\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.11.2006 klo 09:09 Uusio-äippä kirjoitti:
Niin,yleensä miehen lapsia on vaikea rakastaa tai ylipäätään kiintyä heihin. Omiaan on halunnut,odottanut ja kenties imettänyt ja hoitanut vauvana,joten heihin on aivan eri tavalla kiintynyt.
Mutta silti on tälläisiä perheitä,kuten meillä,jossa minä hoidan miehen ja hänen ex:n lapsen. Exät eivät aina ole kykeneviä lasten hoitoon,on mielenterveysongelmaa,päihdeongelmaa tai kumpaakin.
Silloin on pakko valita,jatkaako parisuhdetta ja hoitaa toisten lasta vai lopettaako suhde.
Usein nämä lapset,jotka ovat kokonaan äitiensä hylkäämiä myös oirehtivat,kuten meillä. Joten eivät ole lapsia helpoimmasta päästä.
Eli tavallaan tämä on myös valintakysymys,mutta toisaalta kenenkään ei pitäisi joutua hoitamaan toisten lapsia ilman minkäänlaista hengähdystaukoa tai niin,että on vastuussa ainoana.
Tässä tullaan klassiseen asetelmaan. Nainen hoitaa kodin ja lapset,mies käy töissä ja tekee miesten työt kotona. Näin ei mielestäni uusperheissä voi olla,nämä perheet eivät kestä tätä vanhanaikaista asetelmaa.
Miesten täytyisi se ymmärtää.
Minä ymmärrän hyvin tuon sun asetelman, vaikka eri näkökulmasta asiaa katselenkin. Eli olen omille lapsilleni etä-äiti täysin vastoin omaa tahtoani. Olen "normaali", työssäkäyvä, terve, alkoholiongelmaton ts. ihan TAVALLINEN ihminen. OIkeuden päätöksellä lapset vaan satuttiin määräämään isän luo asumaan :'(
oikeusprosessin ajan lasten isän uusi kumppani vakuutti olevansa hyvinkin halukas hoitamaan ja huolehtimaan MINUN lapsistani. Moneen kertaan sitä häneltä kysyin, ymmärtääkö hän, mihin on ryhtymässä, koska kokemuksesta kyllä tiedän, ettei lasten isä paljonkaan lasten hoitoon tai muuhun arhen pyöritykseen osallistu! Ja aina vastaus oli se, että kuinka tärkeitä lapset hänelle ovat ja kuinka hän on valmis tekemään kaikkensa lasten eteen :saint:
Mun ex on kovin voimakas persoona ja mulla on vahva aavistus, että tuo uusi kumppani vaan toisteli noita ex:n hänelle suuhun laittamia sanoja!
Nyt kun tätä uutta arkea on eletty puolisen vuotta, lasten jo ihan ulkoisesta olemuksesta huomaa, ettei isän uusi puoliso jaksa hirveesti kiinnostua esim. lasten vaatetuksesta (= esim. sadekelillä päiväkodissa ilman sadevaatteita tms.). Samoin lasten täällä meilläoloajat pitenee kaiken aikaa (no sehän sopii mulle, on vaan naurettavaa, että isä saa kaikki rahalliset etuudet ja LÄHIisän statuksen)
Mutta mä kyllä ymmärrän erittäin hyvin tuota ex:ni uutta puolisoa. En ees oleta, että se nainen rakastais mun lapsia kuten omiaan ja uskon, että alkaa olla katkera, kun huomaa, että se käytännön vastuu lapsista jää todella hänelle, eikä lasten isälle :kieh: Mutta säälittävää on musta se, että se ei uskalla sanoa lasten isälle mitään!, koska se suuttuu :kieh:
Mutta kyllä mun moitteet lähtee myös niille isille, jotka sysäävät kaiken vastuun omista lapsistaan uudelle "äitipuolelle".
Mut muistetaan, että kaikki etä-äidit ei ole lapsensa hylänneitä yhteiskunnan ulkopuolella eläviä luopioita!!