IVF-hoitoja syksyllä/talvella aloittelevat

Hellou tytskät!

Onnittelut punktioista selvinneille :) Toinen päivä oli täälläkin pahempi ja kolmas oli jo ihan ok.

Onnittelut myös katkaravusta ja kiitos hyvästä tsemppibiisistä :)

Ajattelin tulla tänne kertomaan mistä minä sain nyt hyvää apua jaksamiseeni. En ole varma olenko aihetta jo täällä sivunnut mutta blogiin tuli ainakin kirjoiteltua pitkät pätkät. Ollaan miehen kanssa nimittäin nyt oltu Pela:n Tukiperhevalmennuksessa. Suomeksi: Meille tulee mahdollisesti kevään/kesän aikana tukilapsi/tukilapsia jotka vierailevat kerran kuukaudessa yhden viikonlopun. Tämä sai alkunsa ennen joulua jonkun bannerin kautta seikkaillen, mutta olemme saaneet siitä todella paljon apua. Ennen "jos nää hoidot ei auta niin elämä on paskaa" on muuttunut minulla ainakin nyt väliaikaisesti todella paljon. Tajusin että tässä maassa on paljon terveitä ja täysjärkisiäkin lapsia jotka tarvitsevat niin tukiperhettä kuin muutakin apua. Kaikki onkin loppuviimein minusta itsestäni kiinni. Vielä joku hetki sitten pelkäsin olevani se vanhainkodin ainut yksinäinen mummo jota ei kukaan käy katsomassa ja elän jossain mustassa purkissa mieheni kanssa tai ehkä pian jo yksin kun se ei minua kestä... Nyt tiedän että saan rakennettua ympärilleni "perheen" jonka suhteet kantavat koko elämän vaikka en biologisia lapsia saisikaan... ja vaikka en adoptioon uskaltautuisi.

Toivottavasti tämä olotila ja ajatus kantaisi eteenpäin vielä. Ainakin hetkellisesti minua ei ahdista lapsiperheet... ei toisten vauvauutiset tai vauvat. Ensimmäistä kertaa pariin vuoteen!!! Ei oikeestaan ees harmita toi siirtoon pääsyn venähtäminen maaliskuulle... (PALJOOO!!!)

Oman navan alunen on edelleen yhtä sekaisin ivf pyörityksestä kuin viimekuussakin. Nyt on jo kolmannet mensut siirron jälkeen tuloillaan ja ihan päin persausta menee... Tulee vuoto pariksi aamuksi, joka häviää moneksi päiväksi vaan alkaakseen taas uudestaan mensuina jotka kestää päivän tai max 2. Pitänee alkaa lääkäriltä jo kyselee pian mitä tää oikeen on...
 
Pääsenpäs koneelle asti vihdoin...
Viikko sitten pistetty Elonva ja jarrut aloitettu perjantaina.
Eilen UÄ:ssä näkyi 10 follia joista pienin oli 8 mm mutta suurimmat 2 jo 14mm :):)
Nyt pari päivää Puregonia ja Orgalutrania. Sitten se yksi autuas pistoton päivä ja keräys perjantaina.
Toivottavasti keräys menee samalla tavalla kuin viimeksikin, eikä kipuja ole.
Turvotus on ollut tällä kerralla pienempi ylipäätään kuin viimeksi.
Saas nähdä :D
 
Tsemppiä Ronjalle! Mulla oli kolmas ja neljäs päivä jo ihan siedettäviä punktiosta. Ootko saanut tietoa hedelmöittymisestä vielä?

Sannamarylle ja Karpalolle onnea tulevaan punktioon!!

syys: Vilunväristykset voivat myös tulla Lugeista, mulla tulee vaihtelevasti.=) hyvä tulos oli teilläkin ja pakkaseenkin vielä saitte, hienoa!!:p

Nasulle myös onnea hyvistä alkioista ja huurunenästä!!:p
 
Ompa mukava lukea täällä muitten kokemuksista ja vielä kun niin moni on yhtäaikaa samassa vaiheessa :) Aamulla soittivat, että kahdeksasta munasolusta seitsemän oli hedelmöittyny joten nyt toivotaan, että näistä saatais mahdollisimman monta pakkaseen ja ennen kaikkea se yksi oikea tarttumaan kiinni :) Kuinkahan moni hedelmöittyneistä soluista yleensä on hyvälaatusia ja saadaan talteen?
 
Viimeksi muokattu:
Moikka, kirjoittelin nyt lyhyesti omaa napaa kun en eilen tänne ehtinyt. Luin kyllä kaikkien kuulumiset, jotka olivat onneksi suurelta osin hyviä! Onnea kyytiläisistä ja hedelmöittyneistä muniksista :)
Itsellä siis eilen punktio, joka toimenpiteenä sujui kohtalaisen helposti ja siedettävin kivuin. Punktion jälkeen sitten tilanne oli toinen, tulin tosi kipeeksi ja huonovointiseksi. Kyllä ne hoitajat on ihania, ykskin siellä vessassa mun mukana kun olin yrjöömässä :LOL: Joka tapauksessa saalis oli kaiken kivun ja kärsimyksen arvoinen, saatiin huimat 23 munasolua. Tänään tuli sitten soitto, että peräti 18 oli kypsiä --> kuudelle tehtiin ICSI ja lopuille IVF, tuloksena 9 hedelmöittynyttä solua. 50% kato siis kävi hedelmöittymisvaiheessa, nyt vaan toivotaan että nämä lähtisivät jakaantumaan! Nyt jo jännityksellä odotan pääseekö huomenna siirtoon. Biologin mukaan hedelmöittymisessä oli jotain häikkää, yritystä oli ollut, mutta sitten ei onnannut. Hyvät mahdollisuudet meillä kuitenkin pitäisi olla noiden 9 kanssa!
Tänään tulin jo töihin, vaikka en ihan työkykyiseksi itseäni tunnekaan. Huomattavasti helpompi olo kuitenkin kun eilen!
 
yrittäjä83 samoilla nikseillä täälläkin päästy pahimman pettymyksen ohi eli mennään maaliskuussa pelan infoon ;) Maaliskuussa aikaisintaan siis myös kolmas ja viimeinen hoito julkisilla, katsotaan sitten mitä tehdään.

mökkelö mulla oli ekan punktion jälkeen myös tooosi huono olo ja tyhjentelin sisuksia urakalla. Jos joskus toiseen punktioon joudut, niin pyydä pahoinvointilääke ja lasi tuoremehua ennen punktiota -> mulla nuo konstit auttoi toisessa punktiossa eikä pahasta olosta tietoakaan, hoitajan mukaan verensokeri on saattanut laskea niin alas syömättömyyden takia, joten siksi tuoremehua väliin!

Muutoin positiivisia huuruja hoidoissa oleville :)
 
Ompa mukava lukea täällä muitten kokemuksista ja vielä kun niin moni on yhtäaikaa samassa vaiheessa :) Aamulla soittivat, että kahdeksasta munasolusta seitsemän oli hedelmöittyny joten nyt toivotaan, että näistä saatais mahdollisimman monta pakkaseen ja ennen kaikkea se yksi oikea tarttumaan kiinni :) Kuinkahan moni hedelmöittyneistä soluista yleensä on hyvälaatusia ja saadaan talteen?
Ronja, mulle biologi kertoi että 60-70% on normaali tulos tuossa kohtaa. Erittäin hyvältä näyttää sun kohdalla!
 
Ronja : Meillä oli 10 solua hedelmöittynyt ja noista oli "vaan" 6 ns.kehityskelpoista, eli siirrettäväksi tai pakastettavaksi. Yksityisellä eivät muutenkaan pakasta alkioita jotka näyttävät jo alkuunsa putoavan kyydistä pois. Ja meille tosiaan lääkäri sanoi tilanteen olevan hyvä, kun 60% oli kelvollista tavaraa. Ekalla kerralla meillä oli vaan 1 alkio 4:stä hedelmöittyneestä solusta kehityskelpoinen ja se siirrettiin, tuolloin nega ja pakkaseen ei mitään. Tällöinkin sanottiin että oli hyvä tilanne, mitä nyt jälkikäteen ehkä hieman ihmettelen kun mitään vikaa ei kuitenkaan ole soluissa. Tuolloin jäi 50% hedelmöittymättäkin kun soluja oli 8 kpl.

Mökkelö: Tsemppiä oloihin!! Nostan hattua sulle! Toivotaan nyt että saatte hyviä alkioita, ainakin hedelmöittyneiden määrä vaikuttaa jo lupaavalta ja normaalilta:p
 
Onpas täällä ollut tosi monella punktio! Hieno jutu, kohta on paljon piinailijoita :).

Olen (anteeksi) ihan unohtanut kommentoida tähän ketjuun. Luin äsken läpi viimeisimmät kommentit sen jälkeen kun tähän ketjuun viimeksi kirjoittelin. Se vaalea "mukava" naislääkäri NKL:llä on tosiaan meillekin tuttu... Nauaratti nuo vieroitusoireet punktion jälkeen. Voihan se niinkin kai olla. Ollaanpahan koettu sitten sellaistaki puolta elämästä :D.

Johkunen ja yrittäjä, aika karpaaseja olette!! Hatun nosto. Arvostan ihan mielettömästi niitä jotka toimivat tukiperheinä. Ehkä sen energian löytyminen sellaiseenkin näiden hoitojen keskellä on mielestäni pieni ihme. Toisaalta, antaa varmasti valtavasti sitä energiaa takaisin. Hieno juttu kaiken kaikkiaan!

Meillä oli viimeisin pas:in testipäivä 2.1, joka oli nega.

Nyt on tulossa siirto lauantaina 21.1 monitumaisesta blastokystistä jos vaan sulatuksesta selivää.
 
Mitäs muille kanssasisarille kuuluu? Oletko Ronja R. saanut jo tietoa miten solut lähteneet jakaantumaan? -karpalo-lla taisi ainakin olla punktio tänään, tsemppiä!!
Itse sorruin 1,5 tunnin puhelimen kyttäämisen jälkeen soittamaan klinikalle että päästäänkö tänään siirtoon vai ei. Ja päästäänhän me onneksi!! Tosin paras alkio on 3-luokkainen, mutta sitä en jää murehtimaan! Meillä ilmeisesti suuri määrä hieman vaikuttanut alkioiden laatuun, mutta ainakin toistaiseksi näyttää kuulemma siltä että saadaan pakkaseenkin jotain. Tarkasta määrästä ei vielä ollut tietoa, kun suurin osa oli vielä 2-soluisia. On tää huisin jännää. Ihanaa, että täällä on niin paljon samassa tilanteessa olevia! Ja miettikää mitkä mitkä todennäkösyydet että useempikin meistä plussaa tässä lähiaikoina! Nyt on niin monta rautaa tulessa :LOL:
Superhyvää keskiviikkoa kaikille :heart:
 
Hirmuisesti onnea tuoresiirtoon Mökkelö :)

Mulla siis nyt kolmaspäivä tuoresiirrosta ja sellaista ruskeaa vuotoa tullut nyt aamusta?? Onko muilla ollut vastaavaa?? Minähän olen ollut sairaslomalla vielä koko alkuviikon ja vain levännyt, niin kuin lääkäri kehoitti. Täytyy kyllä myöntää, että odotan jo huomista, jotta pääsen takaisin töihin!!
 
Heips!
Tuloksia täältä... Eilen oli punktio, 5 otettiin talteen joista 2 oli hyviä. Tänään tohtori soitti et 1 hedelmöittyi ja toinen oli raaka. Huomen sit siirto... Harmittaa niin vietävästi, ku mitään ei saatu pakkaseen! Näköjään mun kroppa valmistautuu lepotilaan?!?
 
Tammuska: Älä anna harmittaa sen ettet pakkaseen mitään saanut. Ole ylpeä ja luottavainen siitä yhdestä alkiosta jonka huomenna saat mukaasi. Niin kuin tiedämme eihän se vaadi onnistuakseen kuin sen YHDEN alkion :) Suuresti tsemppiä huomiseen siirtoon!

Mökkelö ja susirouva: ei mulla käynyt edes mielessä, et vois olla kiinnittymisvuotoa... toki en kyllä edes tiedä milloin alkio siirron jälkeen kiinnittyy, tiedättekö te? Haluan toki uskoa koko sydämestäni että olette oikeassa ;)
 
Punktiosta kotiuduttu... :)

Toimenpide oli omalla kohdalla yllättävän helppo, ihan pientä nippailua tuntui, jota ei kyllä hyvällä tahdollakaan voisi kutsua kivuksi. Kivunlievitys tehosi hyvin, muttei noussut kuitenkaan nuppiin. Koko toimenpiteen ajan kyseltiinkin miehen kanssa kaikkia pöljiä tieteellisiä kysymyksiä ja tosi rento ja mukava fiilis oli.

Saa nähdä miten lähtee toipuminen sujumaan, vai ottaako "takapakkia" huomenna, kuten monesti kai käy. Niin ja tulosta... Eli 14 solua saatiin talteen, tosi iloinen olen! :) Nyt vaan kauhea jännitys miehen tuloksesta, toivottavasti on (riittävän) hyvä! Ja toivottavasti mahd. moni hedelmöittyisi ja päästäisiin siirtoon, joka olisi sitten näillä näkymin maanantaina, eli pitkä viljely on suunnitteilla. Jos muutoksia tulee, niin saattaa siirtyä myös perjantaille siirto.

Karsean jännitävää! :O

Mutta yhdet hyvät uutiset ainakin tuli... sain sen työpaikan! :D

Tsemppejä kaikille tasapuolisesti, nyt sen verran höttöinen olo, etten tarkemmin kirjoittele, palaan sitten lukemaan myöhemmin!
 
Mökkelö ja susirouva: ei mulla käynyt edes mielessä, et vois olla kiinnittymisvuotoa... toki en kyllä edes tiedä milloin alkio siirron jälkeen kiinnittyy, tiedättekö te? Haluan toki uskoa koko sydämestäni että olette oikeassa ;)
Minkäslainen alkio teille siirrettiinkään? Olikos sulla niin että punktio oli viime viikon pe ja siirto ma? Tuolloinhan alkio on nyt n. 5-6 pvn ikäinen, ja juuri siinä kiinnittymis iässä.

Meille siirretään la blastokysti, ja se kiinnittyy jo vuorokauden sisällä siirrosta. Tai siis sen pitäisi kiinnittyä...
 
Onnittelut Karpalolle työpaikasta ja hyvästä saldosta :)

Itse tulin juuri siirrosta ja seitsemästä hedelmöittyneestä munasolusta 6 oli jakautunut (kolme 4-soluista, kaksi 3-soluista ja yksi 2-soluinen). Jee! Saatiin siis kokonaista 5 pakkaseen. Paras veijari on nyt lämposessä ja toivottavasti osaa takertua kiinni! Nyt pitäis sitten kestää helmikuun 3. päivään saakka, että saa tehdä testin jos menkat ei ala ennen sitä. Mitenköhän suoriudun siitä, kun en osaa ajatellakaan mitään muuta :rolleyes:
 
Susirouva: Punktio oli tosiaan pe ja siirto ma. Alkiosta ei meille sen tarkemmin sanottu, kuin että huippu yksilö oli... en toki tiedä sanooko ne niin kaikille ;)

Onnea Karpalo tyäpaikasta ja hienosta punktiotuloksesta.

Ronja R: Tervetuloa piinailijoiden joukkoon :)
Täällä on ihanaa kun voi pohtia kaikkia vatsanväänteitä ja vuotoja ja mitä se ja se ja se tarkoittakaan. Pitäisi siis vaan malttaa se mieli ja toivoa parasta :)
 
Perästä tullaan ja aika samoissa mennään Ronja R., meille siirrettiin tänään ihka ensimmäinen alkio koskaan. Pakkaseen saatiin mekin 4-, 3- ja 2-soluisia yhteensä 7. Loistotulos siis :) Siirto ei mennyt ihan niin kuin Strömsössä, mutta ei haittaa :LOL: Lopulta alkio saatiin oikeeseen paikkaan eikä ihan hirveesti sattunu! Kohta pitäis sit tehdä lähempää tuttavuutta noihin Lugeihin ja jos oikein ymmärsin, niin niitä pitää tunkea KOLME tonne alakertaan. Joopa joo.
Mielettömästi onnea-Karpalo-lle sekä uudesta työpaikasta ettö loistasaaliista punktiossa! :hug:
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja mökkelö;25469585:
Perästä tullaan ja aika samoissa mennään Ronja R., meille siirrettiin tänään ihka ensimmäinen alkio koskaan. Pakkaseen saatiin mekin 4-, 3- ja 2-soluisia yhteensä 7. Loistotulos siis :) Siirto ei mennyt ihan niin kuin Strömsössä, mutta ei haittaa :LOL: Lopulta alkio saatiin oikeeseen paikkaan eikä ihan hirveesti sattunu! Kohta pitäis sit tehdä lähempää tuttavuutta noihin Lugeihin ja jos oikein ymmärsin, niin niitä pitää tunkea KOLME tonne alakertaan. Joopa joo.
Mielettömästi onnea-Karpalo-lle sekä uudesta työpaikasta ettö loistasaaliista punktiossa! :hug:
Tosi hienoa!! Hyvin menee teilläkin! Onnea :)!

Mietin että kuuluukohan ne kolme kuitenkin ottaa 8 tunnin välein? Vai sanottiinko teille tosiaan että kolme laitetaan kerralla?
 
Täälläkin on sitten jo kotiudutta punktiosta... Hieman huonompi saalis oli täällä kun karpalolla. Mulla saatiin 9 solua :). No mulle kuitenkin ihan hyvä saalis. Nyt sitten vaan jännäillään. Lupasivat huomenna soitella jos hedelmöittyminen menee päin prinkkalaa, toivon kuitenkin että päästäisiin siirtoon asti.

Karpalo: Tuo pregnyl purkkejen kanssa temppuilu kuulostaa erittäin tutulta... Ite olen hoitoalan ihmisiä ja pitäisihän nuo purkit auki saada mutta mun tulos on ollut kanssa sormet haavoilla-tyyliin kun olen niitä yrittänyt aukasta. Nyt kuitenkin olen käyttänyt sellasta mahtavaa menopur-pakkauksen mukana(sen vanhan "meikkipussi-pakkauksen")tullutta pientä muovista putken pätkää. Sillä saa tosi hienosti katkastuun ne ampullien kaulat ja yhtään en ole sormiani rikkonut sen jälkeen :D

Mua mietityttää huominen päivä kun täällä on monet sanoneet että toinen päivä on pahempi kuin ensimmäinen... Sain sairaslomaa perjantaihin asti mutta ajattelin että olisin huomenna kuitenkin mennyt kouluun. Meillä on onneksi vaan kolmen tunnin päivä joten ajattelin että ehkä siitä selviän(?) Täytyy ilmeisesti kuitenkin ottaa matkaan muutamat särkylääkkeet ihan varmuuden vuoksi

No mutta tässä hieman mun kuulumisia :) Tsemppiä kaikille!
 
Alkuperäinen kirjoittaja mökkelö;25469888:
Kyllä tässä sanotaan että "3 kapselia emättimeen 12 tunnin välein". Piti ihan ruveta varmistamaan! Pakko uskoa.
:O, kannattaa laittaa yhdet kolme yötä vasten ja kummankin laiton yhteydessä varautua pikkuhousunsuojalla, jos ei ihan siteellä. Mulla ainakin luget valuu jossain vaiheessa ulos, yönkin jälkeen saan juosta vessaan pesulle, muuten valuu pitkin reisiä. Ihan siis vaan yhden lugen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä