Järkyttävä tuo Yle-maksu!

• Viestiketjun aloittaja Yle boikottiin
  • Ensimmäinen viesti
Mia
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Niin se Vanhanenkin populistisena nyt ajaa köyhille alennuksia mediamaksuun. En tajua, kun ei ole tähänkään mennessä sellaista pidetty huolenaiheena, kun meillä on ollut tätä mediamaksua suurempi tv-maksu.

Hyvin harva elää ilma tv:tä, joten siinä mielessä on kenenkään tuosta maksusta turha ruikuttaa.
Mutta nykyisessä maksussa on vara valita. Et maksa puhelinmaksuakaan, jos sinulla ei ole varaa / halua puhelinta hankkia.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Niin se Vanhanenkin populistisena nyt ajaa köyhille alennuksia mediamaksuun. En tajua, kun ei ole tähänkään mennessä sellaista pidetty huolenaiheena, kun meillä on ollut tätä mediamaksua suurempi tv-maksu.

Hyvin harva elää ilma tv:tä, joten siinä mielessä on kenenkään tuosta maksusta turha ruikuttaa.
Mutta nykyisessä maksussa on vara valita. Et maksa puhelinmaksuakaan, jos sinulla ei ole varaa / halua puhelinta hankkia.
Ja kuinkahan moni olla ON telkkari jätti tv-luvan maksamatta? TODELLA moni. Että telkkariin on varaa, ja monella olis siihen lupaankin, mutta kun ollaan niin k-päitä ihan periaatteesta niin se jätetään maksamatta. Ja nyt siitä saa kärsiä sitten ihan kaikki. Turha siis syyttää niitä joilla on telkka ja luvat maksetuna, kiitä sitä naapuriasi joka ei uskalla lupatarkastajalle ovea avata.

v
Veroissa maksat vain ne normaalit kunnallis ja kirkollisverot (viimeisessä valinnan mahdollisuus). Esim kiinteistö verokin on valinnassa jos asut vuokralla. Joten ei meillä kyllä ole kuin kunnallisvero vai millä nimellä se lienee, maksettavana pakollisena.
Eniten tässä pännii se kun koskaan ei ole telkkaria ollut ja nyt joutuisin maksamaan ylimääräistä siitä että jotkut eivät ole maksaneet maksujaan. Radioo me ei kuunnella, ja netistä luen sähköpostin ja kaksplus sivut. Ja kaiken huippu on tuo että muut "pakolliset maksut" (verot) on tulosidonnaisia. Tässä tapauksessa maksu ei ole tulosidonnainen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Veroissa maksat vain ne normaalit kunnallis ja kirkollisverot (viimeisessä valinnan mahdollisuus). Esim kiinteistö verokin on valinnassa jos asut vuokralla. Joten ei meillä kyllä ole kuin kunnallisvero vai millä nimellä se lienee, maksettavana pakollisena.
Eniten tässä pännii se kun koskaan ei ole telkkaria ollut ja nyt joutuisin maksamaan ylimääräistä siitä että jotkut eivät ole maksaneet maksujaan. Radioo me ei kuunnella, ja netistä luen sähköpostin ja kaksplus sivut. Ja kaiken huippu on tuo että muut "pakolliset maksut" (verot) on tulosidonnaisia. Tässä tapauksessa maksu ei ole tulosidonnainen.
Mä ehdottaisin, että vähän lukisit muitakin medioita, kuin kaksplus. Voisi tarttua jotain ihan asiatietoakin :)

Vuokralaiset ikävä kyllä maksavat vuokraansa sisällytettynä myös kiinteistöveron. Kyllä vuokranantaja pitää huolen, että vuokra on sellainen, että ne maksut tulevat katettua. Eivät ne mitään hyväntekijöitä ole.

Maksu ei ole tulosidonnainen, koska sillä tavalla halutaan pitää ylemaksu korvamerkittynä, jotta valtioneuvostolla ei tule mahdollisuutta omien mielihalujensa mukaan säädellä yhteisin varoin pidettyä tiedotuskanavaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Ajatelkaapa miten hirvittävän suuri maksu tuo on opiskelijatalouteen, melkein kuukauden opintotuki! Siinäpä sitten olet kuukauden syömättä, kun herrat ovat päättäneet mediamaksun...
Älä huolehdi. Sun maksu menee vuokraan sisällytettynä (todennäköisesti), joten saat sen vuokratukea korottavaksi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Maksaakohan sossu sitten meidän maksun kun meillä ei ole telkkaria eikä sen puoleen vara maksaakaan tuota?? Joten valtio maksaisi kuitenkin lopulta.
Selvitätkö ollenkaan, miten tuo maksu peritää vai valitatko ihan vaan valittamisen ilosta ?

Se maksu on asuntokohtainen ja peritään asunto-osakeyhtiöiltä ja sitä kautta asukkailta vastikkeiden kautta. Silloin tietysti maksu vaikuttaa asumiskustannuksiinne, jotka otetaan sossussa huomioon.

Maksulappua eivät varmaan näe kuin omakotitalossa asuvat.

Gluteus maximus
Tämä onkin Maksu kaikista ylen palveluista esim. radio, televisio jne. kaikki varmasti kuuntelevat radiota ja seuraavat mediaa eli tietokonetta käytetään jne. Kysehän on MEDIAMAKSUSTA. Minusta ihan hyvä juttu.

Mia
Maksaakohan sossu sitten meidän maksun kun meillä ei ole telkkaria eikä sen puoleen vara maksaakaan tuota?? Joten valtio maksaisi kuitenkin lopulta.
Selvitätkö ollenkaan, miten tuo maksu peritää vai valitatko ihan vaan valittamisen ilosta ?

Se maksu on asuntokohtainen ja peritään asunto-osakeyhtiöiltä ja sitä kautta asukkailta vastikkeiden kautta. Silloin tietysti maksu vaikuttaa asumiskustannuksiinne, jotka otetaan sossussa huomioon.

Nouseekohan kelan ja sossun taksat asumiskustannuksiin liittyen? EN USKO, eivät kata nytkään nykyistä tilannetta, vaan ovat jälkeenjääneet vuosia!

vieras
Minä olen tyytyväinen. AINA olen televisiolupani maksanut ja inhoan vapaamatkustajia. On kyllä niin oikein, että muuttuu tälläiseksi.

Ja se on mediamaksu. Aika moni täälläkin valittavista mammoista käyttää nettiä, jota se maksu myös siis koskee. Kummasti kelpaa kyllä kuunnella autossa radioo ja nettiinkin on varaa, televisiokin löytyy, mutta sitten ei makseta televisiolupaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:

Nouseekohan kelan ja sossun taksat asumiskustannuksiin liittyen? EN USKO, eivät kata nytkään nykyistä tilannetta, vaan ovat jälkeenjääneet vuosia!
Niin, no voi voi.
Asutte sitten tulotasoonne nähden varmaan liian kalliisti tai liian suuressa asunnossa.
Ja vilpittömästi olet sitä mieltä, että sinulla on varaa valittaa tuosta mediamaksusta, kun muut yhteiskunnan jäsenet jo maksavat teidän laskunne ja asumisenne.

Haloo !

tv-luvan maksaja myös
Minä olen tyytyväinen. AINA olen televisiolupani maksanut ja inhoan vapaamatkustajia. On kyllä niin oikein, että muuttuu tälläiseksi.

Ja se on mediamaksu. Aika moni täälläkin valittavista mammoista käyttää nettiä, jota se maksu myös siis koskee. Kummasti kelpaa kyllä kuunnella autossa radioo ja nettiinkin on varaa, televisiokin löytyy, mutta sitten ei makseta televisiolupaa.
Peesi.

Ajatelkaapa miten hirvittävän suuri maksu tuo on opiskelijatalouteen, melkein kuukauden opintotuki! Siinäpä sitten olet kuukauden syömättä, kun herrat ovat päättäneet mediamaksun...
Älä huolehdi. Sun maksu menee vuokraan sisällytettynä (todennäköisesti), joten saat sen vuokratukea korottavaksi.
No omasta puolestani en huolehdikaan, koska on perhe ja osa-aikatyötä tekevä mies, joten meillä pystytään paremminkin maksamaan. Mietin vain omaa opiskelun alkuaikaani, ja niitä monia muita yksinasuvia opiskelijoita, joille tosiaan tuo on hirveän suuri summa. Ja jos se vuokrassakin peritään, ei kela nosta asumistuen maksimimäärää todellakaan yhtä nopeasti perässä, eli itse monet sen lisäyksen täällä pk-seudulla joka tapauksessa joutuvat maksamaan.

Oletteko te "asut liian suuressa asunnossa"-ränkyttäjät koskaan katselleet pk-seudun vuokrahintoja. Pienenpienestä yksiöstä jo saa maksaa sen opintotuen asumislisän maksimivuokrahinnan tosi helposti. No, solussahan voi aina asua...

vieras
Minä olen opiskelija ja maksan tällä hetkellä tv-lupamaksua. Se on suurempi kuin mediamaksu. Moraalinen valvollisuus. Haluan, että tässä maassa on riippumaton taho, joka uutisoi ja lähettää ohjelmaa.

Niin ja toimeentulotuki on laskettu sen mukaan, että on ihmisellä vara maksaa tv-lupa. Todennäköisesti tulevaisuudessa lasketaan, että tuella on vara maksaa myös mediamaksu.

vieras
Kaiken lisäksi me asumme omakotitalossa kun ei ole vara maksaa vuokraa. :) Eli sossuun lisää kuluja. Joillekin näyttää ottavan päähän niin syvästi tämä kun kaikki eivät edelleenkään voi maksaa kyseistä pakkomaksua.

Gluteus maximus

peesi! Minä maksaisin mielelläni mediamaksua, koska kuuntelen radiota, katson televisiota ja käytän tietokonetta. Nyt maksan tv-lupamaksua mielelläni, koska katson televisiota ja yleltäkin tulee hyviä lastenohjelmia esim. se Ruohonjuuritasolla. =)

vieras
Ylen rahoitus verovaroista budjetin kautta. Aivan kuten poliisitkin saavat, mutta ei kukaan kuitenkaan epäile poliisien puoluettomuutta?
Ei niin, mutta poliisit eivät olekaan se taho, jotka kertovat yleisölle poliitikkojen ja valtaapitävien toimista.

vieras
Ylen rahoitus verovaroista budjetin kautta. Aivan kuten poliisitkin saavat, mutta ei kukaan kuitenkaan epäile poliisien puoluettomuutta?
Ei niin, mutta poliisit eivät olekaan se taho, jotka kertovat yleisölle poliitikkojen ja valtaapitävien toimista.
Ei, he pitävät valtaapitävät kurissa. Tekevät paljon enemmän kuin kertovat. Median puoluettomuus hoituu ilman tv-lupaakin.

vieras
Ei, he pitävät valtaapitävät kurissa. Tekevät paljon enemmän kuin kertovat. Median puoluettomuus hoituu ilman tv-lupaakin.
Hah.
Ja miten ne poliisit pitää nuo kurissa.
Saattueillaan ?
No, jokainen saa olla mitä mieltä haluaa.

Yhteistyössä