Jo kokeneempia ivf/icsi-kävijöitä

Pelkkää omaa napaa...Suunnittelussa käyty ja punktio ois alustavasti sovittu viikolle 2. Lamautus jatkuu procrenin jälkeen synarelalla, koska muuten jos ois alettu odotella yhtä vuotoo niin mun tuurilla ois viipyny vaikka kuinka kauan. Parempi siis näin että on jo tässä vaiheessa selvät sävelet ja pääsen alottaan piikit jo tän kuun lopulla =)

Nyt siellä oli taas eri lääkäri kun se kivempi joka oli ekassa hoidossa, ja tuli sellanen olo että pyrki vaan kiireesti eroon meikäläisestä.. mitä enemmän kyselin sen hätäsemmäks meni. Ja vielä kun on ulkomaalaistaustainen, niin joskus tuntuu että ymmärsiköhän se täysin mitä kysyin tai ymmärsinkö mä oikein..
Kuten arvelinkin, enin osa ehdotuksista/kysymyksistä torjuttiin jälleen.
Ei tipu taaskaan kortisonia, koska 'on kuitenkin aiheeton/"turha" lääke jollei oo vasta-aineet yli rajojen, ja voi olla haittaakin'. Että EHKÄ vasta joskus myöhemmin voidaan harkita, eli ilmeisesti tarvis aika monta epäonnistumista että olis riittävän toivoton tapaus kokeilla sitä "muuten vaan"? :(
Pergoverista sentään lupas vielä kysellä seuraavassa kokouksessa, ne neuvottelee siellä muiden kanssa just nimenomaan mun tapauksesta! :D Se siinä voi olla huonoo että kun on vähemmän lh.ta kun menopurissa niin ei välttämättä tehoo niin hyvin tälläsellä lamautuksella. Ehdotin että jos näyttäs siltä ettei meinaa kasvaa, niin käyttää lisänä esim. puregonia.. niin sano ettei voi koska on eri ainetta, ja pitäs käyttää gonalia.. muistakseni joillain on kuitenkin käytetty menopurinkin lisänä vielä noita jompaa kumpaa muuta.. :eek: vaikka enhän mä tietysti tiedä minkä kanssa mikäkin sopii..
Ensviikolla sen näkee mitä alan piikittää, kun lähettää kaikki ohjeet ja loput reseptit.
Se mikä jäi eniten ihmetyttään, oli kuitenkin kun kysyin progesteronin ottamisesta suun kautta, että oisko mahdollista, niin sano että -EI, lapsettomuushoidoissa VAIN emättimen kautta!! :eek: Eikös jotkut oo ottanu lugejakin suun kautta?? Siis onko ne niitä samoja pompuloita mitä laitetaan emättimeen, vai jotain erilaisia? Ottasin vaikka mitkä huimaukset ja muut sivuoireet jos ne suun kautta otettuna veis ne v*ttumaiset jomotukset mitä tiedän että muuten tulee siirron jälkeen.. :ashamed:

Vielä yks ihmettely oli se, kun kysyin kolmen alkion siirrosta (arvasin toki ettei julkisella tee missään tapauksessa) mutta väitti vielä ettei niin oo tehty KOSKAAN MISSÄÄN Suomessa, vaikka oon lukenu että jollekin on laitettu kolmekin yksityisellä! Ja kun kerroin tosta, niin paasas että on ollu jossain kokouksessakin missä kaikkien klinikoiden tiedot on ollu esillä, eikä missään oo siirretty kahta enempää!! Aha.. no ehkä niitä ei sitten edes uskalleta merkitä mihkään virallisiin tietoihin...?
Kun kerroin tanskalaistutkimuksesta jossa kokeillaan hcg.tä kasvatusvaiheessa solujen parantamiseks, niin ei ollu ilmeisesti kuullukaan sellasesta :eek: tiedänkö siis jostain enemmän kun lääkäri..?! :kieh: Ei kommentoinu tohon oikein mitään, naureskeli vaan..
Kuten epäilin, tuolla kuulema on jo se uudempi pakastusmenetelmä (vitrifikaatio) käytössä kun on sama labra Ovumian kanssa. Hyvä sitten.. :)
Kilpirauhasarvoja ei tarvi kuulema tarkastaa kun oli niin hyviä syyskuussa.
Vasemman puolen pieni kysta ei ollu hävinny mihkään vaikka näin pitkään lamautettukin :(
Kehui kuitenkin vastetta edellisessä hoidossa, että regoi tosi hyvin vaikka pienellä annoksella mennykin.. saa nähdä miten käy tälläsen lamautuksen jälkeen. Ja miten ton kystan käy.. :$ koitti siinä rauhotella että ei se noin pienistä annoksista ala kasvaa, mutta onhan sellanenn kasvanu ihan ilmankin mitään lääkkeitä..!
Jotenkaan ei ihan niin uskottava/luotettava kuva oo jääny tosta lääkäristä.. toivottavasti enskerran ois taas se tutumpi!


(muok) Tutkin luge-asiaa ja KYLLÄ voidaan ottaa suunkin kautta!! Aionpa siis ehdottaa tätä enskäynnillä.. vai ottasinko noin ihan omin päin?!

http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/product.aspx?pagetype=1&catalog=yasalescatalog&productid=11024%28yabasecatalog%29

>Lääkkeen ottaminen

Kapselit niellään runsaan nesteen kera tyhjään mahaan eli vähintään tunti ennen ateriaa tai kaksi tuntia sen jälkeen. Lääkärin harkinnan mukaan kapseli voidaan ottaa myös emättimeen, minne se työnnetään käsin. >

Vai käytetäänköhän ivf-hoidoissa aina vaan emättimen kautta?
 
risupesä Kiva kun sinullakin hoidot taas etenee. Lääkäreitä on kyllä moneen lähtöön. progesteroni minun mielestä kyllä on sama kuin lugesteron jota voi otta suun kautta tai alakautta, vaikka olisi tehty ivf. En ole kyllä aivan varma asiasta. Ja onhan suomessa kyllä tehty kolmen alkion siirtojakin, siirroista yksi alkion on ainakin ollut vähän huonossa kunnossa mutta kuitenkin siirretty kolme elävää alkiota. Lääkäri ei tainnut oikeen tietää kaikkea ja kyllä sitä itse oppii ja lukee aika paljon aisioita tämän lapsettomuuden suhteen.

Täällä eilen käytiin lääkärissä ja ens viikolla pas. Ovulaatio ehkä viikonloppuna. Ovulaatiosta alan käyttämään estrogeenilaastaria 2viikkoa. Onko kokemuksia tuosta laastarista? kaitse limakalvoa vahvistaa?? Ja alkioille tehdään pitkäviljely tällä kertaa, vähän kyl pelottaa se. No sit näkee et jakaantuukos ne miten...ja joillekkin on siittä kuulema apuakin..Saatan sit jouluaattona testailla..oispa maailman paras joululahja.

Täällä jouluradiota kuunnellaan...
 
Lugesteronia voidaan käyttää suun kautta tai emättimeen mutta silloin saadaan erilainen vaikutus. Emättimen kautta käyttämisessä on juuri se idea että vältetään koko kroppaan kohdistuvat vaikutukset ja tällöin voidaan tarvittaessa käyttää isompia annoksiakin.

Useamman kuin kahden alkion siirtoa pyritään myös nykyään välttämään (ennen on kyllä tehty) koska nykymenetelmillä raskauden todennäköisyys ei olennaisesti parane useamman alkion siirrolla vaan aiheutetaan vain isompi monisikiöraskauden riski (johon taas sitten liittyy omia ongelmiaan).
 
risupesä, tuolta toisesta pinosta kommentoisin, että mä kysyin lääkäriltä voiko tuota progesteronia ottaa suun kautta, ja hän painokkaasti sanoi että ehdottomasti ei, sen teho kuulemma laskee johonkin viidesosaan (tätä lukua en nyt varmaksi muista) emättimen kautta otettuun verrattuna. Onnea hoitoon!
 
Sarma
Tuo pergoveris taitaa olla joku uus lääke? Risupesän kirjotuksesta sen bongasin ekaa kertaa ja samaa näyttäis olevan mullekki määrätty. Oonkohan mä ollu liikaa pois keskustelupalstoilta niin en oo aiemmin hoksannu mitään mainintaa koko lääkkeestä.. ;)

Meillä punktio saattais ollakin aikaisintaan vasta maalis-huhtikuun vaihteessa ja pitkällä kaavalla, viimeks oli lyhyellä. Sit mulla on joku arvo (en nyt muista mikä ) jotenkin vähän vinksallaan niin pitäis kortisonia vetää seuraavassa hoidossa.. :(

Tässä on vielä monta pitkää kuukautta odotellessa hoitoa, teistäkin moni voi olla jo plussannut kun mä vasta alottelen uutta piikkirumbaa.. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Inia:
risupesä, tuolta toisesta pinosta kommentoisin, että mä kysyin lääkäriltä voiko tuota progesteronia ottaa suun kautta, ja hän painokkaasti sanoi että ehdottomasti ei, sen teho kuulemma laskee johonkin viidesosaan (tätä lukua en nyt varmaksi muista) emättimen kautta otettuun verrattuna. Onnea hoitoon!

Ok, kiitos!
Täytyy kysyä onko lisäks mitään muuta lääkettä jolla niitä supisteluja siirron jälkeen vois lievittää..

(muok) Mulle vinkattiin litalgin-tabuista toisella palstalla.. joten taas tuli lisää kinuttavaa :D
 
Hei,

Minulle on sanottu etta IVF/ICSIn yhteydessa niita Lugeja otetaan aina alakautta. Tieda sitten!

Risupesa - voivoivoivoi, etta on harmi jos tulee tuollainen laakari kohdalle, joka ei ota asiakasta tosissaan tai jota ei voi ottaa tosissaan. Tassa lajissa nimittain asiantuntemusta tarvitaan!

Miisamari - mina olen ulkomailla hoidoissa, siis on myos akupunktuurilaakari valitettavasti sinun ulottumattomissa.

Piti sanoman tuosta kilpirauhaan hairiosta, etta sitapa ei moni laakari ota todesta. Mina olen nyt tutkinut asiaa ja raskaaksi haluaville sen arvon pitaisi olla paljon pienempi mita normiarvo, normaalille henkilolle on. Minun akupunktuurilaakari, joka on kylla koulutukseltaan siis myos IVF-laakari, sanoo etta se on erittain tarkeaa saada se arvo just sopivaksi eika melkein. Han jopa sanoi etta jos TSH ei laske 1.0 niin ei kande koko siirtoa tehda. Mun arvo on 2.3 ja tama siis on normaali ei-raskaaksi haluaville.

Tama on siis mun oma viimeisin oljenkorsi tama kilpirauhasarvo. Toivon etta sitten tarppaa kun arvo on 1.0. Se kilpirauhanen siis jollain tavalla vaikuttaa alkion kiinnittymiseen!

Jos joku haluaa tietaa lisaa voin kertoa minka tiedan, en minakaan kauheasti tieda. Mutta muutama muukin kilpirauhasarvo on mitattu.
 
Noista lugeista, olen ymmärtänyt että ne parhaiten tehoaa alakautta käytettynä kiinnittymisen auttamiseen. Mutta kun esim eräällä tutulla oli vähän punktion jälkeistä tulehdusta tms, eikä saanut niitä laitettua tarpeeksi syvälle, niin hän otti niitä sitten suun kautta (lääkärin luvalla). Samoja pallukoita siis. Eli ei se ole mahdotonta.
 
Kukka77 Mua kiinnostais toi kilpparijuttu sillai, et itelläkin on nyt EKAN kerran näiden 5 hoidon JÄLKEEN :( otettu asia esille. Nyt mittauksessa TSH oli jtn 2,9 ja tosiaan kans normaalitilanteessa viitearvojen sisällä, mutta täs hommas kait liian korkea. Mulle alotettiinkin thyroxin 25mikr.gr ja söinkin sitä vajaa 2vkoa kunnes lekuri sano et laita tauolle, kun "erehdyin(?)" kertomaan sivuvaikutuksista->huimaus, väsymys, ällötys.
Nyt suunnitteilla tosiaan yks hoito vielä omilla soluilla kortisonin ja ehkä thyroxinin avuin tos tammi-helmikuussa. Kysymys kuuluukin, et mahtaako riittää arvon madaltumisen kannalta, et alotan sen thyroxinin VASTA n.1kk ennen punktiota tms.? Toki ymmärrän, et kaikilla noiden arvojen muutokset ovat kovin yksilöllisiä, mutta onko sinulla mahd.tietoa jostain "yleisistä" käytännöistä asian suhteen...Itselle tuli suoranainen ahdistus, kun lääkäri sen käski lopettaa ja kun kuitenkin oli ollut puhe sen mahd.tuomasta avusta tapauksessamme!!! TOKI nuo mainitsemani sivuoireet thyroxinista ovat KOVIN pieni ongelma tämän muutoin niin kettumaisen asian keskellä, joten kovin valmis olisin droppia ottamaan, jos vaan lekuri niin määräisi-ilman määräystä en taida uskaltaa... :ashamed: Mielenkiinnolla kommenttejasi luen :wave: Jaksamista!
 
Merisiili, kuulostaa melko pieneltä toi sun tyroxin-annostus.. mulla kesti vastaavalla arvolla 5kk säätää se kohdilleen ja annostus (nyt 75mikrog) oikeaksi. Mulla ilman lääkettä se arvo oli aina jotain välillä 2-2,9 ja nyt 0,88.
Outoa, ettei asiaa oo aiemmin otettu ollenkaan esille jos arvo on aina hiponu siellä lähempänä kolmea.. :eek: :hug: välillä tuntuu ettei edes kaikki lapsettomuuslääkärit kiinnitä tarpeeks huomioo eikä oo ymmärrystä tähän kilpparijuttuun. Mun mielestä kannattaa ehdottomasti vaatia että arvoa seurataan ja jatkat lääkkeen syöntiä!
 
Hei kaikki,

Kilpirauhasesta tulin tanne taasen kirjoittamaan. Minakin otan nyt 75mg Thyroxiinia paivassa, ja menen siis huomenna tai PE taas verikokeeseen. Arvon tosiaan pitaisi olla alle 1.0 ja mulla oli se 2.3 viime mittauksessa.

Ma tiedan tooosi monta lapsettomuushoidoissa kayvaa naista jolta ei ole ikina mitattu kilpirauhasarvoja. Multa siis mitattu TSH, kilpirauhasen vasta-aineet ja fT3 ja fT4, siis vapaa T3 ja T4. Nama kilpirauhasen vasta-aineetkin vaikuttaa ilmeisesti keskenmenoihin.

Niin, kasittaakseni siis kilpirauhasen vajaatoiminta ja ylitoiminta vaikuttaa aikaisiin keskenmenoihin ja kai embryon kiinnittymiseen. Voihan se olla etta olen tullut joka siirrossa raskaaksi mutta tulee heti keskenmeno ennenkuin mitaan kukaan huomaa... Lukekaapa tama sivu.

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo91211

Sita se mun akupunktuuri IVF laakari sanoo, etta siksi lapsettomuuslaakarit eivat ota asiaa vakavasti, kun tasta jotenkin tiedetaan hirmu vahan, tai sita asiaa vahatellaan. Mun oma IVF laakarikaan ei ota mua todesta, tai tee asialle mitaan. Onneksi tuo akupunktiolaakari painostaa mua asian takia. Katsotaan tuoko se tulosta! Olisi se kylla hassua jos tallaisen helppohoitoisen asian takia ihmiset halkoo paataan ja roikkuu lapsettomuushoidoissa monta vuotta. Me siis olemme terveita ja nuoria mieheni kanssa ja selittamattomia lapsettomia. Kuumeisesti yritan meista "vikaa" loytaa etta sita voisi myos sitten hoitaa sita vikaa.

Yritan loytaa lisaa artikkeleita, mutta en suomeksi loyda kovin paljon.

Kannattaa ehdottomasti vaatia se laakitys, olen sita mielta. Ma olen ottanut vuosia laakkeita ja aloitin kanssa 25mg, mutta nyt sita on tassa lapsettomuushoitojen aikana nostettu.

Kaak, toivon etta mun arvot on laskeneet etta paasen oikeasti ensi tai seuraavalla viikolla siirtoon.

Kivaa paivaa teille kaikille!
 
Risupesä, kiitos vastauksesta! Tosin-se lisäsi tuskaani :LOL: Eli joo, itsekin olen tätä "myöhäisherännäisyyttä" asian suhteen kironnut ehkä kertaa 1000000, mut sit todennut ettei tää jossittelu auta-vie vaan lisää energiaa... :/ Nyt en sit vaan tiedä, uskaltasko ruveta itekseen syömään-voikohan se olla jotenkin vaarallista...? Onks noi sivuoireet liian "outoja"...? Viimeksi kun puhelimessa asiasta keskustelin, vielä varmistellen kysyin, onko asia ok myös ajatellun hoidon kannalta-lääkäri sanoi vaan että onnistuu kyllä - mistäs se sen voi tietää....!!!!??? :eek: Eikä se edes halunnut et mittautan NYT arvot(ehdotin kyllä)...Miksei? Eikö thyroxin ehtinyt edes vaikuttaa...? En tajua, et miks lääkärit on noin epäselviä-eiks niiden oman arvon tunne anna myöden KYSYÄ joltain, jos ei itse tiedä?! GRRRRRR-vihastuttaa...Joka tapauksessa pitäs soittaa täs parin vkon sisäl lääkäril, ku joulukuun kk:t alkaa-maltankos odottaa sinne asti lääkitysasiassa...!? :eek:
 
Merisiili - etko sa voi menna vain jonnekin, vaikka yksityiselle, verikokeeseen? Ma en siis tunne oikein Suomen jarjestelmaa, etta mihin voi menna verikokeeseen, mutta mina siis menen vain sellaiselle omalle laakarille ja kasken ottaa tietyt arvot. Ei ne edes tieda mihin ne tulee. Sitten se mun oma laakariklinikka sanoo etta arvot on ok, mutta mapas en uskokaan heita! Haha. Siis on normi-ihmiselle ok, muttei lapsettomalle! Annan sitten itse arvot niita oikeasti haluavalle laakarille.

Eli jos voisit saada ne nyt mittautettua, niin voisit sitten vieda sun IVF laakarille jo tuloksen. Jos TSH ei ole 1.0 tai alle niin vaadit silta nappia napin peraan, siis tarpeeksi Thyroxinia.

Huono vai hyva idea?
 
Niin, tuskin mullekaan oltas sille arvolle tehty mitään vieläkään jollen ois niin sinnikkäästi vaatinu ja kinunnu useemmaltakin lääkäriltä lääkettä.. en kyl tajua mikä siinä niille on niin vaikeeta kun asia on kuitenkin helposti ja edullisesti korjattavissa ihanteelliseks, eikä käsittääkseni ne seurantatestitkään yhteiskunnalle mitään kalleimpia oo! Ja kun se saattaa olla juuri se pieni mutta oleellinen juttu hoidonkin onnistumisen kannalta.. että minkä takia olosuhteita ei tehtäs mahdollisimman hyviks kun voi.. GRR!

Mulla myös tota etomista on ollu jo yli vuoden, siis ennenkin kun alotin lääkityksen. Sitä on vieläkin vähän, tai lähinnä aamusin kahvi ällöttää ja joskus jos syö yhtäkkiä mahan täyteen. Hikoilukohtauksia oli myös, samantyyppisiä kun nyt lamautuslääkkeen aikana. Tukkaa ei lähde enää sillai niinkun lähemmäs 3 arvolla :)

Niin ja kyllä rupes Merisiili, pistään vihaks ihan sun puolesta että noin kauan on jahkattu tätä asiaa!! |O
 
Ma kavin juuri ultrassa omalla gynella PASsia varten. Han ei siis ole mun hoitava IFV laakari eika se IVF akupuntuurilaakari. Hankin sanoi etta on tosi tarkeaa etta TSH on lahempana 1.0 kuin 2.0, kun tehdaan siirto. Eli kaikki nayttaa viittaavan siihin, etta mulla on ainakin alkioita siirretty ennen vaikka TSH on ollut vaikka mita, ehka se onkin syy meidan lapsettomuuteen. :eek: Kamalaa jos tallainen asia on kaiken taman tuskan aiheuttanut!
 
Arvon naiset, kiitos :flower: Teidän kannustamana aloitin uudestaan Thyroxinin tänä aamuna-kaipa kerron siitä lääkärille...ehkä, kun sitten soittelen menkoista :saint: Mutta siis älköötte olko minkäänlaisessa "syyllisyydentunnossa" päätöksestäni-MINÄ olen siitä vastuussa ;) Toiv.ei mene sukset ristiin lääkärin kanssa asian takia...!

Ai niin, siitä kilppariarvon mittauksesta-olen JO yksityisellä hoidossa ja siellä ne ei nähnyt tarvetta mittaukselle :eek: ...Kohta en mitään usko...***kele!
 
Merisiili ja muutkin: TSH-arvo muuttuu hitaasti eli sitä ei kannata kontrolloida ennen kuin lääkitys on ollut käytössä ainakin kuukauden, mielummin 6 viikkoa. Kannattaa myös huomioida että eri laboratorioiden viitealueet eivät välttämättä ole täsmälleen samat. TSH ja T4v pitää myös aina suhteuttaa toisiinsa ja huomioida että T4v muuttuu nopeammin kuin TSH.
 
Taallapa on ollut nyt hiljaista, taitaa olla kaikki jo joululomalla hoidoista.

Me viela yhden siirron ennen joulua kylla teetamme. Elikka nyt on akupunktuurilaakari antanut luvan alkioiden sulattamiseen, kun TSH-arvo on laskenut 1.7aan. Tanaan sain tuloksen. Han viela kaski koventaa Thyroxin annosta hellavaraisesti, etta se siita viela ennen siirtoa vahan laskisi. Mulla muuten se tippui kolmessa viikossa 2.3 -> 1.7 ihan pienella laakeannoksen lisalla.

Eli jippiii, pelkasin etta en saa lupaa PASsiin liian korkean arvon takia.

Ensi viikolla MA taas ultra, ehka se ovis on ensi viikon alussa. Sitten tulee 4pv alkioviljely ja 5. paivana oviksesta siirto, jos siis ne ressukka huurunaamat niin kauan hengissa sinnittelee plastokystiksi.

Eli olemme miehen kanssa iloisia etta taas on yksi steppi eteenpain ja toivotaan etta siirtoon kohtapian paastaan!

Hyvia viikonloppuja kaikille!
 
:wave: Moi Kukka ja muut, en minä ainakaan vielä missään lomalla ole - ei vain ole oikein kauheasti uutisia tässä vaiheessa kun piinailut vaan jatkuu. Kirjoittelin just tuonne loppuvuoden ryhmään, joten en viitsi kaikkea toistaa tässä - aika vähillä oireilla kuitenkin mennään PP7. Ens keskiviikkona olis veritesti, aattelin testata tiistai-iltana niin sit ei tarvi töissä ruveta keskiviikkona itkeskelemään jos soittavat negatiivisesta tuloksesta...

Juuri nyt muuten vihloo aika ikävästi tuolla mahassa, mitäköhän siitä nyt pitäis päätellä? Se on fifty-sixty joko plus tai miinus :LOL:
 
Moi kaikille! Kukka, tervetuloa mukaan palstailemaan!

Nyt vaan omaa napaa... Meillähän oli se tilanne, että plussatestin jälkeen HCG oli koholla, vaikka mulla alkoi kunnon vuoto. HCG:tä sitten seurattiin ja sehän nousi huimaa vauhtia. Viime perjantaina se oli yli 1800 ja maanantaina yli 3000. Perjantaina lääkäri jopa epäili, että kyseessä voisi olla normaali raskaus. Mieheni kanssa emme sitä kuitenkaan uskoneet, vaikka pieni toivonkipinä viikonloppuna heräsikin. Maanantaina oli kontrolli. Ultrassa ei näkynyt sikiöpussia, joten kyseessä oli kohdunulkoinen raskaus. Seuraava kontrolli sovittiin keskiviikoksi. Sinne saakka ei kuitenkaan päästy..

Tiistai-iltana minulla alkoi voimakkaita vatsakipuja, etenkin ylävatsassa. Yön aikana kivut pahenivat ja keskiviikkona aamulla meinasin jo pyörtyä. Niinpä lähdimme kiireen vilkkaa päivystykseen nkl:lle. Pääsin suoraan tutkimuksiin ja tulos oli: kohdussa ei mitään ja vatsaontelossa nestettä. Niinpä minut passitettiin osastolle odottamaan laparoskopiaa. Siellä sitten odottelin enemmän ja vähemmän tuskaisena. Yhdessä vaiheessa hartiakipu oli niin voimakas, että silmistä valui vettä ja kipulääkkeet eivät juurikaan auttaneet. Lääkäri kävi kertomassa ennen toimenpidettä, että munanjohdin joudutaan poistamaan. Totesin vain, että ei kait sille voi mitään, vaikka pahaltahan se tuntui. Onneksi pääsin toimenpiteeseen jo päivällä.

Toimenpiteen jälkeen lääkäri kertoi, että verta oli vuotanut vatsaonteloon noin 600ml. Raskausmuodostuma oli vasemman munasarjan pinnalla, joten munanjohdinta ei tarvinnutkaan poistaa. Anatomisesti kaikki on kuulemma kunnossa ja mahdollisesti kyseessä oli vain huonoa tuuria. Kyllä on tyyppi uiskennellut kauas kohdusta, kun munasarjaan saakka! Positiivinen seikka tässä on tietysti se, että voin sentään tulla raskaaksi :). Toista tällaista kokemusta en kuitenkaan enää halua. Sanoinkin miehelleni, että just joo, ens kerralla pyydetäään asentamaan alkioille ohjeet kohtuun, että pysykää täällä :LOL: .

Pitää muuten vielä mainita, että nkl:lla oli aivan mahtava ja ystävällinen henkilökunta. Kaikki kohtelivat kyllä tosi hyvin, huomaavaisesti sekä ammattitaidolla. Nyt siis HCG:tä seurataan ja torstaina se oli enää vähän yli 800. Toivottavasti se romahtaa pian nollaan.

Ihmeen hyvin olen jaksanut henkisesti tuon kokemuksen jälkeen. Ehkä sitä surutyötä tuli tehtyä maanantaina, kun kuuli, että kohdussa ei ole mitään. Kivut ja huoli olivat sen verran kovat, että niiden aikana toivoi vain pääsevänsä niistä eroon. Ikävä juttu oli se, että ystäväni, joka on ollut tukena asiassa, kertoi oman siskonsa positiivisesta raskaustestistä samana päivänä kun pääsin sairaalasta! Ihmiset eivät ymmärrä yhtään mistä lapsettomuudessa on kyse. En kaipaisi muuta kuin huomioon ottamista toisen surun keskellä. Kuulostin varmaan liian "normaalilta", enkä romahtamispisteessä olevalta, koska hän noin käyttäytyi. Olisi kertonut asiasta vasta esim. parin viikon päästä, kun minä olen pahimmasta päässyt yli. Itsekin olen jättänyt kertomatta omista hääsunnitelmista ystävälle, joka on surrut omaa avioeroaan. Olen kertonut asiasta vasta myöhemmin, kun ystäväni on voinut jo paremmin.

Sori tämä pitkä tarina.. toivottavasti jaksoitte lukea :).
 
Ompa ollu kova koettelemus MariAnnella, ihan kun "negassa"/epäonnistuneessa hoidossa ei ois tarpeeks :( :hug: ja siihen päälle vielä muiden raskausuutiset |O .. mutta onni onnettomuudessa että lopulta paikat säilyi ehjinä ennallaan!! Toivotaan että tilanne normalisoituu pian!
 
Plääh. Tulin tänne räytymään kun tuolla loppuvuoden pinossa kaikki muut tuntuu plussaavan... Tiedän, moni siellä on varmasti kärsinyt enemmän ja pitempään kuin minä, mutta en nyt silti jaksa iloita heidän puolestaan. :/ ).( Tänään PP10 ja eka nega testattu. Nyt on jo sellaiset menkkajuilinnat ja alaselkäkivut että ihmettelen kun ei vielä ole vuoto alkanut - mulla ei noi Crinonet ole ennenkään vuotoa pitäneet poissa.
Mari-Annelle onnea jatkoon, tosi rankoilta kokemuksilta kuulostaa. :hug:
 

Yhteistyössä