[QUOTE="susu";30120148]mä olen nyt 42v. ja tarkoituksella työttömänä olevia on ollut niin kauan kun minä tiedän ja muistan, eikä todellakaan ollut aina kyse päihde-, tai mielenterveystapauksista, vaan ihan rehellisistä sossu-pummeista. mikä on "velvoitesosiaaliturva"? keksitkö ihan itse?[/QUOTE]
Lusmuja on aina. Mutta sinulle ei ilmeisesti nuo luvut aukea.
Avoimia työpaikkoja oli Mollissa sen 15 000 kk pari takaperin ja työttömiä taitaa olla "vähän enemmän" ja sen ymmärtäminen on aika oleellista sen asian kannalta ettei syyllistä työttömiä suoraan lusmuiksi kaikkia.
Vaikka tuohon laskisi sen toisen mokoman piilotyöpaikkoja mukaan, kun työnantajat ei viitsi ilmoitella julkisesti, vaan yrittää poimia "marjoja" piirakasta pyytämällä työviranomaisilta suosituksia jonkun potentiaalisen työntekijän suhteen, niin silti jää 80-90% työttömiksi siitä mitä nyt on.
Ja mukaan ei ole edes laskettu sitä faktaa että suurin osa töistä vaatii jonkin tason osaamista / koulutusta / kokemusta, vaatimukset on hyvin usein yläkanttiin.
Jos ilman työtä et saa kokemusta ja opiskelu kestää vuosia aloille, et ehkä voi työttömänäkään vastata epärealistisiin työntekijä hakuihin.
Mitään varmuuttahan ei työstä näinä päivinä ole, vaikka mille alalle kouluttautuisit.
Terveydenhuoltoalalle on ollut tunkua tässä jo aika monta vuotta ja tulee olemaan, se ei ole kaikille se ala, eikä loputtomiin ole työpaikkojakaan vaikka töitä olisi.