IVF/ICSI-hoidoissa oleville/sinne joutuville

vierailija
Enpä ollut minä joka sanoi tuota raskaustestiä siksi mitä se olikin, tyylipuhdas negatiivinen. En myöskään väittänyt, etteikö toivotun lapsiluvun täyttymättä jäämistä saisi surra tai että kyseessä olisi jokin kärsimyskilpailu. On kuitenkin oikeasti lapsettomien pilkkamista ja vähättelyä, kun lapsellinen omii lapsettomuuden aiheuttaman surun ja kivun, vaikkei siitä mitään tiedäkään.
Eihän kukaan sun surua ja kipua omi ja vie?
Mistä sinä tiedät onko Nato kärsinyt lapsettomuudesta ennen lasta/lapsia?
Sekin on asia mikä ei mene pois vaikka saisikin sen toivotun lapsen. Lapsettomuuden tuskaa ei kokonaan vie pois raskaus ja vauva ja samat tunteet nousee esiin uutta lasta yrittäessä ja hoitoja käydessä läpi.

Ihmeen katkera olet. Koita löytää iloa elämääsi.
 
  • Tykkää
Reactions: Nato
Noniin, maanantai täällä taas ja viikonlopun vi*utukset on toivottavasti itse kukin saanut käsiteltyä.

PP8 alkoi tuhruvuoto. Tein vielä testin joka oli nega.
Soitin poliklinikalle, että mitäs nyt tehdään. Terolutit voi lopettaa ja hoitojonon perälle päästäs. Ehtii kuulemma tehdä, ennenkuin täytän 40.
En nyt tiedä mitä tekisi. Odottaakko julkiselle pääsyä vielä viimeiseen icsiin vai pitäisikö suoraan siirtyä jo yksityiselle taas?
Huoh.
Aiomme siis yrittää vielä, meni miten meni, mutta ollaan käännetty ne juurakotkin kivien alta eikä tarvitse jäädä katumaan vanhempana, ettei oltais annettu KAIKKEMME.

Mikä fiilis @Mustikka89 ?
 
vierailija
Noniin, maanantai täällä taas ja viikonlopun vi*utukset on toivottavasti itse kukin saanut käsiteltyä.

PP8 alkoi tuhruvuoto. Tein vielä testin joka oli nega.
Soitin poliklinikalle, että mitäs nyt tehdään. Terolutit voi lopettaa ja hoitojonon perälle päästäs. Ehtii kuulemma tehdä, ennenkuin täytän 40.
En nyt tiedä mitä tekisi. Odottaakko julkiselle pääsyä vielä viimeiseen icsiin vai pitäisikö suoraan siirtyä jo yksityiselle taas?
Huoh.
Aiomme siis yrittää vielä, meni miten meni, mutta ollaan käännetty ne juurakotkin kivien alta eikä tarvitse jäädä katumaan vanhempana, ettei oltais annettu KAIKKEMME.

Mikä fiilis @Mustikka89 ?
Kokeilisin vielä julkista (koska raha) ja sen jälkeen yksityinen.
 
Terve!
Täällä alkoi menkat nyt oikeen kunnon kipujen saattelemana. Ah, aina niin ihanaa! :D
Huomenna soittelen hoitajalle, että mitenkä edetään. Tehdäänkö julkisella siirtoja putkeen, vai pitääkö pitää joku kierto väliä?
 
vierailija
Enpä ollut minä joka sanoi tuota raskaustestiä siksi mitä se olikin, tyylipuhdas negatiivinen. En myöskään väittänyt, etteikö toivotun lapsiluvun täyttymättä jäämistä saisi surra tai että kyseessä olisi jokin kärsimyskilpailu. On kuitenkin oikeasti lapsettomien pilkkamista ja vähättelyä, kun lapsellinen omii lapsettomuuden aiheuttaman surun ja kivun, vaikkei siitä mitään tiedäkään.
Lapsellinen voi tietää hyvinkin paljon lapsettomuudesta. Meillä meni viisi vuotta saada esikoinen syliin. Vuosien yrittäminen, tuomio että luomumahis nolla, useita negasiirtoja, keskenmenoja jne. Lopulta saatiin kaksi lasta hoidoilla kaiken päätteeksi. Ja nyt koska minulla on lapsia, en siis enää tiedäkään lapsettomuudesta mitään, niinkö?
 
  • Tykkää
Reactions: Mustikka89
Noniin, maanantai täällä taas ja viikonlopun vi*utukset on toivottavasti itse kukin saanut käsiteltyä.

PP8 alkoi tuhruvuoto. Tein vielä testin joka oli nega.
Soitin poliklinikalle, että mitäs nyt tehdään. Terolutit voi lopettaa ja hoitojonon perälle päästäs. Ehtii kuulemma tehdä, ennenkuin täytän 40.
En nyt tiedä mitä tekisi. Odottaakko julkiselle pääsyä vielä viimeiseen icsiin vai pitäisikö suoraan siirtyä jo yksityiselle taas?
Huoh.
Aiomme siis yrittää vielä, meni miten meni, mutta ollaan käännetty ne juurakotkin kivien alta eikä tarvitse jäädä katumaan vanhempana, ettei oltais annettu KAIKKEMME.

Mikä fiilis @Mustikka89 ?
Mä niin toivon että teidän sinnikkyys palkitaan. En voi muuta kuin ihmetellä kuinka vahvoja te kaikki ootte! Mä oon ollut niin tyytyväinen yksityiseen että luonnollisesti liputan sen puolesta, mutta tosiaan julkisesta ei kokemusta muutenkaan ole. Mietitte ja pohditte rauhassa mikä on teidän mielestä paras vaihtoehto.

Mulla oli eilen virallinen testipäivä ja tein sen kunniaksi oikein digitestin. Raskaanahan sitä ollaan ja tänään soittelin sitten klinikalle. Hirveän mukava kätilö vastasi puhelimeen ja vastasi kaikkiin mun tyhmiinkin kysymyksiin kärsivällisesti. Pääsen heti huomenna aamulla verikokeeseen, tänäänkin olis jo päässyt mutta en jaksanut lähteä enää ajelemaan kun tulokset joka tapauksessa tulee huomenna iltapäivällä. Niitä nyt sit jännityksellä odotellaan ja katsotaan onko viiterajoissa. Tosin mitä olen lueskellut niin hirveästi tuntuvat nekin heittelevän yksilöittäin. Teroluteja jatkan vielä huomisen, että saadaan verikokeen tulokset ja huomenna varataan myös varhaisultraan aika mikäli tulokset ok.

Ja sitten vaan odotellaan sinne varhaisultraan. Ihan kauheeta. Miten? Miten sinne asti kestää järjissään? Joka hetki pelkään vaan että jotain tapahtuu 😭
 
vierailija
Lapsellinen voi tietää hyvinkin paljon lapsettomuudesta. Meillä meni viisi vuotta saada esikoinen syliin. Vuosien yrittäminen, tuomio että luomumahis nolla, useita negasiirtoja, keskenmenoja jne. Lopulta saatiin kaksi lasta hoidoilla kaiken päätteeksi. Ja nyt koska minulla on lapsia, en siis enää tiedäkään lapsettomuudesta mitään, niinkö?
Sanotko yhä kärsiväsi lapsettomuudesta, siis olevasi lapseton? Siinä se asian ydin on.
 
Sanotko yhä kärsiväsi lapsettomuudesta, siis olevasi lapseton? Siinä se asian ydin on.
Miksi sun pitää tulla tänne ivf/icsi palstalle jänkkäämään omia ajatuksiasi? Luuletko, että olet ainoa tässä ryhmässä joka on lapseton sanan kirjaimellisessa merkityksessä?
Mene itseesi hetkeksi ja lopeta turha jänkkääminen täällä. Hanki vaikka keskusteluapua, tai jokin toinen aihetta enemmin käsittelevä ryhmä?

@Mikkis ei tarvitse mitään välikiertoja vaan siirto voidaan tehdä heti seuraavaan kiertoon, se niissä luonnonkierroissa on hyvää!
Odotus siis tulevaan kiertoon, parhammillaanhan sulle sattuu siirto jo n.3vkon päästä!

@Mustikka89 kaikkea hyvää odotukseen ja turvallista matkaa vauvan tekoon! Älä ihan unohda meitä palstalla notkuvia :)
Kiitos pohtivasta asenteestasi ja tsemppaamisistasi!

Soittelin vähän mihin sattuu, julkisille ja yksityisille. Alustava suunitelma on niin, että mennään yksityiselle tekemään erilaisia testejä, mikä mättää ettei siirrot onnistu. Siihen kuulemma on muutamia vaihtoehtoja. Kun nämä tekijät tiedetään niin siirretään tietoa myöskin julkiselle ja tehdään "yhteistyötä", tosin kyllähän kaikki mikä yksityisellä tapahtuu maksaa paperirahaa, mutta ei meillä ole enää vaihtoehtoja ja julkisella taas on erittäin rajalliset mahdollisuudet tutkia erilaisia asioita.

Askel askeleelta eteenpäin!
 
vierailija
Sanotko yhä kärsiväsi lapsettomuudesta, siis olevasi lapseton? Siinä se asian ydin on.
Pitääkö lapsettomuuden eteen muistaa aina liittää joku tietty etuliite, että se kelpaa sinulle? Tai on jotenkin enemmän oikein? Toivottavasti muistat sitten joskus lapsen saatuasi olla käyttämättä lapsettomuus-sanaa itsesi kohdalla ja pyyhkiä kaikki tuskan vuodet pois samantien muistoistasi ja muuttaa identiteettisi ei-laosettomuudesta kärsineeksi.

Btw kolmatta lasta yritettiin puolison kanssa reilu vuosi, kunnes hakeuduttiin yksityiselle klinikalle (nopeasti iän vuoksi). Meille tehtiin ivf-hoito, josta saimme yhden keskenmenon listan jatkoksi ja sen jälkeen pas, josta nyt (toistaiseksi) olen raskaana. Mutta nämä eivät varmaan sitten olleet lapsettomuuteen liittyviä hoitoja lainkaan, koska minulla on jo lapsia..
 
Hei kaikki, verikokeen tulokset tulivat ja kaikki näyttäisi toistaiseksi olevan ok. Oltiin ihan viiterajojen yläpäässä. Jättäydyn nyt pikkuhiljaa pois tältä palstalta, mutta haluan toivottaa kaikille ihan kauheasti jaksamista. Oli kiva saada tukea täällä, mutta toivotaan kuitenkin ettei tarvitse palata lähiviikkoina tänne takaisin huonojen uutisten kera. Käyn kyllä välillä kurkkimassa mitä kaikille kuuluu, kävi miten kävi!
 
  • Rakkaus
Reactions: Nato
Huomenta! Haluaisin nyt aktivoitua täällä kirjoittelemaan, tänään alkaa meidän icsi-hoitokierros. Taustaa sen verran, että meillä alunperin miehestä johtuva lapsettomuus. Siittiöt kaivettiin kirurgin veitsellä ulos, tehtiin mulle stimulaatio mutta omatkaan solut ei yllättäen ollut ihan priimaa. Ekasta hoidosta kaksi blastoa, kumpikaan ei tärpännyt. Toka hoito tehtiin vähän eri tavalla (luteaalivaiheen stimulaatio?) ja vaihdettiin gonal-f pergoverikseen.
Saatiin yksi blasto joka pakastettiin ja tehtiin välissä era-testi. Testin mukaan ainokainen alkio siirrettiin ja siitä syntyi meille lapsi.
Nyt lapsi on parivuotias ja löhdetään yrittämään pikkusisarusta. Jännäksi tämän tekee se, että itselle toki tullut ikää lisää ja että siittiöitä on hyvin vähän jäljellä pakastettuna eikä lisää niitä saada. Että pieniä paineita hoidon onnistumiselle…

No, kävin eilen klinikalla ultrassa kp 18 ja lääkäri haluaa aloittaa pistokset nyt! Kuulostaako oudolta?

Hänen mukaan näin on saatu hyviä tuloksia. Eli pistän nyt 5pv pergoveristä ja tarkastetaan ultralla tilanne. Tällä tyylillä saa menkatkin tulla ja mennä,niistä ei välitetä vaan mennään munasolut edellä. Punktio tehtäisiin kun follikkelit näyttäis isoilta ja tasakokoisilta.

Pitkä sepustus tuli nyt alkuun :D onko täällä muita kenellä hoidot nyt alkaa? Ja kovasti onnea hoidoissa hiljattain onnistuneille! Ja sitä kuuluisaa tsemppiä niille jotka vielä näissä hoidoissa tarpoo eteenpäin!
 
  • Tykkää
Reactions: Nato
@Kissanmallas kuulostaa siltä, että ollaan tekemässä luteaalivaiheen stimulaatiota. Silloin todella mennään munasarjat edellä, kohdusta viis. Silloin ei toki todennäköisesti päästä tuoresiirtoa tekemään, kun munasarjojen ja kohdun aikataulut ovat irrallaan, mutta nykyiset pakastesiirrot on ihan yhtä hyviä. Musta on ihan järkevää, että varsinkin siinä vaiheessa kun ei ole enää paljon pelivaraa, kohdistetaan stimulaatiovaiheessa kaikki panokset munasolujen saamiseen, ja sitten myöhemmin siirtovaiheessa satsataan täysillä kohtuun. Sittenhän sen näkee, millaisen munasolusaaliin tällä metodilla saa - jos luteaalistimulaatio ei olisikaan toimiva, voi myöhemmin tehdä stimulaation perinteisellä tavalla. Mulle itselleni yritettiin luteaalistimulaatiota pariin kertaan noin vuosi sitten, mutta sillä tavalla että ensin tehtiin se "tavallinen" ja joitain päiviä punktion jälkeen saman tien uudet pistokset ja kasvattelut. Mulla se ei silloin toiminut, mutta luultavasti tuollainen superpiiskaus (2 stimulaatiota tavallaan yhteen kiertoon) oli liikaa mun 45-vuotiaille munasarjoilleni. Monet on kuitenkin saaneet hyviä saaliita juuri luteaalivaiheesta.

@Nato onpa kurjaa ettei tällä kerralla siirto tuottanut tulosta. Varmaan on hyvä juttu nyt yhdistellä yksityisiä ja julkisia palveluja, niin saatte vähän tarkempia selvityksiä mutta toisaalta ei ainakaan vielä tarvitse maksaa ihan kaikkea omasta pussista.

@Mikkis toivottavasti pian pääset uuteen siirtoon! Saitko jo vastauksia suunnitelmasta?

@Mustikka89 onnittelut! Tsemppiä varhaisultran odotukseen. Se on mulle aina ollut iso etappi. Ensimmäinen ja isoin jännityskohta on plussaaminen (ensin kotitesti ja sitten verikokeella), mutta melkein yhtä jännää on se ekan ultran odottelu.
 
  • Tykkää
Reactions: Nato ja Mustikka89
Hei @Kissanmallas ja tervetuloa mukaan!

Minä itse olen aloittamassa/jatkamassa hoitoja, mutta en tiedä vielä miten. Tuo sinun systeemi kuulostaa uudelta ja erikoiselta!
Ihanaa, että olette saaneet ERA-testin jälkeen onnistuneen raskauden. Mitä se era testi teille näytti?

Meillä on ensiviikolla tulossa käynti yksityisellä, enkä tiedä mitä suunnitellaan. ICSIä joo, mutta millä keinoilla - sitä en tiedä. Ikää tosiaan itselläkin ja kokemusta vain "perinteisistä" punktioista, eli kp3 aletaan pistelemään ja sitten munasolukeräys jne. Koskaan tuoresiirtoon emme ole päässeet munisten hankaluuksien takia.

Onko teidän puolisoille tehty sitä oksidatiivisen stressin vaikutusta siittiöhin- testiä? Meille ehdotettiin sitä(kin). En kyllä tiedä mitä hyötyä siitä on, koska siittiötilannetta ei voi parantaa oikeastaan mitenkään.
 
Kyllä siittiötilannetta voidaan parantaa mm. Pistokset, terolit, letrot, vitamiinit ym.
Okei. Mulla ei ole tästä tietoa niin en osaa vastata tosiaan mitään tai edes kysyä. Meille ei ole koskaan kyllä edes tarjottu mahdollisuutta sperman parantamiseksi, ikinä. Kun vika on rakenteellinen niin en tiedä onko se se syy, miksi asialle ei todellakaan voi tehdä mitään. Ei leikkausta, ei vitamiinia, ei mitään. On vaan otettava pesussa ne simpat, jotka on normaaleja ja niitä on "kourallinen".

Yritin googlettaakkin asiaa, mutta ei kyllä löydy kovasti tietoa aiheesta.

Mikähän siinä muuten on, että googlettamalla hakutuloksiksi tulee usein jotain 2000-luvun alun vastauksia, viestiketjuja yms, jotain ihan järkyttävän vanhoja juttuja?
 
vierailija
Okei. Mulla ei ole tästä tietoa niin en osaa vastata tosiaan mitään tai edes kysyä. Meille ei ole koskaan kyllä edes tarjottu mahdollisuutta sperman parantamiseksi, ikinä. Kun vika on rakenteellinen niin en tiedä onko se se syy, miksi asialle ei todellakaan voi tehdä mitään. Ei leikkausta, ei vitamiinia, ei mitään. On vaan otettava pesussa ne simpat, jotka on normaaleja ja niitä on "kourallinen".

Yritin googlettaakkin asiaa, mutta ei kyllä löydy kovasti tietoa aiheesta.

Mikähän siinä muuten on, että googlettamalla hakutuloksiksi tulee usein jotain 2000-luvun alun vastauksia, viestiketjuja yms, jotain ihan järkyttävän vanhoja juttuja?
Saanko kysyä mikä rakenteellinen vika? Miehelläni on myös, ei niitä saatu mitenkään parannettua. Määrällisesti hyvä, laatu ei.
 
  • Tykkää
Reactions: Nato
Saanko kysyä mikä rakenteellinen vika? Miehelläni on myös, ei niitä saatu mitenkään parannettua. Määrällisesti hyvä, laatu ei.
Aina saa kysyä :)
En kehtaa ihan spesifisti selittää asiaa, mutta kivesten sisällä on sellainen synnynnäinen poikkeus, joka lämmittää kiveksiä liikaa ja näin normaalimuotoisia siittiöitä ei pääse syntymään juurikaan. Eli määrä ja laatu on huonoa. En muista paljon pesun jälkeen niitä normaaleja simppoja oli jäljellä (puhutaan varmaan sadoista, ei miljoonista eikä edes tuhansista) , ja niidenkin proteiinirakenne ilmeisesti on heikohko - edes IVF maljalla siittiöt eivät jaksa hedelmöittää munasolua vaan on tehtävä ICSI ja edelleen se proteiini ilmeisesti vaikuttaa siihen, ettei raskaus nyt tunnu alkavan millään.
 
vierailija+40
Aina saa kysyä
En kehtaa ihan spesifisti selittää asiaa, mutta kivesten sisällä on sellainen synnynnäinen poikkeus, joka lämmittää kiveksiä liikaa ja näin normaalimuotoisia siittiöitä ei pääse syntymään juurikaan. Eli määrä ja laatu on huonoa. En muista paljon pesun jälkeen niitä normaaleja simppoja oli jäljellä (puhutaan varmaan sadoista, ei miljoonista eikä edes tuhansista) , ja niidenkin proteiinirakenne ilmeisesti on heikohko - edes IVF maljalla siittiöt eivät jaksa hedelmöittää munasolua vaan on tehtävä ICSI ja edelleen se proteiini ilmeisesti vaikuttaa siihen, ettei raskaus nyt tunnu alkavan millään.
Oletteko ajatelleet lahjasiittiösoluja jos miehen siittiöt huonolaatuisia?
 
vierailija
Aina saa kysyä
En kehtaa ihan spesifisti selittää asiaa, mutta kivesten sisällä on sellainen synnynnäinen poikkeus, joka lämmittää kiveksiä liikaa ja näin normaalimuotoisia siittiöitä ei pääse syntymään juurikaan. Eli määrä ja laatu on huonoa. En muista paljon pesun jälkeen niitä normaaleja simppoja oli jäljellä (puhutaan varmaan sadoista, ei miljoonista eikä edes tuhansista) , ja niidenkin proteiinirakenne ilmeisesti on heikohko - edes IVF maljalla siittiöt eivät jaksa hedelmöittää munasolua vaan on tehtävä ICSI ja edelleen se proteiini ilmeisesti vaikuttaa siihen, ettei raskaus nyt tunnu alkavan millään.
Samantapainen vaiva, normaali muotoisia ei yhtään ole ollut missään näytteessä.
 
@Nato muistaakseni era-testi näytti pari tuntia heittoa siihen ns.normaaliin. Vaikea sanoa johtuiko siitä onnistuminen, kävin myös tuota siirtoa ennen akupunktiossa ja nyt tässä uuden hoidon yhteydessä myös. Jää nähtäväksi onko vaikutusta..

Saako kysyä missäpäin Suomea käytte yksityisellä klinikalla?
Ikävän kuuloinen tuo teidän siittiötilanne. Kyseessä ei siis ole sellainen kivesten suonikohjuongelma, olisko se ollut varicosele?
Onko sinun munasoluista tullut kommenttia että minkälaatuisia ovat olleet?
 
@Nato muistaakseni era-testi näytti pari tuntia heittoa siihen ns.normaaliin. Vaikea sanoa johtuiko siitä onnistuminen, kävin myös tuota siirtoa ennen akupunktiossa ja nyt tässä uuden hoidon yhteydessä myös. Jää nähtäväksi onko vaikutusta..

Saako kysyä missäpäin Suomea käytte yksityisellä klinikalla?
Ikävän kuuloinen tuo teidän siittiötilanne. Kyseessä ei siis ole sellainen kivesten suonikohjuongelma, olisko se ollut varicosele?
Onko sinun munasoluista tullut kommenttia että minkälaatuisia ovat olleet?
Moikka @Kissanmallas . Vastailen sulle yksityisviestillä noihin missäpäin hoidoissa sun muuta. Tällä lailla julkisesti sanon, että Etelä-Suomessa ollaan hoidoissa ja juuri selvisi, että tehdään yhteistyötä yksityisen ja julkisen välillä että saadaan viimeisestä hoidosta mahdollisimman paljon irti ja parhaat mahdolliset solut raskauden onnistumiseksi.

Lisäksi selvisi, että tuo oksidatiivisen stressin tila miehellä on SUURI. Sen lukeman pitäisi olla alle 1 ja se oli jotain 6+.
Yksityinen lääkäri sanoi suoraan, että nyt hoidot seis ja mitään ei tehdä, ennenkuin on syönyt sen Sermatrop Alfa-kuurin 3kk sekä muuttanut elintapojaan vielä radikaalimmin.
Ilmoittauduin punktiojonoon ja kerroin julkiselle puolelle nämä uutiset. Lisäksi yksityisen puolen lääkäri tarkistaa kaikki kaaviot sun muut edellisiltä hoitokerroilta, tekee niistä "koosteen" ja kirjoittaa oman suosituksen hoidon jatkosta ja onnistumisesta ja sen jälkeen julkisella puolella toteutetaan esim punktio, mahdolliset alkionsiirrot yms. Meillä on niin hitommoinen historia, että tuntuu ihanalta, että vihdoin saadaan niin paljon apua, kun vain on mahdollista. Tuli niin hyvä mieli yksityisen puolen lääkäristä. Ehkä ensimmäinen kerta, kun tuntuu oikeasti siltä, että jotain kiinnostaa ja hän välittää eikä tätä määrittele raha (no varmaan määrittelee mutta olo ei ollut sellainen) vaan ammattitaito ja empatia!

Tämän lisäksi vielä nyt viimeinen punktio tehdään nukutuksessa. Sitä suositeltiin jo viimeeksi, mutta se edellinen lääkäri torppasi senkin julkisella puolella (en muista miks helv*tissä, koska mulla on toinen puoli piilossa) niin näin ollen ei menisi yhtään pontentiaalista solua hukkaan.

Että, nyt tässä ainakin kesäkuuhun saakka odotellaan ja jos kesätauko sattuu kohdalle, niin sitten elokuulle 2022.
 
Moi,
mä voisin tulla myös pikku hiljaa tällekkin kanavalle :) Hoidot alkaa nyt maaliskuussa. Tällä viikolla synarelan sumutus ja vko:lla 11 eka 0 ultra!

Hoitohistoriaa meillä takana reilu vuosi ja määrettelemätön lapsettomuus on diagnoosi. Hoitoina ollaan tehty 1kpl inssejä jonka lähtökohdat oli todella hyvät mutta ei tulosta. Sen jälkeen siirryttiin IVF ja kaksi hoitoa tehty mutta molemmat epäonnistui. Eka klinikankin puolesta meni kaikki pieleen eli sitä ei lasketa ns hoitokerraksi meille. Saldo siis nolla ja minulle isot jälkitraumat siitä. Kaikki meni siis vain ihan lääkevasteesta, punktioon ja sen jälkeiseen penkin alle.

10/21 oli viimeisin toinen hoito jossa myös oli mutkia paljon matkassa mutta 1 alkio saatiin ja sillä siirto mutta nega.

nyt siis sitten isoin odotuksin tulevaan 😊
 

Yhteistyössä