Järjettömän hankala asumisongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaksi kaupunkia + raskaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaksi kaupunkia + raskaus

Vieras
Mies eri paikkakunnalla kuin minä - molemmilla vakityöt ja välimatkaa reippaasti. Sain tietää olevani raskaana, toivottu asia kuitenkin. Toiveissa ollut jo keväällä muutenkin muuttaa yhteen, mutta mihin kaupunkiin? Miehen paikassa olisi kivoja asuinalueita ja edullisemmat hinnat (Lahti), mutta itselläni ei tietoa minkäänlaisista alani töistä siellä. Tuntuu että Lahdesta ei korkeakoulutetulle irtoa koulutusta vastaavaa työtä. Haluaisin jo odotusajan asua yhdessä. Jos muuttaisin sinne, joutuisin käymään maha pystyssä töissä Espoossa asti äitiyslomaani saakka. Äitiysloman aikana voi etsiä uusia töitä, mutten tiedä onnistuisinko niitä kuitenkaan saamaan. Jos mies muuttaa tänne missä minä olen, joutuu etsimään ensin työn (saa varmasti) ja sitten ostamaan kalliin (verrattuna Lahden hinnat vs. laatu) asunnon (minun nykyiseen emme mahdu). Miten tekisitte? Uskaltautuisitteko minuna ostamaan Lahdesta kodin ja etsimään äitiyslomalla sieltä muuta työtä? Entä tämä odotusaika? Ei ole varaa maksaa nykyistä vuokraa + ostaa samalla omaa asuntoa.

Helsingin Tikkurilassa, Korsossa, Keravalla ja Järvenpäässä on kivoja kortteereja sopuhintaan. Siitäpä on kiva syhkästä sähköjunalla niin Lahteen kuin Helsingin kirkollekin

Meikä on sentään jo viis kuukautta fyrkannut näit Hesan garzoja, joten styylaan kyllä nämä skagat.
Parhaat budjettius-bläägät, miss on kiva goinia Snadin alueella ovat seuraavat:
- Miljöö
- Tapiolan Espoo
- Gulosaari
- Jagomägi
- Vänninmäki

Helsingistä kykenee ihan hyvin käymään töissä Lahdessa. Kuten tuossa mainittu, laitatte harkintaan asunnon jostain edellä mainituista paikoista. Noin tunnin työmatka on monelle ihan arkipäivää. Toki raskasta, en vähättele. Lisäksi vähentää tietysti perheen yhteistä aikaa.

Kannattaa ottaa huomioon sellainenkin seikka, että tosiaan olet jäämässa kotiin lapsen kanssa, Jos muutat kovin kauksi ystävistäsi, saata tuntea itsesi kovin yksinäiseksi. Tässä tietysti otat huomioon oman luonteesi, eli oletko helposti ystävystyvää tyyppiä vai et. Kaunis asuinpaikka ja isot neliöt eivät lohduta, jos joudut olemaan päivät pitkät kotona kahdestaan vain vauvan kanssa.

Siitä olen kyllä erimieltä, saako radanvarresta kivan kortteerin sopuhintaan :-)

Jännää, että vasta nyt mietitte asumisratkaisuja. Ettekö jo aiemmin ole niitä miettineet?

Jos miehesi haluaa, että pysytte Lahdessa, niin hän silloin varmastikin hyväksyy sen, että hän sitoutuu elättämään sinua ja lastanne, mikäli et työtä saisikaan? Lahden uuden oikoradan avulla junamatkat ovat hurjasti nopeutuneet tai sitten kannattaisi miettiä sitä, että jos kerran asuntojen hinnat ovat Lahdessa halvemmat, niin tarvittaessa ostat auton ja ajat koko työmatkan tai vain osan siitä (esim. autolla juna-asemalle, josta hyppäät junan kyytiin). Vaikka asuntojen hinnat Lahdessa ovat halvemmat, niin pysyttekö lyhentämään asuntolainoja, jos sinä et saa koulutustasi vastaavaa työtä?

Kompromissiratkaisu olisi mielestäni esimerkiksi muutto Keravalle, josta pääsee hyvin X-junalla Lahteen ja myös 20 minuuttissa Helsingin keskustaan.

Lapsen kannalta olisi hyvä, jos toisella vanhemmista olisi lyhyt työmatka. Tämä sen vuoksi, että kun lapsi aikanaan menee päivähoitoon, niin toisella aikuisella olisi lyhyt matka hakea hänet töistä. Samoin sairastumistapauksissa pääsisi nopeasti hakemaan hänet pois.

Omat lapseni ovat ala-asteikäisiä ja voin sanoa, että kun itselläni on pitkä työmatka, niin esimerkiksi lasten harrastukset aiheuttavat tällä hetkellä eniten päänvaivaa, koska esimerkiksi urheilumatseja saattaa olla arki-iltaisin klo 17, jolloin minulla on täysi tuska ehtiä ajoissa kotiin, jotta ehdin antamaan lapsille syötävää ja kuskaamaan heidät ennen ottelun alkua ajoissa ottelukentälle. Minusta lapsen motivaation jatkumisen kannalta olisi hyvä olla usein katsomassa lapsen treenejä ja matseja sen sijaan, että lapsi aina joutuu menemään kimppakyydeissä.

Jos päädytte johonkin kompromissikaupunkiin, niin silloin joutuu kauemmas omista ystävistä ja ennenkaikkea siitä lähipiiristä, josta voisi löytyä apua lastenhoitoon. Olen itse surrut joskus sitä, että omien lasteni elämässä isovanhemmat ovat aika etäisessä roolissa, koska välimatkat on pitkät. Päiväkoti-ikäisinä isovanhemmista ei saanut apua esim. lasten flunssapoissaoloihin, joita kuitenkin oli varsinkin alussa useita vuodessa.

Jos sinä olet kotoisin Espoosta, tekisin ehkä sen ratkaisun, että perhe perustettaisi Espooseen, koska miehelläkin on mahdollisuudet saada sieltä työtä. Eihän teidän ole heti pakko saada mitään 250 neliöistä omakotitaloa, vaan vauvan kanssa pärjää pienessäkin asunnossa. Voittehan vaikka asua aluksi vuokralla ja katsoa siitä käsin uutta yhteistä kotia. Espoostakin moni on ostanut asunnon esim. Nurmijärveltä, Lohjalta, Karjaalta, joista asunnon voi katsoa esim. junaradan varrelta.

Jos haluat asua yhdessä jo mahdollisimman pian, niin luulenpa, että et kovin kauan kyllä pysty Lahdesta käsin käymään töissä, sillä työpäivälle tulee hurjasti pituutta kun matkat laskee mukaan. Silloin olisi todennäköistä, että joudut jäämään sairaslomalle liikarasituksen vuoksi ennen varsinaisen äitiysloman alkua.

Jos muutatte Lahteen, niin suosittelen, että et irtisano nykyistä työpaikkaasi, vaan kun alat olla valmis palaamaan töihin, niin irtisanot työpaikkasi vasta sitten, kun saat uuden työn. On kuitenkin mahdollista, että jäät kotiin hoitamaan lasta hoitovapaalle esim. 1-3 vuodeksi, jolloin työpaikan hakeminen on aika kaukainen asia.

Täältä netistä käsin on vaikea antaa yksiselitteistä vastausta, mutta korkeintaan voi tarjota uusia näkökulmia asiaan.

Ei Myrskylän, vaan Mäntsälän läpi. Tosin nuo junavuorot uudella junaraiteella ovat vähän hölmöjä (menee vain yksi juna tunnissa), joten sen varaan ei liikaa kannata laskea. Tosin Mäntsälässä tonttihinnat ovat tosi kohtuullisia verrattuna esim. Lahteen ja Järvenpäähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Timo T.A:lle:
Ei Myrskylän, vaan Mäntsälän läpi. Tosin nuo junavuorot uudella junaraiteella ovat vähän hölmöjä (menee vain yksi juna tunnissa), joten sen varaan ei liikaa kannata laskea. Tosin Mäntsälässä tonttihinnat ovat tosi kohtuullisia verrattuna esim. Lahteen ja Järvenpäähän.

Oikorata menee kuin meneekin Myrskylän ohi, koska ei mene läheltäkään Myrskylää.
Luepa viestini tarkemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Timo T.A:lle:

Oikorata menee kuin meneekin Myrskylän ohi, koska ei mene läheltäkään Myrskylää.
Luepa viestini tarkemmin.

Kiitos jo nyt vastanneille! Meillä on Lahdessa enemmän tuttuja kuin täällä Espoossa, paremmin toimisi lapsen hoitoavus sielläpäin. Itse muutin sieltä pois kun sain töitä Espoosta, emme vielä muutenkaan ehtineet asua yhdessä tuolloin ja puhuin että tahdon ainakin pari vuotta työkokemusta täällä Espoon paikassa. Eli siis tuossa Lahdessa asumisessa olisi siinä mielessä etunsa, minulla on siellä tuttuja ja lapsen isovanhemmat lähellä. Mutta pelkään tosissani, että menetän uramahdollisuuteni siinä samassa.. toisaalta, itse olen jäämässä kotiin ja mies jatkaa työelämää, sikäli olisi minun helpompi joustaa tässä työasiassa tällä hetkellä. Mietin myös, voisinko jatkaa vaikka opintoja jos töitä ei löydy..mutta sitten taas taloudellinen puoli. Ja vaikka nyt ostaisi asunnon Lahdesta, joudun olemaan yli puoli vuotta töissä täällä Espoossa.
Stressiä aiheuttaa tämä tilanne!

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen:
Kiitos jo nyt vastanneille! Meillä on Lahdessa enemmän tuttuja kuin täällä Espoossa, paremmin toimisi lapsen hoitoavus sielläpäin. Itse muutin sieltä pois kun sain töitä Espoosta, emme vielä muutenkaan ehtineet asua yhdessä tuolloin ja puhuin että tahdon ainakin pari vuotta työkokemusta täällä Espoon paikassa. Eli siis tuossa Lahdessa asumisessa olisi siinä mielessä etunsa, minulla on siellä tuttuja ja lapsen isovanhemmat lähellä. Mutta pelkään tosissani, että menetän uramahdollisuuteni siinä samassa.. toisaalta, itse olen jäämässä kotiin ja mies jatkaa työelämää, sikäli olisi minun helpompi joustaa tässä työasiassa tällä hetkellä. Mietin myös, voisinko jatkaa vaikka opintoja jos töitä ei löydy..mutta sitten taas taloudellinen puoli. Ja vaikka nyt ostaisi asunnon Lahdesta, joudun olemaan yli puoli vuotta töissä täällä Espoossa.
Stressiä aiheuttaa tämä tilanne!

Itselläni ei ole vielä lapsia, mutta kun niitä ympärillä on jo aika paljon niin näin sivullisesta näyttäisi että tuttavien, ystävien ja erityisesti isovanhempien asuminen lähistöllä näyttäisi olevan suuri apu nuorelle perheelle. Lapsetkin tuntuvat tykkäävän kovasti isovanhemmistaan.

Ymmärrän kyllä urahuolesi, mutta mikäli aiot jäädä hoitovapaalle niin kannattaako murehtia kolmen vuoden päähän. Alku voisi olla helpompaa Lahdessa ja mikä teitä estää muuttamasta kolmen vuoden päästä Helsininkiin. Todennäköisesti silloin on työllisyystilanne nykyistäkin parempi kun suuret ikäluokat jää vauhdilla eläkkeellle.

Itse uskon että työtä haluavalle aina löytyy töitä. Yleensä enemmän kuin jaksaisi edes tehdä.

Yritä olla stressailematta turhaan vaan nauti siitä että olet saamassa pikku vesselin maailmaan.

Minä ehdotan, että jatkat nyt työsuhdettasi siiheksi, kunnes jäät äityislomalle. Kyllä Lahdesta sadat ihmiset kulkevat junalla töissä Helsingissä, sukulaisemmekin. Äityislomalla ja vanhemapainvapaalla teillä on aikaa miettiä, miten sitten eteenpäin. Tilannehan voi olla sillon jo muuttunut työtilaisuuksien suhteen, sinulla on runsaasti aikaa katsella mahdollisuuksia.

Ei siis hätiä mitiä, hoitoavusta on mahdollomasti iloa ja hyötyä, joten sinuna katselisin paikkoja sen pohjalta.

Itse en lähtisi varmasta vakityöpaikasta pois vaikka kuinka olisin raskaana.Tulevaisuuskin kun tulisi taata. Eikä taloudellisesti liian ahtaaseen rakoon kannata itseään viedä. Mikä pakko on ostaa ensimmäiseksi yhteiseksi asunnoksi omaa.
Jo siinä säästyy rahaa ja muutaman vuoden muutot on helpompia. Ota huomioon että tulotasosi laskee roimasti äitiysaikana. Samaa palkkaa ei tule kuin töissä ollessa.

Lahdesta Helsinkiin menee tosiaan hyvinkin yhteydet. Ja samalla saa levättyä sen ison mahansa kanssa.
Jos isovanhemmat ja ystävät kerran jo ovat Lahdessa , eikö se ole aika selvää missä kannattaa asua.

Olen seuraillut monsterista jne. Lahden työpaikkailmoituksia, ja tuntuu että siellä haetaan vaan myyjiä yms. Alani töitä ei löydy yhtäkään paikkaa. Siksi pelottaa suunnattomasti lähteä Lahteen, vaikka moni asia vetää sinnepäin (eikä vähiten isovanhempien läsnäolo). Asunnon ostaminen tuntuu vuokrallaoloa järkevämmältä, samalla rahalla maksaa omaa pois kun nyt olen maksellut vuokria. Saahan sen myytyä jos todella tiukka elämäntilanne tulee..
Mutta minua kauhistuttaa ajatus alkaa kulkea raskaana ollessa junalla lahti-espoo väliä. Ison mahan kanssa todella rankkaa ja päivät käyvät pitkiksi. Mitä töissäkään sanotaan, jos kerron muuttavani eri kaupunkiin mutta jatkavani ko. paikassa - ilman muuta ajattelevat että haen sieltä töitä ja vaikuttaa heti nykyiseen työhöni. Pelkään, että kadun hirveästi jos muutan Lahteen enkä viihdykään, eikä mies sitten suostu millään muuttamaan pk-seudulle päin.

Kun kerran olette kumpikin Lahdesta lähtöisin, niin minusta ilman muuta kannattaa pysyä siellä. On ihan selvää, että urasi on sinulle tärkeää, mutta kaikkea ei voi saada varsinkin, kun elämässäsi vauvan syntymän jälkeen huomaat kyllä, että tärkeintä on lapsen paras, jolloin joudut joka tapauksessa joustamaan.

Ei ole pakko heti ostaa omistusasuntoa. Voittehan olla vuokralla niin kauan, kun olet äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Jos esimerkiksi haluatte toisen lapsen hieman myöhemmin (usein lasten ikäero on parisen vuotta), niin vuokra-asunnossa asuen voit ilman stressiä keskittyä lasten hoitoon. Jotkut "hurahtavat" äitiyteen niin perusteellisesti, että töihinmenolla ei olekaan mikään kiire. Joka tapauksessa kun töihinmeno on ajankohtaista, niin voitte sitten miettiä asumisjärjestelyä uusiksi ja tehdä valinnan sen hetkisen elämäntilanteenne ja taloudellisten näkymien varjolla.

Yksi vaihtoehto on myös se, että kun etsit työtä, niin voithan etsiä sitä työtä Helsingin keskustasta, Tikkurilasta, Riihimäeltä jne, jolloin vaihtoehtoja on enemmän kuin vain pelkässä Lahdessa. Epäilen erittäin vahvasti, että sinua kukaan ottaa töihin nyt, kun olet raskaana, joten työpaikan vaihto siirtyy kyllä joka tapauksessa siihen, kun olet oikeasti menossa takaisin työelämään.

Työuran kannalta voi myös miettiä, että olisiko ehkä helpompaakin lasten kannalta, että tekisit välillä jotain vähän vähemmän vaativaa, jolloin työpaikka saattaisi löytyä Lahdesta? Jos esim. työ vaatii paljon reissaamista ja lapsi/lapset ovat pieniä, niin poltat äkkiä itsesi loppuun, kun luot uraa, asuntolainan lyhennykset stressaa, parisuhteelle ei ole aikaa ja lapsilla on ikävä sinua, kun olet paljon pois.

Älä irtisano itseäsi nykyisestä työpaikasta, vaan pidä se. Ei ole mahdoton tehtävä sekään, että esim. ekan ja toisen lapsen välillä käyt töissä Espoossa (muutatte vaikka väliaikaisesti yhdessä työpaikkojenne puoliväliin) ja vasta sen jälkeen kun lapsiluku on täynnä, etsit itsellesi pysyvämmän työpaikan ja katsotte sitä omistusasuntoasiaa.

Omistusasunnon osalta sen verran, että omistusasunnonkin voi antaa vuokralle, jos itse haluaa tilapäisesti muuttaa vuokralle muualle. Jos omistusasunto on aluksi esim. pienehkö kohtuuhintainen kerrostalo-osake, niin siitä pääsee yleensä nopeasti eroon (vrt. isot perheasunnot, joissa pitkät myyntiajat). Omistusasuntoon voi toki sitoutua, jos tuntuu, että omistusasunnon lainan lyhennyksiin ja vuokran maksuun menee sama summa rahaa. Menot vain kannattaa suhteuttaa putoavien tulojesi mukaan.

Kun lapset menee kouluun, niin onhan se kiva, jos mummot ja vaarit ovat lähellä hoitamassa, jolloin lapselle on pehmeämpi koulun aloitus ja tietysti jo sitä ennen "turvaverkosta" on apua eri tilanteissa heti alusta lähtien, joten sen takia Lahti olisi teille paras vaihtoehto

Sinulle on enemmän ehdotettu muuttoa Lahteen tai mietit että itse reissaisit työmatkoja, mutta miten olisi tällainen ratkaisu.

Mies muuttaa kanssasi Espooseen raskausajaksi. Kyllähän se mieskin voi tuota väliä sahata ja jaksaa varmasti paremmin kuin sinä ja maha ;) Kun lapsi äitiysloma alkaa irtisanot nykyisen vuokrasopimuksen ja muutatte Lahteen joko vuokralle tai omaan. Jos oman hankitte, niin varmaan olisi paras, että se on Lahti-Hesa välillä, niin voit äitiysloman jälkeen halutessasi helpommin jatkaa nykyisessä työpaikassa. Älä missään tapauksessa sano itseäsi irti vaan jää rauhassa äitiyslomalle ja katsele rauhassa uusia paikkoja. Jos sellaista ei löydy voit halutessasi palata vanhana työpaikkaasi.

Tunnut epäilevän miehesi halua muuttaa Helsinkiin (nyt ja myöhemmin)? Kannattaisiko tämä asia puhua nyt auki, että tiedätte kummatkin missä mennään ja mitä mitä haluatte. Silloin voitte helpommin miettiä kokonaisuuden kannalta parasta ratkaisua.

Lahti ja Helsinki ovat kuitenkin suhteellisen lähellä toisiaan ja vaikka työmatka olisi pitkä niin monet sitä väliä reissaavat. Jos haluatte pitää omat työpaikkanne, niin jomman kumman on pakko alkaa reissaaminen tai sitten päädytte "puoleen väliin" kompromissina ja molemmat reissaa. Tai sitten toinen vaihtaa työpaikkaa...

Alkuperäinen kirjoittaja jiaglorjahlg:
Sinulle on enemmän ehdotettu muuttoa Lahteen tai mietit että itse reissaisit työmatkoja, mutta miten olisi tällainen ratkaisu.

Mies muuttaa kanssasi Espooseen raskausajaksi. Kyllähän se mieskin voi tuota väliä sahata ja jaksaa varmasti paremmin kuin sinä ja maha ;) Kun lapsi äitiysloma alkaa irtisanot nykyisen vuokrasopimuksen ja muutatte Lahteen joko vuokralle tai omaan. Jos oman hankitte, niin varmaan olisi paras, että se on Lahti-Hesa välillä, niin voit äitiysloman jälkeen halutessasi helpommin jatkaa nykyisessä työpaikassa. Älä missään tapauksessa sano itseäsi irti vaan jää rauhassa äitiyslomalle ja katsele rauhassa uusia paikkoja. Jos sellaista ei löydy voit halutessasi palata vanhana työpaikkaasi.

Tunnut epäilevän miehesi halua muuttaa Helsinkiin (nyt ja myöhemmin)? Kannattaisiko tämä asia puhua nyt auki, että tiedätte kummatkin missä mennään ja mitä mitä haluatte. Silloin voitte helpommin miettiä kokonaisuuden kannalta parasta ratkaisua.

Lahti ja Helsinki ovat kuitenkin suhteellisen lähellä toisiaan ja vaikka työmatka olisi pitkä niin monet sitä väliä reissaavat. Jos haluatte pitää omat työpaikkanne, niin jomman kumman on pakko alkaa reissaaminen tai sitten päädytte "puoleen väliin" kompromissina ja molemmat reissaa. Tai sitten toinen vaihtaa työpaikkaa...

Tässä on hyvä idea. Itsekään en suosittele pitkää työmatkaa. Se vain jäi omasta viestistäni pois.

Sitten kun lapsi syntyy niin minun mielestäni sinun tapauksessasi hänellä olisi parempi tukiverkosto Lahdessa, mutta tämä on sivullisen mielipide.

Miehelle tulee käytännössä älytön työmatka jos hän muuttaa odotusajaksi Espooseen, sillä työpaikka on Lahdesta vähän kauempana toiseen suuntaan. Mietin, jos jatkaisin itse asunnossani vuokralla äitiyslomaan asti ja sitten vasta muuttaisin asuntoomme Lahteen (mikäli tällaisen saamme ja siihen ratkaisuun päädymme). Itsekin ehdotin vuora-asumista miehelle, mutta hän ei innostu siitä. Kuulemma vuokra-asunnot ovat karuja ja tahtoisi jo ihan oman, hän on sitä mieltä että muutot on tosi ikäviä eikä hetkellisesti kannata alkaa vuokralle + vuokrahinnalla lyhentäisi omaakin pois. Itse olen periaatteessa samaa mieltä, käytännössä mietin että mikäli en saakaan töitä Lahdesta on ikävää jos olemme sidottuina omistuasuntoon (pariin vuoteen sitä ei kannata ainakaan myydä).

Teillä on joka tapauksessa se tilanne, että jomman kumman on pakko joustaa. Ei nyt millään pahalla, mutta aika joustamattomalta miehesi kuulostaa, kun hän ei halua muuttaa Espooseen/Helsinkiin eikä vuokra-asuntokaan käy. Kuulostaa nimittäin ihan ex-mieheltäni, jolla oli tosi voimakkaat ennakkokäsitykset asioista eikä niillä ollut välttämättä mitään perää todellisuuden kanssa, vaan ne perustuivat pahimmillaan joihinkin hänen isältä opittuihin stereotypioihin tms. Avarakatseisuutta, joustavuutta ja ratkaisukeskeisyyttä tässä asiassa nimenomaan kaivattaisi. Ei kai vaan ole niin, että sinun pitää joustaa sekä työ- että asumisasiassa???

Minusta nimenomaan hetkellisesti kannattaa mennä vuokralle kun taas pidempiaikaiseen asumiseen suosittelen ehdottomasti omistusasuntoa. Voi olla, että asuntojen hinnat jatkavat nousua, mutta moni asuntoalalla on arvellut, että hintojen nousu taantuu ja hinnat pysyvät samana. Jos siis ostaisitte asunnon, niin parin vuoden päästä siitä ei ehkä saa myyntivoittoa lainkaan, mutta joudutte maksamaan siitä silti välittäjän palkkion, mahdollisesti muuttokulut sekä uudesta asunnosta varainsiirtoveron ja olette ehkä tehneet asuntoon pientä remonttia, jolloin asuntonne myynti- ja ostohinnan erotus on teille tappiollinen.

Jos ette ole asuneet yhdessä oikeastaan lainkaan (siis sellaista virallista yhdessäasumista pitkäaikaisesti), niin älä missään tapauksessa irtisano omaa työpaikkaasi!!! Jos yhteiseläminen ei sujukaan, niin olet pienen vauvan kanssa ilman työpaikkaa ja niskassa asuntolainaa.

Ehkä miehenkin kannattaisi vakavasti miettiä, että mikä on tärkeintä (= saatte olla perheenä yhdessä) ja mikä on vähemmän tärkeää (= joutuu ehkä tyytymään pidempiin työmatkoihin) ja mitä asioita voi ehkä siirtää myöhemmin toteutettavaksi (= te olette perhe ilman omistusasuntoakin, jolloin sen omistusasunnon voi ostaa myöhemmin ilman rahahuolia, kun kumpikin on töissä).

Kannattaa ehdottomasti miettiä sitä vaihtoehtoa, että mitä jos sinä et saakaan töitä Lahdesta, kun on aika mennä töihin. Jos tyydyt huonompiin töihin kuin mitä nyt teet, niin siinä on riskinä, että uran mennessä taaksepäin jäätkin sille vaatimattomammalle uralle pysyvästi eikä uran kaari lähde nousuun. Silloin et ehkä ole tyytyväinen työhösi, uraasi etkä palkkaasi.

Alkuperäinen kirjoittaja heippapeippa:
Ei nyt millään pahalla, mutta aika joustamattomalta miehesi kuulostaa, kun hän ei halua muuttaa Espooseen/Helsinkiin eikä vuokra-asuntokaan käy.

Ei kai vaan ole niin, että sinun pitää joustaa sekä työ- että asumisasiassa???

Minustakin kuulostaa ikävältä. Aika törkeää suoraan sanottuna vaatia, että sinä raskaana olevana joutuisit kulkemaan pitkää työmatkaa ja vielä pitäisi muuttaakin paikkakunnalle, jossa ei ole työstä tietoa. Mies ei joudu kärsimään aamupahoinvointeja, turvonneita jalkoja, jatkuvaa pissahätää yms, joten miksi hän saisi olla se, joka käy töissä kotikaupungissa ja sinä istut junassa kusihätää kärsimässä?

Siitä olen yhtä mieltä, ettei vakityöstä pidä luopua. Vakityö on nykyään lottovoitto ja siitä tulee olemaan suurta hyötyä sekä sinulle että lapsellesi!!

Älä nyt suutu, mutta onkohan mies sittenkään ihan varma haluaako kanssasi yhteen ja lapsen... Normaali tulevan isän reaktio on suojella sinua ja masua ja pitää teitä hyvänä, ei todeta jyrkästi että minä en sitten jousta tämän takia missään, sinä joustat jos haluat yhteen.

Minulla oli aikoinani samantyyppinen tilanne. Olin raskaana. Oltiin seurusteltu 5 vuotta, muttei oltu asuttu yhdessä. Oltiin onnellisia lapsesta ja tässä tapauksessa mies muutti paikkakunnalleni. Kuitenkin yhdessä asuessamme kaikki alkoi mennä huonosti. Emme ajatelleet tärkeistä käytännön asioista samalla tavalla. Sinnittelimme kuitenkin yhdessä lapsen syntymän jälkeen kaksi vuotta molemmat suhteesta kuitenkin kärsien. Antaisin neuvon, että teet mitä tahansa niin älä jätä työtäsi ennen kuin olette asuneet yhdessä ainakin puoli vuotta..

Työtäni en jätä, se ei ole näissä vaihtoehtopohdinnoissa alkuunkaan mukana. Ilman muuta pidän tämän työn kunnes löydän muuta. Mutta nyt tuota asuinpaikkaa mietin muutoin. Ehkä kallistun vuora-asuntoon Lahdesta.. Miehen on siihen suostuttava mikäli minä Lahteen lähden. Lahti ei paina ainoastaan miehen toiveen takia vaan juuri siksi että siellä olisi isovanhemmat ja muita tuttuja lähellä + asuminen ja eläminen edullisempaa. Jos äitiyslomalla yritän etsiä sieltä töitä, mikäli ei onnistu on takaisin Espooseen muutto ainoa mahdollisuus. Mutta entä nyt odotusaikana? Asunko itsekseni Espoossa siihen asti kunnes muutamme yhteiseen vuokra-asuntoon? En lähde ravaamaan Lahdesta Espoossa päivittäin ison vatsan kanssa...
Täällä on myös arvosteltu mieheni jyrkkyyttä, ymmärään hyvin näiden kirjoitusteni pohjalta. Hän omatoimisesti katselee asuntoja myös Espoosta, mutta mieluusti ei ostaisi täältä kallista ja samoin myös minua epäilyttää. Se missä hän on enemmän tiukkana on tuo vuora-asuminen, hänestä se ei ole järkevä valinta.. Mutta jatkamme neuvotteluja:)

Yhteistyössä