IVF/ICSI- hoidoista plussaan syksy-13/kevät-14

Täällä myös oli useamman kerran. Vuosi reilusti just aivan yllättäen vessakäynneillä, isompi vuoto kesti n. puoli tuntia, tuhrutti sitten vielä yleensä muutaman tunnin. Oli kirkasta verta hyytymien kera, ja vatsaa jomottelikin yleensä aina jonkun verran.

Nyt kuitenkin menossa RV 30+2. Tosi yleisiä nämä vuotelut tuntuvat olevan!

Kiitos Tähtitomu ja Odottava73 kun kerroitte omista kokemuksistanne. Tuli heti parempi mieli. :) Lohduttavaa kuulla, että teilläkin on kaikki mennyt hyvin.

Hieman jännittää soittaa huomenna hoitopaikkaan, jos pyytävätkin tulemaan ultraan. Huomenna on 6+5, joten hyvällä tuurilla syke voi jo näkyä. Toivottavasti eivät vaan käske tarkkaileen tilannetta.

Hydrangea, Nuo vuodot tosiaan on yleisiä, niin kuin täälläkin. vuoti pahemmin päiväisesti joskus viikolla 6-8 (en tarkkaan muista). Epäiltiin silloin, että menkat olisivat olleet juuri siihen aikaan ja siksi vuoti. Kaikki ollut kuitenkin hyvin. Paljon tsemppiä ja toivotaan niin, että kaikki on siellä hyvin.

Katiri, onnittelut sinne myös tyttölupauksesta! :) Mekin molemmat kuviteltiin ja ajatuksissa oli poika. Sukupuolella ei todella mitään väliä, kunhan vain on terve lapsi.

Tuosta lorahtelevasta valkovuodosta...sitä on täälläkin ollut. Pari viikkoa sitten jo tuli niin, että työhousuille asti meni. Tuli kiire vessaan tarkistamaan ensin, ettei ole verta. Sitten ajattelin ettei vaan lapsivettä!? Taitanee olla vain runsaampaa ja vetisempää valkovuotoa vain.

Kiva, että löysitte mieluisat vaunut jo. Monet täällä onkin jo vaunut hommanneet! :) Me vain venytetään ja venytetään...jos kesällä ei saakaan niin nopeasti, jos tehtaalta asti pitää tilata. Ehkä pitäisi viim.ensi kuussa alkaa jo toimimaan :D

Voi, harmillista että supistukset vielä niin pahasti vaivanneet. Nyt viikonlopun aikana alkoi lenkillä, vaikka rauhallisesti kävelin, tuntumaa ikävästi sivuilta. Viimeksi enemmän heti navan sivuilta. No, jos töissä alkaa seisominen/kävely yhtään tuntumaan, menen kyllä lääkärin juttusille tarkistuttamaan taas tilanteen...

Aurinkoista viikon alkua kaikille! :)

Juttelin hoitajan kanssa, niin se epäili että ei ole mistään vaarallisesta kyse, kun vuoto ei ole jatkunut verisenä. Ajat oli ihan täynnä tälle viikolle, kun esim. huomenna siellä on vaan yks lääkäri töissä. Torstaille olisin saanut ajan, mutta se on ainoa päivä miehelle tällä viikolla, kun ei käy. Otin sitten ajan perjantaille. Silloin pitäisi olla rv 7+2. Pääsenpähän nyt edes muutamaa päivää aikasempaan ultraan, kun sen olisi pitänyt olla vasta ensi viikon tiistaina rv 7+6. Hieman kyllä harmittaa, että aikoja ei ollut aiemmin, mutta eipä sille nyt mitään voi. Jos alkaa näyttää uudestaan huonolta, niin soitan sitten uudestaan ja vaadin painokkaammin aikaa heti.

Hydra 6+5

Hydra, hieno juttu että vuoto ei ole jatkunut! Ja hyvä että sait ultraa vähän aikaistettua. Mä kävin itse 7+1 ja silloin näkyi jo alkio ja syke hyvin. Ehdottomasti myös parhaat ultralaitteet tuolla meidän hoitopaikassa, vrt kun kävin siitä viikon-parin päästä paniikkiultrassa yksityisellä vuotojen takia. Tsemppiä, nyt ei montaa päivää enää odottelua!

aurora, kiva kuulla, että meillä laitteet on hyviä. :) Tosi selkeästi kaikki on kyllä erottunutkin hoitojen aikana ja on ollut kiva seurata tutkimuksia itse näytöltä. Luultavasti meidän lääkärit ovat myös tosi kokeneita ultraamaan pieniä alkioita, niin toivon homman menevän sujuvasti. Kiva, että sulla näkyi jo tuossa vaiheessa syke, niin luultavasti se näkyy mullakin. Hieman harmittaa, kun aikaisempaa aikaa ei ollut, mutta onneksi tässä ei ole nyt mitään paniikkia, joten annan mielelläni ajat sitä enemmän tarvitseville. Hyvä myös, että aika on perjantaina iltapäivällä, niin tarvittaessa voin jatkaa matkaa kotiin asti, jos töihin paluu tuntuu pahalta. Mulla on kuitenkin sellainen tunne, että kaikki on hyvin. Pakko olla! En edes halua ajatella muita vaihtoehtoja. Missä sun paniikkiultra tehtiin ja mitä maksoi?

Viimeksi muokattu:
Eilen kun kirjoitin, niin enköhän tänä aamuna herännyt verenvuotoon ja tässä vaiheessa nyt sitten edessä oli
ambulanssikyyti synnärille. Istukan reunalta jostain vuotaa, vauva voi hyvin mutta tarkkailuun jään.

Että kyllä näitä vuotoja näköjään voi riittää :/

Menossa RV 30+3

Kävin ultrassa Terveystalolla rautatieasemalla ja muistaakseni se maksoi jotain 150-170 euron välillä, eli ei halpaa lystiä todellakaan.. Kela-korvausta ei tainnut saada ollenkaan. Laite oli tosiaan mielestäni huono ja lääkärillä kesti paljon kauemmin löytää syke. Terveystalolla on myös 4D laitteet joilla tehdään np- ja rakenneultria, mutta itse en siis ainakaan varhaisultraan päässyt siihen.

Muoks. Voi ei Odottava73, tsemppiä kovasti, onneksi vauvalla on kaikki hyvin! Toivottavasti tilanne rauhoittuu ja vauva pysyy mahassa vielä pitkään. Onneksi viikkoja on sulla jo ihan hyvin kasassa!

Viimeksi muokattu:
Odottava73, voi ei! :( Onneksi olet kuitenkin nyt hyvässä hoidossa ja vauvalla on kaikki hyvin. Toivottavasti vauva jaksaisi odottaa vielä muutaman viikon.

aurora, huh, no eipä ollut halpaa lystiä. Tosin jos paniikki on päällä, niin kyllä tonkin vielä maksaa mielenrauhasta ja tiedosta, että vauvalla on kaikki hyvin. Me asutaan Tampereen naapurikunnassa ja meillä ultrat on ulkoistettu Terveystalolle. Olen kuullut, että siellä voi tosiaan päästä sitten 4D ultraan ihan näissä perusultrissa. Toivottavasti mekin päästäis sitten aikanaan. :)

^ Meillä sama juttu eli np ja Rakenneultra käytiin Terveystalolla kunnan ostopalveluna. Näistä on hyvät kokemukset, erittäin ammattitaitoiset kätilöt ovat tekemässä ja tosi hyvin käydään kaikki läpi. 4D kuvaakin pääsee näkemään tosin meillä pieni halusi piilotella :)

• Tykkää
Reactions: Hydrangea
Hydrangea, tsemppiä ultran odotukseen. Toivottavasti kaikki olisi hyvin. Se on ainakin hyvä merkki, ettei veristä vuotoa ole enää ollut.

Odottava73, voi ei. Tollaset vuodot aina säikähdyttää. Onneksi pääsit nopeasti hoitoon ja tarkkailuun. Toivotaan että vauva voi hyvin ja saa vielä majailla masussa jonkin aikaa. :)

Millyk , harmi että sullakin vielä noi supistukset vaivana. Kyllä kannattaa käydä tarkistuttamassa tilanne jos yhtään tuntuu että töissä alkaa supistukset vaivaamaan. Ainakin saa sitten mielenrauhan itselleen. Helpottavaa kuulla, että muillakin on ollut tollasta vetistä valkovuotoa.

RBB, kiitos siitä sun pyöräilyvinkistä supisteleville. :) Mä olen nyt kanssa pyörällä liikkunut hiljakseen eikä supistele. Kävellessä alkaa herkästi supistelemaan. Täytyy vaan pyöräillessäkin muistaa pitää vauhti hiljaisena.

Kävin tänään ostamassa lankoja ja ajattelin alkaa virkkaamaan isoäidin neliöistä vilttiä vauvalle :) Saa nähdä miten onnistuu kun en oo reilusti yli 10 vuoteen tehnyt mitään käsitöitä :)

Hydrangea: tuo tunne, että kaikki on hyvin, siihen kannattaa luottaa. Sillon kun mulla tuli se iso vuoto 7+2 ja kävelin ja itkua tihrustin gynekologille, niin mulla oli silti sellanen tunne, että kaikki hyvin. Toisaalta monet sanoo, että vaikka ei mitään oireita oliskaan, niin voi olla tunne, että kaikki ei oo hyvin, ja sit ei oo ollukaan. Tosin hoidot läpi käyneet saattaa panikoida ja pelätä koko ajan ilman syytäki.

katiri: mulla on ihan sama projekti alkamassa, haluaisin virkata isoäidin neliöistä peiton pinnikseen. Oon enemmän kutojaihmisiä, mut isoäidinneliöitä ei vissiin ole hankalaa virkata. Meillä vaan pinnis on 70x140cm, että pitää tehdä yllättävän iso peitto! Mitä lankaa ostit? Mua miellyttäis eniten Novitan Woolin värit, mut se on kauheen pientä lankaa, kuinkahan hitaasti peitto sit valmistuu.. En oo maailman kärsivällisin ihminen ja tykkään nopeasti valmistuvista töistä..

Odottava73: hurjalta kuulostaa, mut onneksi kaikki on hyvin! Onko sulla vielä etinen/marginaalinen se istukka? Onko synnytyksestä tietoa, että saatko alateitse synnyttää? Mä saan keskiviikkona tietää kohtaloni sen suhteen.. Toivon, että istukka olis kasvanut nyt täysin pois kohdunsuulta. Nuo vuodot on kamalia, jotenki verta on tottunut pitämään sellasena kohtalokkaana asiana, vaikka näissä raskausjutuissa sitä näyttää tulevan millon mistäki reiästä syystä tahi toisesta : / Mulla on nenä vuotanut verta tammikuusta lähtien, peräpukamat vihottelee ja tosiaan nuo vuodot vielä alapäästä.. Tää raskaana olo on aika hermostuttavaa aikaa! Oon niin onnellinen viimeistään heinäkuun alussa kun vauva syntyy toivottavasti terveenä eikä tarvi enää pelätä!

katiri ja RBB, mä oon tehnyt itselle torkkupeiton ja kummipojalle peiton ristiäislahjaksi isoäidinneliöistä. :) Niitä on kiva ja nopee virkata kunhan eka pääsee juonesta kiinni. Tein molemmat 7 veljestä raitalangasta. Novitan sivuilta löytyy hyvin selkeät ohjeet niiden virkkaamiseen. Vois nyt olla kiva tehdä peitto vielä vauvallekin. Jos kaikki menee hyvin, niin meille on sitten tulossa talvivauva, joka varsinkin aina palelevaan äitiinsä tullessaan tarvii paljon lämmintä vaatetta. Oonkin ajatellut neuloa jotain. Haalari ja potkuhousut olisi kiva tehdä jostain pehmeästä langasta. :) Joskus yritysaikana aloitin takkia Woolista, mutta kun plussaa ei alkanut kuulua, niin se jäi kesken. Siitä takista on nyt jotenkin huonot fiilikset, joten oon ajatellut purkaa sen ja tehdä langasta jotain muuta.

Täällä kanssa odotellaan ens viikon ultraa ku kuuta nousevaa.. Pakko on vielä huomenna testata digillä et viikot nousee..
Ensi viikollahan se laskettu aika varmistuu, laitellaan sit listalle =)
Mulla on myös tullu välillä tosi vähän sellaista punertavaa vuotoa, mutta luotan siihen et kaikki on kunnossa, pakko olla!
Aurinkoista päivää kaikille =)

Leenu77 tsemppiä sullekin ultran odotteluun! Ensi viikko tulee onneksi nopeasti :)

Kivoilta kuulostaa nuo vauvan peitot isoäidin neliöistä :heart: Mulla itsellä ei ole harmikseni minkäänlaisia kädentaitoja... onneksi oma äiti ja anoppi ovat innokkaita käsityöihmisiä ja sieltä kuulemma meillekin peitto ja muutakin pientä tulossa.

Me ollaan saatu vihdoin raivattua tulevaa vauvan huonetta (oli työhuoneena) ja käytiin eilen ostamassa lipasto ja muuta pientä sinne. Kunhan mies kasaa sen niin pääsen viikkaamaan pieniä vaatteita laatikoihin, niitä onkin jo kertynyt aika kasa. Pesukoneessa ne ehtii käyttää sitten vielä myöhemmin.Pinnasänkyä olen katsellut Briolta ja se pitäisi käydä myös lähiviikkoina ostamassa. Ostettiin myös hoitotaso ja vaipparoskis kylppäriin. Kummasti se koti alkaa muistuttaa lapsiperheen kotia =)

Nyt pitäisi täytellä myös Kelan hakemukset äitiysrahasta, lapsilisästä jne. Saatiin ne laput viime neuvolakäynnillä. Päädyttiin, että otetaan äitiyspakkauksen sijaan se 140 euron avustus, meillä on jo niin paljon vaatetta ja vielä tulossa lainaksi jne lisää. Ostetaan tuolla summalla sitten sitteri ja muuta pientä. Hankalalta tuntuu vaan laskea, kuinka paljon sitä äitiysrahaa nyt sitten tulee, kun en ole varma saanko viimeisen 6 kk tulojen mukaan vai 2012 mukaan (tulot on noussut, mutta siinä pitää olla yli 20% korotus ja voi olla että jää just 1-2 %:sta kiinni...). Mutta sittenhän sen näkee.. meillä onneksi palkkaa tulee vielä 3 kk äitiysloman alusta normaalisti, niin tulot ei heti muutu miksikään. Nyt on paljon hankintoja mutta pitää yrittää laittaa vähän säästöönkin ensi talven varalle..

aurora 23+6

Me käytiin tänään kontrolliultrassa ja istukka oli noussut täysin pois kohdunsuulta! Eli ellei tule muita mutkia matkaan, pitäisi pystyä synnyttämään alateitse. Pikkuinen hieroi nenää ja haukutteli pari kertaa makeasti tutkimuksen aikana, oli ihana katsella miten inhimmillinen pieni olento siellä jo majailee :) Painoarvio oli 1627g ja syntymäpainoksi arvioi 3600-3700g. Tosin äiti on synnyttänyt kaikki lapset viikolla 37 painosta huolimatta (toivottavasti periytyy!), että saa nähä minkä kokoisena sitten syntyy. Hurjaa, enää ei ole sitten ultria jatkossa, me kuitenkin varmaan käydään yksityisellä siinä 37-38 viikolla varmuuden vuoksi.

aurora*: kannattaa kuitenkin hakea tuolla 6 kk säännöllä, kyllä ne Kelassa sen sitten laskee, että riittääkö.

Kävin eilen hypistelemässä lankoja Anttilassa enkä ostanut vielä mitään, alkoi se Naava lankakin kiinnostaa, se jossa on alpakkaa. Tosin en tykkää kun Novita tuntee sitä akryyliä joka lankaan ihan hirveenä. Pitäs kohta päättää ja alottaa, että ehtii. Tosin ollaan jättämässä vauvanhuoneen sisustus aika viime tippaan, kun ajateltiin autoilla Ikealle vasta kun jään äippälomalle, täältä on niin pitkä matka että pitää käydä harvoin ja ostaa sillon kaikki tarvittava. Valkoinen Malm lipasto aateltiin ostaa vauvanvaatteille ja meille isompi sänky, sitten jotain verhotankoja ym. Ens viikolla saadaan hakea vaunut.

RBB 30+0

Leenu, tsempit ultran odotteluun! Musta ensin tuntui siltä, että siihen on ikuisuus, mutta yllättävän nopeeta se sieltä on tulossa, kun vielä aikaistui hieman.

aurora, on varmaan ihan mahtavaa saada jo kaikkea vauvajuttua kotiin ja laittaa kotia valmiiksi vauvaa varten. Alkaa varmasti konkretisoitumaan, että ihan oikeasti pieni ihminen on tulossa asumaan tähän kotiin. :)

RBB, mahtavaa! :) Mäkään en tykkää muovilangoista. Mieluummin neulon ihan 100% villasta, villasekoitteesta tai alpakasta. Luulisi myös, että hiostavat akryylit sun muut eivät olisi vauvan iholle niitä parhaita tai saatika kestäisivät ahkeraa pesua.

Huomenna on sitten vihdoin ja viimein se odottamani varhaisultra. Jännittää ihan kauheasti. Saa nähdä, saanko nukuttua yhtään ensi yönä. En mitään muuta niin toivokaan, että kaikki olisi kunnossa!

Hydra 7+1

Tulinpa minäkin kommentoimaan tänne, jonkun verran on tullut ketjua seurattua.

Tuolla lapsettomuuspuolella kirjoittelin lähinnä yli 35-v. hoitolaisten ketjussa ja jäin sieltä pois varhaisultran jälkeen. Plussa tuli 3. IVF:n tuoresiirrosta.

Hydrangea, sulla oli sitä vuotoa vasta ja kiva että olet ollut toiveikkaana. Täällä on muitakin vuotelijoita ja nyt ilmoittautuu yksi lisää. Eli mulla oli hyvin niukkaa vuotoa pian plussan jälkeen, sen jälkeen oli pari viikkoa seesteistä, sitten varhaisultran jälkeen illalla tuli selvemmin verta. Sitten pari viikkoa tuhrua, sen jälkeen kerralla hirveästi verta ja isoja hyytymiä. Välillä ollut pelkkää tuhrua, pari kertaa rajumpaa vuotoa ja aina vaan jatkuu. Kipujakin ollut välillä, lieviä mutta säännöllisesti tulevia ainakin yhtenä iltana, supistuksenomaisia? Ultrissa olen käynyt useamman kerran ja niissä ei ole koskaan näkynyt mitään syytä vuodolle. Toki vieläkin veri säikäyttää, mutta nyt stressaan enemmän muista asioista. Eli tsemppiä, meillä hoitolaisilla vain ilmeisesti jostain syystä vuotaa herkemmin.

Eilen oli nt-ultra, jossa kaikki näytti ok:lta. Silti jännittää veriseulan tulokset, ne pitäisi tulla ensi viikon aikana. Vaikea on ollut vielä päästä nauttimaan kunnolla raskaudesta kaiken stressin ja myöskin pahoinvoinnin takia, mutta jospa se tästä vielä iloksi muuttuu. Toki ultrissa aina kun vauvan näkee tulee hyvä mieli :heart:

omanna 12+3

• Tykkää
Reactions: Redwing blackbird
Hydrangea Onnea huomiseen ultraan! Tiedän, miten ne etukäteen aina jännittää. Mä pidin katseen pois monitorilta, kunnes lääkäri sanoi, että saa katsoa, hyvältä näyttää!

Muillekin ultraa odottaville onnea matkaan:heart:!

).( Täällä alkoi tänään rv10. Nyt ollaan sillä viikolla, mihin matka viimeks loppui. Välillä pelottaa, että käy tämän kans samalla tavalla. Eka neuvola on ens viikolla. Siellähän se km viimeks huomattiin. Toivottavasti ultraavat myös nyt, koska ilmeisesti se ei ole rutiinia meidän neuvolassa. Pahoinvointia oli ja meni eli nyt jo vähän helpottaa, kun vaan muistaa syödä tarpeeks usein. Jotkut ruuat on kyllä jääneet kokonaan pois, kun ei vaan pysty syömään, esim. mitään liharuokia ei kykene syömään. Pitää syödä rahkaa ja kananmunaa, että saa proteiinia tarpeeks. Mahaa turvottaa ja meinaa olla ummetusta..luumuja pitäis ostaa. Tissit on kipeät. Siinä selkeimmät oireet. Ei olla kerrottu vielä raskaudesta kenellekään. Odotellaan, jos päästään NT-ultraan asti ja jos se&seula läpäistään, sit vois ehkä läheisille kertoa.

Viimeksi muokattu:
Heippa!
olen lueskellut teidän juttuja jo pitkään ja osa teistä onkin tuttuja. :)

Eli Olen icsi:llä esikoiplussan saanut, 32v jännittäjä. :D
Nyt on 12+3 ja eilen oli nt-ultra missä kaikki oli hyvin ja 13cm pitkä pikkutyyppi heitti voltteja kohdussani. :heart:

Minulla on istukka etuseinässä. Varmaan tästä syystä, sekä turvotuksesta, en ole plussan jälkeen pystynyt nukkumaan vatsallani vaikka normaalisti aina nukuin niin.
Eilen panikoin kun ensimmäistä kertaa minullekin tuli vuotoa yöllä, mutta loppui pian nousemisen jälkeen. Myös viime yönä tuli hieman vuotoa ja aamuun mennessä loppui..(vaihdoin asentoa selälleen)

Mietinkin, että voinko aiheuttaa tämä vuodon sillä, että unissani käännyn helposti vatsalleni kunnes herään inhottavaan oloon? Vai miksi vuoto on vain yöllä sängyssä? :confused:

Ultrassa näkyi kaikki kunnossa, eikä selkeää syytä vuodolle löytynyt.

On tämä jännittävää aikaa...koskahan sitä voisi vain nauttia miten ihanaa on olla vihdoin raskaana?! :LOL:

LaaL, varaudu että säikäytyksiä tulee loppumetreille asti, vaikka toivottavasti niin ei kävisi :)

Mulla meni osastolla 4 vrk ja kortisonit saatu ennenaikaisen syntymän varalle. Tuosta 12 viikosta nullakin alkoi satunnkiset vuotelut, rv 12, 13, 18 ja nyt 30+3...

Tänään pääsen kotiin, ja poksahti 31+0. Kotidoppler on ollut tärkeä näissä vuototilanteissa <3

• Tykkää
Reactions: LaaL
Odottava73: hienoa, että pääset kotiin ja kaikki on hyvin!

LaaL: musta tuntuu, että aina kun mä alan rentoutua ja luottaa siihen, että kyllä se luonto ja kroppa nyt hommat hoitaa, niin eiköhän joku stressin aihen ilmaannu. Millon vuotaa, millon supistelee enemmän, millon vauva liikkuu vähemmän, nyt muuten ultrassa pienokaisen paino oli hieman enemmän nousussa kuin aiempien ultrien perusteella, nyt tuli siis RaDi:n ja jättiläisvauvan pelko :D

Että semmosta.... En usko, että lapsettomuushoidot läpi käyneet voi ihan täysin ja koko raskautta ottaa rennosti ja nautiskella, vaikka itsekin olen tätä "tilaa" vuosia odottanut ja haaveillut, että on se niin ihanaa olla sitten raskaana :D Täytyy olla aika lehmänhermoinen, tai sitten ihan täysin oireeton, että pystyy ottamaan lunkisti.

Hydrangea: tsemppiä ultraan, pidän peukkuja!! Mä kudon nyt (varmaan kymmenensiä) villasukkia (kesä!)vauvalle Woolista, se on nykyään mun lempilanka Novitalta, kun ne lopetti sen Luxus Alpacan. Onneksi hamstrasin viimeksi mainittua varastoon, niin mulla on vielä itselle neuletakkiin langat ja sen verran jämälankoja, että voin vielä jotain pientä tehdä vauvalle. Sillä tosin on aika paljon villavaatteita jo, kun olen hoitanut hoitojen aiheuttamaa ressiä ja surua neulomalla vimmatusti vauvan vaatteita, villahousuja on 60-90cm koossa kolmet, neuletakkeja pari, myssyjä, tossuja, villasukkia, pipoja ja tumppuja lukemattomia.... Toinen suosikkilanka on Sandnes Lanett, mutta siitä ei viitsi kutoa kovin isoja töitä, kun on niin ohkasta, mutta sopii hyvin pieniin villahousuihin, sukkiin, lakkeihin ym ja ihoa vasten tuleviin neuleisiin, koska on niin pehmeää superwash 100% merinoa. Ja värikartta on ihana.

Minäki vannon kotidopplerin nimeen. Tosin nyt puoliso kuulee jo mahan läpi vauvan sydänäänet, tosin mulla istukka kuulemma peittää koko kohdun etuosan, joten se voi olla istukan syke, mut syke kummiskin.

Mulla on muuten nyt hävinnyt kokonaan ulkoinen kohdunkaula, mittaa koko kaulassa on 3,2 cm ja se on mutkalla lantiossa. Saa nähdä nopeuttaako synnytystä sitten h-hetkellä. Gynekologi ei kuitenkaan ollut huolissaan ja ei käskenyt hidastaa menoa, päin vastoin kehotti aloittaa liikunnan kun vauva oli kasvanut niin reippaasti, ja kun näin pitkälle olen päässyt. Toivon kuitenkin ettei vauva synny ennen 35. raskausviikkoa! Nyt en voi enää ite mitenkään tietää kohdunsuun tilannetta, kun sormet ei tavoita alapäässä mitään reunaa/vallia/napukkaa, täytyy vaan luottaa siihen, että se aukenee tähän samaan tahtiin eli n. 1 cm/ 6 viikkoa eli ei ehtis aueta kokonaan ennen synnytystä. Tosin vauvahan kasvaa koko ajan ja painollaan sitten saattaa kiihdyttää tuota aukeamista... On tämäki ressin aihe!

• Tykkää
Reactions: LaaL
omanna ja LaaL tervetuloa!

Odottava73, kiva kun pääsit sairaalasta kotiin. :)

RBB, sähän olet ollut ahkera kutoja :) On se ihanaa kun vauva saa päälleen itse tehtyjä nuttuja :) mullakin isoäidin neliöitä alkaa olla jo iso kasa kun niitä täällä sairasloman kuluksi on ehtinyt virkkailemaan.

Tuosta raskaudesta nauttimisesta... Mä ainakin olen osannut nauttia raskaudesta vain hetkittäin. Noin rv 12-19 oli sellaista aikaa että osas ottaa vähän rennommin eikä ollut mitään sen suurempia oireita. Mutta silloin sitä vaan odotteli rakenneultraa ja sitä että maha vihdoin alkais näkymään. Ennen plussaa sitä ajatteli että jos tulis raskaaks niin kuinka ihanaa ja onnellista aikaa se oliskaan, mutta kyllä tää odotusaika on huolia täynnä. Ennen varhaisultraa pelkäsi kohdunulkoista/tuulimunaa/ keskenmenoa ja ennen 12 rv keskenmenoa. Sitten rv 20 jälkeen mulla alkoi supistelut ja nyt sitten pelkäänkin että vauva syntyy ennen aikojaan :/

Rakenneultran jälkeen menikin noin viikon verran huolettomasti, mua rauhoitti nähdä kun vauva oli kunnossa ja kohdunsuu kiinni. Nyt sitten viime yönä taas supisteli melkein koko ajan ja taas huolettaa... :( supistukset on kyllä kivuttomia, mutta silti jotenkin ikävän tuntuisia ja nukkuminen oli vaikeaa. Ensi viikolla on kohdunsuun tilanteesta kontrolli terveyskeskuslääkärille, jossa siis ei ultralla pysytä tilannetta tarkistamaan. Neuvolalääkärille kaikki ajat oli täynnä.

Eilen kävin neuvolassa terveydenhoitajalla ja siellä kaikki kunnossa. Sain Kelalle raskaustodistuksen ja täytinkin äsken hakemuksen äitiyspakkausta varten. :) Nyt vaan odottelen että se tulis mahdollisimman pian.

Kaikki oli erinomaisesti! :heart:

Heti kun lääkäri laittoi ultran paikalleen, niin sanoi että alkio ja syke näkyy. :heart: Myös ruskuaispussi ja istukka näkyi. Vauveli vastasi täydellisesti viikkoja. Itse olin laskenut, että tänään olisi voinut olla päivän enemmän, mutta lääkärin mukaan rv 7+1 ja tätä siis alkion kokokin vastasi. Syytä vuodoille ei näkynyt kohdussa eikä istukassa. Jotain pientä jälkeä oli kohdunkaulassa, joten lääkäri epäili vuotojen tulleen mahdollisesti sieltä. Sanoi että kaikki on kunnossa ja vauveli on vilkas. Olen niin onnellinen! :heart: Saatiin kolme ihanaa kuvaa ja sain myös jo äitiyskortin. :heart: Tukilääkkeitä käytän rv 11+6 asti, josta lähden vähentämään niiden määrää ennen lopetusta.

Yhteistyössä