:) IVF/ICSI-hoidoista plussaan

Uskaltautuisinkohan minä tänne... Ekan IVF:n tuoresiirrosta plussattiin syyskuussa ja nyt on meneillään rv 8+5. Varhaisultrassa kaikki oli hyvin. Yritän karistaa huolet mutta koko ajan jokin painaa mieltä enkä uskalla olla onnellinen. Eniten pelottaa että seuloissa tai rakenneultrassa todetaan että lapsi on niin pahasti vammainen että joudutaan keskeyttämään raskaus. Aivan sietämätön ajatus. Meillä ei saatu mitään pakastimeen ja hoito oli fyysisesti niin rankka että suhtaudun tähän jotenkin ainoana mahdollisuutena. Ennen plussausta ajattelin aina että raskaana oleminen on varmasti elämäni onnellisinta aikaa mutta niin vaan kaikki ne lapsettomuusajan huolet tunkeutuu tännekin. Entä jos musta ei siltikään koskaan tule äitiä?

Kiva että Ricardinallakin raskaus sai sit kuitenkin alkunsa ja varsinkin että tuo kipukohtaus osoittautui vaarattomaksi! Lueskelen edelleen lapsettomuuspuolen ivf-ketjua ja sieltä jo luin sun onnellisen uutisen.

Pinvillä ihan kamala kokemus! Omassa lähipiirissä on melko samanlainen kokemus ja se oli kyllä koko perheelle iso suru monta vuotta! Heitäkään sairaanhoitohenkilöstö ei jotenkin ottanut tosissaan koska meni muutamalla päivällä alle tuon kuolleena syntymisen rajan ja luokiteltiin näin "vain" keskenmenoksi.
 
Onnea uusille raskautuneille ja tsemppiä! :)

Meille syntyi tiistaina 28.10 tyttö. Pituus 50,5cm ja paino 3770g. Radin takia siis hieman keskikäyrää isompi, muttei siis mikään jättiläinen. ;) rv 38+5

Tosiaan synnytys päätettiin käynnistää radin takia ja ettei vauva pääse eneen kovin kasvamaan, kokoarvio oli 3900g.

Maanataina 27.10 aamulla lähdettiin synnytysosastolle, jossa aloitettiin käynnistys ballongilla. Säännöllisiä supistuksia tuli koko päivän, mutta ne laantuivat illaksi. Isä lähti yöksi kotiin ja itse jäin osastolle. Aamuun mennessä ballonki ei ollut tullut ulos, joten se poistettiin. Lääkäri sanoi, että kohdunsuu on noin 4cm auki, mutta hiukan on vielä kaulaa jäljellä. Siinä odoteltiin sellaiset 4 tuntia, että päästiin synnytyssaliin jatkamaan lääketiputuksella.

Tippa aloitettiin puoli kahden maissa ja ja annosta lisättiin puolen tunnin välein. Säännölliset supistukset alkoi puoli neljältä ja kalvot puhkaistiin seitsemän maissa. Sen jälkeen alkoi tapahtumaan aika vauhdilla. Sain alkuun ilokaasua, se toimi ihan hyvin. Ei tullut huono olo tai mitään suurempia "pöhniä" kipua kyllä lievitti. :D Puoli yhdeksältä sain epiduraalin, joka nopeutti todella avautumista. Kätilö tarkasti kohdunsuun ja yhdeksän aikaan se oli 7 cm auki ja hiukan vielä kovaa reunaa. Kaksikymmentä yli yhdeksän sanoin, että nyt on pakko ponnistaa, etten enää pysty pidättelemään (ponnistamisen tarve oli VALTAVA!!!) tarkistettiin uudestann kohdunsuu ja nyt se oli täysin auki. Kätilö laittoi kamat vaan valmiiksi ja sanoi, että saa ponnistaa ja niin sitte ponnistin. Koko vaihe kesti 5 min ja sitten neitonen oli maailmassa! :O Eli siis synnytys kesti 6 tuntia ja ponnistusvaihe 5 min. Aika nopeeta näin ensisynnyttäjälle...huh!

Täytyy sanoa,ettei enempää ihmetystä voi maailmaan mahtua kun näkee oman lapsen. Uskomatonta!
Kaikille kenellä se on vielä edessä, niin toivottavasti saatte yhtä hienon kokemuksen. :heart:

Nyt ollaan harjoiteltu kotona olemista ja elämä sujuu syömisen, nukkumisen ja vaippojen maailmassa. Hiukan ollaan sukuloiti, mutta muuten aika rauhallista, tosin ei kylläkään äänetöntä. ;)

glimmer ja pikkuneiti 6pvä.
 
glimmer, valtavasti onnea pienestä tytöstä. :)
Kiva kun tähän ketjuun syntyy lisää vauvoja. Kiva myös kun tulee uusia odottajia niin keskustelu jatkuu. Itse käyn edelleen lukemassa teidän odottajien kuulumisia.

En tiedä koska tohon omaan vauvaan tottuu. On se niin ihmeellistä että yhtäkkiä tähän elämään on putkahtanut tuollainen pieni ihme jota jaksaa vaan tuijotella ja ihmetellä päivät pitkät. :)
Tietysti välillä on niitä väsymyksen hetkiäkin, jolloin tuntuu, ettei jaksaisi. Mutta aina kuitenkin ilo tuosta pikkuisesta voittaa sen väsymyksen.
Tsemppiä kaikille :)

katiri + tyttö 3 kk
 
Hei kaikille. Osan jo tunnistan vanhoista ketjuista lapsettomuus puolella. Meillä plussan toi 1. IVF 2. lääkkeellinen PAS. LA olisi laskujeni mukaan 4.7. 2015. Meillä on ennestään 2011 clomeilla alkunsa saanut tyttö.
Varovaisen optimistisesti liikkeellä, joskin perjantaina alkaneet tuhruvuodot pelottelee. Vuotoa tulee siis ihan vain lutinuksen mukana. Eli se mömmö on rusehtavaa. Välillä suht koviakin menkkamaisia kipuja, mutta muistelen niitä olleen edellisessäkin raskaudessa. Etova olo vaivaa oli sitten syömättä tai ei. Välillä nautin, jopa kun on joku suht selkeä merkki, että raskaus on alkanut. Kadun varmaan myös jos oksentelu alkaa.
Onnea kaikille odotukseen!
 
Onnea ja tervetuloa AUkko ja apsu! Kiva että saadaan alkuvaiheessakin olevia odottajia tänne, ja toivottavasti lapsettomuuspuolen ketjusta pian lisää.

Glimmerille ja katirille suuret onnittelut :heart: juuri tuota sitä itsekin niin odottaa, sitä hetkeä ja tunnetta kun tapaa oman lapsensa ensi kertaa. Nauttikaa :)

Meillä oli tänään ultra ja piste oli kasvanut ihan maallikon silmin nähtäväksi raskauspussiksi ja ruskuaispussikin näkyi :heart: Lääkäri oli kovin tyytyväinen tilanteeseen (nyt rv 5+3) ja onnitteli. Itse odotan sykettä kuin kuuta nousevaa, ja mennään itseasiassa vielä ens viikolla vielä tsekkaamaan se. Ensi viikko on itseasiassa se alkuperäiseksi aiottu ar-ultra, mutta kystan ja mun hermojen takia on kurkittu useammin. Ei haittaa mua :D
 
  • Tykkää
Reactions: Hydrangea
Moi kaikki,
Glimmer Onnea tytöstä:heart:
Ja apua, oon seuraavana listalla:O

Vointi on ihan ok. Kovasti jo ootan, että synnytys alkaisi. Yöt menee vähän niin ja näin, ei saa nukuttua, mutta kuuluu asiaan. Sukkapuikkotuntemuksia, vihlontaa, menkkakipuja ja ajoittain kipeitä supistuksiakin on, mutta uskon, ettei vielä lähtö ole lähellä. Sikiö mahtuu vielä liikkumaan aika paljon, pää on tosin jo tosi alhaalla terkkarin mukaan, silti veikkaan, että vielä ei ole ulos tulossa. Limatulppaa olen yrittänyt bongailla, mutta en ole sitäkään huomannut (vuoto on ehkä paksumpaa tms.). Eli odotellaan, odotellaan:flower:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Hydrangea
Onnea Glimmer pikkuisesta tytöstä! :heart: Tule kertomaan kuulumisia vauvapuolelle, kunhan ehdit :)

Tsemppiä Toive13 loppuodotukseen ja lähestyvään synnytykseen!

Ihanaa odotusaikaa kaikille plussan saaneille! Kiva, että keskustelu jatkuu vilkkaana täällä :)

Aurora ja poika 3,5 kk
 
Moi kaikille! :wave:

Liityn mukaan kun Ricardina kutsui =)

Taustoista sen verran, että mulla on endo ja kilpirauhasen vjt, miehellä siittiöitä välillä vähänlaisesti. Saatiin ensimmäisestä inseminaatiosta plussa 3/14, mutta se meni kesken. Sen jälkeen tehtiin tuloksetta yksi OI -hoito ja kolme inssiä. Tämä plussa tuli 1. IVF:n tuoresiirrosta. Kaksi alkiota siirrettiin. Jännittää tietenkin ihan hulluna miten tässä tällä kertaa käy, mutta jotenkin on kuitenkin luottavaisempi olo tämän raskauden suhteen =) Laskurin mukaan LA 14.7.2015. Nyt on menossa vasta 4+4 ja varhaisultraa pitää odottaa vielä 16 päivää! Iiik! :D

Käyn jossain vaiheessa lukemassa aiempia juttuja, että pääsen vähän kärryille. Aika hiljaista täällä on, toivottavasti saadaan tänne lisää eloa uusien plussien myötä! =)
 
Torstaina taas ultrassa, sikiö vastasi päiviä 8+4, eli päivän pidemmällä kuin viimeksi. Kaikki oli oikein hyvin ja tämän paremmin en kuulema häntä tule näkemään. Kädet ja jalat jo oli ja kovaa vauhtia oli tulossa sormia ja varpaita. Parin viikon päästä uudelleen.
 
  • Tykkää
Reactions: Hydrangea
Tännehän on löytänyt paljon uusia plussanneita! :) Hurjasti onnea kaikille. :heart: Jos haluatte tietojanne listalle, niin laittakaa ne vaikka punaisella tai erilliseen viestiin, niin ne on helpompi poimia siitä. :) Jotain tietoja jo poiminkin listaan ja toki sitä saa päivittää jokainen itsekin. Toivottavasti joku jatkaa päivittämistä, kun luultavasti pian siirryn itsekin synnyttäneiden puolelle. :) Löytyiskö jo innokasta vapaaehtoista?

glimmer, hurjasti onnea pikkuisesta! :heart: Oli kyllä nopea synnytys! :) Kiva, että sulla otettiin radi huomioon synnytyksen suunnittelussa. Mulla ei oo otettu. En saa kokoarviota, en yhtään mitään... :( No, pian nähdään millainen jättiläinen sieltä tulee...

Toive13, tsemppiä odotteluun! :) Samoja tuntemuksia täälläkin, mutta ainakaan viikko sitten vauva ei ollut vielä laskeutunut tai kiinnittynyt. Joten saan itsekin odottaa varmaan vielä hetken.

Huomenna taas neuvolaan. Täällä ollaan jo täysaikaisia. :)

37+2
 
Viimeksi muokattu:
IVF/ICSI -hoidoista plussaan


HOITOSYYLAMONESKO
Toive13luomutärppiselitt13.11.1
Hydrangea1.IVF/3.PASPCO28.11.1
Wannawalli1.IVF,tuoreitsellinen24.12.1
skorppari821.IVF/3.PASPCO1.1.151
Artemis2.IVF, tuoreselitt5.1.151
Briitta2.IVF/1.PASsekund.28.1.152
Toka21.IVF/1.PASselitt28.1.152
Rubus2.ICSI/1.PASPCO, siittiöt27.2.151
Pinvikilpir.
Kimakka751.IVF/2.PASkilpir.30.5.151
AUkko1.IVF/tuore
apsu1.IVF/2.PAS4.7.152
Ricardina1.IVF/2.PASPCO5.7.151
StellaI1.IVF/tuoreendo,kilpir.14.7.151
[/b]
[/tr]

Neuvolat/ultrat


Syntyneet :heart:
Meemir / ? / ?
Redwing blackbird / 8.6. rv 38+4 / tyttö, 50 cm ja 3200 g
deseo / 12.6. rv 40+2 / poika, 51 cm ja 3500 g
InMyDreams / 17.6. rv 38+5 / tyttö, 51 cm ja 3280 g
Robina / 24.6. rv 38+1 / tyttö, 49 cm ja 3040 g
aurora / 17.7. rv 38+0 / poika, 50 cm ja 3470 g
katiri / 1.8. rv 38+5 / tyttö, 47 cm ja 2820 g
Millyk / 10.8. rv 39+3 / tyttö, 47 cm ja 2975 g
Fyi / 28.8. rv 38+5 / tyttö, 50 cm ja 2910 g
omanna / 15.10. rv 39+2 / tyttö, 46,5 cm ja 2900 g
LaaL / 15.10. rv 39+1 /poika, 52 cm ja 4010 g
glimmer / 28.10. rv 38+5 / tyttö, 50,5 cm ja 3770 g

Synnyttäneiden oma ketju: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsi-kasvaa/vauvat-0-12kk/2410333-ivf-icsi-hoidoista-plussaan-vauvaketju/
 
Viimeksi muokattu:
Hydralle onnea täysiaikaisuudesta, nyt sitten odottelua :) mä en ainakaan vielä halua listavastuuseen, liian epävarmaa tämä koko homma vielä.. Ehkä sitten joskus kun oikeasti alkaa uskoa että voisi vauvan syliin asti saada.

Tervetuloa Stella, niin hienoa että se plussa tuli! Mekin ollaan samoissa ketjuissa pyöritty jo pitempään, kiva päästä nyt yhdessä jännäilemään tälle puolelle :)

Täällä siirryttiin tänään 7. viikolle, jee ja hui. Oireita on ja ei ole, rinnat on edelleen kipeät ja painavat, joinain päivinä alavatsalla tuntuu vihlaisuja ja esimerkiksi tänään ei mitään. Arkipäivinä aamupalan jälkeen on ollut etomista, mutta nyt viikonloppuna omaan tahtiin heräillessä oli helpompaa. Mä tietenkin siitäkin hermoilen, että oireiden pitäisi pahentua eikä helpottaa, että nytkö se on lopettanut kehittymisen ja hgc laskee.. Täytyisi varmaan relata :D Torstaina taas ultra ja toivottavasti se kaivattu syke.

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Ricardina 6+0
 
Viimeksi muokattu:
Mulle voi tosiaan päivittää laskettu aika 10.6., syynä endo ja ensimmäinen lapsi meille

Tänään saatiin ekaa kertaa kuuluviin sydänäänet kotidopplerilla. On tuo laite jokaisen kolmenkymmenen euron arvoinen :D Olen ehtinyt aika moneen kertaan pelätä keskeytynyttä keskenmenoa ja nyt se kivi vierähti sydämeltä, kun on tieto että voi aina tarkastaa että kuuluuhan se syke vielä. Huh! Tuli myös vähän todellisemmaksi meille molemmille tämä asia kun kuuli sen pienen nopean jumpsutuksen mun mahan sisältä. Siellä tosiaan on joku!

Glimmerille oikein paljon onnea lapsen syntymästä! Toivon niin paljon että me kaikki päästään tuohon. En ole koskaan ollut kauhean innoissani vauvoista, enemmänkin olen tykännyt ja haaveillut taaperoikäisestä ja vanhemmasta lapsesta, mutta nyt mun mieltä liikuttaa ihan kamalasti kaikki vauvoihin liittyvä. Itken kun luen tai näen tai edes kuvittelen millaista on pitää omaa pientä vastasyntynyttä vauvaansa sylissä ekaa kertaa.. Onkohan hormonit vai jotain psykologista valmistautumista sitten tämä mielenmuutos.

Ai niin, unohdin ihan tässä mielenliikutuksessani: Stellalle tervetuloa ja tosi ihanaa että sieltä IVF-ketjusta valuu porukkaa tänne plussanneisiin! Ja kiva kuulla että Pinvillä oli hyviä ultrakuulumisia!
Aukko ja 9+4
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille onnittelijoille.:heart:

Hydra Aika outoa, ettei sulle ole tehty mitään kokoarviota. Toisaalta voi olla, ettei sitä tehdä vielä. Ja luulisi, että neuvolatäti olisi sanonut jos vauva on mahdottoman iso. :)

Mukavaa loppu odotusta kaikille jotka synnyttää pian ja uusille paljon tsemppiä tulevaan. :heart:
 
Glimmer suuret onnittelut pikkuneidistä! :flower:

Onnea kovasti myös kaikille uusille plussanneille, ihanaa, että näin paljon onnistumisia! :)

Hydra mielettömän hienoa, että teidän vauva jo täysiaikainen! Voi vitsi, ihan kohta saat pikkuisen sylkkyyn :heart:

ON: Täällä edelleen supistelee paljon, mutta oon koittanut olla stressaamatta sitä, kun kipua ei kuitenkaan onneksi ole tuntunut kuin pari yksittäistä kertaa. Hirmuinen möyrintä masussa käy päivittäin, eli ilmeisesti pikkuisella on vielä hyvin tilaa liikkua. Viime viikolla saatiin vaunut, ja nyt alkaa olla aika hyvin varusteet haalittuna, amme vielä puuttuu ja jotain pikkusälää. On tää vaan niin ihanaa ja ihmeellistä, kun saa täyttää kotia kaikella vauvatavavaralla ja kohta niille on käyttäjä :heart:

Skorppari 32+4
 
Ihanaa AUkko että syke kuului kotioloissa! Saakos udella että mistä ostit kotidopplerin? Olen miettinyt että se voisi tulla tulevaisuudessa halvemmaksi kuin nää viikottaiset ultrat.. :ashamed: toki ei ne vielä moneen viikkoon kuuluis kotivehkeillä, että on aikaa miettiäkin.

Hui kun skorppari82 on jo pitkällä! Me ei "tunneta", mutta jostain ketjusta muistan kun plussasit "ihan äsken" :D niin se aika rientää.. Onnea sullekin, toivottavasti tyyppi jaksaa masutella vielä muutaman kuukauden.

Seitsemännen viikon kunniaksi täällä alkoi pahoinvointi. Oon tavallaan iloinen, että oireet voimistuu, mutta... Ei "krapulasta" työpäivänä ja potilastyössä ihan kovin innoissaan osaa olla :D oksentanut en oo, mutta kerran juoksin jo varmuuden vuoksi vessaan kakomaan. Kävin äsken kaupassa hakemassa mehukeittoa ja muuta helppoa tankattavaa, toivotaan et huomisaamu sujuisi helpommin.

Ricardina 6+1
 
Ricardina: raskauskeijusta tilasin dopplerin, sen kaikkein halvimman. Hyvinhän tuo vaikuttaa toimivan. Mies piti aluksi ihan turhana ostoksena, mutta nyt sit haluaisi kuunnella ihan koko ajan sydänääniä.. :D
 
IVF/ICSI -hoidoista plussaan


HOITOSYYLAMONESKO
Toive13luomutärppiselitt13.11.1
Hydrangea1.IVF/3.PASPCO28.11.1
Wannawalli1.IVF,tuoreitsellinen24.12.1
skorppari821.IVF/3.PASPCO1.1.151
Artemis2.IVF, tuoreselitt5.1.151
Briitta2.IVF/1.PASsekund.28.1.152
Toka21.IVF/1.PASselitt28.1.152
Rubus2.ICSI/1.PASPCO, siittiöt27.2.151
Pinvikilpir.
Kimakka751.IVF/2.PASkilpir.30.5.151
AUkko1.IVF/tuoreendo10.6.1
apsu1.IVF/2.PAS4.7.152
Ricardina1.IVF/2.PASPCO5.7.151
StellaI1.IVF/tuoreendo,kilpir.14.7.151
Cassis2.IVF/tuore28.7.151
[/b]
[/tr]

Neuvolat/ultrat


Syntyneet :heart:
Meemir / ? / ?
Redwing blackbird / 8.6. rv 38+4 / tyttö, 50 cm ja 3200 g
deseo / 12.6. rv 40+2 / poika, 51 cm ja 3500 g
InMyDreams / 17.6. rv 38+5 / tyttö, 51 cm ja 3280 g
Robina / 24.6. rv 38+1 / tyttö, 49 cm ja 3040 g
aurora / 17.7. rv 38+0 / poika, 50 cm ja 3470 g
katiri / 1.8. rv 38+5 / tyttö, 47 cm ja 2820 g
Millyk / 10.8. rv 39+3 / tyttö, 47 cm ja 2975 g
Fyi / 28.8. rv 38+5 / tyttö, 50 cm ja 2910 g
omanna / 15.10. rv 39+2 / tyttö, 46,5 cm ja 2900 g
LaaL / 15.10. rv 39+1 /poika, 52 cm ja 4010 g
glimmer / 28.10. rv 38+5 / tyttö, 50,5 cm ja 3770 g

Synnyttäneiden oma ketju: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsi-kasvaa/vauvat-0-12kk/2410333-ivf-icsi-hoidoista-plussaan-vauvaketju/
 
Toive13, joko vauva on maailmassa? :)

Ricardina, ei kannata murehtia noita oireita liikaa. Mulla oli tosi vähäisiä oireita, oikeastaan vaan pientä etomista, mutta silti kaikki on mennyt hyvin. :) Mä suosittelen myös kotidoppleria. Ostin omani Raskauskeijusta (se diginäytöllinen versio) ja sain sykkeet kuuluviin jo rv 8 lopulla. Oli korvaamaton laite alkuraskauden epävarmuudessa. Onnittelut hyvin menneestä ultrasta! :)

AUkko, mäkin peukutan kotidopplerin puolesta! :) Olisin varmaan tullut hulluksi, jos sitä ei olisi tullut hankittua. Sitten kun liikkeitä alkoi tuntua rv 16 tienoilla, niin kuuntelut jäi. Nyt loppuraskaudesta laite on taas ollut satunnaisesti käytössä, kun matalien sykkeiden ja vähäisten liikkeiden takia on ollut huolta.

skorppari, harmi, jos supistelee yhä. Joidenkin kohtu on vaan herkempi supisteleen ja onneksi se ei välttämättä tarkoita ennenaikaisuutta. Hyvin sulla kuitenkin alkaa jo olla viikkoja kasassa. Yritä levätä, jos kauheasti supistaa. Parempia vointeja. :)

Cassis, hurjasti onnea ja tervetuloa mukaan! :) :flower:

(.) Tänne ei ihmeempiä. Harkkasupparit, sukkapuikkokivut ja alamahajomotukset jatkuu, mutta niitä on jo ollut viikkoja. Oon viimeksi viikko sitten maanantaina ottanut närästykseen Rennietä, joten veikkailisin että vauva on ainakin vähän laskeutunut.

Tähän asti oon saanut ajan kulumaan hyvin, mutta eilen iski totaalinen tylsyys. Mulla on ollut päässä sellainen "ennen vauvaa"-lista ja nyt siitäkin on kaikki tehty. Nimiäismekon neulomista suunnittelin, mutta sitä en oo vielä saanut aloitettua, mutta eipä ole ollut nyt oikeen inspistä neuloa.

Sain viime torstaina TENS-laitteen, joten senkin puolesta olisin jo valmis synnärille. Viikonloppuna mies asensi telakan autoon, joka olikin viimeinen listalla oleva vauvajuttu. On kyllä hassua ajatella, kuinka äitiyslomalle jäädessäni vielä pelkäsin synnytystä kauheasti, enkä ollut siihen valmis, mutta nämä viimeiset viikot on nyt kypsyttänyt ajatukseen ja sitä jo odottaa synnytyksen käynnistymistä. Olo on kyllä ihmeen hyvä vielä ja vauvakin voi hyvin, joten sen puolesta ei ole kiirettä. Uskon että vauva tulee kyllä sitten kun on siihen valmis ja en voi mitenkään nopeuttaa asiaa. Onhan tässä vielä laskettuun aikaankin aikaa ja neuvolan tädin mukaan suurinosa vauvoista syntyy rv 40 alussa, joten tässä voi olla vielä ihan hyvin pari viikkoa, jos ei enemmänkin, odottelua edessä. Täällä kuitenkin moni on synnyttänyt noin viikkoa ennen laskettua ja alkuraskaudesta luin artikkelin, jossa sanottiin sen olevan tyypillistä IVF-vauvoille, joten se ehkä vähän saa miettimään, jos tämäkin vauva olisi tulossa pian.

Hyviä vointeja kaikille! :)

Hydra 38+3
 
Olen elellyt täällä hiljaiselossa, mutta välillä käynyt lukemassa muiden kuulumisia. Ensimmäiseen raskauteen verrattuna ei ihan niin perillä ole missä mennään ja mitä tapahtuu :)

Onnea kaikille vauvan saanneille!

Vähän omia kuulumisia ja vertailua ensimmäiseen raskauteen. Ensimmäisessä raskaudessa raskausvaivoja oli täysi nolla ja kiloja kertyi 11. Tässä raskaudessa olen päässyt suhteellisen helpolla myös mutta hieman liikaa kertyy lapsivettä tällä hetkellä joten maha on suuri ja pinkeä. Tuntuu melko epämukavalta ajoittain. Tämän vuoksi olen myös erityisseurannassa jos vettä alkaa kertyä aivan liikaa. Tällä hetkellä kertyminen kuitenkin melko maltillista. Vauvan rakenteet on tarkistettu eli vauvalla ei pitäisi olla mitään hätää ja syntymäpainoksi on arvioita noin 3800g.

Tämä iso maha sitten aiheuttaakin kaikenlaista vaivaa. Kyljen kääntäminen öisin on työlästä ja nestettä kertyy kroppaan, koska maha painaa suuria suonia. Kilojakin kertyy sen mukaan eli haaveeksi jäi viime kerran minumaaliset kilot ja kohta paukkuu jo 20 kiloa :( elättelen toiveita että tämä on tosiaan kaikki sitä nestettä ja synnytyksen jälkeen lähtee suhteellisen kevyesti pois. Viimeksi imettäessä piti jossain kohtaa jopa lisätä syömistä jottei kaikki kilot lähte.

Ultrissa varmistui että pieni poika saa pienen pikkuveljen.

Meillä ensimmäinen lapsi on vähän alle 2 vuotias ja täällä on ollut juttua siitä miten sitä omaa voi vauvana ihailla mielin määrin. Itselläni ei tämä ihailu ole vieläkään loppunut ja mielestäni on ihana katsella tuhisevaa lasta. Saati sitten seurata sitä miten niistä onnettomista vauvoista kasvaa omia aivoja käyttäviä liikkuvia pieniä ihmisiä. Jo alle kaksi vuotiaalla on jo ihan omanlaisensa huumorintaju ja metkut. Toivottavasti kahden lapsen kanssa on aikaa nauttia kaikista molempien poikien kehitysvaiheista täysillä.

Tsemppiä kaikille eri vaiheissa oleville mammoille! Josko tuossa äitiysloman kynnyksellä ehtisi enemmänkin kirjoitella kuulumisia.
 
Toka2, kiva kun kävit kertoon kuulumisia! :) Harmi tuo masun iso koko ja painonnousu. :( Aiheuttaa varmasti vähän hankaluuksia arjessa ja nukkumisessa. Toivottavasti vointisi pysyisi kuitenkin kohtalaisena loppuun asti. Tsemppiä!

(.) Tänään rv 38+4 ja taas oli neuvolapäivä. Sykkeet normaalit 120-130, pissa puhdas, verenpaine hyvä ja sf-mitta 32 cm. Painoa tullut nyt noin 11 kg yhteensä. Kaikki siis niiden puolesta kunnossa. Mutta mutta, vauva ei vieläkään kiinnittynyt, eikä edes kovin alhaalla. Neuvolan tädillä on tapana merkata korttiin rt1 tai rt2 sen mukaan, onko vauvan selkä vasemmalla vai oikealla. Tähän mennessä ollut aina rt1, mutta nyt vauva olikin vielä mahtunut kääntymään ja oli rt2! Vaikuttaa siltä, että ei siis olisi todellakaan vielä hetkeen tulossa. Huoh. Nyt on pelkona, että vauva ei mahdukaan tulemaan mun lantion mittojen takia, kun on vielä niin korkealla, tai viihtyy muuten vaan turhan pitkään mahassa ja kasvaa liian isoksi. Mullahan tosiaan on todettu tuo radi ja oon tällainen 155 cm hukkapätkä. Joten sain lähetteen Taysiin. Sieltä pitäisi tulla kutsua viikon sisään. Tuli kyllä vähän sellainen "mitä minä sanoin"-fiilis, kun eivät alunperin suostuneet laittaan Taysiin tutkittavaksi ja kokoarvioon ja nyt sinne ollaan kuitenkin menossa... Toivottavasti kaikki olisi kuitenkin kunnossa ja alatiesynnytys olisi mahdollinen.
 
Tsemppiä Hydrangea, toivotaan että synnytys alkaa jo lähestyä! Hyvä että tilanne katsotaan vielä Taysissa, ja ehkä vauva päättää tullakin jo sitä ennen. Mulla oli viimeinen neuvolakäynti samana aamuna kuin poika syntyi, ja silloinkaan vielä ei ollut täysin kiinnittynyt, eli kaikki on mahdollista :)
 

Yhteistyössä