Sain hullua helpotusta löytäessäni tämän palstan! Olen vasta 22-vuotias ja tuntuu, että niska-hartia seudun vaivat ovat rytmittäneet viimeistä kolmea vuotta täysin. Olen joka kesä mennyt niin pahaan kuntoon, että tulee epäiltyä juuri ms-tautia, aivokasvainta, selkärankareumaa.. Vaikka tavallaan tietääkin ettei ole mitään "niskoja pahempaa". Päänikin on kuvattu 2,5 vuotta sitten, mutta silti kun pahat kivut iskevät, meinaa horjua usko että sinne olisi tuossa ajassa voinut muodostuakin jotain.
Lisäksi minulla on todettu vuosi sitten löysä mahanportti, josta johtuu jatkuvat refluksit. Sen lisäksi olen nyt 2 vkoa syönyt lääkkeitä kilpirauhasen vajaatoimintaan. Jatkuvasti myös virtsatietulehdukset meinaavat uusiutua.
Näiden kaikkien lisäksi olen kova stressaamaan koulua, menneisyyttä, ihmissuhteita.. Mutta pahin kuitenkin on ehkä juuri Vakavan sairauden pelko.
Olisi kiva tietää saanko niska-hartiaseutuni surkeaan kuntoon ennemmin stressin vai muuten vain jännittyneidyysen vuoksi.. Fysioterapeutin mukaan niskassani on yliliikkuvuutta, joten se vielä edesauttaa ongelmia.
Sain pahimmat olotilani tuossa 2 kuukautta sitten. En meinannut pystyssä pysyä enkä pystynyt itse kannattelemaan päätäni, vaan jatkuvasti otin kädellä tukea että kykenin istumaan tai seisomaan. Tinnitus oli myös kaikkein pahimpana. Fysioterapiassa kuitenkin kuukauden sisällä tuntui niskajumit lähtevän kokonaan pois.
Sitten kuitenkin sain kuukauden fysioterapian jälkeen itseni taas entistä heikompaan kuntoon. Varmaan stressi ja se etten liikkunut ollenkaan vapaa-ajalla teki sen. Luennoilla en pystynyt lukemaan ollenkaan, kun alkoi aivan järkyttävät niska/kaula-alueen kivut, huimaus ja ihme poissaolokohtaukset. Menin paniikkiin, käsissä alkoi tuntua pistelyä, pohkeista katosivat voimat ja päänsärky siirtyi suoraan toisen silmän taakse. Katsomisen kohdistaminen tuntui mahdottomalta ja varsinkin tekstiin keskittyminen. Tuntui että kavereita katsoessa heidän kasvonsa värisivät ja katseeni karkasi koko ajan kasvojen ohi. Aina kun aloin miettiä oloani, tuntui kuin olisin saanut panikin tapaisen kohtauksen. Käteni alkoivat hikoilla ja kurkkuun nousi hirveä kuristuksen tunne. Oli pakko sulkea silmät.
Nyt on huomenna fysioterapia taas ja toivon sen auttavan. Ostin apteekista e-epaa, kun luin jostain sen auttavan stressiin ja paniikkihäiriöön (oletan "kohtaukseni" olevan jotain sen tapaisia). Kamalinta on kun tuntuu kuin olisi joku toinen henkilö ja ulkona omasta päästään. Ostin apteekista lisäksi magnesiumia, kun luin jostain senkin helpottavan lihasoireita. Sen lisäksi yritän opetella nukkumaan selällään, se on kai parempi kuin mahallaan nukkuminen. Tiedättekö millainen tyyny olisi paras mahdollinen? Ostin myös lihas relaxant voidetta ja koitan nyt muistaa ahkerasti sitä sivellä. Itse en oikein uskalla nyt venytellä, kun tuntuu että teen kaiken ihan väärin kun kipeydyn siitä niin pahasti
Voi että toivottavasti tämä uupumus ja kivut nyt katoaisivat että saisi taas otteen elämästä kiinni.
Ainiin. Juuri noita silmä ja näköongelmia säikähdin nyt eniten kun niitä ei ole aiemmin ollut. Mutta kai nekin voivat siis lihasjännityksestä ja stressin yms. ahdistuksen yhteisvaikutuksesta.