jogurteista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Heippa!

Olisin tiedustellut sellaista, että millaisia jogurtteja te annatte lapsillenne?
Itsellä 1v. poika ja saanut vain maustamatonta jogurttia johon olen itse lisännyt soseita.
Voiko siis antaa ihan tavallisia jogurtteja 1v:lle vai onko niissä jotain säilytys/muita aineita liikaa?

Valion rasvattomat jogurtit on makeutettu fruktoosilla, jos haluaa tavallista sokeria välttää...
Pienessä jogurttipurkissahan(1,5-2 dl) on tosi monta palaa sokeria(muistaakseni jotain 6-8),että ei niitä kauheen usein kannata antaa.:)
Mut sillon tällön...Mä en oo ite kyllä vältelly kauheesti sokeria lasten kans.Kukin tyylillään.

Ajattelin yrittää pysyä maustamattomissa jogurteissa jos vain kelpaavat tytölle, koska niiden makeutta voi säätää (tyttö 10,5 kk aloittelee hapanmaitotuotteiden syöntiä). Itse syön maustettuja jogurtteja jälkiruoaksi ja herkutellessa, ovat niiiin makeita. Maustettuja jogurtteja voin kyllä antaa tytölle, mutta hänellekin jälkkäriksi, ei tavallisena välipalana.

Ja pakastin on täynnä mummon antamia marjoja joista pitää päästä eroon. ;)

Kannattaa opettaa lapsi jo pienestä pitäen syömään viiliä, niin ei opi edes kaipaamaan sokeroituja jogurtteja. Ja nyt tarkoitan ihan perusviiliä, johon on hyvä laittaa omia marjoja joukkoon taikka vähän kanelia mausteeksi. Mutta kyllä se saattaa maistua ihan sellaisenaankin, ainakin itselleni..

Maustamatonta, johon lisään itse tehtyä hedelmä- tai marjasosetta.

Valmiiksi maustetuissa jugurteissa on hirveästi sokeria, hedelmää vain hitunen ja pitkä lista sakeuttamis-, hyytelöimis-, happamuudensäätö- yms. aineita. Yllätyin tosi paljon kuin luin purkkien kyljestä, kun olin kuvitellut että ne sisältävät suunnilleen ""maitoa, hapatetta ja mansikkaa"". En tarkoita että nekään mitään myrkkyä olisivat, ainakaan silloin tällöin, mutta musta on kivempi syödä ja syöttää lapsille ""puhtaampaa"" ruokaa aina kun mahdollista.

Itse olen etsinyt jogurtteja, joissa on mahd. vähän sokeria. Meillä käytetään Valion tav. jogurteista vaniljaa ja vad-boysenmarjaa, koska niissä on vähennetty sokerin määrää sekä A-jogurtteja. Myös Ingmanin 1% mans.-vanilja viilissä on vaan vähän sokeria siis verrattuna muihin. Mä en noista rasvattomista jogurteista tykkää sen takia, kun ne on makeutettu yleensä makeutusaineilla. Mun mielipide on, että mieluummin tav.sokeria kun niitä. 4 kk ikäisille tarkoitetuissa hed. soseissa on suurinpiirtein samoja sokerimääriä kuin ed. mainituissa jogurteissa eli ei voi kauhean pahoja olla. Ajattelin kysyä asiasta kans vielä kuun lopussa, kun on neuvola.

Yhteistyössä