palkankorotukset! ja sit jos hoitsut ruinii korotuksii niin ei oo varaa antaa.... no isipappa sitten valaisi kohteliaasti asiaa kertomalla, että kun toiset tekee tuottavaa työtä, niin on vara maksaa ja hoitsujen työ ei tuota, niin ei oo vara maksaa... ja mun yövuoro kestää sen 11h... hoitsuna toimin... koulutukseen nähden palkka on pieni. ja se joka puhui niistä lisistä! EI OO TODELLAKAAN SAMAA LUOKKAA KUIN PAPERIMIESTEN! taidanpa siis ryhtyä paperimieheksi tekemään tuottavaa työtä! ihmisten parissa tekemä työ ei oo näemmä mitenkään arvokasta!
No paljonkos sairaalat, vanhainkodit, terveyskeskukset jne sitten tuottavat voittoa? Itse olen hoitajien palkankorotusten kannalla, mutta tosiasia on, että jos noissa em paikoissa henkilöstön palkka olisi kiinni liikevoitosta, niin henkilöstön palkat olisivat miinusmerkkisiä.

Vieras
No ei olekaan, nytkö sen vasta huomasit? Aijai, etkös ottanut selvää palkasta ja työoloista ennen kuin hoitajaksi ryhdyit? "heristää sormea" Ettei vaan olisi ollut kutsumus pelissä.. :) Muista myös se, ettet ikinä vaadi enempää palkkaa kuin mitä nyt saat. Sehän ei ole kilttiä.. :D

vieras
Ole hyvä vain, opiskele paperimieheksi :) tai -naiseksi.

Niin, siis paperin palkkoja ei maksakaan kunta vaan tuottavat yhtiöt. Kun yhtiö tuottaa kunnolla voittoa, on työntekijöillä mahdollisuus vaatia siitä osansa. Kunnilla taas ei tietääkseni mene tällä hetkellä kovin hyvin, ainakaan kaikilla. Jotkut kunnat mm. pakkolomauttavat työntekijöitä, kun EI OLE RAHAA MAKSAA palkkoja. Ymmärrätkö tämän eron?

joo, olin nuori 16wee, kun lähin opiskelemaan lähihoitajaks, sit siit ajauduin vaan sh kouluun... silloin ei ollu palkoist mitää tietoo... nyt tiiän ettei ois pitäny... :ashamed: mut ei jaksais käyä 4ween koulutust uudellee nii pakko varmaan tyytyy vaan ruikuttamiseen... onneks on mukava työpaikka, keikkaa teen silloin ku huvittaa, tosin kesälomaa turha odottaa, mut pidän vapaapäivät silloin ku pidän...

Keittiönoita
taidanpa siis ryhtyä paperimieheksi tekemään tuottavaa työtä! ihmisten parissa tekemä työ ei oo näemmä mitenkään arvokasta!
Tuottava ja arvokas eivät ole sama asia. Kyllä hoitajan työ on arvokasta työtä, mutta ei se työ tuota sairaalalle voittoa. Paperimiehen työ taas tuottaa paperitehtaalle voittoa.

Keittiönoita
joo, olin nuori 16wee, kun lähin opiskelemaan lähihoitajaks, sit siit ajauduin vaan sh kouluun... silloin ei ollu palkoist mitää tietoo... nyt tiiän ettei ois pitäny... :ashamed: mut ei jaksais käyä 4ween koulutust uudellee nii pakko varmaan tyytyy vaan ruikuttamiseen... onneks on mukava työpaikka, keikkaa teen silloin ku huvittaa, tosin kesälomaa turha odottaa, mut pidän vapaapäivät silloin ku pidän...
Kun mä aikoinaan oli sairaanhoito-opiston pääsykokeissa, niin siellä rehtorin haastattelussa jo reksi sanoi, että tiedäthän, että tällä alalla ei palkalla rikastu.

vieras
Niin siis onko ollut puhetta, mistä tuohon jo kertaalleen luvattuun, mutta torjuttuun korotukseen olisi rahat otettu? Sillä onhan se vastaavasti jostain muualta pois. Mitä, jos valtion kassasta ei kerta kaikkiaan irtoa tuota ehdotettua enempää?

Yhteistyössä