Kyllä kantiskin kelpaa joskus jännikseksi eikä aina vaan etelän hetelmät, ote:
”Älä mene”
Se oli helmikuinen ilta 2000-luvun alkupuolella. Ystäväporukka Keski-Suomessa oli viettämässä iltaa.
19-vuotias Kaisa ja hänen poikaystävänsä olivat mukana seurueessa. He olivat seurustelleet kaksi vuotta. Illan aikana reippaasti alkoholia käyttänyt poikaystävä alkoi uhitella muille ja käyttäytyä häiritsevästi. Hän päätti lopulta lähteä kotiinsa. Kaisa lähti hänen peräänsä.
– Kaverini ehdottivat, etten menisi. Olin sanonut, että olen hoitanut vastaavia tapahtumia jo aiemminkin, eli ongelmaa ei ole. Hän ei ollut koskaan ollut väkivaltainen, vaikka olikin hyvin hallitseva ja kontrolloiva persoona.
Kun Kaisa ei tullut takaisin kavereiden odotuksesta huolimatta, he päättivät lähteä katsomaan, mikä ystävää viivyttää. Kun he tulivat oven taakse, asunnosta kuului kovaa huutoa, pauketta ja lyömisen ääniä.
– Kaverini olivat tietenkin järkyttyneet, eivätkä he päässeet sisälle. He soittivat välittömästi poliisit.
Paikalle saapuneet poliisit eivät myöskään päässeet täysin hiljentyneeseen asuntoon sisään. Heidän oli hankittava avain isännöitsijältä.
Sisällä odotti karmaiseva näky. Kaisa makasi isossa verilammikossa täysin elottomana ja kasvot muodottomiksi ruhjottuna. Kukaan ei voinut ennen tarkistamista olla varma edes siitä, oliko Kaisa elossa.
– Myöhemmin selvisi, että poikaystäväni oli lyönyt minua useita kertoja kasvoihin ja hakannut raivon vallassa päätäni lattiaan. Poliisin tullessa hän oli maannut sammuneena sohvalla.
Paikalle saapunut ambulanssi lähti kiidättämään Kaisaa Jyväskylään sairaalaan. Poikaystävän vei poliisi.
Kaisan kaverit soittivat tapahtuneesta hänen vanhemmilleen.
Hengenvaara
Jyväskylän sairaalassa todettiin Kaisan saaneen vakavan aivovamman. Häntä lähdettiin siirtämään nopeasti Kuopion yliopistolliseen sairaalaan tehohoitoon.
– Minulla oli iskujen seurauksena useita vaurioita eri puolilla aivokudosta. Lääkärit olivat kertoneet vanhemmilleni minun olevan suuressa hengenvaarassa.
Kuopiossa Kaisa vietiin suoraan leikkaukseen. Leikkaus meni hyvin, vuoto saatiin loppumaan ja aivopaineet laskemaan. Toipumisesta ei silti ollut varmuutta.
Kaisa oli tehohoidossa viikon.
– Olin siellä palannut jonkin verran tajuihini. Olin kyennyt liikuttamaan hieman raajoja sekä silmiä. Tilanne oli silti erittäin huono……..
Aluksi kukaan ei uskaltanut kertoa Kaisalle, mitä hänen poikaystävänsä oli tehnyt. Lopulta oma äiti myönsi totuuden.
www.iltalehti.fi