IVF/ICSI-hoidoissa oleville/sinne joutuville

vierailija
Piti tulla kertomaan, että hcg oli nyt toissapäiväisestä reilusti yli tuplaantunut. Mikä helpotus! Siltä osin siis saa vähän hengähtää hetkeksi ainakin. Nyt on varhaisultra varattu. Varovasti yritän ajatella, että taidan olla raskaana. Vähän vielä pohdin että pitäisikö kuitenkin käydä vielä kolmas kerta katsomassa, että hcg jatkaa nousuaan, mitta aion nyt hengähtää hetken ja miettiä vasta sitten
Ihan loistavaa! Onnea!!<3 Niin kuin noista munkin arvoista näkee, ne vaihtelee tosi paljon eri raskauksissa, mut tärkeintä on se tuplaantumisnopeus. Tsemppiä ultran odotteluun <3-Tupsuli
 
  • Rakkaus
Reactions: odotuksenodotus
vierailija
Hcg oli 236. Jotenkin toivoin kovasti hieman korkeampaa lukua. Edellisestä alkaneesta (ja myöhemmin kesken mennessä) raskaudesta arvo oli yhtä päivää aiemmin mitattuna 150. Hoitaja sanoi puhelimessa että tuo on arvo on oikein riittävän hyvä ja onnitteli. Itse sen sijaan nyt sitten itken paniikissa että meneekö tämäkin raskaus kohta kesken kun tuntuu että monilla tässä vaiheessa hcg jo joku 700+. Olin niin kuvitellut, että kun vihdoin saa positiivisen testin niin olisin luottavaisemmin mielin, mutta nyt sitten olenkin kauhuissani. Tiedän toki että hcg arvot vaihtelee tosi paljon ihmisten ja raskauksien mukaan. Ja menen toki ylihuomenna uuteen testiin, että näkyy nouseeko arvo oikein. Mutta en tiedä milloin nyt osaisin vähän rentoutua. Ahdistaa jo se seuraava verikoe. Ajoittaiset vatsajomottelut ei varsinaisesti oloa helpota Onko kellään ollut samanlaisia huolia?
Mulla näytti Digi dpo15 raskaana 2-3. En kokeillut aiemmin. Samana aamuna oli otettu verikoe, jonka tulos oli 208. Tuo dpo15 oli siis 10 päivää 5-päiväisen alkion siirron jälkeen. Mulla on takana useita hoitoalkuisia raskauksia (myös pari kkm) ja kun laskeskelin niiden verikoetuloksia vastaavalle päivälle, niin kolmessa oli ollut korkeampi hcg ja näistä kaksi meni kesken ja yhdestä syntyi lapsi. Yhdessä oli ollut hcg suunnilleen samaa luokkaa kuin nyt ja siitä syntyi lapsi.

Tuon hcg tuloksen jälkeen laskin milloin digitesti voisi teoriassa aikaisintaan näyttää sen 3+ ja tein sen digin päivää aikaisemmin ja se näytti 3+ jo silloin! Toistaiseksi raskaana ollaan, vaikkakin melko oireettomana, ja ultraan on vielä viikko.

Tarkoituksena vaan lohduttaa ettei se korkea hcg arvo takaa yhtään mitään.
 
  • Rakkaus
Reactions: odotuksenodotus
@odotuksenodotus , mahtava juttu että arvo noussut hyvin! Sillä on enemmän merkitystä kuin sillä varsinaisella numerolla. Netistä löytyy monia laskureita tähän liittyen, itse olen käyttänyt tätä:

Kun laitat arvot siihen, näet nousun kuvaajan muodossa ja arvion siitä, onko nousunopeus tavanomainen (sulla varmasti on, kun oli yli tuplat noussut kahden päivän aikana). Pientä laskemisaskartelua toi laskuri vaatii, kun siinä pitää laskea tunnin tarkkuudella kauanko aikaa on ekan ja tokan testin välillä. Milloin sulla on varhaisultra?

Vierailija joka kyselit alkiodiagnostiikasta: olen 46, mulla nyt kolmas IVF-raskaus (tai oikeastaan viides, koska 2 varhaista keskenmenoa on ollut myös), koko ajan ollut myöskin Dextrassa ja klinikkaan erittäin tyytyväinen. Omalla kohdallani en ole alkiodiagnostiikkaan lähtenyt, koska olen saanut aika niukasti blastoja per ivf-hoitokierros. Vähillä blastoillani ei ole riskiä, että tulisi runsaasti turhia siirtoja, kun siirrettävää ei ylipäänsä ole niin paljon. Eri juttu, jos blastoja olisi niin paljon, että pitäisi saada arvio, mikä siitä joukosta kannattaa siirtää. Vähän mulla vaikuttaa sekin, että olen lukenut, että alkiodiagnostiikkaan voisi sisältyä virhemahdollisuus, niin että pois heitetään sellainen alkio josta olisikin loppujen lopuksi kehittynyt normaali vauva. En kyllä tiedä, onko tämä ihan todellinen juttu.

Niinpä olen sitten siirtänyt testaamatta vähiä blastojani, ottaen siiinä kyllä riskin sekä varhaiseen keskenmenoon että sellaiseen kromosomipoikkeavuuteen, jonka kanssa raskaus jatkuukin. Olen kaikissa edenneissä raskauksissani teettänyt ekan trimesterin lopussa laajimman mahdollisen NIPT-tutkimuksen (jossa siis omasta verinäytteestäni tutkitaan sikiön kromosomit). Tietenkin jos siinä löytyisi poikkeavuus, oltaisiin taas erittäin vaikeiden kysymysten äärellä, jotka olisi voitu alkiodiagnostiikalla ehkä välttää.

Itse asiassa juuri tänään otettiin NIPT-verikoe, tuloksissa menee 1-2 viikkoa. Samalla ultrattiin, jännitti taas että onhan nyt varmasti edelleen kaikki hyvin, kun ei tuota kyytiläistä vielä mitenkään voi aistia. Kyllä oli! Koko vastasi täsmälleen 11+0 joka mulla nyt on, ja siltä osin kuin rakenteita näkyi, nekin näytti hyvältä!
 
vierailija
Kiitos @Katti75!
Mietin nyt itsekin sitten vielä, kun näkee ensin saldon. Tuntuu niin tuskaiselta ”näin” vanhana tuhlata yhtään ylimääiräistä kuukautta. Eli siirto vasta ehkä marraskuulla, jos Italiassa menee laboratoriossa kolmekin viikkoa.
Toivon vaan, että tulisin tässä luomuna raskaaksi ennen sitä. Mutta kai munasoluni on jo vähän huonokuntoisia, että ei pääse semmoista yllätystä tapahtumaan spontaanisti.
Ihanaa odotusta sinulle ja muillekin:)
 
Täällä riittää draamaa. Perjantaina aloin vuotamaan ruskeaa vuotoa ja vuodon seassa tuli pieni nokare kirkasta verta ja jonkilainen kiinteä kappale. Mielestäni näytti samalta, miltä kahden edellisen keskenmenon aikana alkio näytti (tai no, varmaan ruskuaispussi tms). Raskausoireet loppuivat. Kohdunkaula laskeutui alas. Itkin viikonlopun keskenmenoa. Tänään varmistus verikokeella ja hcg noussut täysin normaalisti. Lääkäri sanoi että hcgn perusteella raskaus kyllä jatkuu ja että vuodossa saattoi olla joku kudospala vain. Ja että joillakin ne oireet vaan loppuu varhain. En tiedä mitä ajatella. Ylihuomenna katsotaan ultrassa että onko siellä mitään. En uskalla ajatella että olisi. Voisiko tämä olla vähän vähemmän jännittävää ja stressaavaa?
 
Voi ei @odotuksenodotus . Tuollaista draamaa ei kyllä tosiaan kaipaisi. Eihän tuo selviä ennen kuin siinä ultrassa. Onneksi HCG on kuitenkin nouseva. On kyllä mun mielestä täysin mahdollista että kaikki onkin hyvin. Oireiden katoamisesta en niin välittäisi, oireet voivat tulla ja mennä ihan muutenkin. Ruskea vuoto on parempi kuin kirkas. Jotkut (tälläkin palstalla) ovat vuodelleet reippaastikin ja kirkasta, silti kaikki ollut hyvin. Jatkuuko sulla vuotelu vielä? Kovasti tsemppiä ultran odotteluun.
 
  • Tykkää
Reactions: odotuksenodotus
Voi ei @odotuksenodotus . Tuollaista draamaa ei kyllä tosiaan kaipaisi. Eihän tuo selviä ennen kuin siinä ultrassa. Onneksi HCG on kuitenkin nouseva. On kyllä mun mielestä täysin mahdollista että kaikki onkin hyvin. Oireiden katoamisesta en niin välittäisi, oireet voivat tulla ja mennä ihan muutenkin. Ruskea vuoto on parempi kuin kirkas. Jotkut (tälläkin palstalla) ovat vuodelleet reippaastikin ja kirkasta, silti kaikki ollut hyvin. Jatkuuko sulla vuotelu vielä? Kovasti tsemppiä ultran odotteluun.
Vuotoa tuli oikeastaan vain perjantaina ja silloinkin siis tosi vähän ruskeaa tuhrua. Lauantaina vielä hieman tuhrusi Lugesteronin mukana, mutta sitten loppui. Mietityttää vaan se kiinteä juttu vuodon mukana ja se kirkas vertippa sen kans. Mutta ei kai tässä nyt sitten voi mitään tietää. Kiitos tsempeistä! Varovainen toivo tässä tietysti on, että jos kaikki olisikin hyvin, mutta kyllä jännittää odottaa ultraa. Uusi pettymys ei houkuttele.
 
vierailija
Oon taustalla seurannut tätä palstaa mutta nyt pakko kirjoittaa kun huomasin odotuksenodotuksen viestin liittyen vuoteluun. Mä plussasin kesäkuussa 3.passin jälkeen, kaks edellistä siirtoa päättyneet km. Noh, 8+3 holahti ihan kunnolla kirkasta verta housuihin töissä. Menin aivan paniikkiin ja olin varma et taas meni kesken. Pääsin ultraan samana päivänä ja kaikki oli pienellä hyvin. En voinut uskoa! Sama toistui saman viikon lauantaina, ja oli pakko taas juosta ultraan seuraavalla viikolla. Kaikki oli kuitenkin edelleen hyvin eikä vuodoille löytynyt syytä. Viime viikolla oli nt-ultra ja siellä löytyi syy, istukka osittain kohdunsuulla. Toivon niin, että saat myös ultrasta huojentavia uutisia! Toi hcg vaikuttaa hyvälle kun on noussut! Tsemppiä tosi paljon❤
 
  • Rakkaus
Reactions: odotuksenodotus
Oon taustalla seurannut tätä palstaa mutta nyt pakko kirjoittaa kun huomasin odotuksenodotuksen viestin liittyen vuoteluun. Mä plussasin kesäkuussa 3.passin jälkeen, kaks edellistä siirtoa päättyneet km. Noh, 8+3 holahti ihan kunnolla kirkasta verta housuihin töissä. Menin aivan paniikkiin ja olin varma et taas meni kesken. Pääsin ultraan samana päivänä ja kaikki oli pienellä hyvin. En voinut uskoa! Sama toistui saman viikon lauantaina, ja oli pakko taas juosta ultraan seuraavalla viikolla. Kaikki oli kuitenkin edelleen hyvin eikä vuodoille löytynyt syytä. Viime viikolla oli nt-ultra ja siellä löytyi syy, istukka osittain kohdunsuulla. Toivon niin, että saat myös ultrasta huojentavia uutisia! Toi hcg vaikuttaa hyvälle kun on noussut! Tsemppiä tosi paljon
Tuhannesti kiitos kun tulit kertomaan :love:Rohkaisevaa kuulla. Kamalasti jännittää että löytyykö huomisessa ultrassa mitään. Toivotaan että hcg:n nousu olisi hyvä merkki.
 
vierailija
Tossa nt-ultrassa kätilö sanoi et vuodot alkuraskaudessa on yleisiä ja ei aina tarkota sitä pahinta. Mut tosi vaikeeta se on pitää pää kylmänä, varsinkin jos keskenmenoja takana.. Tsemppiä vielä huomiseen, pidän peukut pystyssä!
 
  • Rakkaus
Reactions: odotuksenodotus
Heippa, ultrassa tänään rv 5+5 kaikki hyvin. Alkio vastasi viikkoja 5+6. Vielä ei sykettä näkynyt, toivottavasti ensi viikolla varsinaisessa varhaisultrassa sitten näkyy. Huh mikä helpotus! Viime yö meni ahdistuneena valvoessa. Lääkäri epäili että olisi ollut kaksosraskaus, josta sitten toinen alkio mennyt kesken ja tullut perjantaina vuodon mukana ulos. Huh, jännitys jatkuu mutta toistaiseksi kaikki hyvin. Vain kävelyä saan kuulemma nyt harrastaa toistaiseksi koska oli vuotoa tuolloin aiemmin.
 
Joo mulla oli ekassa raskaudessa ihan hirveän matala hcg, vain 17 rv4+1 tuoresiirron jälkeen. Tässä toisessa (pas) taas arvot oli alussa yli taulukoista, kunnes nousu taittui niin paljon että eka jännitin että tulee kaksoset ja sitten että menee kesken. Molemmista vuotelin monta viikkoa. Raskausoireet melko samat eli vähäiset molemmissa.

Nyt onkin jo rv 36+5 eli loppusuoralla ollaan
 
  • Tykkää
Reactions: odotuksenodotus
vierailijaTupsuli
@odotuksenodotus mulla oli jotain 5+ viikolla yks ilta runsasta vuotoa ja kovia menkkakipuja, olin ihan varma km:ssta, tilanne kesti useita tunteja, seuraavana päivänä alkio vastasi ikää, sykettä ei vielä nähty eikä vuodon syytä. Lisäksi 1. Ja 3. Raskaus ovat menneet viikkoja kestäneessä vuodossa, syytä ei muuta keksitty kuin kohdunsuun lähelle muodostuva istukka. Keskimmäisessä raskaudessa istukka oli ylhäällä takaseinässä, joten ehkä siksi en vuotanut siinä tipan tippaa. Tsemppiä piinaaviin päiviin!
@marrasmai sinäkin olet jo noin pitkällä <3 Tsemppiä loppurutistukseen! Täällä on jo synnytetty 38+1, käynnistyi spontaanilla vedenmenolla, vauva on nyt reilun viikon. Oli monia mutkia matkassa ensi taipaleella, mutta ei mitään isompaa häikkää, pikkuisen teholta käytiin hakemassa vauhtia. Ollaan kotiuduttu sinivalon kautta, edelleen bilirubiinit seurannassa. Onneksi vauva syö ja nukkuu hyvin, rauhallinen tapaus
 
Tänään hulahti kunnon kirkkaat veret :cry: Sain ajan klinikalle ja toinen lääkäri (ei meidän oma) katsoin ultralla. Kohtu ei ollut tyhjentynyt ja ruskuaispussi näkyi. Alkio vaan ei näkynyt kunnolla eikä todellakaan sykettä. Lääkäri puhui vaan että tiivistymä näkyy mutta ei saanut kunnolla edes mitattua sitä. Pari päivää sitten näkyi alkio ihan selvästi ja helposti saatiin mitattua. Lääkäri sanoi vaan että pitää odottaa ens viikon varsinaiseen varhaisultraan ja katsoa miten käy. Vuoto on hiipunut. Olo on toivoton. Sietämätön ajatus, että nyt pitää vaan odottaa monta päivää. Vaikea uskoa, että alkio olis enää hengissä.
 
  • Surullinen
Reactions: Krippis
@odotuksenodotus voi mitä piinaa joudut nyt sietämään. Onneksi vuoto nyt hiipunut, toivotaan että kumminkin joku harmiton vuotelu oli kyseessä. Alkio on vielä niin pieni että voi olla vaikea sitä arvioida ultrassa. Antaisiko hcg-testi lisää osviittaa? Toisaalta jos ihan muutaman päivän päästä on se ultra, siinä saattaa tulla paremmin selvyys kun siitä vuotoholahduksesta on jo kulunut jonkin verran aikaa.
 
@odotuksenodotus voi mitä piinaa joudut nyt sietämään. Onneksi vuoto nyt hiipunut, toivotaan että kumminkin joku harmiton vuotelu oli kyseessä. Alkio on vielä niin pieni että voi olla vaikea sitä arvioida ultrassa. Antaisiko hcg-testi lisää osviittaa? Toisaalta jos ihan muutaman päivän päästä on se ultra, siinä saattaa tulla paremmin selvyys kun siitä vuotoholahduksesta on jo kulunut jonkin verran aikaa.
On kyllä piinaa kertakaikkiaan. Jotenkin musertunut olo. Tuo hcg kävi itselläkin mielessä tosin vasta kun poistuin lääkäristä. Mut ehkä nyt vaan odotan tiistain ultraan. Vuoto loppui siihen yhteen huolahdukseen. Enää tulee vain hieman ruskeita haituloita lugejen seassa. Toivottavasti ei enää vuotaisikaan. Jotenkin jäi mieltä jäytämään epäselkeä ultra eilen, vaikka tosiaan voi olla että vielä ultra ei niin hyvin näytä. Kysyin lääkäriltä että olisiko syke nyt sit pitänyt näkyä (6+0) ja vastaus oli että ei välttämättä. Siitä jäi sellainen olo, että no ehkä peli on sit menetetty.
 
Moikka, tänään 6+4 varhaisultra. Syke oli hyvä ja alkio yhden päivän jäljessä kooltaan, mut kuulemma oikein hyvä. Kotiin tullessa alkoi kovat kuukautiskipumaiset kivut ja kunnon verenvuoto. Hirveä paniikki tietysti. Lopulta ulos vuoti ihan kunnon kokoinen hyytymä ja ajateltiin että siinä se raskaus nyt sit meni. Ei muuta kuin takaisin ultraan ja siellä syke edelleen näkyi, mutta kohdussa raskauspussin alla näkyi reippaampi verenvuoto, kai jonkinlainen hematooma. Lääkäri sanoi että toki toivoa on, mutta että keskenmenon riski tässä on kyllä suurempi. Nyt ei sit auta kuin odottaa taas viikko seuraavaan ultraan ja toivoa ihmettä :cry:
 
  • Surullinen
Reactions: Krippis
Moikka, tänään 6+4 varhaisultra. Syke oli hyvä ja alkio yhden päivän jäljessä kooltaan, mut kuulemma oikein hyvä. Kotiin tullessa alkoi kovat kuukautiskipumaiset kivut ja kunnon verenvuoto. Hirveä paniikki tietysti. Lopulta ulos vuoti ihan kunnon kokoinen hyytymä ja ajateltiin että siinä se raskaus nyt sit meni. Ei muuta kuin takaisin ultraan ja siellä syke edelleen näkyi, mutta kohdussa raskauspussin alla näkyi reippaampi verenvuoto, kai jonkinlainen hematooma. Lääkäri sanoi että toki toivoa on, mutta että keskenmenon riski tässä on kyllä suurempi. Nyt ei sit auta kuin odottaa taas viikko seuraavaan ultraan ja toivoa ihmettä
Miten voikin olla että just kun sait hyviä uutisia, taas tuli takapakkia! Piina siis jatkuu. Kunpa tämä nyt rauhoittuisi. Oisko just samasta kohdasta ollut se aiempikin vuoto, ja kun on raskauspussin kohdalla niin siksi viime kerralla heti vuodon jälkeen alkio erottui huonosti (jos oli verta sotkemassa näkymää). Kovasti tsemppiä seuraavan ultran odotteluun! Saitko mitään ohjeita, esim. pitääkö olla levossa mahd. paljon vai onko sellaisella merkitystä?
 
  • Rakkaus
Reactions: odotuksenodotus
Miten voikin olla että just kun sait hyviä uutisia, taas tuli takapakkia! Piina siis jatkuu. Kunpa tämä nyt rauhoittuisi. Oisko just samasta kohdasta ollut se aiempikin vuoto, ja kun on raskauspussin kohdalla niin siksi viime kerralla heti vuodon jälkeen alkio erottui huonosti (jos oli verta sotkemassa näkymää). Kovasti tsemppiä seuraavan ultran odotteluun! Saitko mitään ohjeita, esim. pitääkö olla levossa mahd. paljon vai onko sellaisella merkitystä?
Kiitos tsempeistä! Voi varmaan hyvinkin olla että samasta kohdasta vuodellut. Oma lääköri kyllä sanoi siinä päivän ekassa ultrassa että laitteissa on eroja. Mutta varmaan monia syitä. Sain ohjeeksi välttää rajua liikuntaa mutta kuulemma liikunnalla/liikkumattomuudella ei tähän nyt oikein voi vaikuttaa. Varmaan tässä on pakko käydä jossain väliultrassa ennen viikon päästä olevaa ultraa. Pakko saada tietää jatkuuko sydämen lyönnit. Tuntuu ettei näillä vatsakrampeilla voi siellä mikään pysyä kauaa elossa :( Kyllä pitääkin olla vaikeaa ja pelottavaa.
 
vierailijaTupsuli
Moikka, tänään 6+4 varhaisultra. Syke oli hyvä ja alkio yhden päivän jäljessä kooltaan, mut kuulemma oikein hyvä. Kotiin tullessa alkoi kovat kuukautiskipumaiset kivut ja kunnon verenvuoto. Hirveä paniikki tietysti. Lopulta ulos vuoti ihan kunnon kokoinen hyytymä ja ajateltiin että siinä se raskaus nyt sit meni. Ei muuta kuin takaisin ultraan ja siellä syke edelleen näkyi, mutta kohdussa raskauspussin alla näkyi reippaampi verenvuoto, kai jonkinlainen hematooma. Lääkäri sanoi että toki toivoa on, mutta että keskenmenon riski tässä on kyllä suurempi. Nyt ei sit auta kuin odottaa taas viikko seuraavaan ultraan ja toivoa ihmettä
Ota sairaslomaa, lepää ja juo vettä, rentoudu, älä rehki. Tässäkin neuvot, nyt keskityt hoitamaan itseäsi, km ei voi estää, mutta lepo on varmasti nyt suositeltavaa. Ja ne hyytymät tarkoittaa vaan sitä, että sinne emättimeen tihkuu verta, joka ”maksoittuu” ja tulee sit ulos kun on pöntöllä tai nousee ylös ym. Toivotan, että pikkuinenon tarrannut lujasti kiinni!!! Täällä on lukemattomia kokemuksia rajuista, toistuvista ja pitkistä vuodoista, joissa raskaus on päättynyt onnellisesti kauhun hetkistä huolimatta. Suurimmalla osalla vuodot loppuu jossainvaiheessa. Tsemppiä!!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Nato
Ota sairaslomaa, lepää ja juo vettä, rentoudu, älä rehki. Tässäkin neuvot, nyt keskityt hoitamaan itseäsi, km ei voi estää, mutta lepo on varmasti nyt suositeltavaa. Ja ne hyytymät tarkoittaa vaan sitä, että sinne emättimeen tihkuu verta, joka ”maksoittuu” ja tulee sit ulos kun on pöntöllä tai nousee ylös ym. Toivotan, että pikkuinenon tarrannut lujasti kiinni!!! Täällä on lukemattomia kokemuksia rajuista, toistuvista ja pitkistä vuodoista, joissa raskaus on päättynyt onnellisesti kauhun hetkistä huolimatta. Suurimmalla osalla vuodot loppuu jossainvaiheessa. Tsemppiä!!!!
Tuhannesti kiitos tsempistä ja rauhoittavista sanoistasi <3 Sain sairaslomaa loppuviikon, mikä on ihan kiva kun viikonloppuna olisi pitänyt töissä olla vauvojen kanssa tekemisissä. Tuo ”maksoittuminen” oli mulle uusi asia ja vähän rauhoitti mieltä. Varasin nyt perjantaille ylimääräisen ultran että näkee onko syke vielä olemassa. On tämä kyllä näköjään joka päiväistä jännittämistä. Tänä aamuna enää ruskeaa pientä tuherrusta vuoto. Saa nähdä miten tämä etenee.
 
vierailija
Tuhannesti kiitos tsempistä ja rauhoittavista sanoistasi <3 Sain sairaslomaa loppuviikon, mikä on ihan kiva kun viikonloppuna olisi pitänyt töissä olla vauvojen kanssa tekemisissä. Tuo ”maksoittuminen” oli mulle uusi asia ja vähän rauhoitti mieltä. Varasin nyt perjantaille ylimääräisen ultran että näkee onko syke vielä olemassa. On tämä kyllä näköjään joka päiväistä jännittämistä. Tänä aamuna enää ruskeaa pientä tuherrusta vuoto. Saa nähdä miten tämä etenee.
Miten sinun ultra meni. Oliko kaikki kunnossa?
 
Miten sinun ultra meni. Oliko kaikki kunnossa?
Kiitos kysymästä. Syke näkyi hyvin. Lääkäri ei oikein meinannut saada sikiötä kunnolla kuvaan ja mittauksella oli pienempi kuin mitä muutama päivä sitten. Sanoi että kyseessä on varmasti nyt mittaamisen hankaluus eikä se, että olis jotain sen suhteen pielessä. Sanoi että tässä vaiheessa (7+0) syke voisi olla hieman nopeampikin, mutta ei kuulemma olisi huolissaan tästäkään. Lopputulemana sanoi että on ihan hyvin mahdollista että tämä raskaus jatkuu normaalisti. Hematooma siellä tosiaan on ja se tulee vielä vuotamaan. Mieltä vähän kalvaa nuo koko ja syke -asiat, mutta yritän saada itseni uskomaan sen mitä lääkäri sanoi, että tää raskaus voi mennä ihan hyvin. Ja että kuulemma hän on nähnyt tällaisia tapauksia, joissa lopputulema on ollut hyvä.

Ensi viikolla sitten takaisin omalle lääkärille ja kovasti toivon että silloin koko ja sykkeen nopeus olisivat kunnossa. Tuntui että tämä toinen lääkäri ei saanut ultralla ihan niin hyvin sikiötä näkymään kuin oma lääkärimme saa. Vielä tämä huoli vain jatkuu ja ajatukset koko ajan siinä, että meneekö kesken. En oikein uskalla edes ajatella olevani raskaana. Eilen viimeksi vuosi kirkasta verta ja oli kuukautiskipumaista kipua. Tuntuu että nuo vuodot tulee aina joka kolmas päivä.
 
Nato täältä taustalta toivottaa @odotuksenodotus lle paljon tsemppejä että kaikki menisi hyvin ja pääsisit nauttimaan raskaudestasi. Voin vain kuvitella tuota huolen määrää! Toivon kovasti onnellista lopputulosta teille.

Täällä valmistaudutaan hoitorumbaan. Sieltä se kuukausi kerrallaan lähenee, kun ei nyt tulisi mitään esteitä enää hoidoille. Voi luoja, että tämä on ollut PITKÄ ja kivinen tie.

Tässä välissä ystäviä on raskautunut, on synnytyksiä, naimisiin menoja ja erojakin ollut - me vaan tallataan tätä kivikkoista tietä hampaat irvessä eteenpäin. Näihin vuosiin (kohta 6 vuotta hoidoissa!!) on toki mahtunut ihaniakin asioita, mm sen yhden ainokaisen icsi-hoidon onnistuminen josta saimme lapsen syliin saakka. Ei sitä silloin tajunnutkaan, kuinka onnekkaita olimme. Ja olemme edelleen, lapsi on terve, iloinen ja niin rakastettu.

Näin vuosien kokeneella äänellä sanon teille tätä tietä tallaaville, että älkää luovuttako ennekuin olette kääntäneet kaikki kivet ympäri!
 

Yhteistyössä