Jatkossa työttömät joutuvat raatamaan mettätöissä?

• Viestiketjun aloittaja Pakkotyötä
  • Ensimmäinen viesti
"heka"
[QUOTE="susu";30119552]Mikä ihmeen orjatyö??? Monet ihmiset käy töissä ja elättävät itsensä samoilla summilla kun mitä työtön korvauksineen ja tukineen! Minkätakia osa vois maata kotona osallistumatta yhteiskunnan pyörimiseen? Tottakai kaikkien pitää ansaita itse elantonsa jos/kun mahdollista on.[/QUOTE]

Tee sinäkin oma osuutesi yhteiskunnan pyörittämisestä ja hoida oma työsi palkatta työttömänä! Ai, miksi et?

vieras*
[QUOTE="heka";30119745]Tee sinäkin oma osuutesi yhteiskunnan pyörittämisestä ja hoida oma työsi palkatta työttömänä! Ai, miksi et?[/QUOTE]

Miten niin palkatta? Työttömyyskorvaus on rahaa.

Miten niin palkatta? Työttömyyskorvaus on rahaa.
Kaikki raha ei ole palkkaa. Työttömyyskorvaus on korvaus siitä, että yhteiskunnassa ei ole työtä tarjolla. Palkka taas mm. kerryttää eläkettä, ja ei normaalisti ihmisen kuukausipalkka ole joku 800 euroa.

Jos tekemätöntä työtä äkkiä löytyykin yhteiskunnasta, siitä pitäisi luoda ihan oikeita työpaikkoja, mieluiten kokoaikaisia, jotka elättävät työtä tekevän ihmisen. Työn ainoa tarkoitus ei ole vain saada joku työ tehtyä, vaan sen tarkoitus on myös se, että siitä saadulla palkalla ihminen voi elättää itsensä ja perheensä. Työttömyyskorvauksen kohdalla näin ei ole.

Silloin, kun työttömiä on ja sitä kautta valtio joutuu maksamaan työttömyyskorvauksia, on edes jonkinlainen paine pyrkiä luomaan työpaikkoja. Mikäli työttömät tekevät töitä ilmaiseksi (siis samalla rahalla, jolla nyt eivät tee töitä), ei ole enää mitään syytä yrittää luoda heille työpaikkoja. Se työpaikkojen luominen saattaa joskus vaatia valtiolta myös rahallista panostusta, joten halvemmaksihan se tulee, että he tekevät töitään ilman palkkaa. Se taas ei ole niiden ihmisten etu, koska heidän elämänsä ja uransa ei pääse menemään eteenpäin tuollaisessa välitilassa. Ei ole kyse oikeasta työstä, jos olennainen osa eli palkka jää puuttumaan.

"susu"
[QUOTE="heka";30119745]Tee sinäkin oma osuutesi yhteiskunnan pyörittämisestä ja hoida oma työsi palkatta työttömänä! Ai, miksi et?[/QUOTE]

Siksi en, koska olen jo töissä 8h päivässä. Eli hoidan jo oman osuuteni yhteiskunnan pyörittämisestä. Kiitos kuitenkin huolenpidosta ;D

Ja toiseks töitä ei voi tehdä palkatta työttömänä paitsi niin ettei saa mitään rahaa yhtään mistään. Jos olet töissä, et ole työtön. Suomi alkaa olemaan taloudellisesti siinä pisteessä, että itsekkäästi yhteiskunnan tuilla loisivat ihmiset on pakko saada ottamaan vastuuta omasta elämästään. On kestämätöntä että kansa on vastuussa ihmisten toimeentulosta, paitsi tietenkin siinä tapauksessa missä henkilö ei todellisista syistä töihin pysty.

Käykääs piruuttanne lukemassa tota avauspostauksessa mainittua pankkomiehen blogia.

Siel on enempikin juttua.

Esim. ruuvipussitusfirmasta, joka saa kympin päivässä/työkokeilija. Ei tartte maksaa palkkoja ja milloin tarttee työvoimaa, niin työkkäri laittaa uutta työkokeilijaa sisään. Toi homma muuten kannattais, vaik puolet työkokeilijoista pussittais niit ruuveja ja toinen puoli repis pusseja auki edelleenpussitettavaksi.

Tai tarina äijästä, joka sai firmasta potkut, mut onneks pääsi työkokeiluun... tekemään sitä vanhaa duuniaan... seuraavaksi neljäksi vuodeksi työttömyyskorvausta vastaan.

Jos mä olisin työnantaja, niin kyl mulle vaan kelpaa se, että valtio maksaa palkat.

[QUOTE="susu";30119911]... itsekkäästi yhteiskunnan tuilla loisivat ihmiset ...[/QUOTE]

Jos olet tän vuosituhannen puolella sattunu uutisia lukemaan, niin osannet arvata montako sataatuhatta työpaikkaa maasta on kadonnut.
Oulussa syntyi just äsken tuhat loista lisää.

"susu"
Jos olet tän vuosituhannen puolella sattunu uutisia lukemaan, niin osannet arvata montako sataatuhatta työpaikkaa maasta on kadonnut.
Oulussa syntyi just äsken tuhat loista lisää.
Minäpä jotenkin luulen, että tää koko ketju kohdistaa huomionsa eritoten työttömiin, keillä ei ole aikomustakaan lähteä töihin vaan mieluummin "loisia" kotona yhteiskunnan elätettävänä. Ja edelleen, miksi yhteiskunnan pitäisi olla vastuussa elatuksesta tällaisissa tapauksissa??

Monelta yrittäjältä kun kysyisi, niin varmasti sanoisivat "kyllä töitä riittäisi tekijöille" mutta sitten kun tulee puhetta palkasta, niin huppista se into laantuu huomattavasti. Paljon mukavempaa kuormittaa olemassaolevia lisätöillä ja tehtävien delegoinneilla kun toisia viskotaan YT:n kautta ulos tai jätetään uudistamatta soppareita.

[QUOTE="susu";30119994]Minäpä jotenkin luulen, että tää koko ketju kohdistaa huomionsa eritoten työttömiin, keillä ei ole aikomustakaan lähteä töihin vaan mieluummin "loisia" kotona yhteiskunnan elätettävänä. Ja edelleen, miksi yhteiskunnan pitäisi olla vastuussa elatuksesta tällaisissa tapauksissa??[/QUOTE]

Kas kun yhtälöstäsi puuttuu 300.000 työpaikkaa.

Jotenkin kummasti toi työttömien määrä on irtisanomisten myötä lisääntynyt.

Miten se sun mieltäsi rauhoittaa, jos työttömät laitetaan mettään heilumaan vesurin kanssa? ( Ai nii, tietty perkeleen lorvijat tekee edes jotain, ihanvitunsama mitä)

Mun mielestä jos kunnan mettät on risusavotan tarpeessa, niin kunta palkkaa urakoitsijan, joka palkkaa työntekijät.

"susu"
Kas kun yhtälöstäsi puuttuu 300.000 työpaikkaa.

Jotenkin kummasti toi työttömien määrä on irtisanomisten myötä lisääntynyt.

Miten se sun mieltäsi rauhoittaa, jos työttömät laitetaan mettään heilumaan vesurin kanssa? ( Ai nii, tietty perkeleen lorvijat tekee edes jotain, ihanvitunsama mitä)

Mun mielestä jos kunnan mettät on risusavotan tarpeessa, niin kunta palkkaa urakoitsijan, joka palkkaa työntekijät.
ei mun yhtälöstä puutu yhtään mitään. sulla on luetunymmärtämisessä ongelmaa. tyhmän kanssa on turha vääntää, joten mukavaa päivää sulle ;D

Pessimisti
[QUOTE="susu";30119911]Siksi en, koska olen jo töissä 8h päivässä. Eli hoidan jo oman osuuteni yhteiskunnan pyörittämisestä. Kiitos kuitenkin huolenpidosta ;D

Ja toiseks töitä ei voi tehdä palkatta työttömänä paitsi niin ettei saa mitään rahaa yhtään mistään. Jos olet töissä, et ole työtön. Suomi alkaa olemaan taloudellisesti siinä pisteessä, että itsekkäästi yhteiskunnan tuilla loisivat ihmiset on pakko saada ottamaan vastuuta omasta elämästään. On kestämätöntä että kansa on vastuussa ihmisten toimeentulosta, paitsi tietenkin siinä tapauksessa missä henkilö ei todellisista syistä töihin pysty.[/QUOTE]

Ymmärsinkö oikein, että sun mielestä Suomen todellinen ongelma on työttöminä loisivat ihmiset eikä suinkaan se, että ei niitä töitä ole kaikille? Oletetaan, että 300 000 työttömästä vaikkapa ainoastaan 50% olisi aktiivisesti töitä etsiviä, se on silti 150 000 ihmistä, joita ei ole onnistuttu työllistämään parhaista pyrkimyksistä huolimatta. Miten asiaa auttaa, jos heidät laitetaan palkatta kunnan metsiin risuja keräämään?

[QUOTE="susu";30120033]ei mun yhtälöstä puutu yhtään mitään. sulla on luetunymmärtämisessä ongelmaa. tyhmän kanssa on turha vääntää, joten mukavaa päivää sulle ;D[/QUOTE]

Voin kertoa, et milloin mä en ymmärrä lukemaani, niin se useimmin johtuu siitä, että teksti on siansaksaa.

Sun yhtälöstä ei puutu mitään? Eli valtion ei tartte miettiä semmoista työpolitiikkaa, mis syntyis mahdollisuuksia oikeisiin töihin? Semmoisia, joissa valtio/kunta ei maksa työttömyyskorvausta käpylehmien tekemisestä.

Työttömät hus vesurin kanssa mettään, niin sit ne ei o tilastojenkaan mukaan työttömiä ja problem solved.

Joo, hyvää päivää vaan sullekin.

• Tykkää
Reactions: kepsis
"susu"
Voin kertoa, et milloin mä en ymmärrä lukemaani, niin se useimmin johtuu siitä, että teksti on siansaksaa.

Sun yhtälöstä ei puutu mitään? Eli valtion ei tartte miettiä semmoista työpolitiikkaa, mis syntyis mahdollisuuksia oikeisiin töihin? Semmoisia, joissa valtio/kunta ei maksa työttömyyskorvausta käpylehmien tekemisestä.

Työttömät hus vesurin kanssa mettään, niin sit ne ei o tilastojenkaan mukaan työttömiä ja problem solved.

Joo, hyvää päivää vaan sullekin.
etkö nyt haloopäivää nyt sen vertaa ymmärtänyt mun selkokielellä kirjoitetusta, että kyse on ihmisistä KEILLÄ EI OLE AIKOMUSTAKAAN MENNÄ TÖIHIN. Vaikka suomessa ei muuta olisikaan kuin vapaita työpaikkoja!! No mitäpä tässä kirjoittamaan, et varmaan tajunnut tätäkään...

halleluja
[QUOTE="susu";30120033]ei mun yhtälöstä puutu yhtään mitään. sulla on luetunymmärtämisessä ongelmaa. tyhmän kanssa on turha vääntää, joten mukavaa päivää sulle ;D[/QUOTE]

Kyllä sä itse olet nyt vähän tyhmä tässä asiassa, ja juuri tuon yksinkertaisen "työtön on laiska loinen, jota pitää kurittaa" -asenteen takia Suomessa on nyt sellainen poliittinen ilmapiiri, joka mahdollistaa noi Asiankannattajan mainitsemat vedätykset veronmaksajien kustannuksella. Ainiin mutta sähän et lukenut niitä linkkejä, koska sua kiinnostaa vaan jauhaa jostain yksittäistapauksista, itse ongelma kun menee sulta yli hilseen. :)

"susu"
Kyllä sä itse olet nyt vähän tyhmä tässä asiassa, ja juuri tuon yksinkertaisen "työtön on laiska loinen, jota pitää kurittaa" -asenteen takia Suomessa on nyt sellainen poliittinen ilmapiiri, joka mahdollistaa noi Asiankannattajan mainitsemat vedätykset veronmaksajien kustannuksella. Ainiin mutta sähän et lukenut niitä linkkejä, koska sua kiinnostaa vaan jauhaa jostain yksittäistapauksista, itse ongelma kun menee sulta yli hilseen. :)
jos itse ongelma olisi noin päivänselvä kuten sulle näyttää olevan, ratkaisukin olisi varmasti löytynyt ja sitä myös käytetty. työttömyyteen ja siitä aiheutuviin rinnakkais-ongelmiin (kuten päihde-, ja mielenterveys) liittyy niin monet asiat että tässä foorumissa tuskin täydellistä ratkaisua siihen/niihin löytyy, edes sinulta.

[QUOTE="susu";30120105]etkö nyt haloopäivää nyt sen vertaa ymmärtänyt mun selkokielellä kirjoitetusta, että kyse on ihmisistä KEILLÄ EI OLE AIKOMUSTAKAAN MENNÄ TÖIHIN. Vaikka suomessa ei muuta olisikaan kuin vapaita työpaikkoja!! No mitäpä tässä kirjoittamaan, et varmaan tajunnut tätäkään...[/QUOTE]

Tuo mainitsemasi ihmisryhmä ei ollut mikään ongelma milloin työttömiä oli sanotaan ny alle 100.000. Silloin heitä kutsuttiin alkoholi-, mielenterveys- tms. ongelmaisiksi tai muuten vaan vaikeasti työllistettäviksi. Ja milloin vapaa työpaikka on tarjolla, niin pahimmankin "lusmun" on otettava se vastaan, tai paukkuu karenssi.

Tää velvoitesosiaaliturva on keksitty vasta nyt, kun tarttee siivota työttömyystilastoja.

kerputtaja
ite en oo lehtikerppuja tehnyt kuin koemielessä kun mummuvainajan isosisko mulle kerran näytti miten niitä tehdään

sanoisin että helpoiten se työ käy hyvillä yhdenkäden puutarhasaksilla
No sentään joku löytyi:-D

Yöllä on aivan ihanaa tehdä noita risuhommia, kun ei ole itikoita ollenkaan:) Ennenmuinoin sellaiset hommat on tehty kukonlaulun aikaan - ja se kukkohan laulaa joskus hyvin aikaisin aamulla 03 aikaan:-D

Aamukuudelta itikat tulevat taas, kun ilma alkaa lämmetä. Silloin on niin kaunista, että ei malttaisi nukkumaan mennä! Matkan varrella kannattaa syödä marjat, mitä eteen osuu. Kuntosalille ei tarvi rahojaan tuhlata enää.

Jos otan kavereita auton täyteen ja ne välttämättömät työvälineet, jotka jokainen kantaa itse, ei meidän porukalle mitään yölisiä tarvitsisi maksaa. Mut ensin täytyisi perustaa pieni yritys, joka sitten laskuttaa työstä. Talvellakin sellaisia hommia voi tehdä eikä sama porukka koske moottorisahaan. Sellaiset hommat kuuluu todellakin kunnolla koulutetuille metsureille.

Kookosöljylle ei itikka ja sääski istu. Sitä täytyy ottaa oma purkki mukaan:)
Mut asenteesta riippuu, onko palkka tarpeeksi suuri - ja eväistä:-D

"susu"
Tuo mainitsemasi ihmisryhmä ei ollut mikään ongelma milloin työttömiä oli sanotaan ny alle 100.000. Silloin heitä kutsuttiin alkoholi-, mielenterveys- tms. ongelmaisiksi tai muuten vaan vaikeasti työllistettäviksi. Ja milloin vapaa työpaikka on tarjolla, niin pahimmankin "lusmun" on otettava se vastaan, tai paukkuu karenssi.

Tää velvoitesosiaaliturva on keksitty vasta nyt, kun tarttee siivota työttömyystilastoja.
mä olen nyt 42v. ja tarkoituksella työttömänä olevia on ollut niin kauan kun minä tiedän ja muistan, eikä todellakaan ollut aina kyse päihde-, tai mielenterveystapauksista, vaan ihan rehellisistä sossu-pummeista. mikä on "velvoitesosiaaliturva"? keksitkö ihan itse?

kerputtaja
Kuukalenterin mukaan tänä kesänä lehtikerppujen tekoon parhaat päivät ovat 28.7. - 8.8., joten sinne vaan:-D
"Oksat poikki aamulla ja niputus illalla."

Noin niistä tulee parhaita:)

Ei saa olla tietenkään myrkytettyjä, ei teiden varsilta /tais olla 100m tieltä - tarkista!) ja aina maanomistajan lupa. Tietysti niiden kuivatus on oma juttunsa, mut ei mikään ongelma...
Autoon täytyisi tietysti hankkia kunnollinen kylmäsäilytys mukaan:
Botulismi ja botuliini

[QUOTE="susu";30120131]jos itse ongelma olisi noin päivänselvä kuten sulle näyttää olevan, ratkaisukin olisi varmasti löytynyt ja sitä myös käytetty. [/QUOTE]

Työttömyyden ongelma on siinä, että työpaikkoja ei ole.
Mulla ei ole tarjota ratkaisua siihen miten niitä saatais luotua.

Mut tää velvoitesosiaaliturva on ratkaisuna niin idioottimainen, et siinä Hölmöläisten peitonjatkaminen on suorastaan neroutta.

Mun ei tartte tarjota ratkaisua työpaikkojen luomiseen, mut mä voin silti kritisoida tommoista jonninjoutavaa pelletouhua.

[QUOTE="susu";30120148]mä olen nyt 42v. ja tarkoituksella työttömänä olevia on ollut niin kauan kun minä tiedän ja muistan, eikä todellakaan ollut aina kyse päihde-, tai mielenterveystapauksista, vaan ihan rehellisistä sossu-pummeista. mikä on "velvoitesosiaaliturva"? keksitkö ihan itse?[/QUOTE]

Lusmuja on aina. Mutta sinulle ei ilmeisesti nuo luvut aukea.

Avoimia työpaikkoja oli Mollissa sen 15 000 kk pari takaperin ja työttömiä taitaa olla "vähän enemmän" ja sen ymmärtäminen on aika oleellista sen asian kannalta ettei syyllistä työttömiä suoraan lusmuiksi kaikkia.

Vaikka tuohon laskisi sen toisen mokoman piilotyöpaikkoja mukaan, kun työnantajat ei viitsi ilmoitella julkisesti, vaan yrittää poimia "marjoja" piirakasta pyytämällä työviranomaisilta suosituksia jonkun potentiaalisen työntekijän suhteen, niin silti jää 80-90% työttömiksi siitä mitä nyt on.

Ja mukaan ei ole edes laskettu sitä faktaa että suurin osa töistä vaatii jonkin tason osaamista / koulutusta / kokemusta, vaatimukset on hyvin usein yläkanttiin.

Jos ilman työtä et saa kokemusta ja opiskelu kestää vuosia aloille, et ehkä voi työttömänäkään vastata epärealistisiin työntekijä hakuihin.

Mitään varmuuttahan ei työstä näinä päivinä ole, vaikka mille alalle kouluttautuisit.

Terveydenhuoltoalalle on ollut tunkua tässä jo aika monta vuotta ja tulee olemaan, se ei ole kaikille se ala, eikä loputtomiin ole työpaikkojakaan vaikka töitä olisi.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
[QUOTE="susu";30120148]mä olen nyt 42v. ja tarkoituksella työttömänä olevia on ollut niin kauan kun minä tiedän ja muistan, eikä todellakaan ollut aina kyse päihde-, tai mielenterveystapauksista, vaan ihan rehellisistä sossu-pummeista. mikä on "velvoitesosiaaliturva"? keksitkö ihan itse?[/QUOTE]

Niin... oliko kyseessä suurikaan ongelma milloin heidän määränsä oli pieni?
Määrätty prossa väestöstä on sitä, joka ei työllisty mitenkään ml mainitsemasi rehelliset sossupummit. Heidän määränsä ei o lisääntynyt vaan nykyinen työttömien armeija on peräisin sadoista tuhansista tällä vuosituhannella irtisanotuista.

Joille siis nyt ollaan esittämässä sosiaaliturvan ehdoksi risusavottaa.

Onko käytetyllä termillä merkitystä? Sitä aluksi kutsuttiin nimellä vastikkeellinen sosiaaliturva. Nyt vissiin osallistava sosiaaliturva. Parhaillaan kymmenen kovapalkkaista konsulttia istuu miettimässä, et mikä olis mahdollisimman nätti termi palkattomalle työlle.

Yhteistyössä