IVF/ICSI/PAS syyskuussa

Tuomenmarja: Lääkäri kehoitti odottamaan toisetkin menkat koska havaitsi kontrolliultrassa että kohdun kaulakanavassa oli vielä pienehkö hyytymä. Sen pitäisi poistua seuraavien menkkojen aikana. Hän halusi varmistaa että kaikki rippeet on tullut varmasti ulos ennen seuraavaa yritystä.

Mä olen kans jo kolmen keskenmenon kokeneena sitä mieltä etten saa rauhaa kun vasta sit kun oma nyytti on sylissä. Varmasti pelkään pahinta koko raskauden ajan jos joskus raskaaksi vielä tulen. Jotenkin ei osaa nauttia enää raskaudesta ja pelkään ihan kauheesti että saan plussan koska melkein jo arvaa miten tulee käymään. Aika turhauttavaa.
 
Tuomenmarja Minkä takia sairaslomaasi tongittiin? minusta hieman outoa, jos lääkäri kirjoittaa työkyvyttömyystodistuksen niin kai sen pitäisi riittää?
Itse kylläkin viimeksi pyysin pyysin lääkäriä kirjoittamaan hieman "epämääräisemmän" syyn todistukseen. (meillä töissä uteliasta porukkaa, sairaslomalaput jätetään avoimeen lokeroon, eli ketä kiinnostaa niin pelkällä koodilla voi hakea esim. netistä suoraan suomennoksen sairasloman syyhyn.) hän sitten kirjoitti muistaakseni jotain synnytinelinten vaivoja tai naisten gyn. ym.

(.) odottelen kuukautisia alkavaksi parin viikon sisällä ja sitten kp2 puregonia, eiköhän se siitä lähde taas kerran rullaamaan. km:n jälkeen kuukautiset tulivat hieman viiveellä joten nytkään ei täyttä varmuutta että missä tahdissa mennään. reseptit lääkäri kirjoitti jo valmiiksi
kesäkuussa kun mentiin varhaisultraan jossa km sitten todettiin.
 
Nyt on sitten aika varattu IVF-aloituskeskusteluun ja perehdytykseen puolentoista viikon päähän. Menkkojen odotan alkavan sunnuntaihin mennessä. Toivon kovasti, että kierto jää lyhyeksi kuten viime luomukierto (21pv). Onneksi sain ajan juuri sille päivälle, kun olen vain puolipäivää töissä. Yksi selittely vähemmän.

Kai mun täytyy jossain vaiheessa tiedustella esimieheltä, että mitenkä lääkärissä käynnit työaikana. Punktiopäivä on ilmeisesti ainoa päivä, kun koko päivän on työkyvytön? Oletteko siis ilmoittaneet etukäteen, että ette tule töihin vai vasta jälkikäteen, jolloin tapaus näyttää enemmän normaalilta sairastumiselta?
 
Meillä on niin että punktiossa saa AINA sen kolme päivää sairaslomaa. Eli punktiopäivä ja kaksi seuraavaa päivää. Olen ilmoittanut etukäteen että olen sairaslomalla. Ekalla kerralla sanoin vaan että mulle tehdään pieni toimenpide ja seuraavalla kerralla ilmoitin vaan että olen ainakin kolme päivää sairaslomalla, syytä en sanonut. Meillä on kiva pomo kun se ei koskaan kysele syitä miksi on pois. Olen kyllä aina ollut ainakin viisi päivää sairaslomalla kun olen ollut niin kipeä. Siirron jälkeen olen saanut lisää sairaslomaa.
 
Saako tähän pinoon tulla mukaan? Meidän tilanne on sellainen, että itse olen 23-vuotias, mies jo 40-vuotta. Mihellä todettiin siitiöitä olevan vähän ja vähän liikkuvia kahden vuoden yrityksen jälkeen. Nyt meillä olisi tiedossa IVF tai ICSI hoito ilmeisesti tässä kierrossa. nyt mulla on kp 2 joten syyskuun ekalla viikolla ilmeisesti menisin lääkäriin ja aloitetan sumuttelu.. Meillä eka IVF siis tiedossa ja toiveet korkealla. Olo on sekava, ja silti onnellinen. Lueskelisin ajan kanssa teidän juttuja tässä pinossa. Kiinnostaa kovasti muiden samassa tilanteessa olevien jutut..

 
Siirryin inssipuolelta tänne, koska viimeinen inssi tehdään kuun lopussa ja IVF reseptit ja punktio ajat on suurinpiirtein sovittu. IVF tarkoitus tehdä syyskuun lopulla. Eipä siis paljoa luottoa ole inseminaatioon. Haluaisin tietää sivuvaikutuksista. Mulla alkaa Pregnyl ja muita lääkkeitä on menopur, lugesteron ja orgalutran. Apua, en edes muista mitä milloinkin ja miksi otetaan. Miksi toiset käyttää sitä sumutetta? Ihan yhtä sekamelskaa päässä. Eilen käytiin yksityisellä ja tietoa tuli valtavasti. Kaikkea ei vielä ole oikein sisäistänyt. Aiemmin ole juttua tällä palstalla noista sairaspoissaoloista. Mulla on kunta työnantajana ja kaikki hoitokäynnit on ollut palkatonta, myös mahdollinen punktio/siirto välin sairasloma. Todella väärin.
 


[color=Green3]Mukana menossa perjantaina 15.8.2008:[/color]


Maricce: 1.IVF, punktio ja siirto vko 35 pp--

Jäyhis: 2. IVF/ICSI, punktio ja siirto vko 36 pp --

Hopottitar: 3.IVF, punktio ja siirto vko 37 pp--

melia: 1.IVF, punktio vko 37, siirto?? pp--

Ellastiina: 1.IVF, punktio vko 38, siirto?? pp --

kirsmo: 2.IVF/ICSI, punktio ja siirto vko 40 pp--

Martta 75: 2.ICSI, punktio syyskuu, siirto?? pp--

Kris: 3.IVF, punktio syyskuu, siirto?? pp--

marakatti72: 2.IVF/ICSI, punktio syyskuu, siirto?? pp --

Tuomenmarja: 1.IVF:n 2. PAS, siirto syyskuussa pp--

haltia: 1.IVF/ICSI, punktio ja siirto syyskuussa pp --

Miimi78: 2.IVF, punktio syyskuun loppu, siirto?? pp--

nipsu08 : 1.IVF, punktio syyskuun loppu, siirto?? pp --

T0iv0: 1.IVF, punktio syys/lokakuu, siirto?? pp--

Angelina: 2.IVF/ICSI, PAS siirto syys/lokakuu?? pp --

Poloinen: 1.IVF, punktio??, siirto?? pp--



[color=Green3]Kummitelleet:[/color] :eek:


[color=Green3]Plussanneet:[/color]


[color=Green3]Myöhemmin onnistuvat:[/color]


 
Maricce Täällä tuo hermoratahieronta kerta, joka kestää 2,5-3,5h, maksaa vain 50e. Akupunktion hintoja en vielä ole kysellyt, mutta muistelen kuulleeni, että se olisi hiukan edullisempaa, kuin tuo hermoratahieronta?!?

Ihan nolottaa kertoa, että minulla on kyllä ihana työ ja ihanat työkaverit, jotka kaikki tietää hoidosta. Pomot ovat ihania, mutta eivät tiedä tästä hoidosta. Voimme vaihdella työkavereiden kanssa työvuoroja... eli en ole ottanut saikkua, vaan olen vaihtanut nuo päivät vapaaksi. Esim. nyt tässä hoidossa tuo punktio/siirto viikko37 minulla on kokonaan vapaa viikko. Työ on muutenkin hiukan erilainen, teen vain 10h vuoroa ja silloin kun muut nukkuu. Useamman työvuoron jälkeen saan monta vapaapäivää.
 
Angelina -- myös mä olen TAYS:n asiakkaita, joten kolmen päivän sairasloma tiedossa kai sitten.

Äh, täytyy kai kysellä hissukseen työpaikalla, että miten sairaslomat ym... onko palkatonta vai palkallista jne. Ärsyttävää näin heti, kun vaihdoin tehtäviä tämmöistä alkaa selvittämään...
 
Angelina Sympatiseeraan hirveesti sun kans noita km:n jälkeisiä ajatuksia. Just puhuin eilen yhdelle ystävälleni (joka odottaa parhaillaan neljättä), että sit jos/kun sen plussan vihdoin sais, niin iskis taas hirveä paniikki kaikesta. Viime kerrat oon aina miettiny, et miksi oon taas saattanu itseni tähän tilaan?! Mutta kun se vauvatoive on niin suuri!!!

Tuo on kans rasittavaa km:n jälkeen, ettei lääketyhjennyksellä tuu koskaan täysin tyhjäksi ja sit pitää koko ajan pelätä, että saa jonku tulehduksen, mikä puolestaan entisestään hankaloittaa tätä vauvatoiveen toteuttamista. Yhden kerran jouduinkin sit vielä jälkikäteen kaavintaan, tulehdus oli tosi lähellä.

Martta 75 Viime syksynä, kun oli IVF, sain sairaslomaa pe (punktiopv) ja sitä seuraava ma (siirtopv). En halunnu viikonlopuksi s.lomaa, koska en oo muutenkaan silloin töissä, olis vaan kertyny turhia s.lomapäiviä. Lääkärintodistukseen kirjattiin syyksi "toimenpide", toki alla oli klinikan leimat. Sain palkallisen sairasloman. Siitä syystä PASiin mennessänikin vaan ilmoitin, että olen menossa toimenpiteeseen suunnilleen silloin ja silloin ja että siitä tulee sairaslomalappu. Mun on nimittäin pakko ilmoittaa poissaolosta, koska mulle pitää ottaa sijainen. Samaisesta syystä esim. ultrassa käyminen kesken työpäivän on lähes mahdotonta. Ainakin jollekin pitää kertoa, koska pitää saada poissaolon ajaksi sijainen.

Olen töissä kaupungilla ja seuraavan lääkärintodistuksen lähetettyäni (esimies jo hyväksyi palkalliseksi sairaslomaksi), palkanlaskija otti yhteyttä (eikä edes suoraan muhun!!!) ja alkoi selvittää, että tällaiset hedelmöityshoidot eivät kelpaa sairasloman syyksi, menee aina palkattomaksi. Syksyllä oli kuulemma tapahtunut moka, eikä sitä enää peritä takaisin. Nöyryyttävintä oli, että minun piti itse ilmoittaa esimiehelleni, että hänen pitää kumota jo tekemänsä päätös. Kun vihdoin sain sen sanottua, hän vain kertoa jo jutelleensa palkanlaskijan kanssa. Mun mielestä tosi törkeetä! Ei kai niillä ole oikeutta ruotia ihmisten yksityisasioita.

Nyt teen lyhennettyä työviikkoa/päivää, joten jos saan siirtopäivän sopivalle päivälle, ehdin junalla "viimeiseen" siirtoaikaan, jolloin mun ei tarvi kertoa kenellekään. Ongelma tulee sit vaan niistä keskellä päivää olevista ultra-ajoista. Lääkärikäynnitkään kun eivät ole sallittuja... Että näin.
 
Tuntuu niin oudolta, miten monta meitä täälläkin on, pohtimassa lääkityksiä, kiertopäiviä, reaktioita, sairaslomia jne. Ja mikä mieletön toive saada vauva ja mikä epätoivo ja taas uus toivo vuorottelevat ja ajavat vuoristorataa... Sit toisaalta saa lukea, kuinka perhe on päättänyt, että ensi kesänä saa syntyä perheeseen seuraava vauva. Ajoitetaan sit niin, et tulee kesävauva. Plääh!

Tais olla ihan turha kommentti, mut piti päästää pihalle.
 
Hei!

Liitynpä minäkin joukkoonne. Olen 31 vuotias ja mieheni 33. Lasta on yritetty elokuusta 2006 ja takana on yksi km yli puolitoista vuotta sitten.

Tutkimukset aloitimme yksityisellä klinikalla maalis-huhtikuussa. Mitään selitystä tai syytä ei lapsettomuuteen varsinaisesti löytynyt. Ainoastaan minulla LH-hormonin pieni alhaisuus. Kesän yli odottelimme ja yritimme olla ajattelematta asiaa. Samalla kuitenkin kypsyi päätös hoitojen aloittamisesta, joka meidän kohdalla on IVF.

Suunnitteluaika oli elokuun alussa ja jo tässä kierrossa aloitimme pitkällä kaavalla punktioon ja siirtoon valmistautumisen.

Muutaman päivä sitten aloitin synarelan suihkuttelut, jonka makua edelleen kakistelen aamuisin... nyt vain odottelua 0-ultraan ja piikittelyllä siitä eteenpäin.

Seurasin mielenkiinnolla keskustelua siitä, oletteko työpaikalla kertoneet hoidoista. Itse olen tähän mennessä tehnyt sen ratkaisun, että kerroin esimiehelleni. Vaikka olenkin itsenäisessä tehtävässä ja pystyn järjestelemään aikatauluja, on helpompi, kun olen voinut merkitä omat menoni nyt kalenteriin ja voin hoitaa lukuisat lääkärikäynnit "omalla ajallani", (ei meilläkään niitä saa työaikaan, joka on ihan luonnollista minusta) ilman että joka kerta erikseen ilmoitan meneväni taas lääkäriin. Lisäksi itselläni on aika matkusteleva työ ja pyysin ihan suoraan, että voisin syksyn aikana vähentää matkoja. Tähän mennessä helpotti ainakin itseäni sanoa suoraan mistä on kyse. Muuten en ole asiasta työpaikalla puhunut enkä ole ajatellutkaan.

En ole vielä varma, miten meillä suhtaudutaan punktion jälkeiseen sairaslomaan. Ei tullut kysyttyä enkä tiedä sanonko edes etukäteen mitään. Olin aika hämmentynyt lukiessani joidenkin teidän kokemuksia esimiesten tai palkanlaskijoiden sairaslomaSYIDEN selvittelystä tai tonkimisesta. Sairaslomat pitäisi olla työntekijän ja esimiehen välinen asia. Eri työpaikoilla on niihin erilaiset säännöt, mutta niihin ei saisi millään tavalla palkanlaskijat puuttua. Huh! Tsemppiä työn ääreen kaikille tämän saman asian kanssa painiskellessa. Turnauskestävyyttä tarvitaan!!

Itselläni toimenpideviikko 37 näillä näkymin ja toivottavasti toteutuu , joten sitä odotellaan.


 
[color=Green3]Mukana menossa perjantaina 15.8.2008:[/color]


Maricce: 1.IVF, punktio ja siirto vko 35 pp--

Jäyhis: 2. IVF/ICSI, punktio ja siirto vko 36 pp --

Hopottitar: 3.IVF, punktio ja siirto vko 37 pp--

melia: 1.IVF, punktio vko 37, siirto?? pp--

Ellastiina: 1.IVF, punktio vko 38, siirto?? pp --

kirsmo: 2.IVF/ICSI, punktio ja siirto vko 40 pp--

Martta 75: 2.ICSI, punktio syyskuu, siirto?? pp--

Kris: 3.IVF, punktio syyskuu, siirto?? pp--

marakatti72: 2.IVF/ICSI, punktio syyskuu, siirto?? pp --

Tuomenmarja: 1.IVF:n 2. PAS, siirto syyskuussa pp--

haltia: 1.IVF/ICSI, punktio ja siirto syyskuussa pp --

Miimi78: 2.IVF, punktio syyskuun loppu, siirto?? pp--

nipsu08 : 1.IVF, punktio syyskuun loppu, siirto?? pp --

T0iv0: 1.IVF, punktio syys/lokakuu, siirto?? pp--

Angelina: 2.IVF/ICSI, PAS siirto syys/lokakuu?? pp --

Poloinen: 1.IVF, punktio??, siirto?? pp--

Lintu: 1.IVF, punktio ja siirto vko 37 pp--


[color=Green3]Kummitelleet:[/color] :eek:


[color=Green3]Plussanneet:[/color]


[color=Green3]Myöhemmin onnistuvat:[/color]


 
Lintu -- tervetuloa joukkoon kirjavaan!

Luin juuri työnantajan oppaasta uusille työntekijöille, että kolmen päivän sairaslomaan ei tarvita lääkärintodistusta, esimiehen lupa riittää. Siinä ei mainittu mitään syitä, joihin sairaslomaa ei myönnettäisi. Huokaus. Mulla homma on sellainen, että en tiedä koska saan allekirjoitettavaksi työtodistuksen. Toiseksi, meinaan hakea yksikön sisällä yhtä työpaikkaa, joka vastaa koulutustani. Ei ole oikein hyvä, jos lapsettomuushoidot nousevat esille.

Siirtyminen IVF -hoitoihin on askel lähemmäs niitä mietteitä, että jos kolme kertaa ei autakaan. Ainakaan nyt en olisi lähdössä yksityiselle puolelle. Eilen selailin netistä adoptiosta. Toisaalta miettii, että voitaisiinko me elää kahdestaa loppuelämämme vain toisistamme iloiten.
 
onko kellään mitään faktatietoa/mustaa-valkoisella että lapsettomuushoitojen takia saikulla olisi palkatonta?
olen vain kuullut että tämmöinen käytäntö jossain olisi. lääkäriltäkin sitä kysyin, mutta hän ei ollut tietoinen aisiasta eikä yhtään tapausta tiennyt että palkallinen poissaolo olisi evätty, vaikka olisi kirjallinen lääkörintodistus.
itse en ole töissä kertonut kuin parille lähimmälle työkaverille.
helpottaisi varmasti paljonkin jos kertoisi, mutta, mutta jotenkin tuntuu että ei jaksa kuunnella sitä harmittelua ja päivittelyä. saatikka selän takana p****n jauhamista ja asian ruotimista. valitettavasti niitäkin työkavereita löytyy joille olisi todella makoisa pala purtavaksi!

:kieh:

asiasta toiseen, meitä on kertynyt aika kiva pino jo. tosi kiva että vertaistukea riittää! plussatuulia kaikille :whistle:
 
Martta75 Multa evättiin, vaikka esimies aluksi hyväksyikin palkallisen s.loman. Olen kaupungin työntekijä ja on kuulemma jotkut säädökset, et tollasta ei hyväksytä. Yksityisellä klinikalla, jossa käyn, olivat hyvin ihmeissään. Ei ollut kuulemma koskaan ennen käynyt noin. Lääkäri jopa kirjoitti uuden lääk.todistuksen, johon laitettiin koodi, mutta ei menny läpi silläkään. Palkanlaskija alkoi asiaa penkoa ja se tässä ehkä eniten suututtaa!!! Mitä lie ovat esimieheni kanssa sitten puhuneetkaan. No, siitä PASista ei tullu edes positiivista tulosta, joten nyt sit varmaan ihmettelevät, miten en ookaan raskaana. Onneks teen nyt lyhennettyä työviikkoa, joten luulisin ehtiväni siirtoon ilman että kerron asiasta kenellekään. Itse olen aina kuvitellut, et jos lääkäri kirjoittaa todistuksen, niin se silloin on pätevä eikä kenellekään muulle kuulu, missä oon ollu. Ajatelkaa, että silti saa olla 3pv "sairaslomalla" kahden todistajan allekirjoituksella. Ja se saa tapahtua kerran kuukaudessa. Olisin siis aivan hyvin voinu sanoa, että oon esim. vatsataudissa ja vieny paperin. Mun moraali ei olis kuitenkaan sitä sallinu. Mut kuinka moni tota sit käyttää eikä todellinen syys edes ole sairaus?!
 
ja tervetuloa joukkoon kaikki uudet!

Aika hurjia juttuja oli lukea Tuomenmarjan kokemuksia sairaslomien tonkimisesta! Itse olen töissä valtiolla ja ainakin minun puntiosairasloma ekassa IVF:ssa oli palkallinen. Muistan joskus lukeneeni jostain, että palkallinen/palkaton sairausloma -asiaan lapsettomuushoidoissa vaikuttaisi lapsettomuuden syy, siis se onko syy puolisossa vai sinussa ja onko syy rakenteellinen vai joku muu. Meidän tapauksessa lapsettomuuden pääasiallinen syy on minun rakenteelliset "vikani". Hitsi, kun vaan muistaisi mistä olen tuon lukenut!

Mutta, silti on asiatonta että palkanlaskija ottaa yhteyttä ensimmäisenä esimieheen, eikä siihen henkilöön jota asia ensisijaisesti koskee. Sinuna soittaisin palkanlaskijalle ja kysysin miksi moinen käytäntö. Tietenkin palkka-asiat koskee myös työnantajaa , niin kuin tiedämme mutta jotain hienovaraisuutta luulisi näissä asioissa noudatettavan.

Minä olen kertonut työpaikalla hoidoistani lähimmälle esimiehelleni. Onneksi ymmärrystä löytyy, koska hänelläkin on omakohtaista kokemusta lapsettomuushoidoista! Tunnen itseni todella onnekkaaksi, että kohdallani on tuo asia on hyvin. Ei ole oikein, että te muut joudutte vielä kaiken tämän muun lisäksi stressaamaan työpaikan suhtautumista asiaan!!! :kieh:


Nipsu08, sinulla oli ajatukset yhtä mylläkkää lääkärillä käynnin jälkeen. Kuulostaa tutulta! Mullakin oli pää ihan pyörällä ensimmäistä hoitoa suunnitellessa. Nyt tässä kakkoshoidossa olen saanut lääkkeiksi Puregonin, joka stimuloi munasarjoja tuottamaan enemmän munasoluja ja uskon että sinulla vastaava lääke on Menopur. Orgalutran taas vastaa sumuttelu -lääkettä, joka estää munasolija irtoamasta munasarjoista liian aikaisin. Munasolujen irroitukseen pistetään Pregnyl -lääke, joka saa munikset irtoamaan juuri oikealla hetkellä punktiota ajatellen. Lugesteron on taas niin sanotun luteaalivaiheen lääke ja se luo raskautta ajatellen kohtuun mahdollisimman hyvät olosuhteet. Noin olen itse ymmärtänyt nuo lääkkeet, korjatkaa muut jos olen ihan hakoteillä!!!!

Huomenissa menen ultraan omituisten, toista viikkoa jatkuneitten vatsaoireitteni takia. Saa nähdä mikä syyksi selviää. Jännittää kovasti!!

Kaikille kovasti tsemppiä hoitoihin ja plussatuulia koko meidän pinoon!!! Pufffffffffffffff++++ :whistle:
 
Hei! Kuinka usein joutuu käymään seurantaultrassa hoitokierrossa ja mistä kiertopäivästä lähtien?

Jotenkin tuntuu, että mä en viime päivinä ole pystynyt ajattelemaan yhtään mitään muuta kuin lähestyvää IVF:ää. Ajatukset pyörivät vain sen ympärillä. Kärsimättömyys vaivaa. Haluaisi heti! Tänään alkoivat menkat runsaina. Jos hyvin käy reilun kolme viikon päästä voisi aloittaa piikittelyn.
 
Martta75: Työnantajani ei maksa palkkaa hedelmättömyyshoitojen aiheuttamien poissaolopäivien ajalta. Asiasta tuli sähköpostia alkuvuonna, samaan kategoriaan oli taidettu laittaa myös kosmeettiset toimenpiteet (koska kyseessä ei ole sairaus). Palkatonta virkavapaata saa sairausloman ajaksi, mutta itse otin jo ennakkoon viikon lomaa punktion ja siirron ajaksi. Esimieheni on tietoinen hoidoista ja lääkärissä käynnit on ollut helppo järjestään liukuvan työajan vuoksi. Toisaalta työnantajan käytäntö ihan ymmärrettävää - eihän luomusti raskautuvatkaan käytä lapsen alkuun laittamiseen työaikaa - tai ei ainakaan suurin osa :D Lapsettomuuden syyn tutkiminen, ultrat, labrat on mennyt työaikana luvan kanssa (mahd. sairauden tutkiminen), mutta varsinaiset toimenpiteet (punktio & siirto) eivät. Käytäntö riippunee työnantajasta.

Maricce: Kiitos vinkeistä! Eipä tullut katsottua tarkemmin tekstiä, kunhan tsekkasin et siirtyikö taulukko :ashamed:

(.) Synarela ei kestä nenässä!!! Kirvelee nenää ja aiheuttaa allergisen nuhan. Valuu välittömästi pois. Yritän pitää pään taaksepäin kallellaan ja nieleskellä pahan makuista sumua. YÄK! Piikkikammoisena odotan pistosten alkua ja Synarela annoksen pienenemistä.
:snotty: Onneksi ei mummotauti vielä ole iskenyt eikä muitakaan sivuvaikutuksia.

 
Ellastiina Tiedän ton odottavan tunteen, et tapahtuis nyt jo jotain!!! Viime kesäkuussa kun siirryttiin lapsettomuusklinikalle tutkimuksiin ja hoitoihin, odotin&toivoin, et heti tapahtuis jotain. Ensin piti tietty ottaa verikokeita. Ultrassa löytyi pieni polyyppi kohdusta ja se piti poistaa sairaalassa. Sit ku vihdoin olis voinu tapahtua jotain, niin miehen työmatka olis ajoittunu just punktiopäivään, joten taas siirtyi... Päähän ei todellakaan mahtunu silloin yhtään mitään muuta (eikä tosin sen jälkeenkään). Menkat alkoi 1.10. (viime vuonna) ja 2.10. illalla oon piikkittäny ekan gonal-annoksen. Kierron 5.pv kävin ekan kerran ultrassa ja sit vielä uudestaan 10.pv. Sit sovittiin punktiopäiväksi 12.pv ja siirtopäiväksi 15.pv (olis voinu olla jo 14.kinpv, mut se oli sunnuntai). Mulle sanottiin silloin, et ennen punktiopvän selviämistä on yleensä 1-2 ultraa. PASia ennen mulle tehtiin myös kaks ultraa. Silloin mulla oli lääkitys (zumenon) suun kautta. Silloin kävin ultrassa kp 10 ja kp 13. Siirto tehtiin kp 21.

Melia En tiedä, mitä pistät, mut gonal-kynä oli ainakin helppokäyttöinen. Puolituntia tosin meni ennen kuin sain itseni pistämään sen vatsanahkaani. Inhottavinta ja samalla omituisinta oli pistää itseään. Neula oli kuitenkin terävä ja ohut ja kun rohkaistuin sen iholle viemään ja vähän painamaan, se meni helposti läpi eikä sattunut yhtään. Rinnakkaispiikki olikin sitten eri asia. Ilmakuplien kanssa sai taistella itsensä hulluksi ja yks annos meni aivan hukkaankin. Lisäksi sain allergisen reaktion ja piti saada korvaavaa lääkettä. Lääkäri oli soittanu uuden reseptin apteekkiin, mut jostain syystä se ei ollutkaan mennyt sinne. Illalla oli sit pakko saada se piikki keinolla millä hyvänsä, muuten koko touhu olis vesittyny. Mies soitti lääkärille kotiin! Saatiin resepti ja apteekista löytyi lääkettä peräti yhden annoksen verran. Huh, huh! Ei kai siis mikään ihme, että tollasessa tilanteessa päässä ei mitään muuta mahdu pyörimään...
 
Tänään kp1!! Jes! Tuntuu vaan samalta kun silloin kun tuli keskenmeno tasan viisi viikkoa sitten. Kovat kivut, tosin ONNEKSI ei niin kovat ja vuoto vähän samantyylistä. EI yhtään menkkatyylistä vaan kirkkaampaa ja sellaista pientä hyytymää tulee. Mullahan on vielä vähän hyytymää että se taitaa tulla nyt pois. Onkohan tämä normaalia keskenmenon jälkeistä vuotoa? Että kuukautisvuoto on vähän erilaista kun normaaleissa menkoissa....No, on varmaan. Pääasia että ne nyt alkoi vihdoin niin päästään taas eteenpäin.
 
Tervetuloa kaikille uusille!! :D Meitähän on jo tosi paljon täällä.. :whistle:

Kun mä olin menossa ensimmäiseen IVF:ään mun työpaikalla ei tiennyt kuin muutama henkilö asiasta. Viime viikolla muutama jolle en ollut kertonut mitään tiesikin yhtäkkiä asiasta?! ...ajattelin että parasta sit kertoa kaikille. Mulla on, ainakin tähän mennessä, ollut palkalliset noi sairaslomat ja ultrassa käynnit.. saa nähä muuttuuko se nyt kun tiedetään syy!
Kannattaa kyllä muuten ottaa ne kolme päivää sairaslomaa punktion jälkeen!! Mä olin ainakin niin kipeä etten olis voinut olla töissä!
Ellastiina Ekassa IVF:ssä mulla oli seurantaultra kp 7 ja 11 ja punktio kp 13. Nyt seuraavassa stimulaatio-ohjelmassa mulle on laitettu eka ultra kp 8.
Mulla on lääkkeenä Puregon ja sen käytöstä ainakin löytyy mahtavat video-ohjeet netistä. Kun ekan kerran piikitin itseäni niin katsoin sitä samalla kun valmistauduin piikittämään :kieh: Ja niinkuin Tuomenmarja sanoi.. ei satu yhtään ja tosi helppo käyttää.
Mua kans jänskätti sen Orgalutranin käyttö niitten ilmakuplien takia, mut mun mies rauhoitti, ettei voi mennä pieleen. Pitää olla aika paljon ilmaa ennenkuin on haitallista. Mut siinä on se rasittavan tylppä neula :headwall: :LOL:
 
kajastus
Heippa!

Minäkin liittyisin joukkoon, jos vain mahtuu. Olen täällä taustoilla ollut jo joskus aikaisemminkin, mutta nyt pitää taas päästä mukaan juttuihin vähän henkisen tuen tarpeessa.

Olen 34v ja mies muutamaa vuotta nuorempi. Lasta yritetty 3 vuotta nyt syksyllä. Kummassakaan ei ole todettu mitään vikaa, tai minulla nyt sitten ehkä taipumus olla tuottamatta yhtä vahvaa munarakkulaa aina silloin tällöin, joskus ultrassa näkynyt "helminauhaa", mutta ultrasta on kyllä katsottu ettei mitään varsinaista ovishäiriötä ole, ja myös ovistestit ovat antaneet viivaa. Normaalipainoinen ja normaalikiertoinen olen, eikä laajentuneita munasarjoja eikä erityisen runsasta karvoitusta, vaikka omasta mielestä välillä "puutarhaa" saa olla jatkuvasti pitämässä kunnossa. Eli ei siis todettu PCOta, tai mikä ikinä se lyhenne olikaan.

Minulla on takana synnytys viime vuosituhannen puolella (olin silloin 25v), mutta menetin pienen taivaan lahjani, tyttäreni, puolivuotiaana kätkytkuoleman seurauksena. Lapsen kaipuu on siis ollut kohtuuton tuosta asti. Monelta sitten olenkin saanut kuulla, että syy lapsettomuuteemme on varmasti minun päässäni. Saattaa olla ihan tottakin.... Alitajunta kun voi tehdä temput monella tavalla. Vaikka kuinka omasta mielestä täysillä haluaisi lapsen, voi osa itsestä esim. "pelätä" saman (kätkytkuoleman siis) toistuvan ja kroppa kieltäytyy lisääntymästä, kuka sen tietää.. Mutta ainakin joskus kroppa on osannut lisääntyä, eikä mitään ihmeempää rakenteellista estettä lapsen saannille pitäisi olla. Umppari on kyllä leikattu jälkeen, eli en tidä mitä kiinnikkeitä on kehittynyt. Mies on vaihtunut matkan varrella, mutta nykyisen siippani nuijapäät ovat hyväksi havaittu, eikä syy lapsettomuuteen löydy sieltäkään.

Takana clomeja, neljä inssiä Menopurilla, joka ei ollut mun mielestä ollenkaan tehokas. Ei antanut ollenkaan potkua mun kiertoihin, luomunakin kierto oli nopeampi ja johtava munarakkula komeampi jo aikaisemmassa kierron vaiheessa. Lääkäritkin sitä ihmettelivät, miksei se Menopur pure, mutta puri kuitenkin sen verran että sitä kaikissa neljässä inssissä käytettiin.
Takana on myös yksi IVF/ICSI pitkällä kaavalla tänä keväänä josta seurasi kohdun ulkoinen raskaus. Tähän sain sytostaattipiikin, joka tappoi alkion (huokaus) ja päälle tuli kolmen kuukauden raskaaksituolokielto, jeah. Kolme vuotta yritetty raskautta ja nyt sitten piti käyttää ehkäisyä koko kesä ettei vaan tulisi raskaaksi, olisi valtava kehitysvammariski. Yhtään alkiota ei saatu pakkaseen tuosta ekasta hoidosta.

Seuraavaan hoitoon, tällä kertaa lyhyeen versioon on jo saatu resepiti, mutta tuo TYKS:n labran remppa pilasi meidänkin suunnitelmat. Ottavat kuulema syys/lokakuussa "helppoja" tapauksia, mitä sitten tarkoittaakaan. Taisivat tarkoittaa sitä, että ICSIä ei tehdä vielä ainakaan silloin, pelkkää IVFää vaan. Lisäksi sanoivat että pitää katsoa että labran uuni toimii ja maalin käryt on kadonneet kunnolla ennen hoitojen alkua. Joo, en kyllä anna omia harvoja munasolujani heidän uuniinsa koekaniiniksi! Että kärähtääkö vai ei. Ottaa kyllä ihan tosissaan pottuun kun asiat eivät etene. Haluavat varmistaa hedelmöittymisen ICSIllä ainakin muutamaan alkioon, samoin tehtiin viimeksi. Myös IVFllä oli kyllä muutamat munasolut hedelmöittyneet, mutta siirtokelpoisia oli sitten kaiken kaikkiaan vain 3, joista kaksi parasta siirrettiin ja se yksi poloinen meni sitten hukkaan. Eivät lähteneen sitä yksin pakastamaan kun se ei olisi kuulema selvinyt siitä. Eli kaksi siirrettiin ja ulkoinen raskaus tuloksena.

Olenkin nyt sitten niiiiin kyllästynyt tähän seisahtuneeseen tilanteeseen, että soitin AVA-klinikalle, siellä aikoinaan myös katsottiin munajohtimien olevan auki. Heillä nyt kaikeksi onneksi on alennetut hinnat alle 36-vuotiaille. Jos seuraavat menkat onnistuisi alkamaan syyskuun 10. alkaisi seuraava piikitys sitten heti!!!!!! Se on siinä ja siinä ehtiikö alkamaan 10. pv. Jos alkaa vasta 11. pv koko homma siirtyy kuukaudella eteenpäin sielläkin. Jos sattuisi alkamaan 10 pv säästyttäisi Primolutin käytöltä (sillä saadaan ajoitettu kuukautisten alkaminen) ja tulokset kuulema voisivat olla vähän paremmat. Jos tämä onnistuu, olisi punktio viikolla 38 (eikö vaan?) ja siirto sitten ilmeisesti heti ma 22.9. Itse vaan laskeskelin kalenterista, ei ole kokemusta lyhyestä kaavasta. Voin siis olla ymmärtänyt jotain väärinkin (tod. näk.) Eli valoa tunnelin päässä. Tonnihan tässä väkisinkin silti tulee hintaa, mutta en kyllä ala odottaa aikaa sinne TYKSiin ensi vuoden puolelle ja normaalihintaisena tuo AVA olisi melkeen puolet kalliimpi silti. Ja koska lääkekatto on tullut jo vastaan, haluaisin toisen hoitosatsin tämän vuoden puolelle kun lääkkeet on ilmaisia. Olen nyt kyllästynyt "odottamaan". Kunpa pääsisi "odottamaan" sitä vauvaa jo!

Jos tämä nyt menisi laskelmieni mukaan ( mikä on hyvi epätodennäköistä) minulla olisi lomaviikko juuri viikolla 38, jolloin laskin myös punktion olevan, joten ei tarvitsisi selitellä työpaikalle mitään. Seruaavan viikon maanantain ottaisin sitten palkattomana (eli sen siirtopäivän). Meilläkään ei makseta periaatteessa sairaslomalta palkkaa, jos sitä ei ole myönnetty työterveydestä. Esim. viisaudenhampaan poistoleikkauksesta aiheutuneesta saikkesta ei makseta ellei sitä ole tehty jotenkin päivystyksenä. Voisin tietenkin tehdä niin, että kun punktiosta tulee 3 pv sairaslomaa esim. TYKSistä tai nyt AVAlta, menen työterveyslääkärille ja selitän siellä vatsani olevan niin kipeä etten ole työkykyinen. Työterveyslääkäri sitten kirjoittaa sairasloman joka menee töissäkin läpi. Jos osaa työnantaja kieroilla niin kyllä työntekijäkin, rähähää.
 

Yhteistyössä