Järjettömän hankala asumisongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaksi kaupunkia + raskaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kerrotko tarkemmin, mikä yhteiselämässä lähti tökkimään niin pahasti? Kuinka elämäsi lapsen kanssa järjestyi eronne jälkeen? Oletko "katunut" lapsen hankkimista, ovatko asiat sinällään muuttuneet huonompaan? Oletko saanut kehitettyä uraa ja ehkä löytänyt uuden miehen?

Lahti on pienempi ja näin ollen turvallisempi paikka lapselle kasvaa. Teitä on sitten kolme, eikä kaksi, kenen etuja pitää ajatella. Iso maha ei ole este kulkemiselle, jos on sairasloma on silloin paikallaan jos ei kykene työmatkojaan kulkemaan tai töitään tekemään raskauden takia. Myöhemmihn, äitiysloman jälkeen ei ole mikään mahdottomuus jatkaa tötään espoossa, vaikka asuisi Lahdessa, elle töitä lähempää löydy.

Kävimme illalla kiivasta keskustelua. Sanoin, että otetaan vuokra-asunto Lahdesta ja yritän äitiyslomalla löytää työtä sieltä - mikäli ei onnistu, joudumme miettimään muuttoa pk-seudulle josta todennäköisesti molemmat löytäisimme työn (ja minulla jo valmiiksi vakipaikka). Mies totesi, että hän ei vuora-asuntoa ota eikä asiasta edes neuvottele.

Jep... Sanoi, että hän ottaa sitten vaikka kokonaan omille nimilleen omistusasunnon eikä mun tartte maksaa sitä äitiyslomalla tai maksan jotain nimellistä. Entä jos noin tekisi ja saisin sitten vakipaikan Lahdesta? Toki haluan siinä vaiheessa nimeni paperille ja maksaa asuntoa keräten näin omaisuutta. Tyhmä veto olisi, että itse maksaisin vain juoksevia kuluja joista ei mitään "hyödy" jatkossa koskaan.

Miten te tekisitte?

Jos olette naimisissa eikä teillä ole avioehtoa, karttuva omaisuus on joka tapauksessa yhteistä. Yhteistä kotia ei voi toinen myydä ilman toisen suostumusta, vaikka osakekirjat olisivatkin hänen nimissään.

Ilman muuta ja kaikkien vertailujen valossa on viisainta hankkia omistusasunto. Jos elämäntilanne muuttuu, se on aina myytävissä ja etenkin osakehuoneiston myynti on mutkatonta.

Ihmettelen, miten olette jättäneet näin isot asiat sopimatta ennen lapsen tekoa. Hki-Lahti -etäisyys on melko pieni ja asumisasiat olisivat olleet varmasti järjestettävissä jo kauan sitten, jos sitä olisitte halunneet. Enpä menisi lyömään vetoa kovinkaan pitkästä liitosta noilla eväillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen:
Ei olla naimisissa.

Se, että olet raskaana ei muuta sitä asiaa, että miehesi voi ostaa sunnon itselleen ja todennäköiseti tekeekin nin ja kartuttaa omaisuuttaan.

Sinä voit joko asua vuokralla yksin, tai sitten maksaa sitä nimellistä vastiketta miehelle asuessasi hänen asunnossaan.

Jos sinä et kerran halua ostaa asuntoa niin älä osta, mutta et voi estää miestä tekemästä niin.

Viisas on mies. Et voi estää häntä kartuttamast aomaisuuttan, vaikka kadehditkin häntä kun et itse uskalla sitä tehdä.

Minusta tässä on sellainen outo piirre koko jutussa, että nyt jos miehesi ostaa asunnon (tai jos ostatte yhdessä asunnon), niin sitten kun töihinmenosi on ajankohtaista, niin hän saattaa käyttää juurtumista tekosyynä sille, ettei tarvitse muuttaa pääkaupunkiseudulle sinun työsi perässä. Tarkoitan tällä tekosyyllä juuri sitä, että kun on ostettu asunto, niin sen myynti olisi hankalaa ja sitä on vaikea myydä nopeasti jne jne, joten asunnosta on helppo keksiä tekosyy.

Riippumatta siitä mikä asumismuotonne on, niin teidän kannattaisi joka tapauksessa sopia, että miten raha-asiat hoidetaan, kun kerran aikomuksenanne on asua yhdessä. Tulosihan tulevat olemaan äitiyslomalla ihan kohtuulliset, mutta jos jäät hoitovapaalle, tulosi romahtavat eikä niillä tuloilla makseta edes itselle ruokia yms. kuluja. Ymmärtääkö mies todella sen, että jos hänen toivomuksestaan pysytte Lahdessa, niin:

a) jos palaat entiseen työpaikkaan, niin lapsen hoitoonvienti ja -haku on miehen tehtävänä, koska sinä et ehdi. Myös kaupassakäynnit yms. rutiinit hyvin pitkälti tulee miehen tehtäväksi.

b) jos et saa koulutustasi vastaavaa työtä Lahdesta, tulotasonne putoaa. On mahdollista, että et löydä edes 10 vuoden aikavälillä samantasoista työtä, kuin mitä pääkaupunkiseudulla on. Toki voit lähettää avoimia työhakemuksia ja soittaa rekrytoijille ja ottaa yhteyttä paikallisiin toimialapalveluihin, jotta pääsisit "tiskin alta" töihin. Onko siis mies valmis elättämään sinua ja lapsia, koska se on se hinta, mitä asuminen Lahdessa saattaa tarkoittaa?

c) jos jättäydyt työttömäksi etkä huoli huonompia työtehtäviä, niin ansiosidonnainen päiväraha kestää vain aikansa. Onko sellaisessa tilanteessa mies valmis muuttamaan pääkaupunkiseudulle?

Viimeisimmälle vastaajalle - erittäin hyvää pohdintaa, kiitos!
Näitä olen itsekin miettinyt. Minusta tuntuu vahvasti ja tiedänkin, ettei mies ole edes osannut ajatella asioita loppuun asti vaan saanut päähänsä ettei halua vuokralle niin ei tingi asiasta. Hän ei todellakaan ole osannut ajatella noin pitkälle, meistä minä olen se, joka asioita miettii loogisesti ja pidemmällä aikatähtäyksellä.

Sinä joka sanoit että olen kateellinen ja mies tässä se fiksumpi - olet siis tosissasi sitä mieltä, että minun ilman muuta kannattaisi ostaa omistusasunto paikkakunnalta, jossa voin ehkä viettää vain äitiysloma-ajan eli alle vuoden! Minulla on vakituinen hyvä työpaikka toisella paikkakunnalla, eikä rahat + aika riittäisi matkustaa päivittäin tuota väliä. Miksi minun kannattaisi sitoa itseni paikkakunnalle, jossa ei ole tietoakaan töistä minulle? Miehen tulot eivät missään nimessä riitä elättämään perhettämme mikäli äitiysloman jälkeen jäisin vielä kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen:
Viimeisimmälle vastaajalle - erittäin hyvää pohdintaa, kiitos!
Näitä olen itsekin miettinyt. Minusta tuntuu vahvasti ja tiedänkin, ettei mies ole edes osannut ajatella asioita loppuun asti vaan saanut päähänsä ettei halua vuokralle niin ei tingi asiasta. Hän ei todellakaan ole osannut ajatella noin pitkälle, meistä minä olen se, joka asioita miettii loogisesti ja pidemmällä aikatähtäyksellä.

Sinä joka sanoit että olen kateellinen ja mies tässä se fiksumpi - olet siis tosissasi sitä mieltä, että minun ilman muuta kannattaisi ostaa omistusasunto paikkakunnalta, jossa voin ehkä viettää vain äitiysloma-ajan eli alle vuoden! Minulla on vakituinen hyvä työpaikka toisella paikkakunnalla, eikä rahat + aika riittäisi matkustaa päivittäin tuota väliä. Miksi minun kannattaisi sitoa itseni paikkakunnalle, jossa ei ole tietoakaan töistä minulle? Miehen tulot eivät missään nimessä riitä elättämään perhettämme mikäli äitiysloman jälkeen jäisin vielä kotiin.

No hei, entä jos mies ostaisi asunnon Lahdesta (jos kerran välttämättä haluaa) omiin nimiinsä, ja sinä puolestaan ostaisit omiin nimiisi sijoitusasunnon pk-seudulta? Jos asut jo nyt omistusasunnossa, voisit pistää sen vuokralle. Tällä tavoin mies saa haluamansa omistuskämpän, mutta sinulla säilyy jalka oven välissä pk-seudulle ja kun omistusasuntosi on vuokralla, lainakin lyhenee "melkein kuin itsestään". Maksaisit sitten miehelle vaikka osan asumiskuluista. Tiedän monia, jotka ovat tehneet juuri näin!

Jos käy niin huonosti, ettei asumismuodoista tule sopua tulevaisuudessakaan, sinä voit aina muuttaa vauvan kanssa omistusasuntoosi pk-seudulle ja palata entiseen työhösi. Jos taas päätätte muuttaa yhdessä pk-seudulle, voitte a) muuttaa sinun asuntoosi ja pitää Lahden kämpän sijoitusasuntona b) myydä sekä sijoitusasuntosi että Lahden kämpän ja käyttää rahat yhteisen isomman asunnon ostoon tai c) ostaa uuden kämpän pk-seudulta (mies ostaisi yksin) ja pitää sinun sijoitusasuntosi tuomassa pääomatuloa. Missään tapauksessa et kuitenkaan jää tyhjän päälle.

Yhteistyössä