Istukka jumissa?

Laitan tämän tännekkin. Toivottavasti joku jaksaa lukea ja osais vastata.

Odottelen neljättä lastani ja mitä pidemmälle raskaus etenee mietin enemmän ja enemmän istukan kiinnijäämistä. Mitä enemmän mietin niin totta kai se alkaa pelottaan.

Esikoisen synnytys ei mennyt muutenkaan putkeen, mut sit jäi istukkakin vielä kiinni. Loppujen lopuksi noin tunnin päästä synnytyksestä myös istukka tuli. Se mahan jatkuva painelu teki kipeetä ja verta meni 1100ml. Vessaan olin menossa ja pyörryn mut kätilö sai kiinni. En saattanut syödä salissa enkä pystynyt myöskään antamaan niitä ensimmäisiä maitotippoja vauvalle kun oksetti ja heikotti. Mua ei nesteytetty vaan osastolla annettiin kannu vettä ja lasi ja sanottiin että juo paljon. Koko päivän (synnytys iltapäivällä ) ja seuraavan yön olin niin heikossa kunnossa etten saanu mennä yksin vessaan enkä pitää vauvaani sylissä ilman valvontaa.

Kakkosen synnytys meni nopeasti ja istukkakin tuli samantien. Unelmasynnytys.

Kolmosen kanssa taas jäi istukka kiinni. Meni tunti ja 20 minuuttia ennen kuin irtos. Taas mahaa paineltiin niin et oli monta päivää maha kipee ja verta taas yli litra. Onneksi silti nesteytettiin suoraa suoneen jo salissa. Olo olikin jo seuraavana päivänä kohtuullinen (synnytin aamuyöllä ).

Olen kuullut että jos istukka jää kiinni kerran se yleensä toistuu. Nyt pelottaa että jos se ei irtoo itekseen ollenkaan. Tai mitä jos verta meneekin monta litraa. Tällä hetkellä tuntuu että sektio kuitenkin hirvittää enemmän.

Onko muilla jäänyt istukka seuraavassa/seuraavissa synnytyksissä aina vain pahemmin kiinni? Missä kunnossa on jos istukka irroitetaan käsin? Mikä on pahin komplikaatio mitä voi tapahtua jos istukka jää kiinni? Koska istukka irroitetaan käsin? Muistelen et esikoisen kohdalla kätilöt olis puhunu et kun tunti menny niin lääkäri irroittaa käsin, mut ku tuon kolmosen kohdalla ei lääkäriä kutsuttu vaikka meni 1h 20min :eek: .
 
Toisen lapsen synnytyksessä istukka jouduttiin käsin irroittamaan. Tunnin painelun (kaks kätilöä painoivat samaan aikaan ja saattui pirusti) jälkeen kutsuttiin lääkärit ja tujautettiin pieneen uneen.

Kolmannessa synnytyksessä varauduttiin mahdolliseen ongelmaan istukan kanssa. Sain jonkun istukka-coctailin jne. Mutta poika kun oli ulkona niin supistukset loppuivat seinään. Onneksi sattui vuoroon ihana kätilö joka oli sitä mieltä ettei mahan mustelmille painelulla mitään voiteta. Välillä painoi. Viimeisellä painalluksella istukka irtosi, tasan tunnin päästä pojan syntymästä. Jos ei olis silloinkaan irronnut niin käsin irrotus olis ollut edessä. Tunnin verran kuulemma pitää yrittää irrotusta (kätilö sanoi).

Omaan kuntoon ei käsin irrotus vaikuttanut mitenkään. Osastolla vaan kävivät painelemassa useammin ja seuraamassa tuliko isompia hyytymiä.

Onnea odotukseen ja sinne synnytykseen ja toivotaan sen sujuvan istukankin kohdalta hyvin
:hug:
 
mulla on neljä synnytystä takana ja kaikissa on ollut istukan käsinirroitus.
nyt viides tulossa ja ollaan jo varauduttu taas samaan.mulla ei enää toisen jälkeen edes yrritetty sen enempää vaan nukutettiin ja istukka irrotettiin käsin eikä mulle ole jäänyt pahoja traumoja asiasta.hemppa on aiona laskenut alle sadan joten olo on ollut heikko mut muuten ihan hyvin mulla on mennyt synnytykset irroituksista huolimatta.stemppiä sinulle! :wave:
 
Hei!
Nyt oli pakko vastata,kun tämä aihe on kovasti minua kiinnostanut.

Ekassa synnytyksessä (joka kesti yli vuorokauden ja vauva tuli avonaisessa tarjonnassa naama ylöspäin 1,5 h ponnistelun jälkeen) istukka oli tiukassa ja kätilö sen noin 20 minuutissa veti ronskisti ulos ja sanoi sen olevan täydellinen. Vuotoa mitattiin vain 600 ml ja hb laski kuitenkin 130:stä 90:een. Luotin epäillen siihen istukan täydellisyyteen ja pääsimme 4 päivän kuluttua kotiin. Toisena yönä kotona imetyksen jälkeen alkoi verta lorista kuin pissaa ja lähdin päivystykseen, jossa monen tunnin odottelun jälkeen todettiin, että hb on 72 ja istukkaa on jäänyt kohtuun, joten jouduin kaavintaan (nukutuksessa) ja sain 2 pussia punasoluja. Pääsin kotiin jo samana iltana 21 aikaan, kun olin tullut 3 aikaan aamusta sairaalaan.

Toinen synnytys oli 1 v 9kk päästä ensimmäisestä ja olin käynyt istukka-asian yms. vuoksi raskauden puolivälissä pelkopolilla ja pyysin tarkkuutta istukka-asiaan. Synnytykseen sain onnekseni kokeneen ja ihanan kätilön, joka papereistani huomasi istukkaongelman ja synnytyksen jälkeen myönsi arvelleensa, että se toistuu. Tällä kertaa synnytys sujui hienosti siihen saakka, kun istukkaosio alkoi. Kätilö irroitteli tosi varovasti istukkaa noin tunnin ja eikä saanut sitä ulos, joten lääkäri tuli teki hereillä!! käsinirroituksen, joka oli traumaattinen kokemus. Mutta kuinka ollakaan, jouduin vielä kaavintaan, kun kaikkea ei käsin saatu ulos. Vuotoa oli 1,9 L ja hb 66, joten olo verrattain heikko - onneksi sain taas pari pussia punasoluja ja sitten hb 89.

Kolmas jos meille vielä suodaan aion taatusti mennä keskustelemaan pelkopolille tuosta käsinirrotuksesta, joka oli epäinhimillistä synnyttänyttä naista kohtaan. Seuraavalla kerralla, jos tilanne toistuu (jos siis vielä raskaaksi tulen), haluan suoraan kaavintaan.

Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia vielä.

Terkuin vilmakaapo
 
Esikoisen synnytyksessä istukka jäi kiinni.
Istukka ei ottanut irrotakseen vaikka tipalla lisättiin supistusten vahvuuttakin ja mahaa paineltiin(kivuliasta oli)
Loppujen lopuksi kätilö opiskelija veti napanuorasta ja nuora katkesi jolloin ei ollut enää muuta mahdollisuutta kun täysnukutus ja käsin irrotus.
samalla ommeltiin kookas välilihaleikkaus.
Nyt odotan toista lasta ja olen käynyt kätilön kanssa keskustelemassa peloistani mm.istukan jäämisestä kohtuun.
 
Mulla kolme muksua. Ekassa synnytyksessä istukan irtoaminen kesti noin 50min. Tokassa ja kolmanessa jouduttiin irrottamaan nukutuksessa. Mulle on kätilö sanonut että jos istukka ei tunnissa irtoa se irrotetaan nukutuksessa. Riippuu toki varmaan myös verenvuodon määrästä. Jos hirmu paljon verta tulee, tuskin siinä tuntia odotellaan. Omassa kolmannessa synnytyksessäni jo kätilöopistolle mentäessä kerroin että istukan irtoamisen kanssa on aikaisemmin ollut ongelmia, jolloin kätilö sanoi että jos ei tunnissa irtoo, taas lähdetään nukutukseen. Ja näin tehtiin.
Otapa asia puheeksi heti kun meet synnärille.
Voimia matkaan.
 
Hei!
Luin tota mun edellistä kirjoitusta ja tajusin, että olen selostanut sen epäselvästi. Siis osa siitä istukasta toisessa synnytyksessä saatiin ulos vetämällä ja ponnistamalla lääkärin ja kätilön avustuksella, mut sit lääkäri irroitteli käsin kaivelemalla palasia ultraohjauksessa mun ollessa täysin hereillä ja ilman puudutuksia (tai olin saanut kohdunkaulan puudutteen ennen ponnistusvaihetta ja tämä tehtiin useamman tunnin päästä, joten puudutus ei enää vaikuttanut)...ja se oli hirveää... kaavintaan pääsin vasta noin 7 h vauvan syntymän jälkeen, kun vuoto oli jo rauhoittunut sen verran ettei ollut niin kiire. Yritin siinä odotellessa levätä synnytyshuoneessa kätilön käydessä tarkkailemassa mua ja mun alhaisia verenpaineita sekä vuotoa. Kaavinnassa anestesiahoitaja oli varannut mulle 4 pussia punasoluja, jos olisi tullut reipasta vuotoa vielä. Mutta ei onneksi tullut ja sain huonon hb:n takia heräämössä 2 pussia punasoluja.
 
Kiitos vastauksista! Lisääkin toki voisi tulla :)

Pitää kirjoittaa isoilla kirjaimilla siihen synnärille menevään lappuun tuosta istukkajutusta. Ja jos vaan ehdin kätilölle ennen synnytystä asiasta puhumaan niin kertoa että sekin tietäis varautua.
 
Heippa!

Synnytin maanantaina toisen lapseni alateitse ja jostain kumman syystä istukka ei irronnutkaan.
Ekan kanssa ei ollut vastavaa.

Sain vauvan heti rinnalle imemään ja reilun tunnin ajan ooteltiin irtoisko istukka itsestään.

Sain oksitosiinia suoneen ja peräsuoleen jotain supistuksia lisääviä tabletteja,ilokaasua sain ottaa kun kätilöt ja lääkäri välillä kokeilivat vatsan päältä painaa istukkaa ulos.

Se tuntui inhottavalta mutta sen kesti kyllä.

Kun ei sitten irronnut (oli yhdestä kulmasta kiinni) niin mut kärrättiin leikkaussaliin ja nukutettiin ja vauva pääsi osastolle isukin kanssa.

Mut kaavittiin ja ultran avulla istukka poistettiin ja jotain kalvojen palasia.

Verta menetin yhteensä 1,5l.Mun hemppa oli reilu 120 raskausaikana ja laski 98 tuon toimenpiteen jälkeen.

Lisä verta ei kuitenkaan annettu mutta siihen oli varauduttu.

Synnytin päivällä ja heräämössä olin pari tuntia ja pääsin vauvan viereen osastolle illalla kaheksan aikaan.Mies lähti kotiin.

Mulla oli katetdri ja juoda sain heti mehua oman voinnin mukaan.Lisäksi tipalla nesteytettiin.

Vauva oli vieressä yön ja imettelin aina kun vauva heräsi ja kutsuin kätilön auttamaan nostamisessa.

Olo oli heti hyvä ainoastaan kun oli letkuissa kiinni ni se oli epämukavaa.

Sain nousta sängystä seuraavana aamupvänä.Ja katetdri poistettiin ja tipat ja muut.

Sain syödä ja mennä suihkuun,kaikki oman voinnin mukaan.

Kotiin päästiin 2vrk.kuluttua.

Toissa päivänä jo saunoin ja ulkoilin.

Vettä pitää muistaa juoda ja levätä ja aloittaa lisärauta.

Ja sanoivat että jos vielä joskus meen kolmatta synnyttää ni pitää muistaa mainita tuosta istukka- asiasta.

Sitä ei kuulema tiedä mistä tuo johtuu.

Mulla ei jäänyt mitään kammoa.

 
Mullakaan ei jääny ensin mitään kammoa. Nyt vaan ku tulin raskaaksi aloin miettimään asioita ja sitä synnytyksen jälkeistä aikaa. Ja kun tutulla meni 2,5 litraa verta ja joutui shokkiin. Mun mahaa on runnottu niin että kätilö painoi nyrkillä kaikilla voimillaan mahasta (nojasi kunnolla käteensä ). Se monen päivän mahakipu ja verenvuodosta johtuva heikkous, ei kiitos enää. Esikoiselta laitettiin katetri epiduraalin takia ja pissaaminen sattui pitkän aikaa. Kaveri sai katetroinnista munuaisaltaantulehduksen (oli vuodepotilaana yli 2 viikkoa eikä voinut hoitaa vauvaansa). Siksi en halua katetroitavaksi ikinä koskaan.

Jos irroitetaan käsin ja nukutetaan niin katetroidaanko aina?

Pitää kai pyytää neuvolasta lähete pelkopolille että pääsee kätilöltä kyseleen näistä asioita tarkemmin.
 
Mulla on katetroitu molemmilla kerroilla, kun olen joutunut kaavintaan. Ekalla kerralla pissaamiskipuja oli jonkin verran ja luulen niiden johtuvan katetroinnista tai sit epparista. Tokalla kerralla en muista mitään kipuja. Pissanäytehän katetroinnin jälkeen on pitänyt käydä antamassa ja ovat katsoneet tulehdus yms. arvot. Omassa TK:ssa taisin molemmilla kerroilla hoidattaa sen puolen.

Olen jotenkin ajatellut, että katetrointi liittyy siihen nukutukseen, mutta en sit tiedä mihin liittyy. Toisen synnytyksen jälkeen vaadin katetria pian pois, kun en kestänyt sitä. Eivät ihan heti suostuneet, kun epäilivät, että voinko käydä pöntöllä huonon hempan vuoksi. Ja olivat kai kiinnostuneita nestemääristä ja niiden poistumisesta, mitä oli helppoo katetrin kanssa seurata. Luulen, että katetri otettiin pois synnytys / kaavintapäivän iltana, mut en ole varma. Siis toisessa synnytyksessä. Ekasta kaavinnasta muistan vielä huonommin,kun ei tapahtunut suoraan synnytyksen jälkeen vaan päiviä sen jälkeen. Muistan, että lähtöohjeissa luki, että pitää antaa pissanäyte, koska on kertakatetroitu.

Sekava sepostus, toivottavasti auttaa edes jotakin. Johjon kannattaa ehdottomasti käydä pelkopolilla juttelemassa näistä asioista - mulle tuli silloin tokaa odottaessa luottavainen olo - tosin synnytykseen mennessä (vastaanotossa, en tiedä löysikö mun synnytyskätilö ne kuitenkin) ei näitä mun pelkopolipapereita löytynytkään mistään...mut kerroin mistä oltiin juteltu ja uskoi mua.
 
Mun mielestä katetroidaan aina ku nukutetaan tommosen yhteydessä.

Mun ei ainakaan pidä mennä antaa mitään pissanäytteitä jälkeenpäin.

Se katetri ei sattunut eikä tuntunut varsinaisesti miltään,ainut että liikkuminen hankalaa ja asennon vaihtaminen.
 
Mut katetroitiin jo avautumisvaiheessa kun en saanut pissattua muuten. Mä oisin voinu pitää katetria pidempäänkin ettei ois tarvinnu nousta vessaan..pissaaminen oli vähän hakusessa pari päivää synnytyksen jälkeen..ei oikein lantionpohjanlihakset toiminu :whistle: Eikä otettu mitään pissanäytettä jälkeenpäin. Mua ei nukutettu vaan epiduraalissa tehtiin istukan käsinirrotus ja kaavinta (sain jo avautumisvaiheessa epiduraalin).
 
Mulla kesti 47min et istukka tuli, annettiin oksitosiinia ja piti ponnistaa kevyesti kun supisti, kätilö paino mahan päältä niin et silmistä valu kyyneleet, lopulta sit napanuorasta vetämällä tuli pois.. en oo aikasemmin miettinykkään et tää voi toistua enkä sitä oo pelänny, mut nyt kun luin teijän kokemuksia niin heräs semmonen kysymys et:

miten toi käsinirrotus tapahtuu?

Mut katetroitiin avautumisvaiheen loppupuolella kun en saanu pissaa tulemaan vaikka kuinka pissatti, ei tehny kipeetä tms..
 
Kuupas: Mulla irroteltiin siis istukan palasia käsin ja kyl se lääkäri työnsi kätensä kohtuun (ilmeisesti) ja yritti kaivella palasia irti. Ja se ei ollut yhtään kiva kokemus:( Ultralla kätilö ja lääkäri sit mahan päältä seurasi, missä niitä palasia oli. Tuntui tosi inhottavalta ja varmaan sattuikin aika lailla, kun muistan kironneeni ja huutaneeni paljon enemmän kuin synnytyksen aikana. Mut nukutuksessa varmaan ihan erilainen kokemus, kun ei joudu tuntemaan mitään. Mut kai siinäkin käsi sinne sisälle työnnetään, kun sanotaan käsin irrotukseksi. Mua ei nukutettu, kun isoin pala saatiin jo painelemalla ulos.
 
vilmakaapo :eek: siis miten on ees mahollista että tekivät ton ilman nukutusta?!! Oiskohan voinu tehä jonkun ilmotuksen hoitovirheestä tms.. Viimenen asia synnytyksen jälkeen ois jos joku työntäs käden kohtuun :x Kun jo pelkästään se "putsaus" ulkoisesti että saatiin tsekattua repeämät, sattu niin pirusti!
Toivotaan ettei kenenkään muun tarvitse kokea käsin irroitusta ilman nukutusta!

Rupes kyllä itteäkin jännittämään seuraava synnytys, tai juurikin se jälkeisvaihe jos venyy taas pitkäksi :/
 
Joo, kyl mä sen kauheuden koin, mut istukan palasia se lääkäri sieltä kaiveli ei onneks koko istukkaa enää. Ja onneksi kätilö ja lääkäri olivat tosi empaattisia ja pahoillaan, että istukan kanssa tuli ongelmia. Sitä en tiedä, miksi lääkäri halus tehdä asian noin, joku syyhän sillekin varmaan oli (verenvuoto tms. kun oli kuitenkin yöaika ja kaavintaan pääsy ehkä hidasta...sen haluaisin vielä jostakin kuulla, että miksi toimittiin näin) Onneks ei ollut kuin 3 tikkiä pieniin nirhaumiin, joten paikat siltä osin suht ok. Mut onhan se hirveää, kun vauvan on juuri pusertanut ulos, että sit aletaan vielä ronkkia paikkoja. Teki mieli oikeesti potkasta lääkäriä, kun tuntui, että ei ikinä lopeta sitä kidutusta (en tarkalleen muista kauanko kesti, mut ehkä noin 15-30 min.). Vaikka lääkäri itsessään olikin ihana ja mukava, mut ei tajunnut, että kaikkea ei saada käsin ulos vaan pitää kuitenkin kaapia. Jos vielä raskaaksi tulen, haluan ehdottomasti käydä juttelemassa asiasta pelkopolilla. Ja niin muakin pelottaa lähinnä se jälkeisvaihe, kun se tuntuu olevan niin hankala mulla. Viimeks meni synnytys siihen asti kuin unelma, ekalla kerralla synnytyskin oli vaikea. Vaikka hengissä siitä istukka-asiasta viimeksi selvittiin, niin olisin mieluummin lähtenyt suoraan kaavintaan.
 
Mä luin helistimen verkkolääkärit sivulta, kun joku kysyi että mikä mahdollisuus on että jos ekassa synnytyksessä istukka ei irtoa, niin tokassa kävisi samoin. Lääkäri vastasi näin

Suurempi todennäköisyys on, että istukka silti irtoaa normaalisti. Mutta jos sinua verrataan naisiin, joilla istukka on irronnut normaalisti 1. synnytyksen jälkeen, niin hieman suurempi riski on sinulla siihen, että istukka irtoaa huonommin.

Eli miten tämän muotoilisin...Eli jos normaalisti 0.5-2%;lla istukka ei irtoa synnytysken jälkeen, niin seuraavassa synnytyksessä sinun riskisi siihen, että istukka ei irtoa on noin 10%, eli riski on kohonnut, mutta silti on todennäköisempää, että istukka irtoaa normaalisti...


Mä en ole ikinä kuullutkaan että istukan käsinirroitus tehtäisiin puudutuksessa. Mut kyllä on molemmilla kerroilla nukutettu. Onneksi! Mä itse en ole kokenut näitä irroituksia mitenkään kamalana asiana. Mitään traumoja ei ole jäänyt. Ihanne tietysti olisi jos se istukka itsestään irtoaisi.
Jaksamisia kaikille tämän asian kanssa pähkäileville.
 
Mulla ei saatu istukkaa ulos koska napanuora katkesi, joten silloin jouduin nukutukseen ja käsinirroitukseen.
Normaali nukutus ja heräämössä olo, lapsen sain siis vasta tuntien päästä osastolla syliin.
Katetroitiin synntyksen ollessa menossa ja pissanäyte otettiin osastolla koska oli katetroitu.
 
Minulla istukka on jouduttu irrottamaan molempien synnytysten jälkeen. Esikoisen synnytys oli vaikea pitkine ponnistusvaiheineen, vauvan väärä pään asento johti imukuppiin joka sekin useamman kerran vauvelin päästä irtosi ja siihen päälle sitten vielä tuo istukan käsinirrotus. Jos muistan oikein vatsaa paineltiin jotain puolisen tuntia ja kun ei istukkaa kuulunut niin sitten irrotettiin käsin ja nukutuksessa, en muista paljonko verta menetin mutta jonkin verran kuitenkin kun hb oli irrotuksen jlk jotain 80.
Toinen synnytys sujui muuten ihan ok, mutta istukka tuntui olevan taas tiukasti kiinni ja kun omat supistukset on olleet todella heikkoja molemmissa synnytyksissä niin ei istukka silloinkaan irronnut itse. Muistan että tällä toisella kerralla paineltiin vatsasta tosi rajusti ja mustelmat jäi mahaan, mutta ei varmaan puolta tuntia kauempaa paineltu kun sitten tehtiin päätös käsinirrottamisesta. Nyt kolmatta odotan ja ihan alussa ollaan niin kyllä mietityttää että käyköhän taas samoin kun aiemmissa jos masukki mukana loppuun saakka pysyy. Toisaalta eipä siihen voi itse kauheasti vaikuttaa irtoaako istukka vai ei. Lääkäri selvitti minulle toisen synnytyksen jälkeen että minun omat supistukset ovat tosi heikkoja eivätkä irrota tällöin istukkaa niin kuin supistusten pitäisi, minulla molemmat synnytykset käynnistetty ja oksitosiinitipalla saatu aikaa kunnon supistukset.
En oo koskaan kuullut että istukan käsinirrotusta tehtäis ilman nukutusta :eek:, joten on varmasti ollut aika kauhea kokemus sinulla vilmakaapo!
 

Yhteistyössä