Joko täällä on uutisoitu uusi D-vitamiinisuositus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pööv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihme pilkun nussimista. Toiset saa edelleenkin tarpeeksi D-vitamiinia auringosta ja toiset eivät. Vai luuletko, että esim. asfalttimiesten täytyy pahemmin D-vitamiinia nappailla? Ennemmin heillä on ihosyöpä kun riisitauti.

Kukaan ei saa näillä leveysasteilla tarpeeksi D-vitamiinia ympäri vuoden ja se on fakta. Joka on niin tyhmä, ettei käsitä D-vitamiinilisää ottaa niin oma vika, mutta jos on niin tyhmä ettei lapsillekaan sitä anna niin pitäis tehdä kohta neuvolaan ilmoitus.

OT, mutta meillä vauva syntyi kesän alussa ja pidin häntä kesällä auringossa aina kun vain voi, koska D-vitamiinitipat sekotti pienen mahan totaalisesti. Nyt olen antanut tippoja taa noin kuukauden verran, kun aurinko ei enää niin paista ja mahakin kestää paremmin.

Sillä tavalla! Toi se vasta järkevää oli. Eikö neuvolassa neuvottu ostamaan toisia d-vitamiinetippoja vai etkö ymmärrä mitä siellä puhutaan?

miten ihmiset ovat ennen pärjänneet näillä leveysasteilla ilman nykyistä monipuolista ruokaa ja teollisesti valmistettua d-vitamiinia?
miten eläimet?
tiesittekö muuten että d-vitamiinia on käytetty rotanmyrkkynä?

[QUOTE="vieras";27217863]Sata vuotta sitten ihmiset tekivät töitä pääosin ulkona ja saivat D-vitamiininsa sen alkuperäisestä lähteestä, eli auringosta. Juuri tästä syystähän eurooppalaisten iho on niin vaalea, että se reagoi paremmin vähäisempään auringonvaloon![/QUOTE]

Tällä logiigalla päiväntasaajalla asuvat ihmiset eivät sairastu koskaan vaan elävät ikuisesti.

ja on tulossa uus kalansyöntisuositus, joka toinen päivä.
Kalasta saa d-vitamiinia
Meillä otetaan talviaikaan kalanmaksaöljykapseleita, jokainen 2kpl/ päivä.

[QUOTE="vieras";27221063]miten ihmiset ovat ennen pärjänneet näillä leveysasteilla ilman nykyistä monipuolista ruokaa ja teollisesti valmistettua d-vitamiinia?
miten eläimet?
tiesittekö muuten että d-vitamiinia on käytetty rotanmyrkkynä?[/QUOTE]

No ei ihmiset ole eläneetkään ennen niin pitkään kuin nyt. Ja käytetäänhän ihmisen joitakin lääkkeitä edelleen rotanmyrkkynä, mitä ihmeellistä siinä on? Rotta katsokaas on hieman eri juttu kuin ihminen :)

[QUOTE="vieras";27221087]No ei ihmiset ole eläneetkään ennen niin pitkään kuin nyt. Ja käytetäänhän ihmisen joitakin lääkkeitä edelleen rotanmyrkkynä, mitä ihmeellistä siinä on? Rotta katsokaas on hieman eri juttu kuin ihminen :)[/QUOTE]

jaa kyllä mun suvussa on eläneet lähes satavuotiaaksi ja eivät takuulla ole mitään vitamiineja napsineet siihen aikaan.

[QUOTE="vieras";27221087]No ei ihmiset ole eläneetkään ennen niin pitkään kuin nyt. Ja käytetäänhän ihmisen joitakin lääkkeitä edelleen rotanmyrkkynä, mitä ihmeellistä siinä on? Rotta katsokaas on hieman eri juttu kuin ihminen :)[/QUOTE]

juu ja rotillahan niitä lääkkeitä ja muita juuri kokeillaan.
suurina määrinä varmaan vaikutus on juurikin sama kuin rotilla.

[QUOTE="vieras";27221063]miten ihmiset ovat ennen pärjänneet näillä leveysasteilla ilman nykyistä monipuolista ruokaa ja teollisesti valmistettua d-vitamiinia?
miten eläimet?
tiesittekö muuten että d-vitamiinia on käytetty rotanmyrkkynä?[/QUOTE]

Sitä ruvettiin 1930-luvulla jo tunkemaan kalanmaksaöljyä lasten nassuihin. Aurinkoa piti ottaa ja lapsia makuuttaa auringossa. Riisitauti oli paljon yleisempi kuin nykyaikana, vaikka edelleenkään ei siitä taudista ole kokonaan päästy.

[QUOTE="vieras";27221102]jaa kyllä mun suvussa on eläneet lähes satavuotiaaksi ja eivät takuulla ole mitään vitamiineja napsineet siihen aikaan.[/QUOTE]

Ai NO SITTEN!!

Huoh.. Oletko ajatellut, että ennen syötiin myös kalaa aika paljon enemmän kuin nykyään? Sekä tehtiin ruumiillista työtä ja käytettiin erittäin vähän eineksiä. Voisko olla vaikutusta siihen, että osa ihmisistä porskutti pidempään?

D-vitamiinin terveysvaikutuksista on ihan turha lähteä vänkäämään, kun faktat puhuvat puolestaan. Jos et halua ylimääräistä D-vitamiinia ottaa niin älä ota. Itse taas todellakin otan, en halua elää vanhuuttani osteoporoosin runtelemana lonkkamurtumapotilaana.

[QUOTE="vieras";27221136]Ai NO SITTEN!!

Huoh.. Oletko ajatellut, että ennen syötiin myös kalaa aika paljon enemmän kuin nykyään? Sekä tehtiin ruumiillista työtä ja käytettiin erittäin vähän eineksiä. Voisko olla vaikutusta siihen, että osa ihmisistä porskutti pidempään?

D-vitamiinin terveysvaikutuksista on ihan turha lähteä vänkäämään, kun faktat puhuvat puolestaan. Jos et halua ylimääräistä D-vitamiinia ottaa niin älä ota. Itse taas todellakin otan, en halua elää vanhuuttani osteoporoosin runtelemana lonkkamurtumapotilaana.[/QUOTE]

Sittenpä etelänmaalla ihmiset ovat superterveitä ja elävät toooosi pitkään. Onko näin?

[QUOTE="Jooh";27221147]Sittenpä etelänmaalla ihmiset ovat superterveitä ja elävät toooosi pitkään. Onko näin?[/QUOTE]

Onko noin yksinkertaisia ihmisiä olemassakaan?

[QUOTE="Jooh";27221072]Tällä logiigalla päiväntasaajalla asuvat ihmiset eivät sairastu koskaan vaan elävät ikuisesti.[/QUOTE]

Jos mulla olis vaan näin terävä ajatuksenjuoksu ja logiikka, olisin varmaan rakentanut tulitikuista avaruusraketin ja lentänyt Marsiin.... voi luoja...

[QUOTE="vieras";27221180]Jos mulla olis vaan näin terävä ajatuksenjuoksu ja logiikka, olisin varmaan rakentanut tulitikuista avaruusraketin ja lentänyt Marsiin.... voi luoja...[/QUOTE]

tää voi luoja lopussa on aina yhtä vaikuttava.
no eikö oikeasti kukaan sano mitään oikeaa kommenttia etelässä elävien ihmisten d-vitamiinin saannista? kummallista...

Osteoporosis is a systemic disease causing bones to become porous and more susceptible to fractures of especially the spine, hip and wrist. 1 in 3 women and 1 in 5 men will get this disease (potentially 4-6million South Africans).

Voi anna mun nyt kaikki kestää. Tiedoksi, että turvallisen saannin YLÄRAJA on vähän eriasia kuin suositus. Suosituksia ei olla muutettu yhtään mihinkään, todellakaan. Varmaan parin vuoden kuluttua muutetaan, mutta tuskin noin korkealle silloinkaan. Missä apteekissa olet saanut tällaista infoa?

t. Farmaseutti

afrikan alkuperäiskansoilla on ms-tauti ollut harvinaista. tosin en usko että heidän sairauksiaan on edes tutkittu ennen kuin viime aikoina jos edes nytkään.
afrikassa asuvilla eurooppalaisperäisillä ihmisillä ms-tauti on yhtä yleinen kuin euroopassa asuvilla.
kyse lienee siis geneettisperäisestä sairaudesta.
Australiassa ja Uudessa-Seelannissa on paljon ms-tautia sairastavia.

Meillä on tällä hetkellä kiellossa pojalle d-vitamiini, mutta kun se loppuu 5pv päästä, annamme taas. Pitänee nostella annosta, olen nytkin hiukan enemmän antanut kuin suositukset, kun jostain vastaavaa luin.

[QUOTE="vieras";27221254]tää voi luoja lopussa on aina yhtä vaikuttava.
no eikö oikeasti kukaan sano mitään oikeaa kommenttia etelässä elävien ihmisten d-vitamiinin saannista? kummallista...[/QUOTE]

Siis et voi olla tosissasi. Luuletko, että terveyteen vaikuttaa VAIN ja AINOASTAAN se, kuinka paljon ihminen saa D-vitamiinia?? Ei sullakaan hyvin pyyhi... Väännän rautalangasta: D-vitamiinin terveyshyödyt on tunnustettu jo lääketieteessä kiistattomasti, ja nykyisia suosituksia riittävistä saantimääristä tullaan nostamaan. Sentään mikään superaine, joka poistaa KAIKKI muut sairaudet, köyhyyden, sodat nälänhädän ja muun kurjuuden, se ei kuitenkaan ole.

itse olisin huolissani d-vitamiinin kehutusta tulehdusta hillitsevästä vaikutuksesta. tulehdus on merkki immuunipuolustuksen toimivuudesta. immuunipuolustus huomaa vaaralliset solumutaatiot ja vieraat solut (bakteerit, virukset) esim reumaa ym. muuta tulehdussairautta sairastavat saavat harvoin syövän.
oma äitini oli kuuluisa siitä ettei hän juuri koskaan sairastanut flunssaa, nuhaa tms.
kuinka ollakaan, hänelle tuli niinkin vaikea tauti kuin syöpä johon menehtyi.