IVF/ICSI- hoidoista plussaan syksy-13/kevät-14

Onnea Hydrangea :flower: ! Mullaki tuli ruskeaa vuotoa (aluksi punaista) pari päivää ennen virallista testipäivää. Sit vuoti muistaakseni kolme kertaa, viimeisin tasan 12+0, yksi vuodoista (olisko ollut 7+1-2) oli todella runsas ja tumman hyytymäinen. Ultrassa ei näkynyt vuodon aiheuttajaa, mutta sittemmin paljastui istukan majailevan kohdunsuulla, josta se onneksi on koko ajan siirtynyt poispäin ollen nyt marginaalinen. Eli vuoto voi olla verekästä kohdunsuuta, hematoomaa, etistä istukkaa ym, mulle sanottiin klinikalla kun panikoin vuotoa, että hoitojen jälkeen vuodot on enempi sääntö kuin poikkeus vaikka ne muutenki on aika yleisiä, joka 4. tai 5. odottajalla alkuraskaudessa.

Meilleki kuuluu hyvää, panikoin pari päivää sitä kun vauvan liikkeet väheni, mut nyt se taas porskuttaa entiseen malliin. Olisko ollut sitten joku kasvupyrähdys, niistä tuolla jossain puhuttu, että saattaa hidastaa menoa hetken.. Nyt on varmaan ohitettu jo kilon rajapyykki :heart:

RBB 27+4

• Tykkää
Reactions: Hydrangea
deseo, kiitos. :) Kivaa kuulla myös susta. Olen yrittänyt etsiä täältä sun kuulumisia, mutta et ole taitanut kauheasti kirjoitella. Harmi, jos siellä supistukset vaivaa. Yritä ottaa nyt mahdollisimman rauhallisesti, että pikkuinen pysyisi pesässään vielä hetken. Onneksi sulla on kuitenkin noin paljon viikkoja kasassa, että jos päättäisikin jo tulla, niin selviytyminen olisi aika varmaa. :)

Fyi, kiitos. :) Onneksi eilisen aamun vuodon jälkeen ei ole tullut mitään. PC:n liuskaan sain tänään lähes tasavahvat viivat, joten hurjaa vauhtia viivat vahvistuu! En siis ole tuosta eilisestä vuodosta huolissaan. Kunhan nyt vaan pysyisi jatkossa pois. :)

).( Huomenna soittoa sekä klinikalle että neuvolaan. Soitan eka klinikalle ja kun saan tietää vu-ajan, niin varailen sitten neuvolan. Meidän neuvolan sivuilla luki, että sinne olisi hyvä soittaa heti plussan saatua. Tosi jännää! :heart:

Hydra 4+4

Redwing blackbird, kiitos. :) Itsekin olen käsittänyt, että vuodot ovat hyvin yleisiä varsinkin hoitoalkuisissa raskauksissa. Joten yritän ottaa rauhallisesti ja toivoa, että ne pysyy jatkossa pois. Oi, sielläkin on jo mahtava määrä viikkoja kasassa. :)

Hydrangea onnea plussasta ja tervetuloa tälle puolelle :) Ihanaa että olet saanut plussan, sulla on kanssa ollut monta mutkaa matkassa. Olen käynyt välillä lukemassa kuulumisia tuolta lapsettomuuskeskusteluista. Toivotaan että sulla vuodot loppuisi ja odotus menisi hyvin.

• Tykkää
Reactions: Hydrangea
katiri, kiitos. :)

Sain soitettua meidän hoitopaikkaan ja varattua varhaisultran. Hoitaja sanoi, että se laitetaan kolmen viikon päähän testipäivästä. Mulla varsinainen testipäivä on vasta huomenna. Joten ultra tulisi oleen vasta 15.4. eli rv 7+6. Mielestäni aika myöhään! Miten mä pystyn odottaan. : / Soitan myös neuvolaan tänään, kun soittoaika alkaa.

• Tykkää
Reactions: Odottava73
Nyt on neuvolakin varattu. :) Neuvolan täti kuulosti tosi mukavalta puhelimessa, eikä taida olla mikään vanha täti. :) Aika on varattuna tasan viikko varhaisultrasta 22.4. eli rv 8+6. Joten neljä pitkää viikkoa sitä saa odottaa. Huh, ei tee tälle hätähousulle hyvää. :D Kuulemma jotain esitietolomaketta ja tietoa sikiöseulonnoista tulee postissa. Neuvolan täti ei edes yrittänyt lähteä laskemaan viikkoja, vaan ilmoitin itse mitä olin laskenut ja luotti siihen. Vaikutti myös siltä, että ei ollut täysin pihalla siitä, että lapsi voi saada näinkin alkunsa. :)

Hydra 4+5

Meillä oli tänään rakenneultra rv 21+4 ja kaikki näytti hyvältä :heart: Pojan painoarvio jo 470 g ja mitat vastasi 4 päivää isompaa. Yhdessä kohtaa näytti ihan kuin olis vilkuttanut meille, muuten oli ujo ja piti kasvot piilossa :D Yksi etappi taas takana!

Hydra hienoa että sait aikoja varattua. Toivotaan että menee nämä viikot nopeesti siihen että pääsette näkemään pienen ultrassa :)

Deseo Kiva että kirjoittelit kuulumisia! Teillähän on jo odotus hyvillä viikoilla. Harmi että oot joutunut olemaan sairaslomalla ja supistelut vaivaa :( Varmaan aikakin käy pitkäksi, mutta hyvä syy lepäillä ja ottaa rauhallisesti. Toivotaan että loppuodotuksessa vaivat vähenisi.

IVF/ICSI -hoidoista plussanneet syksy -13 / kevät -14

HOITOSYYLAMONESKO
Meemir1.ivf/1.passelitt./munajohdinvaurio11.5.1
deseo1.ivf,tuoreselitt10.6.1
RedwingBBrd3. IVF, tuorekeltarauhanen,1ovario17.6.1
InMyDreams5.ivf/tuoretuba factor26.6.1
Krish735.icsi,tuoreselitt.,siittiöiden laatu27.6.1
Robina3.ICSI,tuoresiittiöt7.7.3./1.yht.
TybyLiini1.ivf, tuoreselittämätön/endo8.7.1
aurora*2.icsi,tuorepco, sperman v-a30.7.1
iiris_lorea2.icsi/ivf,tuorekeltahormoni,siittiöt4.8.1
katiri1.ivf,tuoreendo,munanjohdintukos10.8.1
Millyk1.ivf,tuoremunanjohd.vauriot14.8.1
Fyi1.ivf/2.PASselitt6.9.1
Hydrangea1.ivf/3.PASPCO27.11.1
[/b]

Neuvolat/ultrat
aurora* 28.3. neuvola
Millyk 1.4 rakenneultra
IMD 31.3. lääkärineuvola
katiri 4.4. rakenneultra, 10.4. neuvola
RBB 9.4. kntr ultra
Fyi 31.3. neuvola, 22.4. rakenneultra
Hydrangea 15.4. varhaisultra, 22.4. neuvola

hydra: Hyvä et sait ajat varattua vaikka aika myöhään tuo vu, mulla oli muistaakseni 6+0 ja seki tuntu iha hirveen pitkältä ajalta odottaa :D toivotaan että teidän nl täti ois kiva, monilla ollut aika tympeitä. tsemppiä vun odotteluun :)

aurora: onnea hyvistä ultra kuulumisista ja poika lupauksesta :) meidänkää poju ei meinannut näyttää kasvoja kun kätilö yritti ottaa 4d kuvaa mut aikansa yritettyä sai napattua pari kuvaa :) saittako te 4d kuvaa?

rbb: huomasin et meillähä on vaa viikkko eroa La:n kans :)

eilen kävin neuvolassa, kohdun suu oli pehmentynyt. liikunan ym. saa nyt unohtaa. en tosin oo suppareiden takia pystyny pahemmin käymää ja sillonki vaa alle kilsan. terkka pisti ens viikolle ajan vielä lääkärille nii saa katsoa tarkemmin. käytiin samalla reissulla eilen kaupassa ja oli kyllä aika tuskaa,kotiin päästyä huomasin verta pöksyissä. iski hirvee paniikki ja itku kurkussa soitin terkalle. sano et tuli varmaa sen takia ku sitä tutkittiin mut sano et lähtä näytille vielä nii ei tarvi murehtia. en sitte lähteny ku ei enempää vuotanu ja supparit helpotti levossa. onneksi selvisin säikähdyksellä :)

aurora, onnittelut poikalupauksesta. Hienoa, että kaikki oli hyvin. :)

deseo, puhelimessa täti ainakin kuulosti kivalta, mutta en tiedä sitten minkälainen on livenä. :) Huh, onneksi selvisit säikähdyksellä. Yritä nyt ottaa mahdollisimman rauhallisesti ja keksiä tekemistä, että päivät kuluu.

Hydra 4+6 (huomenna vaihtuu viikko, jee! :heart: )

Hydrangea, kiva kun olet saanut aikoja varailtua ultraan ja neuvolaan :) Kyllä se aika sit loppujen lopuksi nopeasti menee, vaikka ensin tuntuu pitkältä odotella monta viikkoa. Mulla oli varhaisultra vasta viikolla 8+1, kun tuli joulun pyhäpäivät väliin. Toisaalta se on hyvä kun sitten pikkuisen pitäisi jo hyvin näkyä siellä :)

Aurora, onnea hyvistä ultra-kuulumisista :)

Mä jouduin myös jäämään sairaslomalle tänään kun muutaman päivänä on ollut supistuksia. Kivuttomia onneksi. Suppareita on tullut töissä raskaita siirtoja tehdessä ja myös ihan levossakin. Pääsin tänään käymään neuvolan lääkärillä ja kohdun suulla ja kohdun kaulalla onneksi tilanne oli kunnossa. 6.4. saakka sain sairaslomaa. 4.4. on sitten rakenne-ultra, missä tilanne tarkastetaan uudestaan. En kuitenkaan onneksi ihan vuode-lepoon joutunut vaan saan liikkua sen verran mikä tuntuu hyvältä. Täytyy toivoa että supistukset menisi ohi kun saa ottaa vähän rauhallisemmin.

Soitin sitten esimiehelle sairaslomasta ja siellä oli hyvin nihkeän kuuloista suhtautuminen :/ mut valittiin juuri viime viikolla vakituiseen työhön ja nyt sitten jäin sairaslomalle. Lääkärin todistuskin pitäisi toimittaa vakituista työtä varten ja esimies tokaisi puhelimessa että "toivottavasti nyt sitten tervehdyt lääkärin tarkastukseen mennessä, ettei valinta mene uusiksi." Soitin sitten työterveyshuoltoon ja siellä hoitaja sanoi, ettei raskaus ja sairasloma vaikuta siihen etteikö lääkäri kirjoita todistusta että olen työhön sopiva... Ärsyttävää kun esimies suhtautuu noin...

Deseo Kätilö yritti lopuks saada meille 4d kuvaa kasvoista, mutta poju hengaili pää alaspäin niin hyvin piilossa ettei siitä tullut oikeen mitään :D sivuprofiilikuva saatiin, jossa nyrkki on kasvojen edessä... Vitsi kun kuulostaa kurjalta noi supistukset, onneks pääset pian lääkärille että tarkastaa vielä mikä tilanne. Onneks vuotokaan ei jatkunut sit enempää.

Hydra Kiitos =)

Katiri Hui, onneksi ei ole kivuliaita suppareita kuitenkaan :( Hyvä että sait sairaslomaa, varmasti parempi nyt vähän aikaa levätä ja ottaa rauhallisesti, niin tilanne rauhoittuu. Aika hölmösti ja suoraan sanottuna törkeästi sanottu sun esimieheltä! Eihän sairaslomalla tosiaankaan oo asian kanssa mitään tekemistä, sut on tehtävään jo valittu. Ehkä kannattaa ottaa yhteys luottamusmieheen tai liittoon, jos tulee jotain ongelmaa asiassa.

Katiri: mulla aina pistää vihaksi nuo raskaana olevien sairaslomien kyseenalaistamiset! Mulla kävi kans hyvä tuuri, sain syyskuun lopussa viran ja lokakuun alussa raskauduin, onneksi olkoon sulleki vakipaikasta, ei oo nimittäin itsestäänselvyys tosiaankaan näinä aikoina. Munhan piti olla loka-joulukuussa yhteensä 1-1,5 kk poissa pahoinvoinnin vuoksi, tammi-helmikuussa olin yhteensä 6 viikkoa pois supistelujen takia. Onneksi töissä on suhtauduttu tuohon supistelun vuoksi poissaoloon hyvin, mutta mulle tuli sellanen tunne, että ne ei oikein ymmärtäneet sitä pahoinvointiasiaa, muut työntekijät antoi kyllä hyvä neuvoja (syö ennen sängystä nousua, tiheästi, vähän kerrallaan ym), mut ei ne neuvot auta, jos on kyse tosi pahasta pahoinvoinnista, se yrjö lentää vaikka seisois päällään eikä töissä jaksa, jos ei saa mitään syötyä. Esimies myös vähän ihmetteli, että "ei meillä ole kukaan ollut aiemmin raskauspahoinvoinnin takia pois..!. Noh, olen ainut lisääntymisiässä oleva työntekijä tiimissä! Että ei ihmekään, muut on saaneet lapsensa 80-luvulla! :D En sitä kuitenkaan sanonu, olis hieman epähienoa viitata muiden lähestyvään eläkeikään. No, sit kävi huonosti ja esimies itse sairastui vuodenvaihteessa yllättäen vakavasti ja on sairaslomalla. Että mielestäni toisten sairaslomaa ei kannata alkaa arvostelemaan, koska elämästä ei koskaan tiedä, mitä huomenna tapahtuu. Mulla on kaikki myötätunto ja sympatia siis hänen tämänhetkistä tilannetta kohtaan, mutta en kyllä varmaan koskaan unohda silti noita sanoja. Ne tuntu tosi kurjalta siinä oksentelun heikentämänä ja muutenki huono omatunto (kun siihen astisessa työelämässä ei ollut sairasloma/poissaolopäiviä kuin pari).

Hydrangea: tsemppiä odotteluun! Mikään ei kestä niin kauan kuin alkuraskauden ultran odottelu... Aika vaan h-i-d-a-s-t-u-u, se on ihan kamalaa : D Sisusta, ulkoile, näe ihmisiä, tee mukavia asioita ja yritä olla miettimättä mitä siellä kohdussa tapahtuu (loistavia neuvoja, ei ainakaan auttanu mulla yhtään...). Mut onneksi stressaamalla ei voi saada mitään pahaa aikaseksi, koska MINUNKIN raskaus on jatkunut näin kauan, vaikka pelkäsin joka sekunti, että se on tuulimuna, menee kesken tai jotain muuta kamalaa.

Mä toivon, etten enää joudu olemaan saikulla, kun muuten perheen talous menee totaalisesti sekaisin. Käytiin ostamassa vaunut, maksettiin käsiraha visalla ja loput pitäis vielä myös maksaa. Onneksi mun porukat antoi muutaman satasen vauva-hankintoihin, niin se auttaa tosi paljon (nim. 30-v ja vanhemmat antaa edelleen rahaa...)

deseo: joo meillä on ihan lähekkäin LA:t! Ootko jo jännittäny synnytystä? Minä kipuilin alkuraskaudessa sen asian kanssa, mutta nyt koko ajan tuntuu, että alan jotenki hyväksyä sen tosiasian, että siihen ei voi itse vaikuttaa ja se menee hyvin (kukaan ei kuole) kuitenkin..:) Jännittävää nähdä missä järjestyksessä tässä ketjussa synnytytetään, koska aika monella on touko-kesä-heinä-elokuussa lasketut ajat!

RBB 28+0 (JO!!!)

katiri, no huh huh! Pistää vihaksi tuollainen asenne esimieheltäsi. Muista, että oma ja vauvan vointi on nyt etusijalla ja yritä olla potematta huonoa omaatuntoa poissaoloistasi. Raskaus ei saisi mitenkään vaikuttaa vakinaistamiseesi, täällä lisää tietoa: Etusivu | Oikeuttaodottaville. Onnittelut siis vakipaikasta. Todella harvinainen juttu tänä päivänä.

RBB, täytyy yrittää keksiä itselle paljon mukavaa tekemistä, että ei ehtisi liikaa ajatella ja pelätä asioita. Onneksi nyt tuntuu siltä, että päivät kiitää hetkessä ohitse, kun töissä on hieman kiirusta ja muutenkin vapaa-ajalle on kalenterissa paljon merkintöjä.

Hydra 5+0 :heart:

Tsemppiä odotteluun Hydra, mulla oli kans vu 7+6, ja odottavan aika oli pitkä!
Kyllä se senkin jälkeen oli pitkää odotusta aina seuraaviin etappeihin, ja kas kummaa,
sitten yhtäkkiä huomaakin olevansa jo viimeisellä kolmanneksella :)

IMD 27+0

Paljon OnneaHydrangea! Onpas kiva että pääsit nyt tälle puolle :)
Aika matelee, alussa tuntuu että vielä hitaammin kun odottaa mm.ultraa pienestä, jännittää, onko kaikki hyvin. Mutta siitä se aika kuluu.

Aurora Ihanaa, että rakenneultrassa kaikki hyvin. Onnea! :)

Deseo Hui, verentulo (pienikin määrä) säikäyttää aina! Helpotus jos se tuli vain tutkimuksesta. Ikäviä nuo supistuksetkin.. Mutta lepo paras lääke on. Tsemppiä sinne!

Katiri Voi,siellä ollaan sairaslomalla myös.. Täällä samoin ja samoista syistä,koko tämä viikko . PIentä supistelua ollut ja selkäpuoli välillä hyvinkin kipeä ja väsynyt. Harmittaa, kun liikkumaan ei ole pystynyt samalla tavalla, mutta tottahan toki sitä lepäilee jos tarvis vaatii:) Kunhan vain pikkuiselle on kaikki hyvin. Kävelyä tulee kyllä päivisin harrastettua, mikä on tällä hetkellä hyvä liikuntamuoto.
Tulipas esimieheltä tökeröä puhetta! Voi hyvänen aika... Omaa ja lapsen terveyttä ei pidä kyllä työnteolla vaarantaa... Tsemppiä sinne!

RBB Siellä mennään jo niin pitkällä :) Ihan kivahan se on, jos vanhemmat vähän jeesaa välillä raha-asioissa :) ;)
Millaiset vaunut tuli ostettua?

Me jätetään vaunuostos varmaankin kesälle, ellei hyvää tarjousta tule..
Eikös kesällä (juhannus alet?) usein tule vaunuistakin kohtuulliset alennukset? Hieman on tullut katseltua, mutta merkistä ei varmuutta..ehkä Emmaljungat,Briot... Niitäkin on niin paljon eri merkkejä/malleja! Vaikea valinta.

Millyk: Me ostettiin Emmaljungat, Edge duo combit, Classic gryptonite rungolla, hoitolaukku ym väri oli Dakar. Sit ostetiin Maxi cosin Cabriofix kaukalo ja Travel system adapteri sekä Isofix telakka, näihin saatiin uppoamaan 1200 euroa : > Ei ihan pikkusumma! Mut saatiin liki 300 euroa alennusta, vaikka varmasti sesonkialeissa saattaa saada vielä parempia alennuksia. Meille oli tuo väri niin tärkeä, että vaunut piti tilata tehtaalta : D Saahan sitä sit valittaa, että rahaa menee...

Tänään oli neuvola, Hb oli raudan syönnistä huolimatta tippunut 115 -> 105... Eli tupla-annosta kehiin. Saatiin Ipana-tunnukset ja päästään täyttelemään nettilomakkeita. Nyt ollaan maalailtu seiniä, oikeastaan puoli taloa jo maalattu. Ei supistele kovin paljoa, kun maalaa rauhallisesti ja pitää taukoja, ihmeen hyvä vointi nyt ollut, olin melko varma, että alkaa supistella kun aletaan rehkimään. Ehkä sitä muuten tulee sit lomalla rentouduttua tarpeeksi.

RBB, sulla on jo raskaus hyvillä viikoilla menossa. :) Täällä tullaan vähän perässä... Kurjaa kyllä kun sunkin työpaikalla on sairaslomiin suhtauduttu noin. Minäkin toivon että pääsisin pian taas töihin. Alkaa jo muutaman päivän jälkeen tää sairaslomalla olo kyllästyttää. Lisäksi jää esim.sunnuntailisät saamatta. Oon haalinut itselleni sunnuntai-töitä että sais ennen äitiyslomaa vähän rahaa säästöön. Ja just vaunuhankintoihin ym.saa kyllä tota rahaa menemään. Me ollaan kanssa netistä katseltu vaunuja ja Brioja ollaan ajateltu. Viikon päästä rakenne-ultran jälkeen mennään sitten vaunukauppaan jos vaan ultrassa kaikki on hyvin. :)

Hydrangea, kiitos tosta oikeutta-odottaville-linkistä. :) Jaksamista varhais-ultran odotteluun. :)

Millyk, harmi kun sinäkin oot joutunut sairaslomalle. Taitaa noi supistelut kuitenkin olla aika yleisiä kun tässäkin ketjussa moni on niiden takia joutunut sairaslomalle. Täytyy vaan toivoa että lepo auttaa. Eilen kävin kaupassa kävellen ja loppuvaiheessa reissua alkoi supistelemaan. Samoin sitten illalla tein n.20 min kävelylenkin ihan hissukseen niin loppumatkasta tuli supistus. Nyt mietin että pitäiskö tänään pitää ihan kokonaan lepopäivä...

Supistelijoille vinkiksi: mulla kans alkoi kävellessä n. 1,5 km kohdalla sellanen inhottava kestosupistus/kovetus, mut kun pyöräilen hissukseen, ei supistele. Eli oon jättänyt nyt kävelyn kokonaan pois ja pyörällä meen ulkosalla (jos ei oo liukasta). Kannattaa kokeilla! Neuvolassa täti arveli, että kohtuun ei kohdistu pyöräillessä samalla lailla tömähdyksiä ja se ikään kuin on "sylissä" istuma-asennossa.

Muuten siitä eilisestä neuvolasta, siinä oli terkkariopiskelija ja meijän vakkariterkkaril. Se opiskelija oli tosi mukava ja sillä oli hyvin aikaa keskustella kaikesta, vakkariterkkari oli jossain muualla, että se opiskelija sai hoitaa asiakkaan yksin. Me tykättiin siitä sen tyylistä paljon enemmän, tuntu olevan aidon kiinnostunut meijän huolista. Sais olla joka kerta opiskelijoita, kun se vastaanottoaikakin tuntui olevan pidempi : >

Tein tänään digin uudestaan. Yhä näytti 2-3. Tein sen viimeksi siis viime viikon torstaina rv 4+1, jolloin näytti jo tuon 2-3. Tänään on rv 5+2 ja alkio on 23 päivän ikäinen. Koska teillä muilla on näyttänyt 3+?

RBB, en tullut verranneeksi viivoja. Täytyy varmaan tehdä testi uudestaan parin päivän päästä ja toivoa, että sitten näyttäisi jo 3+. Tiedän että kaikki voi olla ihan hyvin testin lukemista huolimatta, mutta silti huolestuttaa, kun selkeät oireet puuttuvat yhä. Puikkotestissä (Apteekin oma) viiva on kuitenkin vahvistunut hyvin ja maanantaina sain myös PC:n liuskaan (lähes) tasavahvat viivat.

ylin 5+0, keskellä pp 11 ja alla pp 8 ilta - Aijaa.com

Viimeksi muokattu:
RBB, kiitos tosta pyöräilyvinkistä, pitää kokeilla. :) Mä olen töihinkin tähän mennessä kulkenu kävellen (n.3km) ja nyt olenkin miettinyt että mitäköhän siitäkin jatkossa tulee. Meillä on vaan yksi auto ja mies kulkee sillä töihin. Mut jospa sitä alkais nyt pyöräilemään hissuksiin kun lumetkin on sulanu :)

Hydrangea, itsellä ei ole kokemusta noista digitesteistä, mutta olen kuullut, että voi mennä kauankin ennen kuin se näyttää sen 3+ tai sitten ei ollenkaan. Koita olla huolehtimatta (helpommin sanottu kuin tehty) :) Vahvat viivathan sulla tossa viimeisimmässä testissä on. :)

Mä en muista milloin sain sen 3+, oli kuitenkin jo reilusti yli sen 5+0 ajankohdan, en heti halunnut kokeilla sillon vaan odotin tarkoituksella. Perinteisiä testejä kun tein himotestaajana myös niin viivojen vahvistuminen näytti samalta kun sulla, tosi hyvin on vahvistunut ja viimeisethän on jo aika lailla tasavahvat. Eli varmasti kaikki on kunnossa! :heart:

katiri: Harmi kun suakin vaivaa supparit, tuntuu olevan vähä jokaisen riesana :( inhottavaa käytöstä sun työpaikalla :( tsemppiä :)

aurora: Se aatteli pitää teillä vielä jännitystä yllä :)

RBB: alussa muakin pelotti synnytys ihan hirveästi, joten suljin koko asian takaalalle. nyt oon sitä miettiny ja ei pelota enää kovin paljon, paitsi jännittää kääntyykö tuo muksu raivotarjontaan :/ ollut lähes poikittain ja tänä aamuna siellä käännytiin pää ylöspäin. sektio ei houkuta eikä myöskään kääntö yritys kun istukka on edessä. mites sulla? :) toivotaan että tupla annos rautaa auttaa ja hb alkaa nousta :)

hydra: älä oo huolissaa sen digin kans :) mullakin näytti aluksi vaa sitä 2-3 mut joskus myöhemmin muuttu 3+. voi olla et se hcg nousee hitaasti tai sit se digi oli huono. ja muistelisin et monilla oli näyttäny aika myöhään 3+...

Aloin eilen peseen vauvan vaatteita kun siskon kanssa juttelin niin oli sitä mieltä et voin jo hyvin pestä niitä kun ei tiedä kuinka hankalaksi loppuaika menee. Hänellä myös joka raskaudessa supistelut vaivannu ja loppu ajasta ei ole voinut tehä mitään. äitillä myös ollut supisteluja paljon ja joutunut olemaan sairaalassa useampaan otteeseen. supistelut on pysyny kohtuudessa kun on levännyt. vauvan liikkeet on maanantain jälkeen vähentynyt mutta onneksi vielä tuntuu liikkeitä nii ei tarvi panikoida, ainakaan paljon :D

Aurinkoista viikonloppua mammat :)

deseo: mulla on kans etuseinässä istukka. Mä luulen, että vauva on raivotarjonnassa, koska potkut tuntuu navan yläpuolella, mut välillä myös muualla, että taitaa tämäkin pyöriä vielä miten sattuu, osa liikkeistä on varmaan tosin pään puskemista ja käsien viuhtomista. En myöskään ole innostunut tuosta käännöstä, varsinkin jos siihen liittyy riskejä/puolet vaan onnistuu. Mieluummin synnyttäisin vaikka magneettitutkimuksen jälkeen perätilassa tai suunnitellulla sektiolla. Mut en oo vielä sitä asentoa ressannu, suurin osa vauvoista kääntynee kuitenkin 36 viikkoon mennessä rt:n.

Hydrangea: tosi hyvin sulla on tummunut testi. Mulla meni viikolle 6-7, että viivat oli tasapaksut, jonka jälkeen ne lähtikin haalenemaan (First signal), vaikka hcg nousi normaalisti keskikäyrällä. Se haaleneminen johtu kai siitä, että niitä 10-testejä ei oo tehty kovin isojen hcg määrien testaamiseen ja ne alkaa ainakin joillakin näyttää pieleen mitä enemmän hcg:a on virtsassa. Tämäkin tuli karvaasti koettua ja panikoitua : D

Mä en ole vielä pessyt vauvan vaatteita, kun pitäis ensin asentaa vaatekaappeihin Elfa-korit ja ylipäänsä päättää kumpi pienemmistä makuuhuoneista laitetaan vauvan huoneeksi. Tosin ostetaan makkariin lipasto (Ikean Malm - klassikko :D) vaatteita varten, kun makkarissa kummiski varmaan eka kuukausien / vuoden ajan hoito ja nukkuminen kylppärin ohella tapahtuu.

Mä kuulin äitiltä tänään, että minä ja mun sisarukset (kaksi) ollaan kaikki synnytty 37+ viikolla, siis ennen 38+0, aika lailla samoilla päivillä, vaikka ollaan oltu kaikki aika eri painoisia ja pituisia. Toivottavasti tuo aika olis "ohjelmoitu" minunki kohtuun, niin ei tarvis odotella niin kovin pitkään : > Tosin puolison valmistujaiset on suunnitteilla 36 viikolle ja kaikki muut on jo sitä mieltä, että niitä ei tulla koskaan pitämään... Saa nähdä, mun tuurilla mä kärvistelen sinne 42+jotain viikolle ja valmistujaisetki pidetään ajallaan!

Yhteistyössä