Jatkossa työttömät joutuvat raatamaan mettätöissä?

  • Viestiketjun aloittaja Pakkotyötä
  • Ensimmäinen viesti
Pakkotyötä
Kun työ ei ole työtä | Uuninpankkopoika Saku Timonen

"Jutun mukaan ainakin Rovaniemellä suunnitellaan työttömille metsänraivausta. Metsänraivaus lienee osallistavan sosiaaliturvan suunnittelijoiden mielestä sellaista mukavaa puuhastelua, joka ei ole oikeaa työtä ja jolla työttömät saadaan osallistumaan yhteiskunnan toimintaan. Tämä ei ole mikään ihme, koska jo vuosikausia on työttömiä huudettu tekemään milloin mitäkin korvauksensa eteen. Jostain syystä risusavotta tulee näiden huutajien mieleen ensimmäiseksi."



Miettikää ihan oikeasti mihin tää maa menee :/
 
  • Tykkää
Reactions: paska säkä
vieras..
Suurin ongelma tässä työttömyydessä on se että jos jostain saat päivän kaks töitä niitä ei kannata ottaa vastaan. Varsinkaan jos on lapsia jotka pitää viedä päivähoitoon.
Mulla nyt tilanne että oon ollu satunnaisesti töissä toukokuun lopusta. Palkkaa oon saanu parilta päivältä mitä toukokuussa kävin. Ja kaikki työttömyysrahat jumissa kun palkan maksu tulee niin viiveellä. Eli ei ole tilinauhoja mitä lähettää eteenpäin.
Ja eikä edes tarkkaa tietoa jääkö mulle käteen edes sitä mitä jos olisin ollut pelkästään työttömänä. Mut pakko vaan saada jalkaa johonkin oven rakoon vaikka sitte talkoilla jos jatkossa sitte olis hyötyä.
 
mä...
Kohta siivousfirmat ojentavat auttavan kätensä ja tarjoutuvat auliisti ottamaan muutamat työttömät tekemään kevyttä hommaa. Ja muutaman vielä lisää. Kohta on hippasen lisää työttömiä ja kaupatkin pääsevät ojentamaan auttavan kätensä...
 
Pessimisti
Suurin ongelma tässä työttömyydessä on se että jos jostain saat päivän kaks töitä niitä ei kannata ottaa vastaan. Varsinkaan jos on lapsia jotka pitää viedä päivähoitoon.
Mulla nyt tilanne että oon ollu satunnaisesti töissä toukokuun lopusta. Palkkaa oon saanu parilta päivältä mitä toukokuussa kävin. Ja kaikki työttömyysrahat jumissa kun palkan maksu tulee niin viiveellä. Eli ei ole tilinauhoja mitä lähettää eteenpäin.
Ja eikä edes tarkkaa tietoa jääkö mulle käteen edes sitä mitä jos olisin ollut pelkästään työttömänä. Mut pakko vaan saada jalkaa johonkin oven rakoon vaikka sitte talkoilla jos jatkossa sitte olis hyötyä.
Mulla oli joitakin vuosia sitten ihan oikeasti tilanne, jossa tein tappiota töissä käymällä. Tuntipalkalla ja osa-aika töinä kun teki niin rahaa tuli sen verran, että ei ollut oikeutettu korvauksiin, mutta niin vähän, että enemmän olisi jäänyt käteen, jos olisin ollut työtön ja istunut kotona. Se jos jokin motivoi yrittämään. Kävin sitten työkkärissä kysymässä, että mitä mun kannattaisi tehdä kun eihän siinä ole mitään järkeä, että saan töissä käymällä vähemmän kuin jos olisin rehellisesti työtön. He uhkasivat karenssilla. Että sellasta.
 
sun oma vika
Alkuperäinen kirjoittaja Sus sentään;30114310:
Ole hyvä ja mene itse orjatöihin kun niin kovasti sitä kannatat. Mahtaa 9 euroa päivässä olla suorastaan ruhtinaallinen korvaus fyysisestä työstä. ;)
Ei se meidän muiden vika ole että sun päivän työpanos on 9 euron arvoinen.
 
  • Tykkää
Reactions: paska säkä
mä...
Minusta ilmaisen rahan vastineeksi pitäisi suorastaan velvoittaa töihin, lumenluontiin jne. Käsittätätöntä että jotkut saavat rahaa kotona lorvimisesta.
Todella! Ja sitten he, jotka ovat tähän mennessä saaneet palkan tuosta lumenluonnista, pääsisivät kortistoon ja tekemään saman duunin ilmaiseksi =) Mikä vallaton idea! Jos alotettaisiin sun duunista, jää sinä työttömäksi ja anna jonkun tehdä se työ ilmaiseksi. Itsehän en omasta työstäni kyllä luovu.
 
Vierasmiess
Mikäs siinä jos ei ole muutakaan tekemistä.

Itselläni ainakin on harrastuksia, niissä on ihan tarpeeksi puuhaa vaikka koko päivälle. Typerää aina olettaa että työttömät vaan makaa paikallaan, huoh.
Ja muilla on töitä senkin edestä, että saadaa maksaa sun lorviminen ja harrastukset. Työttömän ENSISIJAINEN homma on työnhaku, ei harrastukset.
 
Tämä tarkoittaa vastikkeellista päivärahaa.

Eli joutuisi miettimään myös siinä kohti sosiaalituen uusiksi, koska se on "ilmaista" rahaa asiakkaalle.

Ei olisi yhtään tasa-arvoista, että ihmiset pistetään ammattiaan vastaamattomaan työhön (kyllä se on työtä se risusavottakin) ja samalla jotkut muut saa rahaa ilman vastiketta.

Samalla myös teetetään puoli-ilmaiseksi töitä työttömillä, joista maksetaan palkkaa toisille.

Ei se siihen risusavottaan jäisi. Aina löytyy näitä "vähempiarvoisia" töitä ja samalla leimataan myös nämä ihmiset "vähempiarvoisiksi" työntekijöiksi, kun valtio säästää sillä että ei tarvitse teetättää samaa työtä oikealla työntekijällä joka saa oikeaa palkkaa asiasta.

Siinä vaiheessa kun puhutaan kunnon palkasta ja työeduista tämän "pakottamisen" ohessa, ollaan jo eri alueella, mutta jos homma menee näillä näppäimillä, elikkäs päivärahan ja jonkun nimellisen ruokakorvauksen hintaan otetaan "ilmaistyövoimaa" ollaan syvemmässä metsikössä kuin mistä raivaamalla päästään.
 
jos työttömät velvoitetaan talkootöihin on tosiaan olemassa suuri vaara että työmarkkinat menee aivan sekaisin
Ne on olleet sitä jo pitkään. Vanhaa "harjoittelijaa" pois ja uutta sisään. Ketään ei tartte palkata.

Noi risusavotta/lumityöideat perustuu mielikuvaan, et se on varmasti kauheen ahkeran näköistä jos Mannerheimintiellä tuhat työtöntä lapioi lunta toistensa nilkoille.
 
  • Tykkää
Reactions: Mörköäiti
"reetu"
Orjuus on käsittääkseni kielletty lailla ja Suomikin on ratifioinut kaikki kansainväliset sopimukset. Briteissä tätä on kokeiltu ja tulokset olivat vähintäänkin hämmentävät, pakkotöihin pakotetut tekivät töitä sellaisella tahdilla että jonkun yhden naulan naulaamiseen meni koko päivä tai kaksi.
 
hölmölässä
ihmistyö on aivan liian kallista ja niimpä metänomistajat tekee pikkutyöt ite ja isot työt tehdään koneilla
Töllä nuo risuhommat ovat suorastaan ihanaa puuhaa, auringon nousua ihastellessa on sopivan viileää, ei itikoita eikä paahdetta.

Ennenmuinoin ne risut kerättiin kerpuiksi eläimille ja usein sen homman tekivät nuoret. Lapsityövoimahan on ollut vielä sata vuotta sitten ihan yleinen käytäntö. mutta ei siitä saa korvauksia, että itse tuottaa eläimelle ruokaa, kun siihen vaaditaan kuitti ja kirjanpidot.

Olettekos jo tehneet paljon kerppuja?
 
kerpunteko
Sori, kirjoitusvirhe: YÖLLÄ piti kirjoittaa:)

Työvälineeksi riittä tämä:
http://www.fiskars.fi/Piha-ja-puutarha/Tuotteet/Puu-ja-metsatyot/Sahat/123870-Xtract-Puutarha-ja-retkisaha-S
 
[QUOTE="reetu";30117398]Orjuus on käsittääkseni kielletty lailla ja Suomikin on ratifioinut kaikki kansainväliset sopimukset. Briteissä tätä on kokeiltu ja tulokset olivat vähintäänkin hämmentävät, pakkotöihin pakotetut tekivät töitä sellaisella tahdilla että jonkun yhden naulan naulaamiseen meni koko päivä tai kaksi.[/QUOTE]

Toi on vielä aika kilttiä.

Meikäläinen olis huomattavasti vittumaisempi.

Risusavotassa: "Hups", "hups" ja "hups" - miten hemmetissä tääl on näin paljon näit taimia joka paikassa?

Vasaranvarressa: Edelleen hupshupshups - mä osuisin vasaralla jokseenkin kaikkeen paitti siihen naulaan ja omaan peukalooni.

Kun en o metsuri enkä kirvesmies, niin ammattitaidottomalle saattaapi vahinkoja sattua.
 
  • Tykkää
Reactions: kepsis
kerpuntekoaikaa
Kuukalenterin mukaan tänä kesänä lehtikerppujen tekoon parhaat päivät ovat 28.7. - 8.8., joten sinne vaan:-D
"Oksat poikki aamulla ja niputus illalla."

Noin niistä tulee parhaita:)

Ei saa olla tietenkään myrkytettyjä, ei teiden varsilta /tais olla 100m tieltä - tarkista!) ja aina maanomistajan lupa. Tietysti niiden kuivatus on oma juttunsa, mut ei mikään ongelma...
 

Yhteistyössä