Miten jaksaa, miten selvitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna-73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minna-73

Jäsen
02.03.2005
61
0
6
Meillä on kaksi lasta, 2v ja 1,5kk. Mulla on univajetta useammalta viikolta, eli jo raskauden ajoilta nukuin hyvin huonosti. Kuopuksen synnyttyä imetin häntä ekat viikot joka toinen tunti, joten yöt olivat hyvin rikkonaiset.

Nyt kun imetysvälit öisin ovat pidentyneet olemme kipeitä :headwall: Ensin esikoinen valvotti 1,5viikkoa niin etten nukkunut juuri lainkaan koko aikana (miehen kanssa valvoimme vähän vuorotellen, mutta vauvan imetykset siinä välissä teki sen että yöunet olivat n2-3h luokkaa) sitten sairastuin itse kovaan flunnssaan, joka vaivaa vieläkin ja häiritsee omaa nukkumista kun on kovia yskänpuuskia ja nenä aivan tukossa. Sitten viime pe sairastui pieni vauva ja todettiin sairaalassa että hänellä on rs-virus.

Vauva on todella kipeä, mutta ei vaadi sairaalahoitoa. Käydään imemässä limaa pois joten pärjätään kotihoidolla. Yöt menevät nyt siinä että vauvan rytmi on vähän väärä, eli kukkuu sinne 02 saakka ja sitten valvon hänen hengitystään, en vaan pysty rauhassa nukkumaan kun vauva hengittää erilailla kun terveenä, eli en nuku nyt lainkaan.

En jaksa enää mitään, univelka on niin valtava että jo kahvin keittäminen on suuri ponnistus! Päivisin saan nukuttua ehkä pari tuntia, mutta ei se riitä korvaamaan koko yötä. Kun saisin öisin nukkua edes 6h mutta 2h tai ei yhtään ei tietenkään riitä. Pelottaa että romahdan, koska tätä voi kestää vielä kauan, jopa rs-virus saattaa kestää 14vrk, ja meillä vasta menossa 5. vrk.

Miten jaksan? On paljon asioita tulevia ristiäisiä varten joita pitäisi hoitaa, haluaisin hoitaa, haluaisin päästä hetkeksi kauppaan, ulos koiran kanssa mutta kun en jaksa edes kahvia keittää kun olen aivan totaalisen loppu. Miten ihminen voi jaksaa näin viikosta toiseen? Mies käy töissä ja on niin mukana kaikessa öisin, että ei nuku hänkään eli olemme molemmat loppu mutta mun vastuu on kuitenkin suurempi koska hänen on pakko olla töissä ja jaksaa, joten patistan nukkumaan.

Miten jaksan? Miten kauan jaksan nukkumatta?

Moi Minna,

kuulostaa kyllä rankalta. Kuka tahansa väsyisi noin vähillä yöunilla. Mietin, että sun kannattaisi varmaan jutella asiasta neuvolassa tai sitten jonkun muun asiantuntijan kanssa, että saisit apua tilanteeseen.
Puhun oman kokemukseni pohjalta, kun itse oon sairastanut keskivaikean masennuksen ja saanut siihen ammattiapua sekä lääkitystä. Voi olla, ettei sun tilanne vaadi lääkitystä, mutta keskusteluapu varmaan olis hyvä.

Voimia!! Mouse (voimat vähissä töiden takia tällä hetkellä, rv 20)

Tuli vielä mieleen, että asuuko teidän vanhemmat (isovanhemmat) lähellä? Jos, niin pääsiskö he välillä hoitamaan lapsia päivällä niin, että saisit levättyä/nukuttua? Siitäkin olis varmasti iso apu.
Ja luultavasti tilanne helpottaa vähitellen, kun vauva paranee ja syöttövälit pitenevät yöllä.

Itse asiassa kärsin lievästä masennuksesta, tämä todettiin esikoisen syntymän jälkeen jota hoidettiin lääkkeillä hetken aikaa mutta jouduin lopettamaan raskauduttani. Olin silloin kuitenkin sen verran hyvässä kunnossa että pärjäsin koko raskauden ajan ihan ok. Nyt tämä masennus ja ahdistus myös ovat nostaneet päätään mutta haluan vielä sinnitellä lääkkeiden aloittamisen suhteen, koska koen imettämisen (edes sen 6kk) nyt kovin tärkeänä. Yritän pärjätä, mutta koska olen hyvin uupunut niin se tottakai lisää masennusta ja ahdistusta, joten tilanne saattaa mennä huonoksi. Huoh! Kovin on vaikeeta ja rankkaa kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä!

Esikoinen on onneksi tällä hetkellä tarhassa osan viikkoa, en muuten jaksaisi senkään vertaa. Mun vanhemmat ovat kyllä auttaneet kun esikoinen oli kipeä eli saan apua mutta se kun ei auta yövalvomisiin :headwall: En voi antaa vauvaa heille yöhoitoon niinkun voisin antaa esikoisen.

Miten kauan ihminen jaksaa nukkumatta tai ainakin hyvin pienillä unilla??

En tiedä onko tästä mitään apua sinulle. Itselläni ei ole masennusta ollut, mutta muistan hyvin kuinka väsynyt olin yövalvomisista. Olin heikossa kunnossa synnytyksen jälkeisten komplikaatioiden jälkeen ja hb oli mielettömän huono. En saanut nukuttua öisin juuri mitään. Tuntui, että sekoaa siihen väsymykseen.
Meillä auttoi se, että miehen tultua töistä, minä menin nukkumaan. Laitoin korvatulpat korviin ja painuin peiton alle. Öisin en saanut hyvin nukuttua, kun kuuntelin myös hengitystä ym. Ja herään pieniinkin ääniin. Mutta näin päivisin, kun tiesin mieheni huolehtivan lapsista, sain hyvin nukuttua. Sain kaikessa rauhassa nukkua, kun tiesin, ettei tarvitse välittää mistään. Joku pitää huolen vauvasta ja isommista, vaikka minä nukun.
Voisitko pyytää isovanhempia apuun päivisin. Silloinkin voisit kokeilla nukkua, jos he voivat olla huolehtimassa lapsista. Tai pyytäisit heiltä apua muihin kotihommiin.
Tärkeintähän nyt olisi, että saisit unta tarpeeksi. Tiedän, miten unenpuute voi vaikuttaa. Tuntui välillä, että hulluksi tulee.
Voimia sinulle :hug:

Itsellä oli ikääkin jo 38, kun edellinen syntyi ja minun oli pakko vaan jättää talouden hoito vähemmälle ja nukkua aina, kun vaavi sattui nukahtamaan. Eli nukuttiin pojan kanssa aina yhdessä, myös aamupäivällä, päivällä, hommia tein tasan sen minkä pojan kanssa sai tehtyä. Olen ilmeisesti semmoinen ihminen, että muutenkin tarvitsen aika paljon unta ja mulla tuo oli ainut keino jaksaa. Voimia!

Onko teidän neuvolassa perhetyöntekijää, joka vois tulla muutaman kerran viikossa, että saisit 2-3 tuntia nukkua päivällä ihan huoletta ja sitä kautta selviäisit pahimman väsymyksen yli, ettei todellakaan enää menisi pahemmaksi? Kannattaa soittaa mitä pikemmin neuvolaan ja kertoa tilanne niin kuin se on. Sitä varten ne siellä ovat ja varmasti jotain apua järjestävät. Ei kannata jäädä väsymyksen kanssa yksin eikä aliarvioida omia voimia, sillä kullakin meistä ne ovat rajalliset ja miellä on otettava ihan samalla lailla vastuu itsestämme kuin lapsistamme.

Voimia sinulle :hug: ja soitathan heti pikimmin neuvolaan! =)

omalla tavallani ahistunut ja niin pois päin.. tiiän ilan diagnoosiakin.. sitä vaan pisti silmäänettä miksi 1.5kk ei oo sairaalassa rs-viruksen takia... no jokainen tavallaan.. meillä nykyinen eskaripoika oli just tuon ikäisenä 20 vuorokautta sairaalassa lääkittävänä ja lima imuissa rs-viruksen takia.. ei unta paljon saanut kun miulla oli siloin poskiontelotulehdus ja kaks isompaa myös kovassa räkätaudissa..ihan oikeesti pyydä vaikka neuvolasta apua :hug: ..lapsilla on hyvä olla kun äidilläkin on hyvä olla..