JÄNNITTÄÄ SYNNYTYS JA PUUDUTTEISTA OLISIN KYSELLYT,

  • Viestiketjun aloittaja sabine
  • Ensimmäinen viesti
km
eikai spinaalia laiteta ensisynnyttäjälle, ei ainakaan täällä?! itsellä ekas synnytykses (kesto 9h) sain epiduraalin joka auttoi sen 2 tuntia, eli 7 tuntia piti kuitenki kärvistellä tuskissaan. Toinen synnytys olis nopea, 2h, ja meni luomuna, en saanu mitään kipulääkkeitä. Nyt ootan kolmatta ja jos saisin valita niin ottaisin mieluummin nopean synnytyksen ilman mitään lääkkeitä, koin sen paremmaksi.
 
Tinkerbelle
Luomunakin voi selvitä hengissä :) Itse olen tyytyväinen luomusynnytykseen vaikka tunnin verran kipu oli kauheaa. Synnytys ja toipuminen olivat kuitenkin tosi nopeita!
 
Molemmista kokemusta.
Epiduraali ensimmäistä synnyttämässä, ja on siinä mielessä parempi että kestää pidempään ja sitä voi lisätä mikä voi olla ensisynnyttäjällä tarpeen.

Kakkosta synnyttämässä ollessa sain spinaalin ja toimiihan sekin ihan yhtä hyvin, mutta kestää "vain" n. 2t ja sitä ei voi lisätä (tai jos voi lisätä niin se on sitten uusi pistos selkään ja kuka nyt semmoista haluaa)
Ainut negatiivinen puoli spinaalissa oli se että vei multa kokonaan ponnistamisen tarpeen tuntemisen. Mutta kyllähän sekin meni hyvin kun kätilö kertoi milloin pitää ponnistaa, ponnistamisvaihe kesti tuolloin n.15min.

Kolmannesta kohdunkaulanpuudute oli myös tosi hyvä.
 
Mä en ottanut noista kumpaakaan, vaan kummassakin synnytyksessä otin kohdunkaulapuudutteen. Esikoisella toimi loistavasti, kuopuksella ei toiminut ja ponnistamaankin piti ryhtyä melkeen samoin tein kun puudute laitettiin.

Jos joskun kolmannen kerran menen synnyttämään valitsen taas kohdunkaulapuudutteen jos jotain tunnen tarvitsevani.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja km:
eikai spinaalia laiteta ensisynnyttäjälle, ei ainakaan täällä?! itsellä ekas synnytykses (kesto 9h) sain epiduraalin joka auttoi sen 2 tuntia, eli 7 tuntia piti kuitenki kärvistellä tuskissaan. Toinen synnytys olis nopea, 2h, ja meni luomuna, en saanu mitään kipulääkkeitä. Nyt ootan kolmatta ja jos saisin valita niin ottaisin mieluummin nopean synnytyksen ilman mitään lääkkeitä, koin sen paremmaksi.
Jaa no mä olen saanu ekassa ja tokassa ja neljännessä spinaalin.
Ja vaikka minulla ollu nopeita synnytyksiä niin olen halunnu jotain roppia ottaa silti. Kohdunkaulanpuudutteen olen saanu kahdesti.
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja Tinkerbelle:
Luomunakin voi selvitä hengissä :) Itse olen tyytyväinen luomusynnytykseen vaikka tunnin verran kipu oli kauheaa. Synnytys ja toipuminen olivat kuitenkin tosi nopeita!
mulla sama, luomusynnytyksen jälkeen toipuminen oli ihan toista kuin ekan synnytyksen jälkeen, jolloin sain epiduraalin ym kipulääkkeitä. Mutta tokikin mun luomusynnytys kesti vain kaksi tuntia, tiedä sitte jos olis kestäny 10, olis voinu olla eri juttu.
 
kokemus
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
eikai spinaalia laiteta ensisynnyttäjälle, ei ainakaan täällä?! itsellä ekas synnytykses (kesto 9h) sain epiduraalin joka auttoi sen 2 tuntia, eli 7 tuntia piti kuitenki kärvistellä tuskissaan. Toinen synnytys olis nopea, 2h, ja meni luomuna, en saanu mitään kipulääkkeitä. Nyt ootan kolmatta ja jos saisin valita niin ottaisin mieluummin nopean synnytyksen ilman mitään lääkkeitä, koin sen paremmaksi.
Jaa no mä olen saanu ekassa ja tokassa ja neljännessä spinaalin.
Ja vaikka minulla ollu nopeita synnytyksiä niin olen halunnu jotain roppia ottaa silti. Kohdunkaulanpuudutteen olen saanu kahdesti.
Mulle yritettiin laittaa spinaalia, olin ensisynnyttäjä. Lääkäri ronkki ja ronkki ja sattui saatanasti. Ei onnistunut laitto.

Menin pelkän ilokaasun voimalla ja niin teen jatkossakin. Eipähän ollu jalat tönkkönä ja paikat tunnottomina ja tunsin koko ajan vauvan kulun kanavassa. Synnytyskin varmaan meni reippaammin ilman puudutteita.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja maija poppanen:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sattuuko puudutteiden laitto??
Tätä asiaa et todellakaan tule miettimään suppari kivuissa.. :D
Mutta siis epiduraali oli taivas,niinku joku sanoi ja en suppareiden lomassa tuntenut sitä laittoa.
Kiitos vastauksista. Kaipa siitä synnytyksestä jotenkin selviää, vaikka he......ti pelottaa!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
kokemus
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sattuuko puudutteiden laitto??
Mulla sattui ihan saatanasti, kuten jo kerroin. Ehkä siksi, kun sitä yritettiin pistää noin kymmenen kertaa. Enemmän se sattui kuin synnytys itsessään. Mutta mullehan tuota puudutetta ei siis loppujen lopuksi edes laitettu.
 
vieras
Ensisynnyttäjänä sain kummatkin, epistä ei mitään hyötyä, spinaali oli pelastaja. Ei sattunu puudutteen laitto; toki mulla kova kipukynnys, mutta oli taitava laittaja. Kohdunkaulapuudutteet sattui enemmän.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kokemus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
eikai spinaalia laiteta ensisynnyttäjälle, ei ainakaan täällä?! itsellä ekas synnytykses (kesto 9h) sain epiduraalin joka auttoi sen 2 tuntia, eli 7 tuntia piti kuitenki kärvistellä tuskissaan. Toinen synnytys olis nopea, 2h, ja meni luomuna, en saanu mitään kipulääkkeitä. Nyt ootan kolmatta ja jos saisin valita niin ottaisin mieluummin nopean synnytyksen ilman mitään lääkkeitä, koin sen paremmaksi.
Jaa no mä olen saanu ekassa ja tokassa ja neljännessä spinaalin.
Ja vaikka minulla ollu nopeita synnytyksiä niin olen halunnu jotain roppia ottaa silti. Kohdunkaulanpuudutteen olen saanu kahdesti.
Mulle yritettiin laittaa spinaalia, olin ensisynnyttäjä. Lääkäri ronkki ja ronkki ja sattui saatanasti. Ei onnistunut laitto.

Menin pelkän ilokaasun voimalla ja niin teen jatkossakin. Eipähän ollu jalat tönkkönä ja paikat tunnottomina ja tunsin koko ajan vauvan kulun kanavassa. Synnytyskin varmaan meni reippaammin ilman puudutteita.
Ilokaasu laittoi oksettamaan, ihan järkyn paha olo. Spinaali ensi yrittämällä-taitava laittaja. Ja kyllä minäkin tunsin kulun, mutta en sitä kipua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sattuuko puudutteiden laitto??
Mä en ainakaan tuntenut (tai en muista tunteneeni) tuon kohdunkaulapuudutteen laittoa. Pahinta siinä oli koittaa olla selältään paikoillaan supistuksen aikana jotta lääkäri saa tuikattua puudutteen oikeaan kohtaan.
Mutta jos tuntuu että puudutteita tarttee niin itselläni ainakin siinä vaiheessa on ollut yks paskan hailee pitääkö tehdä mitä akrobaatti suorituksia kunhan se puudute vaan tuikataan ja nopeeta.
 
Mulle laitettiin ensimmäisestä epiduraali onnistuneesti ja se auttoi kovasti, tosin teki mulle sen että mulla ei jalat kantaneet enää, niin oli miehen ja hoitajan mua tuettava kunnolla vessaan mennessä.
Toisen lapsen kohdalla ei epiduraalia saatu laitettua kunnolla, ja sillä ei ollut mitään vaikutusta.
Mulle laitettiin molemmissa myös kohdunkaulan puudute, ja toisessa se oli ainoa helpottava tekijä. Mutta siis oli ensimmäinen huomattavasti helpompi. Toinen synnytys jossa ei ollut kuin kohdunkaulan puudute, oli todella kivulias ja siitä syystä myös pitkittyi.
 
Minäkin ensisynnyttäjänä sain spinaalin, toivoin epiduraalia mutta kätilö laitattikin toisin.
Spinaalissa on huonoa se että sen vaikutus on kovin lyhyt, mutta taas toisaalta sen voi laittaa useampaan kertaan.
Pudendaalipuudutteesta oli minulle suurin hyöty.
 

Yhteistyössä