IVF/ICSI-hoidoissa oleville/sinne joutuville

@Nato Ollaan julkisella.

Joo onneks viime ivf vähän jo karisti pelkoja pois koska meni punktion osalta hyvin mut kyllä punktio edelleen jännittää.

Ekassa ivf:ssä tosiaa tehtii lyhyellä kaavalla kaikki ja hoidollisesti kävi et munasolut kasvoi tosi epätasaisesti ja sit lopulta kun lääkäri päätti et viel yritetään kypsytellä lisää niin ne ns 3 parasta ehti mennä yli ja saldo oli 0.
Punktio itsessään oli TODELLA kivulias. Tietenkään en tiennyt mikä on ns normaalia kipua ja mikä ei mut suonen sisäistä lääkettä piti antaa tosi monta kertaa lisää.

Punktion jälkeen sit olin tosi kivulias mut koska sain pissattua niin mut lähetettiin kotiin ja toki luulin et niinkin suuret kivut kuuluu asiaan.
No kotona ehin olla pari tuntia kunnes eka pyörryin ( no luulin et johtu lääkkeistä ja huonosta syömisestä) mut sit siitä vielä parin tunnin päästä en enää päässy sängystä ylös kun kivut kasvo ja hengitys oli vaikeaa joten ambulanssilla sairaalaan.

Siellä selvis et punktiossa on neula puhkonu verisuonen ja aiheuttanut sisäisen verenvuodon mut sitä ei päästy viel tutkimaan tarkemmin koska kivut oli niin valtavat, joten osastolle ja asiaa alettiin tutkiin lisää.
Loppu peleissä vietin 6pv sairaalassa kykenemättömänä käveleen. Eka odoteltiin verenvuodon loppumista ja sitä kun veri tuli munasarjasta et mitä sille joudutaan tekemään ja loppu viimein leikkauksella jouduttiin poistamaan ylimääräinen veri lähes 1litra vatsaonteloista ja sisäelimien ympäriltä pois.
Monet tunteet ehti pyöritellä ja isoimpana sen kun ei ensin tiedetty kuinka laajasti veri vuotaa ja ilmoille heiteltiin munasarjojen poistoa jos ei se tyrehdy niin shokkihan siinä tulee.

Onneksi kuitenkin molemmat edelleen tallella ja kaikki hyvin ja toinen ivf sitten meni punktion osalta hyvin. Sain niin tujut lääkkeet jo heti ja niitä lisättiin mulle vähän väliä ettei ollu kivulias ja palauduinkin siitä jo päivässä. Toki ekan kerran takia tuleva silti osaa jännittää.

MUTTA en haluu maalata kauhukuvia kellekkään tapahtuneesta et ei huolta toi on TODELLA harvinaista et noin rajusti vois punktiossa käydä ja mullakin toka onnistu sen osalta vaikka raskaus ei.
 
  • Vau!
Reactions: Mustikka89
@Sinisilmät huh kuulostaa todella hurjalta sun kokemukset. Ihailtavaa että lähditte vielä uuteen yritykseen! Onko nyt eri hoitokaava kuin edellisellä kerralla?

itse jännitän huomisaamuista punktiota. En kylläkään itse toimenpidettä vaan lopputulosta. Ekassa ultrassa näkyi 13 follia, tokassa vaan 10. Eikä ole mitään tuntemuksia nyt, pelottaa että kaikki on jo surkastunut pois tai vähintään irronnut ennen aikojaan. Onko teillä muilla ollut jotain tuntemuksia tässä vaiheessa?
Toivoisin edes pientä turvotusta että tietäis jotain tapahtuvan..
 
Eka ivf oli siis lyhyellä kaavalla ja viime syksyn toka pitkällä. Se siis onnistui punktioon asti eli lääkkeet vaikutti ja saatiin 10 kerättyä mutta sitten kävi surkeasti miehen näytteen kanssa ja mun munasolut meni ns hukkaan kun niitä ei enää ehditty pakastaa ja vain 1 saatiin hedelmöitettyä huonoilla siittiöillä.

Nyt siis mennään taas pitkällä kaavalla ja usko on et saadaan taas kerättyä hyvä määrä. Miehen hyvää näytettä on varmuuden vuoksi pakastettu ja toki viel toimitetaan tuore näyte myös kun aika on. Joten jospa kolmas kerta toden sanoo :)

tänään alkoi sumuttelut.
 
vierailija
@Sinisilmät huh kuulostaa todella hurjalta sun kokemukset. Ihailtavaa että lähditte vielä uuteen yritykseen! Onko nyt eri hoitokaava kuin edellisellä kerralla?

itse jännitän huomisaamuista punktiota. En kylläkään itse toimenpidettä vaan lopputulosta. Ekassa ultrassa näkyi 13 follia, tokassa vaan 10. Eikä ole mitään tuntemuksia nyt, pelottaa että kaikki on jo surkastunut pois tai vähintään irronnut ennen aikojaan. Onko teillä muilla ollut jotain tuntemuksia tässä vaiheessa?
Toivoisin edes pientä turvotusta että tietäis jotain tapahtuvan..
Eikö nykyään tähdätä maksimissaan kymmeneen follikkeliin/munasoluun sekä laadun että hyperstimulaation riskin takia?
 
Eikö nykyään tähdätä maksimissaan kymmeneen follikkeliin/munasoluun sekä laadun että hyperstimulaation riskin takia?
Mielenkiintoista, en ole kuullut tuollaisesta. No, viisi munasolua sieltä lopulta saatiin kerättyä. Oli kyllä lääkärikin ihmeissään kun toiselta puolelta ei saatu yhtään vaikka ultrissa näkyi follikkeleja kyllä tasaisesti molemmin puolin. Nyt jännätään josko edes yksi suvaitsisi hedelmöittyä..
 
vierailija
Mielenkiintoista, en ole kuullut tuollaisesta. No, viisi munasolua sieltä lopulta saatiin kerättyä. Oli kyllä lääkärikin ihmeissään kun toiselta puolelta ei saatu yhtään vaikka ultrissa näkyi follikkeleja kyllä tasaisesti molemmin puolin. Nyt jännätään josko edes yksi suvaitsisi hedelmöittyä..
Jostain blogista olen näin lukenut, eli sen virallisempaa lähdettä ei ole laittaa.
Meillä oli muuten sama "saalis", ja nyt menossa rv 23+. <3 Tsemppiä!
 
  • Tykkää
Reactions: Kissanmallas
Mielenkiintoista, en ole kuullut tuollaisesta. No, viisi munasolua sieltä lopulta saatiin kerättyä. Oli kyllä lääkärikin ihmeissään kun toiselta puolelta ei saatu yhtään vaikka ultrissa näkyi follikkeleja kyllä tasaisesti molemmin puolin. Nyt jännätään josko edes yksi suvaitsisi hedelmöittyä..
pidetään peukkuja että useampi hedelmöittyy ja saatte hyviä alkioita! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Kissanmallas
Eikö nykyään tähdätä maksimissaan kymmeneen follikkeliin/munasoluun sekä laadun että hyperstimulaation riskin takia?
en mäkään tämmösestä oo kuullu. Kyllä taitaa olla ihan tapauskohtaista montako pyritään saamaan. Lähtötilannehan suoraa vaikuttaa niin paljon :) 10 on jo kuitenkin todella hyvä saavutus, mutta yksihän se aina myös riittää ihmeen alulle saamaan ❤
 
Hei kaikki!
Me saatiin tällä kierroksella 15 munasolua, mutta alkioita (blastoja) vaan sama määrä (3) kuin edelliselläkin kierroksella, jolloin munasoluja tuli 9kpl. Tällä viidentoista-kierroksella myös alkioiden laatu oli huonompi. Että voihan se hyvin olla, että ei se määrä, vaan se laatu.
Mä pidän nyt yhden kierron taukoa ihan omasta halusta. On työkiireitä ja ei jotenkin huvita koko hoidot.
Palailen tänne kirjoittelemaan, kun taas tapahtuu ja päästään tämän kierroksen vikaan siirtoon.
 
  • Tykkää
Reactions: Mustikka89 ja Nato
Huomenta! Miten täällä menee? Onko @Sinisilmät sulla ollut jo follikkeliultra? Mikä fiilis?

Onko kellään tietoa miten yleistä on, että alkioita viljellään pidempään kuin viisi päivää? Eilen tuli viisi pv punktiosta eikä klinikalta kuulunut mitään. Oletan että olisivat varmasti ilmoittaneet jos alkiot olisivat jo kuukahtaneet. Jännittävää totisesti..
 
  • Tykkää
Reactions: Nato
vierailija
Huomenta! Miten täällä menee? Onko @Sinisilmät sulla ollut jo follikkeliultra? Mikä fiilis?

Onko kellään tietoa miten yleistä on, että alkioita viljellään pidempään kuin viisi päivää? Eilen tuli viisi pv punktiosta eikä klinikalta kuulunut mitään. Oletan että olisivat varmasti ilmoittaneet jos alkiot olisivat jo kuukahtaneet. Jännittävää totisesti..
Yksityisellä voidaan viljellä 6-7vrk mutta laatu ei enää ole kummoinen
 
@Kissanmallas eikö sulle ole ilmoitettu siirtopäivää vai eikö nyt siirretä alkiota ollenkaan?

Hyvä uutinen on se, etteivät ole soittaneet. Mä aina pelkäsin kuollakseni sitä pahamaineista puhelua klinikalta, "valitettavasti alkio/alkiot eivät selvinneet" huh. Tulee tuskanhiki ajatuksestakin.
Meillä viljeltiin paria blastoa 6:een päivään saakka, joskus ne tulee jälkijunassa ja ottaakin kiinni solukehityksessä TAI käy niinkuin meille ja monille muillekkin, tulee solukatoja ja alkiot eivät ole siirtokelpoisia.

Tsemppiä ja keväistä fiilistä kaikille täällä roikkuville!

Lueskelen itsekkin tätä säännöllisesti, nyt hoitojen ollessa tauolla ei vaan ole mitään raportoitavaa itsellä :)
 
vierailijaAnsaK
Se että alkio kehittyy blastoksi vasta 6 päivässä ei kuulemma (oman klinikkani mukaan) vaikuta vielä laatuun. Tuoresiirtoa ei vaan pääse 6 päiväisen kanssa tekemään vaan pakkasen kautta pitää mennä. Me saatiin vain 1 blasto (6 päiväinen). Laitettiin pakkaseen ja siirrettiin myöhemmin. Nyt rv 29+4.

Huomenta! Miten täällä menee? Onko @Sinisilmät sulla ollut jo follikkeliultra? Mikä fiilis?

Onko kellään tietoa miten yleistä on, että alkioita viljellään pidempään kuin viisi päivää? Eilen tuli viisi pv punktiosta eikä klinikalta kuulunut mitään. Oletan että olisivat varmasti ilmoittaneet jos alkiot olisivat jo kuukahtaneet. Jännittävää totisesti..
 
Yksityisellä voidaan viljellä 6-7vrk mutta laatu ei enää ole kummoinen
Mulla on just nyt sylissä 9 vrk ikäinen täydellinen vauva joka on ollut aikoinaan 6 päivän ikäinen blasto. 5 ja 6 päivän blastoilla ei juurikaan ole eroa, mutta siirron ajoitus on tärkeää eli blasto pitää aina siirtää 5 vrk ovulaatiosta (ellei ERA-tulos muuta kerro).

7 vrk asti viljellään mutta 7 vrk blastoilla kai huonommat tulokset - mutta ei suinkaan toivottomat! Jos 7 vrk blastolla ei alkiodiagnostiikassa poikkeavaa niin taitaa olla ihan yhtä hyvä kuin muutkin.
 
@Nato tästä hoidosta oli tarkoitus pakastaa kaikki alkiot, koska tehtiin luteaalivaiheen stimulaatio.

Kiitos rohkaisevista sanoista, vaikea enää uskoa että saadaan alkioita. Jos jollain ihmeen tuurilla ovatkin huomenna 7pv blastoja niin ei varmasti laadussa hurraamista.. eipä auta kuin maksaa monen tonnin lasku tyhjästä. Surettaa toki paljon muukin kuin vain raha.

@Katti75 onnea vauvasta! <3 olen lueskellut palstaa aiemmin ja muistan nimimerkkisi. Ollaan samalla klinikalla hoidossa missä tekin. 😌
 
  • Tykkää
Reactions: Katti75
vierailijaKarhurouvanen
Moi!

Onnea ja tsemppiä kaikille raskaille taipaleille.

Anteeksi kun ängen teidän keskusteluun näin sivusta mutta olisi pari kysymystä jos jollain olisi jotain tietoa asiasta. Olen tuolla AMH-ketjussa aiemmin kirjoitellut ja takana on v. 2019 2 ivf-hoitoa joista vauva ja nyt uusintakierroksella tehty yksi ivf ja toinen nyt käynnissä.

Mulla on aiemmin ollut aina irrotuspiikkinä Ovitrelle, nyt määrättiin irrotuspiikeiksi Ovitrelle ja 2 Gonapeptyliä, miksihän näin? Lääkäri jotain mainitsi että toivoisi että Gonapeptyl kasvattaisi vielä pikkufolleja mukaan. Oudolta tuntuu näin monta piikkiä irrotukseen, onko jollain muulla ollut? Sitten luteaalitukena on Cyclogest, tästä lääkäri sanoi sen olevan vahvempi ja hänen mielestään parempi (kuin Terolut tai luget)?

No sitten hermoilujuttuja vielä :-S Hain eilen kasan lääkkeitä; jääkaappisäilytettäviä Menopuria, Ovitrellea, gonapeptyliä ja lisäksi huoneenlämmössä säilytettäviä Cyclogestiä ja Fyremadelia. Kävelin ensin 5 min junalle, sitten matkustin junalla 35 minuuttia ja asemalla oli auto mutta auton kanssa tulikin mutkia matkaan ja oltiin kotona vasta 30-45 minuutin päästä. Eli lääkkeet olivat reissussa noin 1 h 20 - 1 h 30 min.

Olivat kylmässä autossa (moottori oli välillä muutamia minuutteja vain päällä eli ei varmaan kerennyt lämmetä) muovipussissa etupenkillä yhteensä 30-45 minuuttia. En ole aivan varma ulkolämpötilasta, mielestäni mittari saattoi olla -5, kylmältä ei kyllä tuntunut, auton ikkuna oli hiukan jäässä että pakkasta oli.

Nyt hirveä epätoivo että jos lääkkeet ovatkin päässeet siinä tuossa autossaoloaikana jäätymään :’-Sekoitin Menopurin heti kotona ja se ei ainakaan näyttänyt olevan jäässä, muita lääkkeitä en tarkistanut ja niitä ei oikein hyvin saakaan tarkistettua. Nyt en tiedä että pitäiskö huomenna soittaa klinikalle ja pyytää uudet reseptit vai onko tämä nyt ihan huuhaata, näissä meinaa aina vähän todellisuudentaju hämärtyä ettei oikein tiedä että mikä on järkevää ja mikä hätävarjelun liioittelua. Muistan panikoineeni jokaisessa hoidossa erilaisia lääkkeiden kuljetukseen, säilytykseen tai käyttöön liittyviä asioita.

Onko muilla ollut näitä huolia lääkkeiden kuljetuksen suhteen?
 
vierailijaKarhurouvanen
Olen pistellyt Menopuria nahkaan 3000 €:n edestä niin silläkään ei huvittaisi pilata hoitoa pilaantuneilla jäätyneillä lääkkeillä mutta toisaalta kun onko tuossa nyt todellista jäätymisriskiä ollut, eihän se Menopurkaan ollut jäätynyt (sekoitin sen max 5 min päästä kotiin tultuani) ja aiemminkin olen joutunut kuljettamaan lääkkeitä ulkona kovassa -15 pakkasessa noin 20 minuuttia kävellen, tosin tällöin lääkkeet olivat takin ja paidan sisällä.

Mietin sitäkin vaihtoehtoa että kun mulla on vielä Gonapeptyliä 1 haettavana että jos hakisin sen ja pistäisin sen silloin irrotuspiikkipäivänä niin ainakin olisi yksi satavarmasti toimiva piikki siinä sitten (kun siis pistoksina on Ovitrelle ja kaksi Gonapeptyliä). Että ottaa päähän että aina pitää olla jotain tällaista. Yhdessä hoidossa mulla oli 3 Menopur 1200 pakettia jääkaapissa ja jääkaappi meni rikki! Ja siten vielä että oltiin avattu se edellisen kerran noin 18 h aiemmin kun asia selvisi että ei yhtään ollu tietoa että kauan lääkkeet oli ollu siellä lämpimässä. Joutui hommaamaan uudet sitten vaikka vakuutus kyllä ne korvasi mutta kyllä silti harmitti. Siitä otin opikseni ja sittemmin olenkin sekoittanut ne aina heti!
 
Moi @Karhurouvanen ja tule ihmeessä tännekin keskustelemaan! 🙂
Noista lääkkeistä, itellä ihan samoja pelkoja aina. Viimeks pelkäsin että tunnin kotimatkalla apteekista menee pilalle jääkaappisäilytettävät kun bussissa oli tosi lämmin.

Jos paljon mietityttää niin Yliopiston apteekilla on ainakin ilmainen chat palvelu josta vois kysyä?
Ja jos ruiskuja katsoo ja kääntelee ja ilmakupla liikkuu, silloin ei ole jäässä 👍🏻
Itsellä oli nyt tässä hoidossa irrotuksena gonapeptyl x2. Ennen ollut ovitrelle. Tätä ihmettelin lääkärille niin sanoi että kun tarkoitus oli pakastaa kaikki alkiot niin silloin gonapeptyl on parempi. Jos tähdätään tuoresiirtoon niin ovitrelle. En tosin tiedä miksi 😀

Saatiin eilen lopullinen tieto meidän kahdesta alkiosta, toinen oli kuukahtanut mutta toinen jaksoi blastoksi! Eli se pakastettiin 7 (!!) päivän ikäisenä. Saapi nähdä miten sen kanssa köy, mutta ihana toivonkipinä heräsi kuitenkin.

Tietääkö joku tarvitseeko/kannattaako ERA testi uusia? Mulle tehty se v. 2018 ennen alkion siirtoa. Tulos oli siis hieman poikkeava ja testin mukaan siirretystä alkiosta tuli vauva.
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
@Karhurouvanen mulla oli vuosi sitten kaikissa kolmessa stimulaatiossa irrotuspiikkeinä Gonapeptyl (1 kpl)+Ovitrelle. Lääkäri ei puhunut että sillä tavalla saisi lisää folleja mukaan, vaan jotenkin että varmistaisi paremmin irtoamisen kun on 2 vähän eri tavalla vaikuttavaa. Lisäksi muistelen että oisin pakastesiirroissa saanut siirron jälkeen Gonapeptylin kiinnittymisen tueksi. Ainakin kerran (tässä joka onnistui), ehkä aiemminkin, sain siirtoa varten myös Nivestim-pistoksen (valkosolukasvutekijä) kohdun immunologisia olosuhteita kohentamaan.

En tiedä onko joku keltarauhasvalmiste parempi kuin toinen, mutta mulla aivan ratkaiseva asia oli keltarauhaspitoisuuden seuraaminen verikokeilla (taisin alussa käydä jopa viikon välein, sitten harvemmin) ja luteaalituen räätälöinti arvojen mukaan (sekä määrä että kesto). Lääkärini arvion mukaan tämä raskaus ei olisi jatkunut jos olisi menty rutiinilääkkeillä.

ERA käsittääkseni pysyy vakiona, on joku geneettinen juttu. Mullakaan sitä ei uusittu vaikka olin valmis tekemään ja maksamaan kaiken jolla vois olla merkitystä.

Lääkkeiden jäätymisriskistä en uskalla mitään varmalla sanoa, mutta oisko auton sisälämpötila kuitenkaan ehtinyt pakkasen puolelle mennä jos ulkona vain pikkupakkanen? Sinuna soittaisin klinikalle ja kysyisin mitä mieltä ovat.
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
@Kissanmallas hienoa että tuli se 7-päiväinen! Vaikka niillä on tilastollisesti jonkin verran huonommat mahdollisuudet kuin 5- ja 6-päiväisillä niin niillä voi aivan hyvin onnistua, eihän niitä muuten sinne asti viljeltäisi ja siirrettäisi. Jos raskaus alkaa ja jatkuu, näistä myöhemmistä alkioista syntyvät vauvat ovat mun ymmärtääkseni ihan yhtä terveitä kuin nopeammistakin alkioista.

Facebookissa on muuten ryhmä nimeltä Day 7 embryo transfers, siellä paljon keskustelua näistä sekä kertomuksia onnistuneista raskauksista.
 
  • Tykkää
Reactions: Kissanmallas
@Katti75 onnittelu vauvasta! Missä vaiheessa raskautta sinulta otettiin ensimmäinen keltarauhashormonin verikoe ja mitä ja miten paljon keltarauhashormonivalmisteita jouduit käyttämään?

Meillä on hoidot nyt jäissä ja tutkimuksia edessä. Ainakin ERA katsotaan ensin, mieheltä oksidatiivinen stressi ja näiden jälkeen, jos päästään siirtoihin, ajattelin ehdottaa lääkärille myös keltarauhashormonipitoisuuden mittausta.

Useamman kerran on tuntunut raskaus alkavan, mutta oireet (kuvotus, rintojen arkuus, alavatsan tuntemukset) ehtii loppua päivää ennen testipäivää. Joko ei kiinnity tai keltarauhashormonia on liian vähän tai jokin muu syy takana. Turhauttaa.
 
@Katti75 onnittelu vauvasta! Missä vaiheessa raskautta sinulta otettiin ensimmäinen keltarauhashormonin verikoe ja mitä ja miten paljon keltarauhashormonivalmisteita jouduit käyttämään?

Meillä on hoidot nyt jäissä ja tutkimuksia edessä. Ainakin ERA katsotaan ensin, mieheltä oksidatiivinen stressi ja näiden jälkeen, jos päästään siirtoihin, ajattelin ehdottaa lääkärille myös keltarauhashormonipitoisuuden mittausta.

Useamman kerran on tuntunut raskaus alkavan, mutta oireet (kuvotus, rintojen arkuus, alavatsan tuntemukset) ehtii loppua päivää ennen testipäivää. Joko ei kiinnity tai keltarauhashormonia on liian vähän tai jokin muu syy takana. Turhauttaa.
Kiitos onnitteluista! Piti käydä Kannasta lunttaamassa miten tää meni. Eka arvo otettiin jo siirron yhteydessä, se oli ok. Tukena silloin Terolut 20 mg x2. Seuraava arvo samalla kun kotiplussauksen jälkeen otettiin verestä hcg, silloin prog matalanpuoleinen ja Terolutin lisäksi tuli Cyclogest 400 mg x2. Seuraava koe 10 vrk päästä, jatkettiin samoilla ja 2 viikon päästä uudestaan. Siinä kohtaa viikot 8+0 ja Cyclogest päästiin lopettamaan. Terolut vielä jatkui, otettiin vielä pariin otteeseen prog-arvo, joskus viikoilla 10-11 Terolut-annos puolitettiin ja viikolla 12 lopetettiin kokonaan.
 
  • Tykkää
Reactions: PumpuliNumpuli

Yhteistyössä