@odotuksenodotus , mahtava juttu että arvo noussut hyvin! Sillä on enemmän merkitystä kuin sillä varsinaisella numerolla. Netistä löytyy monia laskureita tähän liittyen, itse olen käyttänyt tätä:
This hCG calculator and hCG levels chart assess whether your hCG levels are rising normally and doubling normally.
www.babymed.com
Kun laitat arvot siihen, näet nousun kuvaajan muodossa ja arvion siitä, onko nousunopeus tavanomainen (sulla varmasti on, kun oli yli tuplat noussut kahden päivän aikana). Pientä laskemisaskartelua toi laskuri vaatii, kun siinä pitää laskea tunnin tarkkuudella kauanko aikaa on ekan ja tokan testin välillä. Milloin sulla on varhaisultra?
Vierailija joka kyselit alkiodiagnostiikasta: olen 46, mulla nyt kolmas IVF-raskaus (tai oikeastaan viides, koska 2 varhaista keskenmenoa on ollut myös), koko ajan ollut myöskin Dextrassa ja klinikkaan erittäin tyytyväinen. Omalla kohdallani en ole alkiodiagnostiikkaan lähtenyt, koska olen saanut aika niukasti blastoja per ivf-hoitokierros. Vähillä blastoillani ei ole riskiä, että tulisi runsaasti turhia siirtoja, kun siirrettävää ei ylipäänsä ole niin paljon. Eri juttu, jos blastoja olisi niin paljon, että pitäisi saada arvio, mikä siitä joukosta kannattaa siirtää. Vähän mulla vaikuttaa sekin, että olen lukenut, että alkiodiagnostiikkaan voisi sisältyä virhemahdollisuus, niin että pois heitetään sellainen alkio josta olisikin loppujen lopuksi kehittynyt normaali vauva. En kyllä tiedä, onko tämä ihan todellinen juttu.
Niinpä olen sitten siirtänyt testaamatta vähiä blastojani, ottaen siiinä kyllä riskin sekä varhaiseen keskenmenoon että sellaiseen kromosomipoikkeavuuteen, jonka kanssa raskaus jatkuukin. Olen kaikissa edenneissä raskauksissani teettänyt ekan trimesterin lopussa laajimman mahdollisen NIPT-tutkimuksen (jossa siis omasta verinäytteestäni tutkitaan sikiön kromosomit). Tietenkin jos siinä löytyisi poikkeavuus, oltaisiin taas erittäin vaikeiden kysymysten äärellä, jotka olisi voitu alkiodiagnostiikalla ehkä välttää.
Itse asiassa juuri tänään otettiin NIPT-verikoe, tuloksissa menee 1-2 viikkoa. Samalla ultrattiin, jännitti taas että onhan nyt varmasti edelleen kaikki hyvin, kun ei tuota kyytiläistä vielä mitenkään voi aistia. Kyllä oli! Koko vastasi täsmälleen 11+0 joka mulla nyt on, ja siltä osin kuin rakenteita näkyi, nekin näytti hyvältä!