Ja taas anoppi suuttui minulle....

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Aina meilä on ollut niin, että jos/kun lapsille tulee synttärilahjaksi rahaa niin niillä ostetaan lapsille tarvittavat syksy/talvivaatteita. Äitini tietää, että on ihan turhaa ostaa sovittamatta vaatteita vaikka sanot mikä koko lapsella on. Jo pari vuotta kun lapsukaiset saivat itse maksaa omat varusteet niillä sunttärirahoilla. Anoppi ei tykkä yhtään siitä, hänen mielestä lapset saavat käyttää niitä rahoja leluihin ja herkkuihin.
Kävin pari päivää sitten vanhemman lapsen kanssa kaupassa ja hän sai itse päättää minkä talvitakin ja kengät ottaa ja maksoi myös itse. Illlalla kun lapsi keskusteli anoppini kanssa niin hän sanoi, että kaytiin kaupassa. Anoppi kysyi kuka maksoi ja kenen rahoilla maksettu, lapsi ylpeänä sanoi, että maksoi itse synttärirahoilla. Siitä anoppi suuttui.
Miehen kanssa ollaan myös keskusteltu tästä ja on samaa mieltä kanssani. Ja mies myös on keskustellut äitinsä kanssa, että niitä rahoja käytetään jos siihen mihin ollaan sovittu keskenään.
Lapsilla on erikseen karkkipäivää, saavat ostaa lelujakin jos on tarvetta, mutta ovat myös samaa mieltä ettei niitä kaikkia rahoja käytetä vaan ja ainoastaan leluihin ja herkkuihin.
 
"vieras"
Miksi anoppi antaa rahaa, jos hän ei pidä siitä mihin ne käytätte? Lelukauppaankin saa lelulahjakortteja tai voi mennä vaikka lapsen kanssa itse ostamaan lelut. En minäkään sitä hyväksyisi, jos annan lapselle rahan että saa jotain lelua ja se raha sitten käytetään vaatteisiin, jotka ovat vanhempien tehtävä hankkia.
 
Nooh
Kyllä minun mielestäni on vanhempien vastuulla pitää lapset lämpimissä vaatteissa, lapset hankkivat omilla rahoillaan sitten vaikka harrastuksiinsa tarvitsemiaan juttuja tai jotakin.
 
"juups"
Minusta on hienoa että lapset osaavat ja saavat itse valita vaatteensa ja ostaa ne omilla rahoillaan. TOTTAKAI sillointällöin on paikallaan antaa käyttää sitä rahaa leluihin tms., mutta jos anoppi vartavasten haluaa antaa rahaa humputteluun niin silloin se on hänen asiansa ilmaista lahjaa antaessaan että mihin se on. Lahjakortti olisi ihan hyvä ratkaisu. Ap on oikeassa siinä, että anopilla ei ole nokankopauttamista asiaan jos vanhemmat & lapset ovat keskenään sopineet rahankäytöstä.
 
"vieras"
Kyllä minä vähän tuota anopin reaktiota ymmärrän. Jos ei keksi lapselle lahjaa ja antaa rahaa niin vois olettaa, että lapsi ostaa sillä rahalla nimenomaan jotain itselleen mieluista. Kuka tahansa lapsi ostaa ennemmin lelun kuin vaatteet vaikka saisi kuinka itse valita. Kyllä minun mielestäni lahjaksi rahaa antava voi päättää mihin haluaa synttärisankarin käyttävän rahat, lapselle ne on tarkoitettu ja sinä sitten kuitenkin päätät mihin ne käytetään. Jos ne vaatteet on välttämättömät niin ettekö sitten voisi käydä etukäteen katsomassa koon ja vinkata anopille tai käydä vaikka sovittamassa anopin kanssa yhdessän ja antaa hänen ostaa lahjaksi. Kuulostaa vaan kurjalta minullekin, että lapsi omilla rahoillaan ostaa vaatteensa
 
"vieras"
No kyllä vaatteiden hankkiminen on vahempien tehtävä. Omat lapsena saadut synttärirahani äitini talletti aina tililleni ja niillä maksoin ajokortin 18 täytettyäni... Siinä vaihtoehto jos ai halua kaikkea herkkuihin kuluttaa...
 
"vieras"
Meillä isäni antaa synttärilahjakso n. 500 euroa lapselle. Meinaatteko, että lapsi saisi päättää rahan kohtalosta itse? Ehkä voin 50 euroa antaa sitten omaan käyttöön kun ymmärtää jotain rahan arvosta, mutta tällä hetkellä tosiaan suurin osa menee säästöön ja loput toppavaatteisiin tai muuten lapselle tarpeelliseen tavaraan.
 
hienoa
Minusta teidän toimintatapanne on hieno. Lapset oppivat ostamaan vaatteensa ja tuntevat siitä mielihyvää. Normaalien ostosten teko on hyödyllinen taito vanhempanakin. Monella aikuisellakin olisi siinä opittavaa. Lapsilla on nykypäivänä aivan liikaa kaikenlaista romua (leluja) ja herkuissa on riittää. Kun tavaraa on liikaa, niin se ei anna minkänlaista mielihyvää vaan voi päinvastoin aiheuttaa raivontunteita ja puuduttaa, kun mikään ei tunnu enää miltään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27316622]Meillä isäni antaa synttärilahjakso n. 500 euroa lapselle. Meinaatteko, että lapsi saisi päättää rahan kohtalosta itse? Ehkä voin 50 euroa antaa sitten omaan käyttöön kun ymmärtää jotain rahan arvosta, mutta tällä hetkellä tosiaan suurin osa menee säästöön ja loput toppavaatteisiin tai muuten lapselle tarpeelliseen tavaraan.[/QUOTE]

Jos isäsi sinulle sanoisi, että ne rahat tulee käyttää lapsen leluihin ja muuhun, niin sinäkö silti ostaisit niillä toppahousut?
 
"Mmm"
Jos haluaa lahjaksi ostaa jotain tiettyä, niin sitten ostaa sen, eikä anna rahaa. Jos lapsi saa isomman summan lahjaksi, niin tottakai se käytetään johonkin järkevään, eikä pelkkiin leluihin ja karkkiin.
 
"Mmm"
[QUOTE="vieras";27316635]Jos isäsi sinulle sanoisi, että ne rahat tulee käyttää lapsen leluihin ja muuhun, niin sinäkö silti ostaisit niillä toppahousut?[/QUOTE]

Huomaa, että joillain on oikeasti melko idiootit vanhemmat itselläänkin, joten ei ohme että ei omille lapsille osata opettaa rahan arvoa.
 
a.p.
On ehdotetty anopille, että tulisi mukaan kauppaan ja katsoisi "lahjaehdotuksia", mutta ei halua. Mielummin antaa rahaa kun ostaa lahjan. Lahjakortti hänen mieletä on tyhmä idea, kun sillä ei pysty ostamaan karkkeja jokaisesta kaupasta. On meidän vanhempien tehtävä kustantaa lapsille vaatteita, mutta valitettavasti emme suostu siihen, että 200 E edestä leluja ja herkkuja on joka puolella asuntoa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27316635]Jos isäsi sinulle sanoisi, että ne rahat tulee käyttää lapsen leluihin ja muuhun, niin sinäkö silti ostaisit niillä toppahousut?[/QUOTE]

Kyllä ostaisin toppahousut, jos niille on tarvetta. Onneksi isäni on sitä mieltä, että osaan päättää mikä on lapselle tärkeintä ja tarpeellisilta. Viimeksi ostin turvaistuimen autoon noilla synttärilahja rahoilla. Isäni ei perusta muutenkaan lelujen päälle.. :)
 
"vieras"
[QUOTE="Mmm";27316654]Jos haluaa lahjaksi ostaa jotain tiettyä, niin sitten ostaa sen, eikä anna rahaa. Jos lapsi saa isomman summan lahjaksi, niin tottakai se käytetään johonkin järkevään, eikä pelkkiin leluihin ja karkkiin.[/QUOTE]

Ei pelkkiin leluihin tai karkkiin, mutta ymmärrän anopin reaktion. Hän antoi lahjaksi rahaa lapselle, eikä vanhemmille että nämä ostaisivat vaatteita. Vaatteiden ostoon jne kuluihin on olemassa lapsilisät.

Eli kyllä tossa nyt olis voinut jotain "hömppääkin" ostaa eikä pelkkiä vaatteita.
 
"vieras"
[QUOTE="Mmm";27316673]Huomaa, että joillain on oikeasti melko idiootit vanhemmat itselläänkin, joten ei ohme että ei omille lapsille osata opettaa rahan arvoa.[/QUOTE]

meillä lapsi on tällä hetkellä vähän päälle 2-vuotias.. En ole vielä ajatellut perehdyttää rahan arvoon sen tarkemmin. Uskoisin ymmärtäväni jotain rahasta ja lapsella on oma osakesalkkukin jo olemassa... :)
 
miusta parasta jos:

vanhempi sopii lapsen kanssa jonkun järkisumman, jolla kustantaa lapselle tarpeellista vaatetta. Sitten jos laps tahtoo jotain superkallista merkkiä tms. erikoisuuksia niin maksaa omista (lahja)rahoistaan erotuksen.

Ja jos anoppi tahtoo antaa lahjarahaa jota käytetään vain herkkuihin/leluihin, niin se on hänen oikeus, mutta vanhempien kanssa sovitaan kuinka paljon tälläiseen tarkoitukseen on sopiva rahaa antaa (eli ei mitään useita satasia, vaan vaikka se 50e synttärinä ja toinen jouluna). Mutta ei laps noitakaan saa käyttää niin, että 50e arvosta suklaata vedetään yhtenä päivänä vaan vanhempi edelleen vastaa siitä, että järki ja jonkinmoinen kohtuus pysyy mukana. Kun kerran lapsen pääasiallinen kasvattaja on ja tästä vastuussa. Ja riippuu iästä. Isompien "leluja" ovat kännykät ja läppärit, tuolloin myös summa voi olla suurempi jos anoppikin niin toivoo.
 
Mun mielestä on ihan reilua opastaa lasta käyttämään rahaa myös tarpeelliseen, esim vaikka ostaa kalliimman mutta tykätymmän vaatteen, kuin ilman sitä rahaa olisi kykenevä.

200€ lapselle on siis järkyttävä summa tuhlata karkkiin ja krääsään.
 
"vieras"
Minunkin mielestäni vanhempien kuuluu maksaa lapsen vaatetus, mutta jos lapsi vaikka haluaa jotain liian kallista tai tarpeetonta vaatetta, niin voi sitten maksaa osan itse omista rahoistaan :)
 
"Sirkkeli"
Mun mielestä on tosi väärin, että lapsen lahjarahat käytetään sen vaatteisiin. Vanhempien kuuluu maksaa lasten vaatteet, eikä lasten tarvitse niitä itse kustantaa. Veisin itse niillä rahoilla lapsen leluja yms. ostamaan, ja loput säästöön.
 
"Mmm"
[QUOTE="vieras";27316689]Ei pelkkiin leluihin tai karkkiin, mutta ymmärrän anopin reaktion. Hän antoi lahjaksi rahaa lapselle, eikä vanhemmille että nämä ostaisivat vaatteita. Vaatteiden ostoon jne kuluihin on olemassa lapsilisät.

Eli kyllä tossa nyt olis voinut jotain "hömppääkin" ostaa eikä pelkkiä vaatteita.[/QUOTE]

Harvemmin iäkkäämmät ihmiset ovat noin tyhmiä, nuoremmat kylläkin. Ja lapsihan sai itse valita vaatteet. Voisihan olla niin, että jos vanhemmat olisivat ostaneet ko. vaatteet, olisi ostettu jotkut halvemmat ja rumemmat, joten tässä tilanteessa kaikki voittivat.
 
"Mmm"
[QUOTE="vieras";27316704]meillä lapsi on tällä hetkellä vähän päälle 2-vuotias.. En ole vielä ajatellut perehdyttää rahan arvoon sen tarkemmin. Uskoisin ymmärtäväni jotain rahasta ja lapsella on oma osakesalkkukin jo olemassa... :)[/QUOTE]

No jos mielestäsi on järkevää käyttää 500 euroa ihan rihkamaan ja turhuuksiin, niin aika heikot eväät opettaa lapselle rahan arvoa...
 
"vieras"
Minunkin mielestä vanhempi/vanhemmat vaatettaa lapsensa ja kustantaa harrastuksen kuten myös syntymäpäivä-ja joululahjat. Extrat voi sitten lapsi niin sanotusti maksaa näistä lahjarahoista esim. lehtitilaus, cd:t, pelit.. Mielestäni myös polkupyörät, luistimet, sukset kuuluu vanhempien hankkia lapselle. Säästyneet lahjarahat ovat lapselle hyvä turva tulevaisuudessa mopokorttiin, mopoon, ajokorttiin, autoon, opiskeluun...

Itseriittoista vanhemmilta maksattaa lapsella perusjutut. Sen rahan ja tavaran arvon voi opettaa muillakin keinoin.
 
"vieras"
[QUOTE="Mmm";27316800]No jos mielestäsi on järkevää käyttää 500 euroa ihan rihkamaan ja turhuuksiin, niin aika heikot eväät opettaa lapselle rahan arvoa...[/QUOTE]

niin siis minä olin vastaaja vieras #8 ja vieras #14... En todellakaan laita leluihin ja krääsään 500 euroa jotka isäni antaa, vaan lapselle tarpeelliseen tavaraan ja ehkä niihin toppahousuihin. Lapsi saa sitten aikanaan kunhan oppii ymmärtämään jotain rahan päälle osan lahjarahasta omaan humputteluun. Osa rahoista menee siis sijoituksiin ja tulevaisuuden tarpeita varten, jos lapsi haluaa lähteä kielikursseille tai vaihtoon ulkomaille.
 
foodia
Ihan oikeutettua anopiltas suuttua. Sun ja miehes kuulus maksaa vaatteet. Seuraavaks lapsi varmaan joutuu maksamaan ruokansa, jos sattuu rahaa saamaa. Jos rahaa on saatu niin paljon, ettei sitä voi käyttää niihin mihin lahjan antaja tarkoitti niin miksei lapsen tilille säästöön?
 

Yhteistyössä