Järkyttävä tuo Yle-maksu!

• Viestiketjun aloittaja Yle boikottiin
  • Ensimmäinen viesti
niin se on
Taitaa isoin hätä olla tästä maksusta vain niillä, jotka tään asti ovat jättäneet lupamaksun maksamatta ja silti töllöttäneet telkkaria.
Ne jotka ovat tähänkin asti maksunsa maksaneet, harvemmin narisevat tästä.
Onneksi vapaamatkustajat saadaa nyt kuriin tällä systeemillä!!!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja se on mediamaksu. .
Siitä ollaan tekemässä mediamaksua, tähän asti on maksettu tv:stä. Sama kuin laittaisivat liikennemaksun kaikille riippumatta onko autoa.
Ei ole ihan sama, kun yle on nykyään velvoitettu tuottamaan ohjelmistoa nettiin ja mobiiliverkkoihin :) Sullakin on netti.
Liikenneverkosto hyödyntää kaikkia kansalaisia riippumatta käyttääkö itse henkilökohtaisesti liikenneverkkoa vai ei. En vastusta yleä, vaan tätä rahoitusmuotoa. Sivuhuomautuksena voin paljastaa, että maksan tv-lupaa.

Moni netin käyttäjä ei muuten käytä ylen tarjontaa netissäkään. Sisällöntuottajia on netissä pilvin pimein.

Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja niin se on:
Taitaa isoin hätä olla tästä maksusta vain niillä, jotka tään asti ovat jättäneet lupamaksun maksamatta ja silti töllöttäneet telkkaria.
ei varmasti narise ne jotka maksavat nytkin, koska maksu pienenee =) se on tosi hyvä juttu!

vieras
Huom! Puolueeton uutisointi ja tiedotus ei tarkoita pelkkää politiikkaa, vaan myös (tai pikemminkin ennen kaikkea) muuta uutisointia, esimerkiksi suuryritysten toimista. Mainostuloista rahoituksensa saavat kanavat voivat olla puolueellisia: kuka haluaisi purra kättä, joka ruokkii? Jos kanava saa pääasiallisen rahoituksensa firmoilta X, Y ja Z, kuinka innokkaasti se on kertomassa näiden yritysten kupruista?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja niin se on:
Minä maksan tv-maksun. Nyt olisi tilaisuus muuttaa ylen toiminta budjettivaroista hoidetuksi.

Huom! Puolueeton uutisointi ja tiedotus ei tarkoita pelkkää politiikkaa, vaan myös (tai pikemminkin ennen kaikkea) muuta uutisointia, esimerkiksi suuryritysten toimista. Mainostuloista rahoituksensa saavat kanavat voivat olla puolueellisia: kuka haluaisi purra kättä, joka ruokkii? Jos kanava saa pääasiallisen rahoituksensa firmoilta X, Y ja Z, kuinka innokkaasti se on kertomassa näiden yritysten kupruista?
Ylellä on muita sidoksia kuin rahoituksen kautta. Siksi medialukutaitoa tarvitaan joka tapauksessa. Itse en luottaisi pelkästään yhteen lähteeseen. Eihän tieteessäkään luoteta pelkästään yhteen tutkimukseen.

jöy
Paska juttu, kun en televisiota omista, emmekä ylen palveluita juuri muutoinkaan käytä. Joskus vahingossa autossa saattaa ylen radiokanava olla sekunnin päällä.

Rupeaisi vaan ylekin maksattamaan itseään mainostajilla, niin ei tarvitsisi "varakkaiden" opiskelijoiden yms maksaa tuollaisesta paskasta.

ff
Aika hauska lukea tätä ketjua... Emme katso ylen kanavia jne.. Mut lastenohjelmien aikaan täällä palstalla on väkeä! Ja silloin just lapset taitaa katsella sitä Ylen kanava kakkosta :D Ja aika moni teistäkin kirjoittajista katsoo alueuutiset, siitä olen aika varma!!
Hyvä kun hinta halpuu, ei tartte enää maksaa sitä kallista tv-lupaa, vaan maksetaan se halvempi mediamaksu! :D Jää muutama roponen säästöönkin, JEE! ;)

Sara
Kaiken huippu on ehdotus yli 400 tonnin liikevaihdon omaavien yritysten kolminkertainen mediamaksu :eek: Meillä on joo yli 400 000 euron liikevaihto, mutta ketään ei kiinnosta kaatteet ja tulos. Nyt jo paukkuu miinusta ja sitten pitäis maksaa vielä kolminkertainen mediamaksu vaikka se ei millään lailla liity meidän yritykseen + että se sama maksu maksetaan yksinkertaisena henk.kohtaisesti kotona, jossa ei ole digiboxia eikä kyllä kuunnella radiotakaan. Ai niin , mutta käynhän mä kaksplussan sivuilla, kyllähän siitä voi pari sataa maksaa...

Sara
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
pitäis maksaa vielä kolminkertainen mediamaksu vaikka se ei millään lailla liity meidän yritykseen
Eikö teillä saa työntekijät kuunnella radioo? :(

No ei kahvilassa voi luukuttaa mitä tahansa musiikkia. Ja vaikka kuunteliskin, niin pitääkö siitä maksaa kolminkertaisesti?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nöps:
Helpottaa tuo yle-maksu meitä tv-luvan rehellisesti maksavia, kun hinta halpenee sen ansioista, että epärehellisetkin joutuvat sen maksamaan, heh!
Niinpä, siitäs saatte prkleen vapaamatkustajat :p
Kyllä munkin täytyy sanoa, että välillä on jurppinut se, että me todella pienistä tuloista ollaan aina maksettu tv-lupa, kun kerta meillä tv on ja sitten ne , joilla olis muutenkin varaa, jättää sen maksamatta. No, näin sitten kävi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kapteeni Jack Sparrow:
Luuletko ettei muut kanavat joudu maksamaan siitä ylelle jos käyttävät heidän linkkejään?
Itsellä ainut kanava mikä päällä on JIM..
Eiköhän se kanava ole itse hoitanut tuon linkkien käytön ja oman rahoituksen hoitaa mainoksilla.
Jos edes yle käyttäisi rahoja ohjelmien laadun parantamiseen vastoin kun oopperataloon yms. ja vastine maksulle tulisi suoraan omaan tv-seen voisi jopa harkita maksavansa kyseisen maksun.
Ensinnäkin kaupalliset kanavien toimilupamaksut on puolitettu, joten Yle rahoittaa kaupallisia kanavia tuon verran.

Minä haluaisin kieltää kokonaan kaupalliset kanavat, koska sieltä tulee minun mielestäni niin huonoa ohjelmaa, etten katso juuri koskaan. Kaupallisten kanavien maksut kuitenkin kaatuvat minun niskaani, kun joudun ne maksamaan tuotteiden hintoihin sisällytettyinä mainosmaksuina.

Yle ei maksa oopperataloa vaan ainoastaan rahoittaa sitä korollisella lainalla.
Ensinnäkin kaupalliset kanavien toimilupamaksut on puolitettu, joten Yle rahoittaa kaupallisia kanavia tuon verran.
Ei yle mitään kaupallisia kanavia rahoita..
Yle myy oikeudet lähettää ohjelmaa heidän linkkien kautta piste.
Se on aivan sama mihin hintaan yle tuon luvan myy, silloin se kanava on maksanut toimiluvat, silloin ei mielestäni ylellä ole oikeutta vaatia vielä kuluttajiltakin maksua tuosta kanavasta.
Sama asia koskee radiota, ainoa kanava mitä kuuntelen on suomiPOP ja se käsittääkseni on maksanut lupansa lähettää ohjelmaa.

Minä haluaisin kieltää kokonaan kaupalliset kanavat, koska sieltä tulee minun mielestäni niin huonoa ohjelmaa
Juuri tälläiset ihmiset saisivat maksaa keskenään koko ylen toiminnan, me taas ketkä emme katso ylen kanavia rahoitamme katselumme sitten niissä tuotteiden hinnoissa.
Eikä tuo "mediamaksu" tule ikinä menemään läpi, siitä nousisi aivan liian kova meteli.

peesi
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Sanokaahan yksikin hyvä syy miksi yleä ei voisi rahoittaa suoraan valtiton budjetista verorahoilla?
Harvoin tätä Timppaa peesaan, mutta tässä olen aivan samaa mieltä. Miksi pitää kehitellä tällaisia keinotekoisia maksuja, kun homman voisi hoitaa suoraan verorahoilla? Tälläin ne maksaisivat joilla on varaa ja varattomien ei tarvitsisi maksaa.

huh
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Kaikkilla on netti (lähes tulkoon ) tai telkkari tai radio, joten mikä mättää!? Se kun ei voikaan kiertää enää sitä maksua, voi kuinka harmillista.
Vaikka se tietokone löytyykin ja nettiä käyttää, niin eiköhän se käyttäjä ihan itse maksa ne kulut jotka niistä aiheutuu? Harvoin se netti pysyy päällä pitkään jos ei maksujaan maksa... miksi ylen pitää päästä kätensä kukkaroon tunkemaan, miten yle liittyy minun tai sinun nettisurffailuun tai tietokoneostoksiin? Mihin ne netin käytöstä perityt maksut sitten menevät? Oopperatalon rakennuskustannuksiin?
No ajattelitko, että ne lukemasi asiat netissä ovat sinne ihan itsestään hypänneet. Kyllähän sen nettisisällön sinne joutuu joku tuottamaan.

Pikkuisen yksinkertaiselta vaikuttavat nämä mammat.
Joo, Ylehän se on koko Internetin luonut ja vastaa sen ylläpidosta ja kuluista. Vai? Mietippäs uudestaan.

ärsyttää
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää!:
Eli se mediamaksu on myös jonkinlainen maksu tietokoneen ja netin käytöstä...? Olen itse maksanut tietokoneeni, maksan myös nettilaskuni... miksi minulta nyhdetään vielä lisää rahaa? Mitä mediakuluja se kattaa? Kysyykö joku minulta mitä sivuja käytän ja sitten rahani ohjataan sinne sivustoille vai kerääkö yle rahat omien sivujensa ylläpitämiseksi? En ole niillä sivuilla koskaan käynyt, olisi omituista jos he haluaisivat minulta laskuttaa toista sataa euroa mukamas aiheuttamistani kuluista...

Niin ja radiota ei tästä huushollista löydy, ei autoa (=autoradiota), televisio on mutta se on dvd'itä ja pelaamista varten, ja se on ihan yleltä kysytty mailitse ennen digiboxeihin siirtymistä että kai nyt saa omistaa telkkarin ilman että maksaa heille jos ei sitä boxia hanki. Ja on kuulemma OK.

Eli näin ollen en mitään heidän palvelujaan, sivujaan tai linkkejään käytä. Onko se ihan väärin että minua suututtaa ajatus siitä että taas laskee toimeentulo-taso, tuo on nimittäin aika iso summa opiskelijan budjettiin!!
Kuitenkin netistäkin löytyy nettitv, missä voi yhtälailla seurata telkkua
Vaan kun en katso, voin ihan yhtä hyvin lukea uutiset ilmaislehdestä aamulla matkalla kouuluun.
En siis ole heitä sitä sisältöä pyytänyt tuottamaan. Miksi minulta siis pakkotoimin nyhdetään rahaa sen sisällön tuottamisen kulujen kattamiseen?

nälkä iskee.
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Harvoin se netti pysyy päällä pitkään jos ei maksujaan maksa...
ajatella, tähän saakka telkkari on pysynyt päällä oli luvan maksanut tai ei.
Ja juuri siksi systeemiä muutetaan kun vapaamatkustajia ei saada muuten kuriin. Ihan oikein.
No, eipä siitä kai haittaakaan ole. :) Pysyypähän sossuntäditkin kiireisinä kun porukka ryntää joukolla hakemaan lisärahaa että saa pötyä pöytään kun kuukauden ruokarahat yllättäen katoavat tuhkana tuuleen...

minä vaan
tulee mieleen, että mikä osa tuosta mediamaksusta mahtaa mennä sinne ylen kassaan ja kuinka suuri osa maksusta menee sen keräämiseen, laskutukseen, perinnän järjestämiseen ym.

Koko homma herättää paljon kysymyksiä. Maksu on asuntokohtainen. Jos asunnossa asuu useampia henkilöitä, kenen nimellä maksu tulee? Jos kukaan ei asunnosta sitä maksa, keneltä se peritään ulosotossa ja kenelle maksuhäiriömerkintä tulee? Entä opiskelijoiden soluasunnot? Laskutetaanko se aina kalenterivuosittain vaikka tammikuun alussa? Entä jos nuori muuttaa omaan asuntoon vaikka joulukuussa, joutuuko maksamaan koko vuoden maksun ja taas uudestaan tammikuussa?

Ideana EHKÄ kelvollinen, MUTTA todennäköisesti todella hankala toteuttaa. Tulee mieleen että on tullut vähän kiire keksiä jotain, kun kerran työryhmässäkin istuttiin ja mitään valmista ei alkanut kuulua. Keksittiin idea, mutta ei ajateltu toteutusta sen enempää...

Järkyttävää miten jotkut liittävät netinkin yleen..
Mistäköhän kaksplus saa rahoituksen sivujen ylläpitämiseksi?
kukaan huomannut noita mainoksia?
kaksplus maksaa itse palvelinmaksut, ylläpidon...
kuluttajat juttelevat täällä, klikkailevat mainoksia ja sitä kautta kaksplus saa rahoitusta,
kävijämäärästä mainoksien kautta.
YLE ei mitenkään osallistu tähän tapahtumaketjuun, muuta kuin ehkä tunkee kouransa väliin ja vaatii kuluttajalta maksua mediasta.
suurin osa sivuista missä käyn on vielä kaiken lisäksi ulkomaisilla palvelimilla joten nekään ei edes suomessa.
Sonera ja muut operaattorit kuluttavat varoja parannellessaan linjoja nopeammiksi ja kattavammiksi, rahoittaako yle tätä toimintaa?
Entä kun moni kanava on siirtynyt jo fullHD-lähetyksiin?
Koskakohan yle antaa vastinetta rahoille ja tekee saman?
Huomaatteko ylen tarjonnassa edes suht. koht. uusia elokuvia?
nehän maksavat kaikista eniten.
entä laadukkaita uusia dokkareita, kallita nekin.
Jotkut tyykkäävät ylen tarjonnasta, ei siinä mitään..
Mutta valtaosaa, uskoisin, tarjonta ei kiinnosta.

Yhteistyössä