Ivf hoitoja lapsettomille

toive13 outoa jos ei mitään muuteta. Mutta kävin kahdella yksityisklinikalla viime viikolla meidän hoitopapereiden kanssa ja mitään lisätutkimuksia yms. erikoislääkkeitä ei ehdotettu. Oikeastaan vakuutuin että saadaan julkisella yhtä hyvää hoitoa kuin siellä olisi tarjolla. Ainut mikä uupuu on pitkä viljely alkioille.

sinisilmä79 mulla on alkanut vuoto pari päivää lutinusten lopettamisen jälkeen. Kunpa plussa tulisi oloista huolimatta, on tää sellaista arpapeliä! Meidän klinikalla saa soittaa yhden välikierron jälkeen ja hoitoon pääsee jonotilanteen mukaan.

Aniraz ja piu_pau Joo, on tosi nihkeä lääkäri. Siis sen verran tuli muutosta edelliseen hoitoon, että Puregon-annos on isompi (125->150) ja nyt tulee 3 päivän viljely. Mut se viljely tulee pakostakin kun punktio osuu perjantaille ja täällä ei punktoida viikonloppuisin. Saikkua tarviin onneks vaan perjantain (ei tarvi töihin tarinoida kun yhden päivän edestä sairautta..), kun viikonloput on aina mulla vapaata. Maanantaina meen normisti töihin ja sit iltapäivästä lähden siirtoon.
Sinisilmä79 Mulla tuli vuoto Lugien läpi. Tsemppiä loppupiinailuun!
Tarana Onnea hoitoon! Laitoin sun punktion marraskuulle. Korjaa, jos meni väärin.

Viimeksi muokattu:
Kysäisenpä täältäkin nyt oisko kenelläkään tarvetta Menopur 1200 ja Prygnyl 5000-lääkkeille. Molemmat avaamattomia, asianmukaisesti jääkaapissa säilytettyjä. Jäi käyttämättä kun eivät hoidot edenneet. Tampeereelle pystyn tuomaan oman klinikkakäynnin yhteydessä.

Ja muutama Orgalutran-piikkikin taisi kaapissa olla.

Heipsan, meillä oli tänään suunnittelukäynti ja sain kasan reseptejä. Eli: huomisesta 14 päivää primolutia kiertoa käynnistämään, kun vuoto alkaa niin soittelen vielä polille, mutta jos alkaa viikonloppuna niin kp2 alkaen puregonia 125iu, kontrolli kait kp6-7, jonka jälkeen jarruksi orgalutran. SItten taas kontrollia muutaman päivän päästä ja irrotukseen ovitrelle. Punktio suunnitteilla viikolle 47. Ja jos siirtoon päästään niin lutinus loppukiertoon. Melkoinen arsenaali lääkkeitä :-/, vaikka ilmeisen tavallinen coctail näissä piireissä :). Toivottavasti kaikki menee suunnitelmien mukaan, jänskää.

Peukut pystyssä unelma81, että oireet olisi oikeat ja huominen testi toisi sen odotetun plussan! :)

Onnea sachiel! :)

Toive13 toivottavasti vielä kirii muutama tai sitten nämä 8 on oikeen priimaa! :)

Tsemppiä sinisilmä, toivottavasti sulle olis edessä positiivinen yllätys torstaina! :)

Hydra olikos sulla 10 päivää tota terokuuria määrätty vai kuinka? Iihan kohta siis alkaa toden teolla. Hui kun on jännää. Mulla tosiaan aika samalaiset suunnitelmat, puregonia 25iu enempi kun sulla ja vähän tuun perässä. Toivottavasti molemmilla toimii suunnitellusti kaikki dropit ja muutekin menee kaikki hyvin!! :heart:

Ainiin, siitä piti vielä avautua, kun jäi vähän paha mieli kun kysyin lääkäriltä, että onko hoitokierrossa jotain mitä pitää tehdä/olla tekemättä. Lääkäri vastasi, että "normaalia elämää". Jatkoin tarkentavilla kysymyksillä: Kysyin saako harrastaa raskasta liikuntaa, johon vastasi, että ei punktion lähestyessä. Jatkoin kysymyksellä suosittelevatko nollalinjaa alkoholin suhteen hotokierrossa. Lääkäri katsoi melko pitkään ja sanoi melko pahaan äänensävyyn, että ei alkoholista ainakaan hyötyä ole onnistumiselle. Ihan kuin en todellakin olisi valmis tekemään kaikkeni, jos se edesauttaa onnistumista tässä. Halusin vain kuulla mikä lääkärin mielestä on "normaalin elämän" jatkamista. Minulle se olisi raskasta liikuntaa pari kertaa viikossa ja pari viinilasillista firman pikkujouluissa.

Moi kaikille ja kiitos isosti kaikille vastaajille. Nolottaa miten käpertynyt olen tähän omaan tilaani ja en ole jaksanut kommentoida ja tsempata muita. Mutta nyt on tapahtunut ihme, en uskonut ylipäänsä että on meidän tuloksill mahdollista, niin huonolle on näyttänyt, mutta kaikesta huolimatta päädyin äsken tekemään raskaustestin. Iltapisusta pp 12 tein aivan selkeän plussan??? mutta olen tihruttanut eilisestä illasta asti... Täytyykö mun olla kuinka huolissani?

Olin jo menettänyt toivoni, mutta vaikka menisikin kesken, olen vain niin onnellinen että tämä ehkä on minulle lääkärien mielestä täysin toivottomalle tapaukselle mahdollista...

Tämä keskustelupalsta on antanut mulle niin paljon henkistä tukea, kiitos teille kaikille!

Onnittelut plussanneille. Muilla kanssa sisarille, josko se seuraava juna olis sitten meidän?

3.IVF eka kontrolli ultra käyty ja taas laskennassa löytyi 18follia, vaikka tarkoitus ei ole tuollainen määrä. Viimeksi laskettiin samalla tavalla ja se johti sitten punktiosta 21n. Olen hyberin pelossa taas mutta nyt olen silti todella tyytyväinen että follit oli kaikki tasakokoisia eli ei yhtään etuilujaa. Myös siitä olen onnellinen kun nyt lääkärit miettii taas palettia uusiksi, aloitin kortisoonin ja disperiinin sitten jo eilen. Tuota miten isoksi on hyvä että limakalvo kasvaa? Miulla se oli 11mm jo nyt että eihän se kasva enää hirveesti? Kysyn tätä koska viime viikolla melkein viikko sitten se oli vasta 3 tai 4 että kun tuolla tavalla on kasvanut noin nopeasti.

sinisilmä, varovaiset onnittelut. :) Mä oon käsittänyt, että pienet vuodot alkuraskaudessa on hyvin tyypillisiä. Toivotaan että kyseessä on vain jotain harmitonta. Hurjasti voimia.

Unelma, onnea! :) Ihanaa nähdä, että jo ekasta ivf:stä voi onnistua.

skorppari, hurjasti tsemppiä alkavaan hoitoon. :) Mulla oli terot kp 15-24 ja tänään on vika teropäivä. :) Vuoto alkaa siis luultavasti viikonloppuna. Sitten alkaakin pistämiset ihan samalla suunnitelmalla kuin sulla, paitsi tuo puregonin annos on hieman pienempi, vaan 100 iu. Mullakin ekaa ultraa suunniteltiin kp 7, mutta mikäli se osuu nyt viikonlopulle, niin aloitan jarrun jo ennen sitä ja ultra seuraavana arkipäivänä. Kp 7 alkaen siis jarrupiikki mukaan. Lääkäri ei puhunut vielä mitään loppukierron lääkityksestä, mutta eiköhän mullekin ole tulossa joko lugesteron tai lutinus. Jännittää kyllä ihan superpaljon, kun tässä ei enää ole kuin ehkä reilu viikko ekaan ultraan ja ehkä vain pari viikkoa punktioon! Tää jännitys on ihan kamalaa. Enkä ole vieläkään saanut aikaiseksi kertoa töissä asiasta mitään. : / Ajattelin vaan sanoa, että pieni toimenpide tulossa, joka vaatii sairaslomaa, mutta senkin asian sanominen on niin hankalaa, että ei vaan tulis lisäkysymyksiä. Mun täytyy vielä ilmoittaa asiasta kahdelle ihmiselle.

Hei,

Täällä käytiin myös Naikkarilla tänään. Lääkkeinä samat kuin viimeksi, mutta tosiaan nyt tehdään lyhyellä hoidolla- lääkkeinä Puregon ja Orgalutron- irrotuspiikkinä Ovitrelle, joka oli viimeksikin. Annosta tosin pienennettiin jos entisestäänn, eli mennään vain 125 I annoksella ekat 5 pvää ja sitten ultra.

Olin yllättynyt, että tosiaan vain 1 seurantaultra. Siellä sitten ohjeet jarrun aloitukseen jne. Epäili, että vkolla 45 jo punktio- alunperin piti olla vko 46.

Pelottaa tuo Orgalutrinin pistos, ei ole kynä mallia, joten onkohan ihan tuskaa? Kertokaas kokemuksia ja onko muilla 2 seurantaultraa lyhyessä hoidossa? Olenko ainoa, jolla vain 1 ultra ja punktio sitten aikoinaan?

Onnea plussanneille :heart: Kyllä nuo hyvät uutiset tuo aina toivoa itsellekin! Toivotaan että kaikki menee hyvin :heart:

iiris_lorea Kiva että olet saanut vähän irtauduttua hoidoista ja kerättyä uutta tsemppiä tulevaan hoitoon! Kun saa ajatukset edes vähän välillä muualle, niin se auttaa kyllä...!

meilläkin oli ekan hoidon epäonnistumisen jälkeen jonkunlainen romahdus. Tuli ekaa kertaa vakavissaan mietittyä että nämä IVF/ICSI hoidot ei välttämättä onnistu meidän kohdalla koskaan. Puhuttiin paljon siitä mitä jos seuraava, ja sitä seuraavakin hoito epäonnistuu samalla kaavalla, eikä saada siirrettäviä alkioita... Taakka putosi ainakin osittain harteilta kun molemmat oltiin sillä mielellä, että lahjasolut voisi olla meille jossain kohtaa mahdollisia. Jotain valoa siis tunnelin päässä näkyvissä, vaikka hoidot menisikin pieleen.

Untuvikko Mulla oli ekassa hoidossa vain yksi seurantaultra... orgalutranin pistäminen on kieltämättä vähän vaikeampi kuin kynällä pistäminen. Ei satu kuitenkaan sen enempää, kun pistää vaan päättäväisesti nahasta läpi ;)

Snipsu Onnea kyytiläisestä! Toivotaan että tarraa lujaa kiinni :heart:

Sinisilmä79&Unelma81 Onnea:heart:
Snipsu Tsemppiä piinailuun! Toivottavasti saat musta seuraa maanantaina.

ESIKOISTA YRITTÄVÄT IVF-HOITOLAISET
Nimimerkki...........Tuleva hoito..........Ajankohta..........Syy
Toive13..35............2.IVF........... ...lokakuu..............Selitt.
Nannukka81..31 ………3.ICSI …… ......lokakuu ……......siittiöt
Tähtitomu..............3.ICSI.......... .....loka-marraskuu....?
Simpli..27...............3.IVF.......... .......loka-marraskuu...PCOS
Tarana....................2.ICSI........ .......marraskuu.........PCO,siit tiöt
Millyk......................1.IVF....... .........marraskuu........munanjohdinvik a
Katiri..27.................1.IVF........ ........marraskuu..........Endo
Aurora*..30..............2.ICSI....... .....marraskuu..........PCO,sperman v-a
Skorppari82..............1.IVF.......... .......marraskuu........PCO
Untuvikko80.............2.IVF.............. ...marraskuu............?
Valoa..29..................2.IVF/2.PAS......marraskuu........Endo
Hydrangea..............1.IVF............ ......marraskuu......PCO
Fyi........................1.IVF/1.PAS.........marraskuu...........Selitt .
Nocy..30+..............1.IVF............ ...marraskuu........endo,kilppari?
minskuinen..?..........1.IVF. .............marraskuu........?
Helmiina85..27?.......1.IVF............. .marraskuu........siittiö t?
Haikala...25.............3.ICSI...... .....tammikuu...siittiöt/endo/tuuba tukossa
piu_pau..30.............3.IVF....... ........tammikuu........Selitt.
aniraz..32...............3.IVF/ICSI...........helmikuu..............Sel itt.
Maui84..29..............2.IVF........ ......kevät 2014..........Selitt.
Helge..31...............2.IVF........... .........?.................PCO?
Jonsku88..25............1.IVF........... .....?...................Selitt.
Neve.....................1.IVF.......... ............?.........PCO
Niian..27...............1.IVF/1.PAS............?...............Selitt./sekund.
ambrosio..31...........2.IVF............ .....?...................PCO
Ainox..28................3.IVF...... ..........?....................Selitt.
iiris_lorea..31........…2.IVF.. ..........…?..........…....siittiöt ,keltahormoni
Cassis..30............... 1.IVF................?................se litt.

PIINAILIJAT
Nimimerkki............Hoito...... ........Alkiot.....Testipäivä.....Syy
TybyLiini..33.........1.IVF......... .......1............30.10.........?
Snipsu.................1.ICSI......... ......1..........................siittiöt

PLUSSANNEET
Nimimerkki..................Hoito....... .............Plussauspäivä...Syy
Neela84......................1.ICSI..... .............29.12.12
idealisti.......................välikie rronylläri.......14.1.
Vihervaara..28...........1.ICSI......... ............1.2.
Minnie82..31............1.IVF........... .............29.3.
*keijukainen*..29.......1.ICSI/3.PAS.............11.4.
Neppu_..27.............1.IVF............ .............3.5..............Pco
Ameile..36................3.IVF......... ...............6.5.
-strawberry-...............1.IVF.................... .13.5.
milliTU........................1.IVF.... .................16.5.
Haperotta..30.............1.IVF......... ..............19.6. .......Endo
Rachel79....................2.IVF....... .............................Siittiöt
meemir..24..............1.IVF/1.PAS............................Munajoh dinvaurio
Jessica1.................1.IVF.......... .............................Selitt.
Kissatanssi..33.......1.IVF............. .............19.9.........Se litt.
Karoliina81..32...........luomuihme..... ..... .....................?
Deseo.....................1.IVF......... .............................Selitt.
toivounelma..35........1.IVF/2.PAS...........10.10........En do/PCO/astenozoosp.
Sachiel..................1.IVF.......... .............................Ei siittiöitä
Unelma81..32........1.IVF......... ...............................Selitt.
Sinisilmä79............1.IVF........... ...............................?

TAUSTALLA/TAUOLLA/TIENRISTEYKSESSÄ...
Mohair,RBAM,grosjean,tiuku_2013

Muoks! Laitoin osan ketjulaisista tauolle, kun heistä ei ole kuulunut. Voitte laittaa itsenne takaisin listalle, jos olette vielä kuulolla:).

Viimeksi muokattu:
Onnea valtavasti Sinisilmä79 ja Toive81! :heart: voi kumpa tuon tunteen saisi itsekin vielä kokea :)

Hydra juu kyllä on jännää! Mä en varmaan sano töissä mitään, olen vain sairaslomalla ja sepitän jotain.. vähän se ikävältä tuntuu, mutta pienemmän riesan tie..

Untuvikko samanlainen hoito alkamassa mulla seuraavassa kierrossa 125 puregon, jarruksi orgalutran ja ovitrelle. Mulle sanottiin, että on tosiaan eka ultra ennen jarrun aloitusta ja toinen vielä, missä varmistetaan punktiopäivä. Toivottavasti menee hyvin ja suunnitellusti sulla yhdelläkin. Tai sitten määräävät sen toisen ekan kontrollin yhteydessä, jos tarvii..

Snipsu toivottavasti kyytiläinen tarraa lujasti kiinni!

Te, joilla on jo punktio(ita) tehty: mikä kiertopäivä se on ollut? Klinikan papereissa sanotaan, että pistoshoito kestää yleensä 8-12 päivää, eli jos pistely alkaa kp 2 niin punktio olisi kp 9-13? Kuulostaa tosi aikaselta, onko teillä osunut tähän haarukkaan, vai mennyt pidemmälle?

Untuvikko80, mulla on lyhyt kaava ja uusi kierto alkaa luultavasti tässä parin päivän sisään. Kp 2 alan pistään 100 iu puregonia ja pistän kanssa 5 päivää ja sitten ultra. Mulle lääkäri sanoi, että folliultria tulee luultavasti 1 tai 2. Varmaan riippuu vähän siitä, miltä ekassa ultrassa näyttää.

skorppari, mä ilmoitin sitten ihan vaan nolosti sähköpostilla, että saikkua on tulossa. Ajattelin, että ehkä ei tule sitten enempää uteluita, kun ei kasvotusten kerro. Mulla on parissa edellisessä kierrossa tehty inssi jo kp 12, niin oon miettinyt voisiko punktiokin olla yhtä aikaseen.

Onko teillä punktio osunut suurinpiirtein samalle kiertopäivälle kuin ovulaatio aiemmin pistosten kanssa esim. inssien yhteydessä?

Entä millainen olo teillä on ollut punktion jälkeen? Oletteko päässeet omin voimin lähteen kotiin vai onko mies ollut aina mukana? Saako mies tulla mukaan punktioon?

Mites muuten noiden pistosten ajoitus? Siitä hoitaja ei sanonut mulle mitään, että mihin aikaan päivästä pitää pistää. Viime vuonna ekassa hoidossa oli vain puregon ja sitä pistin aina iltaisin about samaan aikaan, mutta nyt kun lyhyt hoito ja Orgalutran tulee mukaan, niin pitääkö niitä pistää eri aikaan? Esim. et Puregon aina aamusta ja Orgalutran illasta? Apua!

Untuvikko, mua on aina ohjeistettu pistään illalla noin klo 18-19 maissa ja niin tehtiin nytkin. Hoitaja sanoi, että puregonin ja orgalutranin voi pistää peräkkäin eikä tarvi välissä odotella. Hyvä kai olis pistää ne eripuolille, että ei sama kohta kipeydy.

Snipsu, hyvä tietää. Mulla punktio tehdään vaan kipulääkkeen voimin. Luultavasti voisi olla järkevää ottaa mies kuskiksi, vaikka meiltä ei olekaan kuin noin 15 min matka sairaalaan. Toivottavasti mies saa työhommansa järkättyä sillain, että pääsee avuksi, kun joutuu kuitenkin jo aamulla antaan sen näytteen.

Hydrangea, Taysin ohjeistus taitaa olla että eivät päästä (ainakaan mielellään) ilman saattajaa pois. Ne kipulääkkeet (ja rauhoittava jos sen haluaa) on sen verran tymäkkää tavaraa että autoa ei saa ajaa seuraavaan 24 h ja ohjeistus on olla aikuisen seurassa seuraavaan aamuun asti.

Punktiot Taysissa tehdään heti aamusta. Meillä mies oli mukana ja piti palkatonta vapaata päivän. Meillä punktio taisi olla 9 aikaan ja vasta vähän ennen puoltapäivää pääsin tolpilleni että päästiin lähtemään.

Viimeksi muokattu:
aurora, kiitos tiedoista. Nämä kaikki jäi viimeksi lääkäriltä kysymättä, kun kysymykset tulee aina vasta jälkikäteen mieleen. Eipä lääkäri muutenkaan kauheasti turhia höpissyt ja hyvin pikainen oli suunnittelu. Onneksi täällä osataan auttaa. :) Täytyypä heti infota miestä, niin saa sitten toimia mun kuskina ja hoitajana. :)

TAYS:ssa ei pääse pois jos ei saattajaa ole, ainakin mulle hoitaja on sanonu niin "kotio ei oo lähtemistä ellei joku hae" :D
Mietin vaan että miks mies ei olis siellä kun kyllähän se tarvitaan sinne oma osuutensa hoitamaan muutenkin.

Meidän sairaalassa miehelle kirjoitetaan punktiopäiväksi saikkua, jos on tarpeen. Ja ei puhettakaan, että sairaalasta pääsisi ilman saattajaa pois. Esilääkkeinä kipulääkkeiden lisäksi on diapam ja toimenpiteen aikana tulee lisää lääkettä suoneen. Auton rattiin en hyppäisi tuon cocktailin jälkeen. :)

Punktiossa mies on ollut aina mukana ja viimeksi joutui avustamaankin. Joutui painamaan mun mahaa, että saatiin toinenpuoli punktoitua. Mies on yleensä antanut näytteen sillä välin, kun olen odottanut esilääkityksen vaikutusta ja kanyyli on laitettu.

Punktion jälkeen ja seuraavanakin päivänä olen ottanut todella rauhallisesti ja suosiolla syönyt särkylääkettä. Juominen on auttanut, kuten joku jo mainitsikin. Muutenkin noin viikon verran (olosta ja toimenpiteestä riippuen) tulee ottaa rauhallisesti. Ei hikijumppia, nopeita kiertoliikkeitä tai raskaiden esineiden nostelua.

Ensi viikon maanantaina olisi 0-ultra tulossa ja odottelen kuukautisia tulevaksi ennen sitä. Hoitaja sanoikin että Synarelasta voi kuukautiset myöhästyä parilla päivällä ja niin on ilmeisesti käynytkin. Kuukautiskipuja kyllä on mutta vuotoa ei näy. Harvoin kuukautisia näin odottelee alkavaksi, mutta nyt toivoisin, että alkais niin ei tarvitsisi siirtää sitä ultra-aikaa. Mites te muut olette saaneet töiden kannalta järjestettyä kaikki polikäynnit? Itse teen onneksi kaksivuorotyötä niin olen toivonut iltavuoroja polipäiville.

Hyvä tietää vähän enemmän jo etukäteen punktiopäivän kulusta. Miehen omaan osuuteen ei kuitenkaan mene kuin se pari minuuttia, niin mietin että tarviiko miehen sitten turhaan odotella siellä. Mies kuitenkin sanoi, että kyllä aamupäivän poissaolo onnistuu tai hän ainakin laittaa sen onnistumaan. :) Joten erittäin mielelläni pidän miehen siellä tukena ja turvana mukana. Hyvä että on kuskikin sitten. Typerää, kun lääkäri ei maininnut näistä mitään etukäteen, että voisi varautua asioihin. Mies kuitenkin istui siinä vieressä koko suunnittelun ajan, joten olisi ollut häntäkin hyvä vähän infota asioista. Onneksi täällä osattiin taas auttaa.

Tänään toinen teroton päivä. Kunpa vuoto alkaisi pian.

Hydrangea, jos mieheltä onnistuu pitää punktiopäivä vapaana tai sitten se saikkupäivä, niin olisin sen kannalla. Kyllä passaaja pitää olla koko päivän kotona. ;)

Itellä toimenpide on ollut todella helppo ja kivuton, mutta on se lääkkeiden ja muutenkin sen verran rankka toimenpide, että levähtäessä menee loppupäivä. On mukavaa, kun on joku tuomassa vesilasia ja särkylääkettä.

Lääkärit on monesti aika vähä sanaisia. Hoitajat monesti ohjeistaa tarkemmin viimeisessä uä:ssä ennen punktiota..tai ainakin näin toimitaan meidän hoitopaikassa.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä