Jälkeiset kiinni...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä83

Vieras
Varmaan on muitakin kun minä, joilla ei ole jälkeiset tulleet omia aikojaa vaan on pitänyt nukuttaa ja ottaa ne käsin irti.
No miten on mennyt???
Mulla meni synnytys tosi hyvin, ja melkeen kivuttomasti ja tosi nopeesti vielä (n.6 tunnissa) mutta sitten alettiin odotella jälkeisiä ja anntettiin jos minkälaista lääkettä että ne tulis ja paineltiin masua... mutta reilun puolen tunnin odottelun jälkeen alkoi olla vissiin jo kiire leikkaus saliin. Mut nukutettiin ja koko toimenpiteessä vuosin 3.7 litraa verta ja hemoglobiini kävi 50:ssä. En tiedä tarkalleen mistä sitä verta niin paljoo tuli kun multa jouduttiin leikkaamaan väliliha ja kuulin kun kätilö sanoi jo synnytys salissa että toi haava vuotaa koko ajan. vai menikö sitä verta sitten siinä kun ne käsin repi ne loput siltä pois.... no, ihmisessä ei ole kuin jotain 5 litraa verta että reilusti yli puolet meni. Sain kuitenkin heti kolme pussia verta niin että hemppari saatiin lähemmäs 100:a.
Vähän oli heikko olo muutaman päivän, enkä saanut nousta parina eka päivänä sängystä kun oli jo minkälaista tippaa ja härveliä ympärillä. Mutta toivuin nopeesti ja neljäntenä päivänä synnytyksestä päästiin kotiin. Vähänhän se säikäytti että olisinko mä voinut kuolla tuohon veren hukkaan...??? mutta onneksi on ammattitaitoisia lääkäreitä että mä sain nähdä mun pikkuisen tyttären=)
Mitään traumoja mulle ei kuitenkaan jäänyt ja olen ihan hyvillä mielin menossa synnyttämään mahdollista seuraavaa kun sen aika on.
äippä ja tyttö 1 vk

heissan! Multa kans irroteltiin käsin jälkeisiä tältä meijän kakkoselta. mulla se tehtiinn spinaali puudutuksella, en menettäny verta juuri olleskaaa. Jouduin melkeen samantien synnytyksestä leikkaussaliin ku het epäilivät jotain et kaikki ei oo tullu ulos.. ;)
Selvisin koko hommasta hyvin, mitä nyt seurannassa olin sen päivän ja tiputuksessa ( neiti synty tossa klo 14.00 ). ja seuraavana päivänä jo olinki sit jalkeilla jne. Nyt kyllä pikkasen pelottaa ton kolmannen kaas et miten sen kanssa sitte. ( l.a. 010106 ) Kummatki on tullu niin vauhdilla että ei ees oo mitään kipulääkettä ehtiny saada... Ja ne sattu niiiiin kamalasti että en kyllä enää kolmatta "luomuna" synnytä! No menipä nyt asian vierestäki nyt vähä mutta kuiteski joo! ;)

Multa kans nukutuksessa irrotettiin, kun kätilö kiskaisi liian pian synnytyksen jälkeen ja napanuora katkesi sisälle :( Odotin muutaman tunnin ennen kuin lääkäri saapui tennistunniltaan (joo, hän lähti pelivuorolleen ja ilmoitti mulle ettei mitään kiirettä ole, odotellaan jos ne lähtis itestään irtoomaan!!!) Sitten vietiin leikkaussaliin ku olin yksin maannut aikani (jotain 3 tuntia ilmeisesti) synnytyssalin vuoteella lapsen ollessa keskolassa hoidettavana :'(

En kuullut mistään verenhukasta. Ehkä jos kätilö yrittää tempoa ja napanuora ei annakaan periksi niin istukasta alkaa vuotaa ja voi tulla kiireempi saliin? Kannattaa selvittää kätilöltä ja lääkäriltä koko synnytyskertomus niin ei jää harmittamaan myöhemmin ja epäilyttämään että voiko se tapahtua uudelleen. Se on sun oikeus maksavana asiakkaana ja suuren koitoksen läpi käyneenä naisena :flower:

Minulla jouduttiin myös irrottamaan istukkä käsin nukutuksessa tuon kuopuksen synnytyksessä. Istukka oli kasvanut niin tiukasti kiinni esikoisen sektioarpeen, että ei mitään toivoa irtoamisesta itsekseen :(

Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi että nyt uusiutumisen riski mahdollisesti seuraavassa synnytyksessä on suurempi ja sen myötä hillittömän verenvuodon riski. Tästä syystä suosittelikin jo etukäteen sektiota turvallisempana seuraavana mahdollisena synnytystapana.

Jostuisiko sitten siitä että arpikudosta on nyt enemmän?

Verenhukkaa oli tuostakin jo ihan kiitettävästi, mutta toivuin kuitenkin suht. hyvin ja hb nousi suht. pian 98 ylöspäin, niin lisäverta ei tarvittu.

Minulta kanssa ekaa synnyttäessa otettiin istukka käsin repimällä pois, mutta ei kyllä minua nukutettu. Lääkäri sanoi että on niin vähän enään kiinni että puraseppa hampaat yhteen niin repäsen sen pois! Ei siis puudutustakaan! Onneksi oli hetkessä ohi!
Oli se aikamoinen yllätys, kun muuten oli todella helppo synnytys. Luulin että tässä tämä sitten on ja sitten se vasta ALKOI..inhottavaa oli se vatsan painelu, kun teki niin mahdottoman kipeetä.
Verta minulla ei mennyt kovinkaan paljon..ihan sen normaalin verran! Tunnin odottelivat että tulis itestään istukka ulos!

Yhteistyössä