Joka kerta sama juttu kun kyläilemme isovanhempieni luona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma

Vieras
Meillä lapsilla on todella paljon ruoka-aineallergioita.
Joka ikinen kerta, kun käydään isovanhempieni luona saadaan ajaa suoraan terveyskeskukseen hakemaan lääkettä jollekin lapselle kun kotiin ollaan menossa, koska minun isovanhemmat antaa meidän lapsille oikeastaan salaa kaikkia ruokia mitä eivät saa syödä. Viime viikollakin minun paappa melkein suuttui minuun, kun poikamme kysyi, et saanko ottaa piirakkaa ja sanoin, et saa ottaa, koska siinä on kananmunaa.. No paappani vastasi pojallemme, et saat ottaa paapan luvalla ja minä sit siihen et meidän poika ei sitä syö.No sit lähdin nuorimmaisen kanssa käymässä vessassa ja kun tulin sieltä meidän keskimmäinen istui pöydässä piirakkaa syöden. Minä sit sanoin tytölle et saa syödä sitä ja tyttö sanoi, et paappa lupasi..
En millään haluaisi suuttuttaa isovanhempiani, kun ovat jo niin vanhoja ihmisiä ja meidän lapset ovat heille kaikki kaikessa, mut aivan oikeasti mua ei enää yhtään huvita käydä siellä kun koko ajan saan silmä tarkkana katsoa, mitä lapsillemme syötetään..

kannattaa varmaan ottaa puheeksi että ymmärrän että isovanhempina on mukava hemmotella lapsia mutta että on ymmärrettävä että lapsen terveys on tärkeintä ja allergiakohtauksilla ei voi leikkiä, se ei ole siedätyshoitoa ja voi olla vaarallista niin jos nyt ensi kerralla tarjoilette vaan syötäviä joista emme joudu hakemaan lääkkeitä heti vierailun jälkeen. vanhoja ihmisiä mutta on se niillekin totuus sanottava ja suoraan

Loukkaantuiskohan ne jos niille antaisi listan mitä kaikkea muksuille ei saa antaa, tai vaikka pari reseptiä millä voi tehdä sellaista piirakkaa mitä sopii antaa?

Siis isovanhempani tietävät meidän lasten allergiat erittäin tarkasti. Suurinpiirtein parisen vuotta sitten ei ollut tätä ongelmaa, mut nyt sitten kun molemmilla on alkanut muisti pätkimään ei kummallakaan ole mitään ymmärrystä/muistia mitä allergioita on. Esim. Paappani ei muistanut onko meidän nuorimmainen tyttö vai poika ja mummani kutsuu miestäni koko ajan väärällä etunimellä..
Nykyään minulla on lapsille omat keksit ja pullat mukana, mut kuitenkin syötetään kaikkia muitakin ruokaa..

Jospa ehdotat että ensi kerralla viet itse kaikki tarjottavat mukanasti? Teet esim. munatonta piirakkaa niin ettei allergia-ruuista tarvitse sen kummemmin edes puhua. Jos ovat jo alkaneet unohtaa juttuja niin voisivat ilahtua jos joku veisi kaiken valmiina niin ei tarvitsisi heidä laittaa ja saisivat kuitenkin tavata lapsia? jos on siis kysymys unohtamisesta eikä väliinpitämättömyydestä niin silloin ei auta puhuminen varmastikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Loukkaantuiskohan ne jos niille antaisi listan mitä kaikkea muksuille ei saa antaa, tai vaikka pari reseptiä millä voi tehdä sellaista piirakkaa mitä sopii antaa?

Tää olis varmaan hyvä ajatus. Siis ihan törkeäähän on tyrkyttää lapselle jotain, mille hän on allerginen. Mutta varmaan tällainen lista olisi tosi hyvä, ja jollei sekään auta, niin johan te joudutte harkitsemaan, voitteko mennä ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vanilja:

Tää olis varmaan hyvä ajatus. Siis ihan törkeäähän on tyrkyttää lapselle jotain, mille hän on allerginen. Mutta varmaan tällainen lista olisi tosi hyvä, ja jollei sekään auta, niin johan te joudutte harkitsemaan, voitteko mennä ollenkaan.

Mutta muistaako ne sitten siinä vaiheessa enää niitä reseptejä/listoja käyttää kun taas vieraita on tulossa?

ymmärrän kyllä ei sillä mutta

kuinka vakavia allergiat on? esim tuleeko munasta vain kutinaa vai meneekö koko maha sekaisin. koska itseäni ihmetyttää siskoni jonka pojalla muna ja maito allergia. maitoa saa juoda mutta munaa ei, ja ainut oire on ihon kutina. syö kmuutenkin allergialääkettä näin kesällä joten vaikka munaa syö ei se vaikuta olemiseen mitenkään. äitini vain sai kamalat huuodt kun ei ollut muistanut koko muna-asiaa ja antoi kakkua...

tietenkin jos hengenvaarallinen allergia kuten pähkinä tms niin ymmärrän täysin että ei saa antaa. mutta vanhukset ovat huonomuistisia ja toiseksi he eivät ymmärrä koska allergioita ei aikoinaan niin ollut.

anna muutama ohje mitä tehdä että lapsetkin saa ottaa tai sano että syödään mieluusti jäätelöä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja kalamama:
Jospa ehdotat että ensi kerralla viet itse kaikki tarjottavat mukanasti? Teet esim. munatonta piirakkaa niin ettei allergia-ruuista tarvitse sen kummemmin edes puhua. Jos ovat jo alkaneet unohtaa juttuja niin voisivat ilahtua jos joku veisi kaiken valmiina niin ei tarvitsisi heidä laittaa ja saisivat kuitenkin tavata lapsia? jos on siis kysymys unohtamisesta eikä väliinpitämättömyydestä niin silloin ei auta puhuminen varmastikaan.

todella hyvä idea. itsekin kun mummulaan menen niin vien tuliaisia ettei heidän aina tartte kaikkea ostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kalamama:
Alkuperäinen kirjoittaja Vanilja:

Mutta muistaako ne sitten siinä vaiheessa enää niitä reseptejä/listoja käyttää kun taas vieraita on tulossa?

No jos he alkaa olla noin huonomuistisia, niin varmaan sitten siinä on se syy heidän käytökseensä. Sit ei auta muu kuin olla koko ajan vieressä vahtimassa.

Kannatan tuota ruoka-aineallergialistan viemistä isovanhempien luokse. Minäkin olen vienyt mummolaan ja minun isovanhempien luokse. Ja aina varmuuden vuoksi meillä on autossa mukana jotain keksejä jne mitä lapset saavat varmasti syoödä..

Tutulta kuulostaa. Meillä ei miehen vanhemmat tajunneet ikinä että lapsi on ihan oikeesti allergnen tietyille ruoka-aineille. Ne oli sitä mieltä että kun mummo tai pappa antaa niin siitä ei tule allergia oireita :headwall: vaikka muuten tulisi.
Ja lisäksi ne oli muutenki sitä mieltä että allergiat on humpuukia. Eikä ihan oikeesti koskaan menny jakeluu että ei saa antaa jotaki kun siitä tulee huono olo. No onneks meillä nuo oireet oli lähinnä kutinaa, näppyjä, masukipuja ja sellasta ettei mikään vaarallinen homma, mutta kiusallinen kuitenki.

Onneksi lapsella helpotti 10v jälkeen nuo ruoka-aine allergiat :D

Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
ymmärrän kyllä ei sillä mutta

kuinka vakavia allergiat on? esim tuleeko munasta vain kutinaa vai meneekö koko maha sekaisin. koska itseäni ihmetyttää siskoni jonka pojalla muna ja maito allergia. maitoa saa juoda mutta munaa ei, ja ainut oire on ihon kutina. syö kmuutenkin allergialääkettä näin kesällä joten vaikka munaa syö ei se vaikuta olemiseen mitenkään. äitini vain sai kamalat huuodt kun ei ollut muistanut koko muna-asiaa ja antoi kakkua...

tietenkin jos hengenvaarallinen allergia kuten pähkinä tms niin ymmärrän täysin että ei saa antaa. mutta vanhukset ovat huonomuistisia ja toiseksi he eivät ymmärrä koska allergioita ei aikoinaan niin ollut.

anna muutama ohje mitä tehdä että lapsetkin saa ottaa tai sano että syödään mieluusti jäätelöä tms.

Meidän vanhimmaisella kananmunasta tulee hengitysteiden turpoaminen ja kaksi nuorimmaista ei ole vielä edes kananmunaa saanut, koska ekan kerran sitä annetaan sairaalassa valvonnassa, koska vanhimmaisella lapsella on niin rajut reaktiot kananmunasta

Yhteistyössä