Ivf hoitoja lapsettomille

piu_pau, vaikka kovia kipuja ei tulisikaan, niin luultavasti punktio on sen verran raskas kokemus henkisestikin, että ehkä taidan ehdottaa miehelle, että pitäisi koko päivän vapaata. Tarviin oman hoitajan. :) Lääkäri sanoi, että käydään hoidon edetessä aina vaihe kerrallaan läpi ja asiat kerrataan, että lääkkeitä yms. ei tarvi yrittää muistaa etukäteen. Mä vaan oon niin malttamaton, huono sopeutumaan uusiin asioihin ja stressaan kaikkea kauheasti etukäteen, että haluaisin että asiat kerrottais heti, niin niihin pystyisi hieman henkisesti valmistautumaan. Ehkä laadin seuraavaa kertaa varten pitkän kysymyslistan ja toivon, että hoitajalla/lääkärillä olisi aikaa vastailla. :)
 
Heippa kaikki!

Lueskelin tätä teidän ketjua ja ajattelin kommentoida hiukan... Itsellä alkamassa 2.ivf marraskuun puolella.

Snipsu: Sinulla siis hyperiä. Kannattaa nyt oikeasti ottaa tosi rauhallisesti. Siis olla tekemättä mitään. Minulla vuosi sitten todella vaikea hyperi, sairaalassa olin 6 viikkoa ja vointi meni niinkin huonoksi, että pelättiin ihan elimistön hiipumista kokonaan. Tätä kaikkea pahensi tietysti alkanut raskaus ja ovaritorsio. Elimistöni "armahti" minut lopulta ja raskaus päättyi vkolla 7 keskenmenoon. Koko vuoden olen (mieheni myös) toipunut tuosta kauheudesta. Nyt sitten aloittelemme uutta hoitoa, vuoden takaiset varjot kuitenkin seuraavat mukana ja ajoittain pelko valtaa mielen. Nyt kuitenkin ehkä osaan varautua hyperiin ja toimia enemmän oikealla tavalla. Sain tosiaan tuolloin viikon sairaslomaa, oleskelin kotona, tein pikkuaskareita, sillä en ymmärtänyt, ettei saa tehdä mitään. Join kyllä todella paljon, mutta mikään ei auttanut. Toivon Snipsu, että sinulla hyperi rauhoittuu itsestään ja suosittelen lämpimästi hakeutumista päivystykseen, jos vatsan turvotus ei helpota tai pissan tulo alkaa vähentyä.

Tsemppiä kaikille hoitoihin!! :) Ehkä piipahtelen täällä, kun hoidot alkaa, jos huolitte mukaan :)

Helmiila
 
Helmiila Tervetuloa:flower:! Lisää itsesi listalle tai pyydä jotakuta lisäämään, jos haluat.
).( Täällä toivutaan punktiosta. 9 munasolua saatiin eli yks enemmän kuin viimeks. Kohtalaisen tyytyväinen olen tuohon määrän. Määrähän ei ratkaise, vaan toivotaan, että ovat laatukamaa ja siittiöt myös. Huomenna tiedetään, miten solut hedelmöittyivät.
 
Punktio on nyt Tiistaina eli viikonloppu mennään rauhallisissa merkeissä ei hillumista tai jumppia ynm. Limakalvo oli 12mm ja valkovuotoa on. Ja piti käydä ostamassa lisää puregonia, ihan meinaa kismittää miten paljon meni taas rahaa ihan nuihin pistoslääkkeisiin. Ja nyt kun on liikunta kielto niin tottakai tuli hankittua motivaatioksi juoksulenkkarit talveksi. Siis kääk, vähänkö tekee mieli testailla.
 
Kiitos snipsu vastauksesta.

Hydra meille ohjeistettiin heti, että saattaja pitää olla ja seuraavaan aamuun aikuisen seurassa punktion jälkeen. Outoa, ettei kerrota tuollaista. Mä oon kans sitä sorttia, että haluun tietää kaiken heti, eikä vasta kun asia on ajankohtainen..pitää saada suunnitella.. :D.

Toive13 toivottavasti saat hyviä uutisia tänään :).
 
Eilen alkoi kierto ja sain vahvistuksen klinikalta, että pistokset aloitetaan kp 3 eli huomenna. Seurantaultra sitten ensi perjantaina, eli 5 pvää pistän ja sitten katsotaan tilanne. Toivottavasti nyt kypsyvät tasaisemmin, sillä viimeksi punktioitiin 23 kpl ja vain 8 oli kypsää, joista 7 hedelmöittyi...

Pelottaa tuo punktio, sillä olin sen jälkeen koko viikon todella kipeänä ja minulle tuli tulhedus, sillä jouduttiin menemään kohdun läpi vasempaan munasarjaan kiinnikkeiden takia. Lääkäri määräsikin viimeksi sitten antibioottikuurin sinä päivänä kuin siirron olisi pitänyt olla. Kivut olivat sellaiset, että siirtoon ei edes päästy :(

Onko muilla tullut tulehdus punktion jälkeen?Minulle pistettiin kyllä antibioottia tippumaan jo heti punktion jälkeen, mutta ei näyttänyt mitään auttavan. Mietin että voinkohan pyytää nyt jo etukäteen tuota antibioottikuuria heti aloitettavaksi punktion jälkeen vai haittaako kuuri, jos siirtoon nyt päästään? huoh!
 
).( Meille kävi samalla tavalla kuin ekassa hoidossa eli 9 solusta 7 hedelmöittyi (viimeks 8 solusta 6 hedelmöittyi). Ja syytkin samat eli yks raaka ja yks monitumainen munasolu. Tätä lopputulosta itsekin veikkasin. Ja jos homma jatkuu kuten viimeks, ainakin puolet noista 7 alkiosta eli 3-4 tipahtaa vielä pelistä pois. Maanantaina siirto, jos alkioita sinne asti selviää. Fiilis neutraali. Meillä julkisen hoidon punktiot tehdään yksityisellä, ni kysyin yksityisen lääkärin mielipidettä kiinnittymistä edistävistä lääkkeistä ni se sano, että se käyttää niitä, mutta ei koe niiden olevan mitään "ihmelääkkeitä".
 
Toive13, toivottavasti saatte hyvän alkion maanantaina siirtoon ja lisää hyviä vielä pakastukseen!

Mulla alkaa pistokset tänään kp 2. Ekat 3 päivää Gonal-f ja sitten lääke vaihtuu Pergoverikseen. Toiveena on, että Pergoveriksessä oleva LH-lisä kypsyttäisi solut viime kertaa paremmin.. Jännitys on kyllä kova ja yöunet jääneet vähiin viime aikoina. No jospa tämä tästä...
 
Toive13, pidän peukut pystyssä, että saatte loistavan alkion kyytiin maanantaina ja useamman pakkaseen.

aurora, jännitys häiritsee täälläkin yöunia. Tsempit alkavaan hoitoon. :)

Kuvittelin vuodon alkavan tänään, mutta ei vieläkään mitään. :( Tää on nyt kolmas päivä terojen lopettamisesta. En malttaisi enää odottaa pistosten aloittamista. Ikinä en ole vielä odottanut vuodon alkamista näin paljon. Alkais jo!
 
Tervetuloa uusille :)

Toive13: Peukut pystyssä, että siirto menee huomenna hyvin!

Muillekin ensi viikon jännääjille tasapuolisesti onnea matkaan!=)

Katiri: Odottelen myös menkkoja alkavaksi. Missä ne nyt luuraa? Sumutetta suihkutellut nyt muistaakseni jo 12 päivää. Kierto on ollut säännöllinen ja odottelin niitä jo keskiviikon tietämillä... Juilimista ollut aikalailla. Hyvä etten jo sidehousussa mennyt useamman päivän ajan. Sen lisäksi tissit ovat kipeytyneet..:confused: Itsellä 0-ultra ensi viikon jälkeen, marraskuun ensimmäisellä viikolla.

Untuvikko80: minuakin jännittää se punktio. Kiinnikkeitä täälläkin (määrästä tai tilasta en tiedä), että miten kivuliasta sitten tulee olemaan. Täytyy pyytää sitten kunnon dropit.
Tsemppiä sinne!
 
Tulin vaan hehkuttaan, että menkat alkoi! :) Tässä onkin jo pari päivää kuljettu kuukuppi käsilaukussa. Huomenna sitten pitää varata ekaa aikaa ultraan ja pistää hoidon eka piikki! Jännittää hurjasti, vaikka tuo piikittely onkin tuttua jo viideltä aikasemmalta kierrolta. Teidän kommentit ja neuvot punktion suhteen vähän lievensi jännitystä.
 
  • Tykkää
Reactions: deseo
Kun tänään on kp 1, niin kp 7 eka ultra menisi sitten ensi lauantaille. Koska julkinen ei ole silloin auki, niin lääkäri teki suunnittelussa tätä varten varasuunnitelman, että aloitan jo sitten jarrupiikin ennen ekaa ultraa ja eka ultra on sitten seuraavana arkipäivänä. Tuntuu kyllä jotenkin pölhöltä pistää sitten jarrua kaksi päivää ennen ekaa ultraa. Entä jos siellä ei olekaan lähtenyt yhtään mikään kasvaan?!
 
Mulla alkoi menkat perjantaina, Synarelan 12. sumutuspäivänä ja kp 32. Kierto yleensä 26-31 pv. Vuoto ollut normaalia huomattavasti niukempaa. Vaikuttaakohan Synarela siihen? Huomenna 0-ultra. Jännittää hoidot. Tuntuu että lyhyessä ajassa tapahtuu hirveästi kaikkea. Toivottavasti nää hoidot tuottaa tulosta ja on kaiken tämän arvoista. :)
 
Uusille Tervetuloa!

Toive13: Huomiselle kovasti tsemppiä, toivottavasti kaikki menee parhain päin!

).( Päivät matelee... Lisäksi aloin pohtia, että onkohan se virallinen testipäivä sittenkään keskiviikko. Tuon keskiviikon nappasin siitä, kun alunperin siirtopäivän piti olla perjantai ja testipäivän torstai. Mutta siirto aikaistuikin päivällä, niin eikös loogista olisi, että testipäiväkin siirtyisi yhdellä aikaisemmaksi. Mutta toisaalta, keskiviikko on vasta pp13 (siis jos siirtopäivä oli nolla?)... Hmm.

Viikolla saimme tiedon, että pakkaseen on jo aiemmin pakastetun kaverin lisäksi saatu kaksi huurunenää lisää. Tämä oli iso helpotus! Jotenkin vahvasti on sellainen fiilis, että seuraavalle kierrokselle tästä pitää lähteä, mutta jos nyt ei kuitenkaan tarvitse koko rumbaa aloittaa alusta. Mutta yritänpä nyt ensin malttaa odottaa keskiviikkoa... tai torstaita :)

Mukavaa viikkoa kaikille!
 
Tybyliini, voi kuinka jännää! Enää pari päivää. :) Hienoa, että saitte myös huuruneniä pakkaseen.

Soittelin sitten aikaa ekaan ultraan ja se menee nyt kuten pelkäsinkin vasta ensi maanantaille. Ehdin siis pistään jarrupiikkiä kaksi päivää Puregonin lisäksi ennen kuin katsotaan tilanne. Hieman jännittää tuo Puregonin pieni annos (100 iu), että lähteekö sillä mikään kasvaan. Siksi olisin mielelläni mennyt jo perjantaina ultrattavaksi, mutta silloin olisi ollut vasta 4 pistosta takana ja kuulemma mielellään ultraavat 5 pistoksen jälkeen. Nyt aloin myös murehtia sitä, että mille päivälle punktio osuu. Sitä oli suunniteltu vkolle 46, mutta jos follit kasvaisi samaan tahtiin kuin insseissä, niin se voisi olla jo vko 45 lopulla. Nyt vaan täytyis malttaa odottaa maanantaita, niin eiköhän asiat sitten lähde selviään. Tulee pitkä viikko...
 
  • Tykkää
Reactions: TybyLiini
Hydrangea, kyllä niillä on siinä aina se varautuminen aikaistumiseen tai venymiseen. Meillä viimeks aikaistu puolella viikolla suunnitellusta kun taas eka kerralla meni seuraavan viikon puolelle. Nytkin lääkäri sano että kun mennään kokoaika samalla annoksella niin ei haittaa vaikka venyis seuraavalle viikolle.
Itekin tuossa mietin kun menkat on tässä alkamassa päivänä minä hyvänsä, että jos ne nyt tänään alkaa niin ultra osuis sunnuntaille :/ eli menee sit maanantaille, alottaisin jarrun myös ennen ultraa. Pistelläänkö niitä molempia sit niin kauan kun pallerot on sopivan kokosia vai öö miten?
Meilläkin suunniteltu punktio viikolla 46. Haluaisin sen toisaalta venyvän perjantaille ettei tartteis olla niin paljon poissa. torstaina en ainakaan halua koska tällä kertaa haluan kyytiin nuoren alkon jos sinne asti päästään. Keskiviikko hmm, kai ne sit perjantaina siirtäis vai oisko se sit liian nuori?
Kyllä on taasen hirmusta pähkäilyä :D
 
Tähtitomu, pähkäilyä, pähkäilyä, sitä tää on! :) Mulla ei ole mitään käsitystä tuon jarrupiikin jatkamisesta, mutta jotenkin olettaisin että kai sitä pistetään yhtä kauan kuin Puregoniakin. Voin tosin olla kyllä väärässäkin. Mulla kaksi edellistä inssiä oli molemmat kp 12. Jos nyt follit kasvaisi samaa tahtia, niin punktio olisikin jo vko 45 torstaina. Mutta jos ne kasvaiskin pari päivää pidempään, niin paras siirtopäivä uhkaisi osua viikonlopulle. Mutta uskon, että läkäärit osaa järkätä homman parhain päin ja kai noilla pistoksilla pystyy sitten hieman pelaan.

Oliko täällä muita Taysilaisia? Osaako kukaan sanoa, että tehdäänkö Taysissa punktioita joka päivä vai onko sille varattu tietyt päivät viikosta? Entä tekeekö punktiot ja siirrot joku tietty lääkäri?
 
Mulla oli tänään 0-ultra. Toisessa munasarjassa oli kai joku rakkula mistä lääkäri ei ollu oikein varma että mikä se on... Nyt sumuttelen vielä viikon Synarelaa ja 0-ultra uudestaan viikon päästä. Punktiokin siirtyy siis viikolla eteenpäin eli viikolle 47. Jotenkin on pettynyt olo. Kai sitä vaan toivois että kaikki menis niin kuin on etukäteen suunniteltu.

Hydrangea, mulla on kanssa punktio Taysissa ja käsitin että niitä tehdään ma-pe joka päivä.
 
Oon kyllä TAYS:lainen ja jotenkin on sellanen kuva että tehdään joka päivä. Aamupäivästä punktioita, puolenpäivän aikoihin inssejä ja iltapäivästä siirtoja.
Puntion tekee samat lääkärit jotka on vastaanotolla riippuen siitä mikä vuoro kelläkin millonkin on listassa.
 
katiri, voi harmi, että punktio siirtyy. :( Tässä on kuitenkin niin isoista asioista kyse, että toivoo kaiken menevän suunnitellusti. Toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin, kun pääsette itse asiaan.

Tähtitomu, kiitti tiedosta. Hyvä tietää. :)
 
Tybyliini Jännittäviä aikoja, no nämä pari päivää menee nopeasti taas ja kohta pääset testailemaan! Hieno juttu että saitte pakkaseen alkioita :)

katiri Voi harmi :( Toivottavasti se rakkula katoaa tässä viikon mittaan ja pääsette sitten tositoimiin!

Hydrangea Hieno homma että pääset aloittamaan pistelyn! Kyllä tämä viikko nopeaan menee, itsestä ainakin tuntui pistellessä että pistopäivät meni tosi äkkiä ja se punktio tulikin yhtäkkiä nopeasti. Meillä oli viime kerralla sama juttu, että aloitin jarrun jo ennen ekaa seurantaultraa, kun osui viikonlopulle. Kieltämättä mä ainakin toivoisin, että seurantaultria olisi useampi kerta.. tuntuu, että julkisella yrittävät minimoida 1-2 ultraan, meillä oli viimeksi vain yksi ultra ja tuntui että seuranta jäi liian vähiin.

).( Mulla alkoi jo viime kerralta tutut juilinnat alavatsalla, vaikka nyt on vasta 3. pistospäivä. Eli kai siellä jotain taas tapahtuu...kunhan vaan ei taas ne 20+ rakkulaa lähtisi kasvamaan, vaan pienempi määrä laadukkaita munasoluja. :( Mutta todennäköisesti kasvaa taas iso määrä, kun lääkeannoskin on isompi. Seurantaultra torstaina, joten silloin nähdään miltä näyttää.

Mulla on lääkkeitä pistoksiin nyt 10 päiväksi. Jos näillä mennään, se tarkoittaisi, että vikat Pergoverikset menisi ensi viikon maanantaina, Pregnyl tiistaina ja punktio olisi sitten torstaina. Onko kukaan ollut Taysissa torstaina punktiossa? Milloinkohan mahdollinen siirto silloin tehdään - 1 päivän viljelyllä perjantaina vai vasta 4-päiväisenä maanantaina??
 
  • Tykkää
Reactions: TybyLiini

Yhteistyössä