Jännitysniska...

Ihana tämä ketju! Mukun jutut vois olla mun kirjoittamia. Löytyy lihasnykäyksiä, huimausta, päänsärkyä, voimattomuutta, yleistä kolotusta ja sairaudentunnetta. Lisäksi mulla soi korvat ja silmissä on tarkennushäiriöitä ja kipua. Univaikeuksia ei yleensä ole. Mitään syytä ei ole löydetty ja myös mulla tämä alkoi puremasta niskassa. Borrelioosi ja sata muuta verikoetta on otettu ja magneettikuvat tehty. Aluksi tämä ahdisti kauheasti mutta nykyään ei enää niin paljon. Tätä kirjoittaessani melkein jo naurattaa tuo oma oirelista. Olisin tosi iloinen, jos saisin tietää, mistä tämä johtuu. Voikohan olla ihan ahdistuneisuushäiriö "vaan".
 
Muku: toi sun kuvailema käsikipu on hyvin tuttua. Mulla selkeä syy-seuraus suhde, eli jos joudun puristamaan jotain pidemmän aikaa, (esim koulussa viilatessa) tai muuten toistuvan rasituksen jälkeen, palautuu muutamassa päivässä kun antaa käden ja hartioiden levätä. En jaksa enää uudestaan ja uudestaan toistaa samoja oireitani mitä mulla on ollut ja on, ne löytyy kun jaksaa vähän lueskella ketjua. Mutta sen sanon että hyvin paljon oireista johtuu vain ja ainoastaan omasta päästä, siitä kun antaa pelolle vallan. Ja on vaikea oppia taas uskomaan itseensä ja siihen että pärjää kyllä, kun on kokenut mitä on. Mutta ei ikinä pääse elämässä eteenpäin jos jää miettimään liikaa. Osasyy siihen miksi koitan vähemmän täälläkin käydä, jotta en ajattelisi kummia oireita vaan keskittyisin elämään siinä mitä se on mahdollista. tsemiä kaikille :)
 
Oon itsekkin jo alkanut uskomaan pikkuhiljaa siihen että kyse on "vain" niskasta ja todellakin omasta päästä :) on ollut jo päiviä että kaikki on ollut tosi hyvin, mutta sitten taas niitä huonompiakin... Jos vaan oppis ton pelon hallitsemaan, ja ymmärtää että taas mä vaan kuvittelen. Tai en kuvittele, koska kivut on oikeita, mutta siis kuvittelen kivun aiheuttajan !

Tänään on taas ollut vähän raskaampaa, ens viikolla saan tietää taas verikokeiden tuloksia ja se ahdistaa (oon huomannu miten välillä tunnen miten lihakset on ihan jäykkänä ja oon ihan kireenä ku joku viulunkieli!). Oon päättänyt sen että jos mun tulehdusarvot ei ole koholla, lopetan tän turhasta huolimisen ja meen kunnon hierojalle ja alan vähän jumppaamaan =) . Vaikeinta on tää odottaminen, tuntuu ettei voisi olla paikoillaan kun on niin levoton olo ja käy päässä kaikkia mahdollisuuksia läpi, varsinkin niitä pahimpia :whistle:

Kaikki nää ongelmat ei johdu vaan niskasta, tajusin just että ahdistuneisuus aiheuttaa ainakin yhtä paljon ongelmia, mutta se sitten on ihan oma juttunsa!
 
Tervehdys kaikille vaivaisille!
Lueskelin tämän topicin läpi uteliaisuuttani, kun on ollut kaikenlaista vaivaa. Yleensä en näitä lueskele. Laitoin kaikki oireeni ensin paperille ja sitten vasta aloin lukemaan, kun ihmiselle on tapana tulla oireita sitä mukaan kuin lukee.
Oireet sopivat kaikkien kohdalla hyvin yksiin omieni kanssa. Valitettavasti minulla oli samat oireet, kuin kaikilla tässä topicissa yhteensä, paitsi silmätulehdus.
Tuntuu että kuolen kohta 15pv on magneetti.
Kylmä hiki kihosi otsalle, sillä oireeni sopivat paremmin sanasta sanaan ms:n kanssa. Kaikkia en täältä löytänyt. Kaikki oireet mitään lisäämättä tai puuttumatta olivat ms kuvauksessa.
On surullista, että on olemassa kaikenlaisia vaivoja nuorillekin ihmisille. Toivottavasti teillä kaikilla on joku tukenanne. Minä ainakin, jos tarvitsee.
Koska nyt on 1. joulukuuta, halusinn toivottaa kaikille Hyvää Joulua ja Terveempää Uutta Vuotta!
 
Älä jonsku k vielä turhaan hikoile. Mulla on kaikki ms-taudin oireet. On ollut jopa koordinaatiovaikeutta ja muuta kävelyvaikeutta. Jalkapohjat on välillä niin arat, ettei astua saattaisi. Mulla on magneettikuvattu pää ja selkäranka ja otettu likvor. Ei mitään viitteitä ms-tautiin. Tule kertomaan, mitä sulle sanotaan. Haluaisin todella tietää, tsemppiä!
 
Mullakin on magneetti edessä, en vielä tiedä milloin, mutta onpahan kuitenkin...
Ja huomenna lääkäri, se jännittää hirmustin.
Nyt on alkanut taas vähän joka paikkaa särkemään, vihlontaa ja särkyä, tosi inhaa :|
Tänne taas jotenkin eksyin valittamaan aiheesta, jotenkin helpottaa kun saa "kerrottua".

dinosaurus mainitsit tossa aikasemmin että sulla kaikki alkoi puremasta niskassa. Mikä sua mahtoi purra?
 
Muku, en nähnyt mikä niskaan "puri", mutta epäilen, että se oli paarma, koska paarmoja oli paljon. Niskaan tuli turvotusta ja kipua. Tällä hetkellä inhottavinta on silmäkipu ja voimattomuuden tunne reisissä. Voimattomuutta on hieman myös käsissä. Siispä pelkään jotain lihassairautta (lue als:sia). Toisaalta mulla on paljon myös oireita, jotka eivät oikein sovi lihassairauteenkaan, vaan pikemminkin stressiin tai ahdistuneisuushäiriöön.
Tulehan sitten kertomaan, mitä lääkäri sanoi.
 
Nyt sain lääkäriltä helpotusta ahdistukseen, rauhoittavia lääkkeitä jollaisen voin napata kielen alle, jos alkaa ahdistaa liikaa. Mulla siis ahdistus kerääntyy ihan sietämättömäksi, oon aina IHAN varma että kuolen kun se kunnolla iskee :LOL: helppo sitä mun on nyt taas nauraa, kun ei ahdista, mutta niin kuitenkin se ei kuulu tähän ketjuun.

Tänään olisi hieroja tiedossa, se vähän jännittää kun on taas leukaan ilmaantunut kummallinen verenpurkauma ihan tyhjästä. Sellanen fritsun näkönen jälki, ilman mitään syytä. En sitten tiiä oonko painanu mun leukaa johonkin ja se olis siitä syntynyt :/ mutta siis hieroja jännittää sen takia, kun hieronnan jälkeen voi kuulemma ilmaantua purkaumia ja mustelmia ja jos niitä tulisi niin voi sitä paniikkia minkä saisin aikaan !

Lueskelin taas tätä koko ketjua läpi ja huomasin että täällä on ihmisillä jonkinlaista lääkitystä, rauhoittavia tms. käytössä. Itseäni nyt ahdistaa lääkkeissä ja oireissa se että mistä sitä sitten tietää onko oikeasti tosi kyseessä vai pitääkö vain ottaa nappi huuleen :/
No, kaippa mä selviydyn, vaikka nää viikonloput onkin ahdistavia mulle !

..ja onhan mulla TAAS ens viikolla lääkäriaika :$
 
Päätin tulla sivusta kommentoimaan tähän ketjuun. Löysin ketjun joskus googlettelemalla oireitani, ja olen silloin tällöin käynyt vieläkin lueskelemassa. Jonsku k, itselläni on myös se tilanne, että oireet sopisivat mielestäni ms-tautiin paljon ennemmin kuin lihasjännityksiin ym. minkä piikkiin neurologi niitä haluaisi laittaa, kun muutakaan ei löytynyt. Itselläni hallitsevimpia oireita ovat kaikenmoiset tuntohäiriöt, ja tuttua on esim. tuo dinosauruksen mainitsema jalkapohjien kipeys ja outo "sykkiminen". Muutenkin kaikkialla kummallisia poltteluita ja kihelmöintejä. Pään magneetti ja likvor on otettu, eikä minkäänlaisia viitteitä ms- tai muustakaan neurologisesta taudista löytynyt. Ainoastaan pari pientä välilevyn pullistumaa löytyi sattumalta, kun pätkä kaularankaa saatiin kuvaan mukaan.

Jännitysniska on ollut n 10 vuotta, minkä seurauksena säännöllisin väliajoin mm. päänsärkyä ja palan tunnetta kurkussa. Kuitenkin nyt oireita on paljon esim. jaloissa, joten hartioiden piikkiin niitä ei voi pistää, vaikka jotkut lääkärit sitä minulle ovat ehdotelleetkin. Neurologi sanoi, että ms-tauti on poissuljettu, mutta itse menin kauhulla lukemaan ms-aiheisilta sivuilta, kuinka joillakin taudin alkuvaiheessa kokeissa ei ole ilmennyt mitään, mutta myöhemmin tauti onkin löytynyt. Pahinta on tämä epätietoisuus omien oireiden aiheuttajasta, ja itselläni meinaa tulla väliin jo jonkin sortin paniikkikohtauksia, kun alkaa kropan ihmeelliset toiminnot pelottamaan. En tiedä mikä tämän viestin funktio oli, ehkä vain rauhoitella jonskua, että vaikka kaikki tuntuisikin täsmäävän 100 prosenttisesti, niin mitään ei siltikään välttämättä löydy, ja on vain alettava elämään oireiden kanssa, vaikka vaikeaa se onkin. Tsemppiä magneettiin :hug:
 
Meitä samanlaisista oireista kärsiviä taitaa olla aika paljon. Nirppis, ymmärtäisin niin, että jos sekä magneettikuvat että likvor on otettu, niin sitten ei sitä ms-tautia kannata turhaan pelätä. On varmasti useita muita mahdollisia syitä näille oireille. Ahdistuneisuus, stressi ja masennus tai virukset tai bakteerit kuten borrelioosi.
Muku, hyvä että sait jonkinlaista apua. Mulla on myös mustelmataipumusta. Niitä tulee ilman, että muistaisin kolauttaneeni itseäni mihinkään. Lisäksi on usein nenäverenvuotoa. Mitähän ei olisi.. :)
Laitan tähän vielä tällaisen mielenkiintoisen linkin. Kannattaa lukea sitä sivua vähän pidemmälle.

http://cfs.gehennom.org/?oireet
 
Hui kamala, kävin tsekkaamassa ton linkin ja oon ihan " :eek: "
Ei kai tässä muuta voi sanoa kuin, on se ihminen mielenkiintoinen kokonaisuus.
Veti muuten ihan sanattomaksi, en edes tiedä mitä tähän kirjottaisi :D !

Mutta ihan älyttömän helpottavaa luettavaa, koska mulla on nyt ollut uupumusta kuukauden ajan, nukun ihan hyvin, mutta herään väsyneenä ja kokoajan väsyttää yms.
No, mun oireet (löysin aika monta mitä mulla on tuolta sivulta) voi selittyä aika hyvin silläkin.
Pitäis päästä tästä stressistä eroon, niin ehkä sitten tää uupumuskin helpottaisi...
Harmi vaan että se on helpommin sanottu kuin tehty :LOL:

Kiitos dinosaurus erittäin paljon linkistä :heart:
 
Mulla on ollut 2006 vuodesta jo aivan kaameaa huimausta. :'( Niskasta se kuitenkin näillä näkymin johtuu ja joskus saattaa olla parempi päivä :heart: . Nyt taas olo on tosi heikko. Koko ajan keinuttaa ja äkkinäisiä liikkeitä, ylös katsomisia ja ihan istuminenkin jo on ongelmaa. Voi kumpa joku kertoisi millä elämästä voisi vielä nauttia näin 35v. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja huimausta:
millaista teidän huimaus on? kuten mä kirjotinkin itsellä keinuvaa-
Mun huimaus on myös keinuttavaa ja kaatavaa. Tosin nyt on mennyt parempaan suuntaan. Onko sulla lihakset kallonpohjassa ja niskassa jumissa? Myös purentavika voi aiheuttaa jumeja ja huimausta.
 
Pitkästä aikaa uskallauduin nettiin lukemaan nykimisistä ja päädyin tänne. Mua ahdistaa nykimiset niin paljon, että taju meinaa lähteä. Tätä on nyt jatkunut jo pari vuotta. Pelkään alsia. Auttakaa mua!
 
Alkuperäinen kirjoittaja HildaP:
Pitkästä aikaa uskallauduin nettiin lukemaan nykimisistä ja päädyin tänne. Mua ahdistaa nykimiset niin paljon, että taju meinaa lähteä. Tätä on nyt jatkunut jo pari vuotta. Pelkään alsia. Auttakaa mua!
Oletko kokeillut auttaisko B-vitamiini tai magnesium? Mulla huomattiin labrakokeissa hieman alhainen B12-vitamiinitaso ja mulla nykimiset lähes loppuneet, kun olen syönyt B-vitamiinia ahkerasti.
 
HildaP, jos sulla on nykinyt jo pari vuotta niin sulla olis paljon muitakin oireita, jos jostain vakavasta olis kyse. On olemassa ihan hyvänlaatuinen nykimisongelma tai nykiminen voi johtua monestakin syystä. Ootko uskaltautunut lääkäriin?

Ostin muuten kärsimyskukkauutetta, jonka pitäis auttaa stressiin, hermoston oireisiin ja kipuihin rauhoittavasti. Kerron sitten onko auttanut mua.. :)
 
Heippa!

Olipa huojentavaa lukea tätä foorumia, tuli sellainen olo, että maailmassa on muitakin, jotka kärsivät ''oudoista'' oireista.

Itselläni kaikki alkoi lokakuun 23. päivä, kun olin katsomassa erästä elokuvaa. Jotenkin siellä tuli yhtäkkiä todella ahdistava olo, ja oli pakko lähteä pois. Päässä tuntui eräänlaista ''puutumista'', mutta varsinaisia tuntopuutosoireita ei ole koskaan esiintynyt.
Siitä lähtien olen panikoinut hirveästi ties mistä, ja ajatellut kaiken aivokasvaimista aivoverenvuotoihin, kunnes löysin tämän Jännitysniska- palstan.

Omat oireeni ovat siis melko samanlaisia kuin teidän muidenkin, päätä pistelee, välillä kolottaa johonkin tiettyyn kohtaan, välillä vihlaisee jommalta kummalta puolelta ja menee sitten pois. Välillä huomaan myös, että minua huimaa, tai että ikäänkuin tasapainotila ei olisi ihan normaali. Korvat menivät jossain vaiheessa hassusti lukkoon, kuitenkin ilman kuulonalenemaa. Minulle on tehty laaja verenkuva, ja kaikki arvot olivat täysin kohdillaan.
Pyörtynyt en ole, eikä oikeastaan ole kyllä pyörivää huimausta esiintynyt ollenkaan.

Osaatteko sanoa, voisivatko oireeni viitata jännitysniskaan? Ettei minun tarvitsisi enää panikoida aivokasvaimista :D
Luin tuosta hieman ylempää, että joku oli ''ihan varma että kuolen'', kun ahdistaa todella paljon. Täällä toinen samanmoinen! Välillä ahdistus käy sietämättömäksi, ja yleensä oireet tulevat isompina takaisin juuri silloin.

Niskat, hartiat ja selkä ovat minulla totaalisen jumissa, johtuen huonosta tyynystä, sekä luultavasti liian pehmeästä sängystä.
Sanokaa, ettei minulla ole aivokasvainta ;(
Magneettikuviin yms, en oikein viitsi tilata aikaa, kun lääkärin mukaan minulla ei ole siihen tarvittavia oireita..
What do you think?!
Ja kiitos tästä palstasta, helpottaa kamalasti omaa oloa!
Tsemppiä kaikille outojen oireiden kanssa eläville ,)
 
Ah, pitääkin vielä lisätä, että minulla myös vasemmassa silmässä esiintyy sellainen ''musta piste'' ja semmoista varjomaista höttöä, kun katson kirkasta taustaa tai luen vaikka niin, että valo tulee niskan takaa. Muita näköhäiriöitä ei ole esiintynyt, enkä tiedä, onko tuokaan laskettavissa näköhäiriöksi? Minulla on huono näkö, ja sain juuri uudet silmälasit.
Pelottaa, että jos minulla onkin joku sairaus. Olen vielä nuori, 19 vuotias.
 
Magnesiumit,kalsiumit ja b-vitamiinit olen kokeillut, mutta ei ole auttanut mitään. Lääkäriin en uskalla mennä. Olen niiiin ahdistunut, että tää tuhoaa mun elämän. Minkälaisia teidän nykimiset on tarkemmin olleet? Joka päivä? Yksittäisiä vai rykelminä? Missä päin vartaloa yleensä? Nykiikö esim. levossa vai sen jälkeen kun lihasta on käytetty?
 
Hei Josette, kertomasi kipuoireet ja huimaus kuulostavat kyllä niskaperäisiltä. Niskat aiheuttavat juuri sellaisia vihlontoja ja kipuja eri paikoissa, lisäksi voi olla sellaista epätodellista ja sumuista oloa. Tosin paniikkihäiriökin voi aiheuttaa monenlaista, joten jos oireet alkavat haittaamaan elämää, niin sitten niihin pitäis saada hoitoa.
HildaP, mulla on nykimisiä joka päivä. Ne on yleensä yksittäisiä nykäyksiä eri puolilla. Osa nykäyksistä on aika pieniä, niinkuin ilmakuplia. Eniten nykäyksiä tuntuu sen jälkeen kun esim istahdan sohvalle, mutta joskus tuntuu seistessäkin.
 
dinosaurus, kiitos paljon ! helpotti oloa entisestään :)
tänään kävin korvalääkärin, oikeastaan korvakirurgin, vastaanotolla, ja hän tovin ihmeellisellä härvelillä katseltuaan korvaani, totesi, että minulla on jonkinmoinen tukos korvakäytävässä. Imi ja sörkki sen sitten pois. Lieneekö huimaus johtunut siitä.
No, ainakin on nyt yksi ongelma vähemmän :)
Minulla on myös sellaisia oireita, että nukkumaanmentäessä pulssi tuntuu voimakkaana esimerkiksi sormissa ja ranteissa. Vaikka en edes yritä hakea pulssia erikseen. Jyskyttää vaan. Verenpaine on mitattu kolmisen viikkoa sitten, oli täysin normaali. Voikohan tuollaiseto ireet johtua stressistä?

Kiitos vielä kerran :) Tämmöiset palstat on kyllä hyviä, kun voi jutella muiden samanlaisia ongelmia kokeneiden ihmisten kanssa!
Noita nykäyksiä tulee muuten minullekin, usein levossa. Tuntuu hetkeksi, että esim. jalka tai käsi nytkähtää, ja sitten ei enää tule mitään. Outoa!
Mutta kyllä elämään outoja oireita mahtuukin...
 

Yhteistyössä