abcd: en saanutkaan vielä tänään asentohuimaukseen jumppaohjeita, mutta niskaperäiseen huimaukseeni sain ohjeita.. fysioterapeutti oli sitä mieltä että suurin osa huimauksestani johtuu niskoistani. Tehokkain apu kuulema saada niskat kuntoon on venyttää/vetreyttää niskan lihaksia ja vahvistaa kaulan lihaksia, tämä liike minkä sain on kyllä todella tehokas. elikkäs selin makuulle sängylle tai lattialle jalat suorina tai koukuistettuna sitten kädet rennosti vartalon vierelle ja nostamaan päätä ylös ja sitten leukaa rintakehään kohti, niin että tulee oikein kaksoisleuka siinä ollaan 5-10sekuntia ja sitten taas pää alas lattiaan, tämä toistetaan niin monta kertaa kuin pystyy vähintään kuitenkin 5kertaa. sitten toinen ohje kaulan lihaksiin, istu tuolilla selkä ja hartiat suorana ja käännä pää oikealle/vasemmalle noin 45 asteen kulmaan ja taivuta päätä hiukan kainaloon päin laske vastakkaisen puolen hartiaa ja lapaluuta lattiiaa kohden ja venytä vähintään 30sekuntia, sama toiselle puolen, näitä liikkeitä vuoron perään noin 5-10kertaa. Ja fysioterapeutti noista venytyksista sanoi että täytyy malttaa venyttää tarpeeksi kauan koska muuten aiheuttaa vain lisäkramppeja lihaksiin. Ja monia muita jumppaliikkeitä sain mutta niitä täytyy varmaan yksilöllisesti katsoa sitten terapeutin kanssa, jokaisella meistä kuitenkin varmasti on eri lihakset kipeänä.
Olen ollut alusta asti Marge1 ja en tiedä että onko sitten joku toinen nimimerkillä marge..mutta jännitysniska osioon ei ole tainnut muita margeja osallistua kuin minä.
Tuosta fysioterapia käynnistäni vielä... terapeutti taas paineli ja kokeili lihaksiani kun tein harjoitus venytyksiä hänen kanssaan ja hän sanoi että niskani on kireä kuin viulun kieli, että varmasti aiheuttaa paljon erilaisia vaivoja, ja rangan erilaiset hermopinteet voi kuulema aiheuttaa todella erikoisia vaivoja ympäri kehoa, ja varsinkin käsiin ja jalkoihin mm.pistelyä,puutumista,väsymystä,päänsärkyä ja silmäoireetkin kuulema on todella yleisiä niskakivuista kärsivillä. Ja huimaus kuulema johtuu kaulan lihasten heikkoudesta :attn:
Toki on sitten sitä korvaperäistä huimaustakin mutta testien perusteella minulla kuitenkin enimmäkseen on tuota lihasperäistä, ajoittain sitten saattaa ollla tuota korvaperäistä mutta sitä ei voi tutkia ellei se ole juuri tutkimusten hetkellä päällä, siis se korvast johtuva huimaus...
Onpa ihanaa että olette oelmassa täällä palstalla, ihan uskomattoman hyvältä tuntuu lukea että on muitakin jotka kärsii samasta vaivasta, ja vielä se etten ole ainoa näin nuori joka näistä vaivoista kärsii..
abcd: vielä tuosta lukuasennosta, itse luen usein sillain että makaan selälläni korkean tyynypinon kanssa ja nostan kirjan/lehden sitten käsivarsien varassa lähelle naamaa, en tiedä onko tuo hyvä asento mutta minusta ainakin parempi kuin pöydän ääressä lukeminen.
Tulipas tas sepustukset, palailen huomenna kertomaan vielä verikoe tulokseni, toivottavasti niissä ei mitään ole. :/