IVF-hoitoja syksyllä/talvella aloittelevat

Alkuperäinen kirjoittaja mökkelö;25469888:
Kyllä tässä sanotaan että "3 kapselia emättimeen 12 tunnin välein". Piti ihan ruveta varmistamaan! Pakko uskoa.
Mulla taas on sellanen resepti, että 1 kapseli 3 kertaa päivässä. En sitten tiiä kumpi on parempi tai pahempi kohtalo; kolme kerralla vai olla vähän väliä työntämässä kapselia =)

Mulla on nyt kolmas päivä menossa punktion jälkeen ja maha on vieläkin arka ja turvonnut kun ilmapallo. Lääkäri sanoikin, että munasarjat on turvonneet, mutta kuinkahan kauan tätä oloa on vielä odotettavissa? Pärjään ihan ilman särkylääkkeitä, mutta olo ei oo lähelläkään normaalia.
 
Heippastarallaa, tänään onkin tapahtunut paljon! Tsemppiä kaikille piinapäiville..
Meillä PAS 2 ensi viikon tiistaina. Sitä kohti siis :) Onko muilla jo PAS kuvioita menossa? Muutamassa kuukaudessa vaihtunut koko porukka :)
 
Hei vain kaikille! Tässähän on ihan aika vierähtänyt rauhallisesti elellessä ja mukaviin asioihin keskittyessä.

Meidän kohdalla kävi suuri kato punktion jälkeen munasoluissa ja saatiin lopulta 2 alkiota. Munasoluja oli lopulta ollut vain 6, joista yksi oli ulokkeinen ja pari ovaalinmallista eli vääränmallista. Paras alkio oli maanantaina top-luokkainen 8-soluinen ja toinen oli non-top 4-soluinen. Molemmat siirrettiin maanantaina aamulla. Pakkaseen ei saatu mitään.

Minäkään en osaa muuten laskea noita piinapäiviä. Olisko nyt pp 2 tai 3?

Olen keskittynyt muihin asioihin: töihin ja harrastamiseen. Kalenterissa lukee kyllä, koska saisi testata ja seurailen toki oloani herkästikin. Olis se kyllä uskomaton onni jos tästä jopa kaksoset onnistuisi saamaan! Kyllähän sitä välillä silittelee masua ja juttelee niille pikkuisille siellä, että nyt olis muuten tosi hyvä hetki kiinnittyä! Ihana ajatella, että nyt on tavallaan raskaus vielä etenemässä ja maha-asukit köllöttelee siellä.

Jos tämä ei onnistu, jatkossakin on kyllä huonot ennusteet. Endo syö ennestäänkin laiskoja munasarjoja kokoajan, omaa ovulaatiota ei ole, toinen tuuba on kiinni ja munasolutkin on nyt vääränmallisia. Hitsi, tässähän on kuin lottoamassa ja toivoo silti sitä päävoittoa.

Tsemppiä Nasulle, Jensarille ja muillekin jotka olette mukana piinailemassa.
 
--------------------------------------------------------------------------------







Tervehdys! Tänään olis sit SE päivä... Eli siirretään se ainokainen minuun. Mietin vaan sitä et jos sille nyt on käynyt jotain ettei sitä voi siirtää, ni ilmoittaakohan ne sieltä aamun aikana? Yritin soittaa sinne, mut just tänään niil on soitto-ajat iltapäivällä.
Valuuko muilla toi Lugesteron ulos töhnänä? Esim vessassa käydessä... Ja millä
Kaikilla konsteilla voi yrittää parantaa sen tarttumista kiinni???
 
--------------------------------------------------------------------------------







Tervehdys! Tänään olis sit SE päivä... Eli siirretään se ainokainen minuun. Mietin vaan sitä et jos sille nyt on käynyt jotain ettei sitä voi siirtää, ni ilmoittaakohan ne sieltä aamun aikana? Yritin soittaa sinne, mut just tänään niil on soitto-ajat iltapäivällä.
Valuuko muilla toi Lugesteron ulos töhnänä? Esim vessassa käydessä... Ja millä
Kaikilla konsteilla voi yrittää parantaa sen tarttumista kiinni???
Etköhän olisi jo saanut sen ilmoituksen. Onena siirtoon!!! :)

Kyllä luget valuu kaikilla. Ensimmäinen puoli tuntia taitaa riittää että keltarauhashormonia menee tarpeeksi. Ja vaikka sitä valuukin ulos, niin ei se sentään kaikki sieltä kerralla tule.

Itse sain uuden lääkkeen lugejen tilalle, ja vaikka sitä valumista pitäisi olla muka vähemmän, niin valuu tämäkin ihan siinä missä lugetkin. Ehkä vähän eri tavalla, mutta valuu kuitenkin.
 
Ronja: Onnea hienosta alkiosaaliista!:)

Nasu: Älä ainakaan huolestu siitä vuodosta, se voi johtua melkein mistä vaan; toimenpiteistä, lugeista tai vaikkapa siitä kiinnittymisestä;) Mulla tuli ns."vanhaa" verta kun aloitin luget ja siitä seuraavana päivänä, ilmeisesti se vuotava mömmö sai aikaan sen että muutakin eritettä tuli siinä samassa...

Karpalo: Onnea hyvin menneestä punktiosta ja siitä työpaikasta!!:)

Mökkelö: Onnea siirrosta ja hyvästä alkiosaldosta!!:) Mulla on kanssa Luget 2*3kpl päivässä.

Sannamary: Onnea hyvästä solusaaliista!!:)

Pieni askel: Onnea hyvästä alkiosta, ei se määrä vaan laatu!!!:)

Tammuska: Tsemppiä ja onnea siirtoon, eiköhän siellä ole kaikki hyvin!!:) Tule kertomaan kuinka kävi!!

ON: Mullakin luget valuu tosi paljon, inhottavan rasvasta se mönjä, saa ihan saippualla kunnolla hangata sitä pois käsistä ja joka puolelta minne sitä valuu. Onko mitään oireita kellään?? Mulla on noi munasarjat aika turvonneet ja kipeät, välillä öisin vihloo ja repäisykipujakin on alkanut tulemaan. Niitä mulla tosin on aina loppukierrosta:whistle: Vähän sellasta menkkakivun tyyppistä ollut myös ja lämpö on yli 37.5 kauheine vilunväristyksineen joka ilta. Eli eipä oo kummempaa, nyt pitäis varmaan alkaa kiinnittymisen olla käsillä kun on jo 6 päivä hedelmöittymisestä. Jännitys tiivistyy:p
 
Onnea Pieni askel huippulaatuisesta kyytiläisestä!
Tammuskalle tsemppiä siirtoon, tuut sitten kertomaan miten meni!
Jensar mullakin alko tänään noi luget valumaan ja tulee myös mukana sellasta rusehtavaa veristä vuotoa. Tullut oikeestaan koko ajan punktion jälkeen. Siirrossakin tosiaan jouduttiin eilen ronkkimaan, että siitäkin syystä voi vähän vuotaa. Ja en oo mitannu, mut oon ihan varma et jo ekan lugesatsin jälkeen nousi lämmöt, oli sellanen kylmänhiki yöllä. Luulin eka et oon tullu kipeeks :)

Ihmettelen tässä, että koskakohan tää olo alkais normalisoitumaan. Mulla on todella turvonnut olo, vatsa on palleaan asti ihan kivikova ja tosiaan turvoksissa. Kipeekin se on ilmeisesti just tosta kudosvenytyksestä johtuen, munasarjojen tienoolle ei enää niinkään juili. Kävelyn aiheuttama tärinä tuntuu tosi epämukavalta ja yöllä ei saa nukuttua mitenkään päin. Oon ottanut Panadolia gramman 2-3 kertaa päivässä. Eilisestä kans kohdun seutu on ollu tosi arka, liekö siitä ronkkimisesta sitten.
Niin paljon sitä vaan toivoo et tää nyt pysyis mukana. Pikkuinen.
 
--------------------------------------------------------------------------------







Heissan! Siirto ohi ja nyt on asukki kyydissä! Ja toivottavasti kestääkin. Kuulemma
A1 luokkaa ja neljäsoluinen. 2.2 on sit testipäivä! Sinne asti saa sit jänskätä...
Ohjeissa kun luki et pitää mennä rakko täynnä, ni mulla se oli kirjaimellisesti...
Hörpin kotona vielä varmuuden vuoksi muutaman lasillisen vettä. Matkalla piti sit
Pysähtyä muutaman kerran liruttelemaan vähän pois...
 
Täällähän onkin vipinää :) Onnea ja tsemiä kaikille punktio- ja siirtolaisille!

Mulla oli tänään nollaultra, ja olihan ne sumut tuottanu tulosta, hyvältä näytti. Huomenna pyörähtää sit hautomo käyntiin Puregon-piikeillä :D Seuraava UÄ 24.1. Mulle gyne suunnitteli pitkää alkionkasvatusta, eli siirto olis vasta 3-5 vrk punktiosta. Ihan hyvältä kuulostaa, eipähän tarvi miettiä jääkö punktiopaikkakunnalle hotelliin odottelemaan vai meneekö kotiin, jos siihen menee vähintään 3 vrk niin ehdottomasti kotiin välillä. Apua, punktio olis siis jo noin 2 viikon päästä! IIK, JAIKS, ÄYKS, jne :O
 
  • Tykkää
Reactions: Mirdav
Alkuperäinen kirjoittaja mökkelö;25475790:
Onnea Pieni askel huippulaatuisesta kyytiläisestä!
Tammuskalle tsemppiä siirtoon, tuut sitten kertomaan miten meni!
Jensar mullakin alko tänään noi luget valumaan ja tulee myös mukana sellasta rusehtavaa veristä vuotoa. Tullut oikeestaan koko ajan punktion jälkeen. Siirrossakin tosiaan jouduttiin eilen ronkkimaan, että siitäkin syystä voi vähän vuotaa. Ja en oo mitannu, mut oon ihan varma et jo ekan lugesatsin jälkeen nousi lämmöt, oli sellanen kylmänhiki yöllä. Luulin eka et oon tullu kipeeks :)

Ihmettelen tässä, että koskakohan tää olo alkais normalisoitumaan. Mulla on todella turvonnut olo, vatsa on palleaan asti ihan kivikova ja tosiaan turvoksissa. Kipeekin se on ilmeisesti just tosta kudosvenytyksestä johtuen, munasarjojen tienoolle ei enää niinkään juili. Kävelyn aiheuttama tärinä tuntuu tosi epämukavalta ja yöllä ei saa nukuttua mitenkään päin. Oon ottanut Panadolia gramman 2-3 kertaa päivässä. Eilisestä kans kohdun seutu on ollu tosi arka, liekö siitä ronkkimisesta sitten.
Niin paljon sitä vaan toivoo et tää nyt pysyis mukana. Pikkuinen.
Mä oon ihmetelly ihan samaa tuosta turvotuksesta ja eilen illalla oikein pelästyin, kun ylävatsa oli pinkeä ja pyöreä kuin potkupallo (alavatsan turvotuksen ymmärtäisin paremmin). Kipuja mulla ei oo juuri ollu (mitä nyt arkuutta varsinkin munasarjojen kohdalla), mutta turvotus ei meinaa hellittää. Soitin tänään lääkärillekin, mutta se meinasi vaan, että pitää juoda paljon ja että turvotus on normaalia. Olis vaan kiva tietää, kuinka kauan tätä on odotettavissa. Vessassa pitää hypätä koko ajan, kun yritän juoda normaalia enemmän ja tuntuu, että rakko toimii vessassa normaalia hitaammasti ja saa istuskella vaikka kuinka kauan veskissa ja odotella, että se tyhjenee.
 
Moikka kaikille,

itse olin reissussa vajaan viikon ja nyt luin pikaisesti kaikki kirjotukset siltä välin.Huh, paljon on tapahtunut täällä!! Paljon punktiota ja siirtoja, ei muuta kun oikein hyviä vointeja ja tsemppiä kaikille :)

Jepelis kirjoittelit tossa, että synarelasta et tiedä tuleeko tasaisesti, kun ei aina maistu suussa.. mulla sama homma. Tosi epätietoinen olo, että tuleeko sitä aina kunnolla.

Sitten sellanen outous, että mulla ei oo menkat alkanut!! Piti alkaa lauantaina ja nyt on jo torstai. Voiko synarela tehä sellasta, ettei menkat alakaan tai jotain, onko jollain käynyt näin? Mulla on kierto ollut aina 21-25pvä ja siirroissa lugeistakin huolimatta tullut aina ajoissa. Molemmat PASsit tehty luonnollisiin kiertoihin, eli lugeja lukuunottamatta ei hormoneja käytössä moneen kuukauteen. Ja nyt menossa jo kp29??? Eihän mulla voida pistoksia alottaa, ennen kun vanhat tulee veks? Ens ke olis 0-ultra.

Muuten synarela-tuntemukset ok, eli ei muuta kuin ällö maku suussa. Mutta nuo menkat ihmetyttää???
 
Moikka kaikille =) Onpas taas vierähtänyt pitkä tovi viimeisestä kirjoittelustani ja porukkakin kovasti vaihtunut. Paljon on näemmä tapahtunut, onnea plussanneille ja tsempppiä kaikille piinaajille!

Omaa napaa : PAS-suunnittelussa käyty. Kp 31 tänään. Lääkäri meinasi ensin historiaani läpikäydessään, että lähdetään lääkkeelliseen PAS:iin, niinkuin ajattelinkin. Mutta kun ultrasi, niin löysi oikeasta munasarjasta 5x5 cm kokoisen keltarauhasen/kystan. Ensin sanoi, että pitää varmaan nyt sitten odottaa vielä ensi kierto ja seurata häipyykö kysta. Mutta sitten katseli taas papereita ja totesi, että mulla on ennenkin ollut isoja keltarauhasia ovulaation jälkeen. Soitti sitten lääkärille, joka meitä on tähän saakka hoitanut, että mitä tehdään. No, lopputulos on se, että mennään luonnollisella kierrolla ja ennen ovulaatiotestien aloittamista ultrataan ja katsotaan, onko tuo löytö hävinnyt ja ovulaatiotestin plussan jälkeen siirretään alkiot. Molemmat mitä todennäköisimmin siirretään, mikäli molemmat selviävät sulatuksesta (kaksi ainokaista siis samassa oljessa) =) Toivottavasti menkat alkavat siis pian :D

Todella hyvä fiilis jäi käynnistä. Nyt siis odotellaan jännittyneenä, mitä tulee tapahtumaan!
 
NuppuskaMullakin viivästy mensut viikolla synarelalla... Hiukka alko jo ahdistamaan meneekö koko homma plörinäksi mutta kyllä ne sieltä sitten alkoi ja kaik mänt hyvin... Kuulemma joillain aikaistaa mensuja mutta monella myös myöhäistää...

Punktioturvotuksesta> Mulla alko vasta siirtoa edellisenä iltana se ihan HULLUIN turvotus ja kesti sitten pari kolme viikkoa niin että kylkiluihin asti pingotti ja oli kyllä ahdistava olo.... Tulipa kerrankin istuttua selkä suorassa kun ei kumaraan päässyt.

Soittelin tänään ja "ilmoittauduin" passiin... Eli ilmoitin että seuraavasta kuusta vasta kun nyt on tää pirun matka edessä... :( Eli niin kivaa kun on tehdä suunnitelmia elämään ja reissata yms, niin aina ne vaan potkii takaisin kun hoidot venyy... :(
 
ON: Mulla ainakin vatsa on pinkeä kun potkupallo, saahan sitä joskus vedettyä sisään mutta tuntuu epämukavalta joten saapi pingottaa:hug: Iltasin nukkumaan mennessä tuntuu että painaa palleaan välillä enemmän ja välillä vähemmän, mulla tullut ihan rytmihäiriöitäkin tosta ja ilmaahan siellä masussa on myös. Ikävän tuntusta ja eilenkin sain melkein paniikin siitä aikaseksi kun tuntui että henki ei kulje ja muutenkin semmonen pinnallinen hengitys. kaipa tuo on normaalia, munasarjat ainakin laskeutuneet pahimmasta jo. Mä oon vähän laistanut juomisista, varmaan litran verran mennyt vaan päivässä vaikka pitäis olla ainakin tuplasti enemmän. Eiköhän ens viikko oo jo parempi tai toki jos raskaus alkaisi, saattaisi pahentuakin:p
 
ON: Uh.. punktio ohi tältä päivältä. Huomenna tosiaan tieto siitä onko lähtenyt yhtään kasvamaan. 6 munasolua löyty tällä kertaa. Viimeksi oli 8.
Punktio oli hieman kivuliaampi kuin viimeksi. Pari kipeää vihlaisua tuntui, mutta ei mitään verrattuna siihen hemmetin tipan laittamiseen.
Kaks eri hoitajaa tökki mua ja lääkäri onnistui viimein sitten tipan laittamisessa. Nyt on käden päällystät sinisen kirjavat ja kipeät, kun vasta viides kerta (ja se lääkäri) onnistu. Mut muuten varsin ok. Ennen kymmentä jo pääsin lähtemään pois :)
Nyt peukut ja varpaat vaan pystyyn, että lähtevät kasvamaan kauniiksi alkioiksi, että saan kyytiläisen ens viikolla mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Susirouva
Onnea Hautomolle hyvin menneestä punktiosta ja saaliista! Mulla oli kanssa kanyylinlaitto-ongelmia punktiossa, eikä siinä vielä kaikki, kun halusivat ottaa tippaletkun pois punktion jälkeen (letku täyttyi jo mun verellä kun tippunut lääke loppui), niin eivät saaneetkaan sitä irti. Runnoi ja painoi sitä neulakohtaa joka oli mustelmien ympäröimänä vielä suonen sisällä ja yritti vääntää sitä letkuosaa irti, ensin käsivoimin ja lopuksi pihdeillä. Mä kiemurtelin siinä ku sattu ja hoitaja vaan tuumas että ai sattuuko, mihin?? Lopuksi sain sen itse irti ku tiesin mistä kohtaa ottaa vastaan niin ettei se sattuis niin julmetusti. Kaikkea sitä tapahtuukin, hohhoijaa;)
 
Onnea Hautomo76 hyvästä saldosta, toivottavasti yksi niistä on theOne :)
Mulla alkaa turvotus vähitellen helpottamaan ja yötkin on nyt menny paremmin (heti kun kävi täällä avautumassa ni alko helpottamaan :) ). Edelleen kohdun seudulla tuntuu ajoittain sellasii kipukohtauksia tai vihlasuja, vuoto on loppunu. Tuntemukset vaihtelee toivosta epätoivoon. Ei auta kun odotella.
Rentoutttavaa viikonloppua kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Susirouva
Täällä taas kovin aktiivisesti olette kirjoitetteet :) toki hyvähän se on, että tapahtumia piisaa, niinpä se tavoitekin on toivottavasti aina askeleen lähempänä.

Mulla vointi alkaa helpottaa pikkuhiljaa, torstaina ja perjantaina olin jo töissäkin :)
Elämäni kunnossa en vielä ole mutta pikkuhiljaa parempaan suuntaan. Edelleen kaikki tärähtely ym tuntuu pahalta. Eilen aamulla tuli taas muutama tippa ihan kirkasta verta. Sen jälkeen ei ole valunut muutakuin tuota Lutinus-mössöä (mulla ei siis ole käytössä luget niiin kuin monella muulla).
Punktiosta nyt siis 6päivää, jos siis punktiopäivä mukaan lasketaan. Rauhallisin mielin vielä ollaan.
Kuinkas te muut piinailijat??

Tsemppiä piinailijat, punktioon menijät ja kaikki siltä väliltä :)
 
Moikka!

Täällähän tapahtuu. Ajattelin lyöttäytyä tähän ketjuun mukaan, koska moni on samassa vaiheessa menossa. Kiva kuulla toisten tarinoita ja tsemppejä. :)

Hieman taustasta, eli yritys alkanut 3vuotta sitten. Lapsettomuustutkimusten yhteydessä löydettiin endometrioosi ja endometriooma. Lääkärin mukaan tilanne sen verran hankala,että päädyttiin suoraan IVF:ään. Sumuttelut (Synarela) aloitin 20.12 ja Menopur- piikityksen 4.1. 17.1 oli kauhulla odotettu punktio, joka menikin paljon odotettua paremmin. Kipuääkitys toimi :D Saatiin 18 follia, josta 7 saatiin pakkaseen ja yksi alkio siirrettiin 19.1. Menopurin aloituksen jälkeen maha on ollut turpea koko ajan. Jouduin olemaan pari päivää ennen punktiota pois töistäkin, olo oli aika kauhea. Siirtopäivän jälkeen olo paheni todenteolla. Eilinen päivä meni täysin maatessa. Pienikin liike vatsan aluella teki todella kipeää. Soitin klinikalle, ja sanoivat, että jos tilanne pahenee niin päivystykseen. Kipua on edelleen, nyt tuntuu vihloaa kipua myös alavatsassa ja virtsaaminen tekee kipeää, erityisesti kun rakko on ihan tyhjenemässä. Kävelen kyyryssä kuin 80-vuotias mummo :) Lääkäri kyllä sanoi, että munasarjat oli siirtopäivänä vielä todella kookkaat ja ottaa aikaa palautua. No mut nyt on valitettu riittävästi tätä oloa. :) Nyt vaan sitten piinaillaan 3.2 asti. Hui ku jännittää.. :)

Tsemppiä kaikille!! :)
 
Mulla on nasu myös nuo Lutinukset nyt kokeilussa. Lääkäri kyselikin tänään että valuuko samalla tavalla kuin luget. Vastailin että vähän eri tavalla, mutta samoissa määrin (Lugeista tulee sitä kuortakin).

Eli siirrossa oltiin, ja meni todella hyvin. Yleensä kun mulla on hankalat siirrot. Nyt kesit vain pari minuuttia, tai ehkä jotain viisi, mutta vähän aikaa vain.

Tervetuloa Valoa! Nyt vaan sitten lepoa ja juomista. Onnea piinailuun!!
 
Onnea Susirouvalle siirtoonpääsystä!! =)

Mulla alkanut tulemaan kuviitteellisia oireita; väsymystä, selkäsärkyä ja menkkamaisia kipuja jotka tulevat ihan jaksottaisina. Lisäksi outo pistely rinnoissa ja ruoka ei oikein oo maistunu. Saas nyt nähdä, en haluaisi pettyä turhasta jos kaikki johtuu vaan lugeista tms. Mulla on myös päänsärkyä ollut jo monta päivää ja mielialat tosi herkät;) Muuten tuntuu että punktiosta on jo selvitty ja pahimmat turvotukset ehkä lientyneet.

mitäs muille kuuluu? =)
 
Jensar kiitos :)!

Mulla taas ei ole oikein mitään oireita...pienesti on nippaillut alavatsasta, mutta ei mitenkään paljoa. Tämä oireettomuus hermostuttaa, mulla ei ole enää edes oviksen jäkeiset lämmöt koholla :O. Tuntuu että olen ns. terve kuin pukki. Eihän tuo voi mitään hyvää tarkoittaa...Tosin siirrosta on nyt vaan pari pv, mutta koska oli blasto, niin vastaa jo sitä että olisi nelisoluisena siirretty viimeistään keskiviikkona...Tämä on taas niin tätä :headwall:.
 
Täälläkin turvotus on jo helpottanut eikä mitään oireita havaittavissa. Tiedä nyt sitten, pitäisikö niitä vielä tässä vaiheessa ollakaan. Eilen oli muutamaan otteeseen kipuja vatsassa, mutta ne menivät saman tien ohi. Oon päättänyt, etten ala nyt kuvittelemaan mitään oireita, kun lääkkeetkin vaikuttavat varmasti kropan toimintaan :)
 

Yhteistyössä