IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Mulla siis yhä ovulaation induktiohoidot meneillään, tässä kierrossa edellistä isommalla annoksella Gonal-F ei ole saanut aikaan sitäkään vähää, mitä viime kierrossa tähän mennessä pienemmällä annoksella. Kysyin onko mahdollista skipata loput kaksi suunniteltua oi-kiertoa ja päästä suoraan IVF-jonoon, kun kroppani käyttäytyy tällä tavalla. On kuulemma tapauskohtaisesti mahdollista, mutta tämä kierto katsotaan vielä loppuun.

Nyt rupesin kuitenkin huolehtimaan, onko mahdollista ettei IVF-hoitoihin vaadittu munasolujen massakypsytys onnistu, kun kroppani on ollut hormonien käytön ajan täysin arvaamaton? Siis välillä reagoi ja välillä ei. Tiedättekö onko jollain käynyt niin, ettei yhtäön munasolua kypsynyt? Mulla siis PCO ja rakkuloita molemmin puolin n. 25kpl ja eivät kypsy millään ilveellä.
 
Mulla siis yhä ovulaation induktiohoidot meneillään, tässä kierrossa edellistä isommalla annoksella Gonal-F ei ole saanut aikaan sitäkään vähää, mitä viime kierrossa tähän mennessä pienemmällä annoksella. Kysyin onko mahdollista skipata loput kaksi suunniteltua oi-kiertoa ja päästä suoraan IVF-jonoon, kun kroppani käyttäytyy tällä tavalla. On kuulemma tapauskohtaisesti mahdollista, mutta tämä kierto katsotaan vielä loppuun.

Nyt rupesin kuitenkin huolehtimaan, onko mahdollista ettei IVF-hoitoihin vaadittu munasolujen massakypsytys onnistu, kun kroppani on ollut hormonien käytön ajan täysin arvaamaton? Siis välillä reagoi ja välillä ei. Tiedättekö onko jollain käynyt niin, ettei yhtäön munasolua kypsynyt? Mulla siis PCO ja rakkuloita molemmin puolin n. 25kpl ja eivät kypsy millään ilveellä.
Mulla heittelehti hoitojen ajan miten kroppa vastaili, mulla myös pcos. Aluksi oli paljon rakkuloita mutta sitten ne rupes vähentyy. Amh laski tuntuvasti. Eka ivf meni kehnosti, saatiin vaan 3 heikkoa solua joista ei selvinny pakkaseen mitään, yksi siirrettiin. Ei raskautta tai ees kemiallista.. Mutta lääkkeiden vaihto auttoi ja heti seuraavassa ivf:ssä määrä tuplaantui ja kolmanessa punktiossa oli taas tuplat verratuna tokaan. Pcos on yks pirulainen mutta ivf on kyllä todella hyvä hoito :)
 
Mulla heittelehti hoitojen ajan miten kroppa vastaili, mulla myös pcos. Aluksi oli paljon rakkuloita mutta sitten ne rupes vähentyy. Amh laski tuntuvasti. Eka ivf meni kehnosti, saatiin vaan 3 heikkoa solua joista ei selvinny pakkaseen mitään, yksi siirrettiin. Ei raskautta tai ees kemiallista.. Mutta lääkkeiden vaihto auttoi ja heti seuraavassa ivf:ssä määrä tuplaantui ja kolmanessa punktiossa oli taas tuplat verratuna tokaan. Pcos on yks pirulainen mutta ivf on kyllä todella hyvä hoito
Osaatko sanoa mitä lääkkeiden vaihdossa tehtiin? Oliko kyseessä esim. se lyhyt/pitkä kaava?

Sehän tästä vielä puuttuisi, että AMH yhtäkkiä romahtaisi ja se munasoluvarasto häviäisi. Lääkärit ovat aina yrittäneet tsempata, että PCO:n kanssa vaihdevuodet tulee vasta viisikymppisenä (täsmää sukulaisnaisiini), iho pysyy hyvänä jne. Että on ollut edes joku hyvä puoli tässä. Mulla ei ole syndroomaa, vain monirakkulamunasarja. Kaksikymppisenä oli testot korkealla (silti naisten viitearvoissa), mutta ei enää.
 
@Disco Volante mulla pcos ja hoitojen aloituksessa oli kans tosi paljon hakemista lääkkeiden kanssa. Ensin tehtiin pari ovulaation induktiota ilman minkäänlaista vastetta, ei siis tapahtunut munasarjoissa mitään. Sitten alettiin IVF:ään ja vaikka mullakin on ollut vuosikaudet kymmenittäin rakkuloita, niin vain yksi kypsyi ja yksi solu saatiin. Siitä siirto ja nega, sitten nostettiin lääkeannoksia, muuten sama kaava, ja saatiin parikymmentä rakkulaa ja niistä 8 hyvää blastoa. Yksi lapsi syntynyt ja toinen tulossa rv32.

Mulla on pcos vaikka oon hoikka eikä ole sokeriongelmia, hirsutismia tms. tyypillistä.

Sama kokemus mulla kuin @pcosilainen että IVF:ssa on niin paljon muokkausvaraa ja keinoja, että eri vaihtoehtoja kyllä löytyy. IVF on myös lapsettomuushoidoista tehokkain lopputulosta ajatellen ja siitä on tutkimusta ja kokemusta eniten. Tsemppiä!
 
Kiitos @MyMa kokemustesi jakamisesta, se on todella tärkeää. Vaikka muiden kokemuksista ei voikaan varsinaisesti mitään päätellä, on IVF jo sen verran raskaan kaliiberin hoito, että sitä kovasti toivoisi sen myös tuottavan hedelmää. Mutta tätähän ei tietysti voi kukaan luvata, se riski on vain otettava. On kuitenkin tosi lohduttavaa tietää, että lapsen voi saada vaikkei OI-hoidoissa tapahtunut mitään.
 
  • Tykkää
Reactions: pcosilainen ja MyMa
Osaatko sanoa mitä lääkkeiden vaihdossa tehtiin? Oliko kyseessä esim. se lyhyt/pitkä kaava?

Sehän tästä vielä puuttuisi, että AMH yhtäkkiä romahtaisi ja se munasoluvarasto häviäisi. Lääkärit ovat aina yrittäneet tsempata, että PCO:n kanssa vaihdevuodet tulee vasta viisikymppisenä (täsmää sukulaisnaisiini), iho pysyy hyvänä jne. Että on ollut edes joku hyvä puoli tässä. Mulla ei ole syndroomaa, vain monirakkulamunasarja. Kaksikymppisenä oli testot korkealla (silti naisten viitearvoissa), mutta ei enää.

Mulle ei bemfola sopinut yhtään, sillä ei tullut induktiossa vastetta melkeinpä ollenkaan ja sama lääke ekassa ivf:ssä. Olin aivan täysin heittämässä pyyhettä kehään kun eka ivf meni niin päin honkia ja samaan aikaan testattu amh oikein romahti. Usko oli tuossa vaiheessa kovin koetuksella. Mulla tehtiin kaikki lyhyellä kaavalla just sen takia että oli melkein ihme että folleja saatiin tuonkaan verran. Kaiken kaikkiaan soluja kerättiin yhteensä 23 (sisältää kaikki 3 punktiota) joista 7 saatiin pakkaseen, koronan jälkeen eka pas josta oon nyt viikolla 14 raskaana :) Voin veikkaa että lääkäritki olivat heittää mun kohdalla pyyhettä kehään ku oon vielä 30~v ja tulokset näytti aluksi niin huonoilta että meille väläytettiin lahjamunasoluhoitoa ekam ivf;n jälkeen..

Mulla on hieman ylipainoa, hirsutismia ja munasarjat oli tietysti monirakkulaiset.

Toivon tänne paljon plussia pian <3
 
Ihana kuulla @pcosilainen että sulla menee hyvin <3 Tarinat antaa toivoa! @vauvameille toivottavasti siellä pikkuinen porautuu tukevasti kiinni <3 Mä pohdiskelen välikierron pitämistä, mietin, että jos panostaisi nyt uneen, liikuntaan ja stressin lievittämiseen, kun on niin monta asiaa nyt yhtä aikaa, uudet työt, vanhan asunnon myynti, raksa jne :D Vaikka koen kaikki asiat suht positiivisiksi, niin silti mietityttää kun välillä on tosi vauhdikkaita päiviä, että tekeeköhän tämä kuitenkaan hyvää raskauden alkamista ajatellen, kun en esim. ehdi nyt liikuntaan panostamaan yhtään vaikka kroppa on aiemmin tottunut liikuntaan... Ens viikolla ovisultra, joten siihen asti asiaa ehtii pohtia... Mahdollinen siirto menis loppukuulle, joten ihan @vauvameille kanssa samaan aikatauluun ei ehdi <3 Toivottavasti sieltä nyt pärähtäisi plussa, tässä on nyt ollut viime aikoina niin vähän hyviä uutisia, että tilastollisestikin joku kohta plussaa ;)
 
Tsemppiä piinapäiviin @vauvameille ! @Mohan meillä pas tehtiin heti punktion jälkeiseen kiertoon.

Täällä alkoi vihdoin kuukautiset ja varasin scratching ajan. Seuraavaan kiertoon sit viimeisen alkion siirto jos hyvin käy. Samalla varasin soittoajan lääkärille kuullakseni hänen näkemystään siitä, mitä meidän kannattaisi tehdä jos ei tuosta viimeisestä alkiostakaan lasta tule. Jotenkin odotan kuin tuomiopäivää tuota soittoaikaa.

Jotenkin tämä negatiivinen testitulos tuntuu melkein vaikeimmalta kohdalta tätä hoitoprosessia vaikka takana on pari keskenmenoakin. Joka päivä pitää yrittää pidättää itkua töissä. Ei jaksais syödä, juoda tai hengittää. Mut ei auta :(
 
Lämmin halaus ja voimia @odotuksenodotus! Toivon teille, niin kuin kaikille muillekin täällä sitä, että se oma vauva tulisi joskus syliin. Ennen omiin hoitoihin lähtöä en vain ymmärtänyt, kuinka raskasta tämä on. En vaikka kuvittelin, kun pari ystävää kävivät hoidoissa vuosia ja kuvittelin ymmärtäneeni ja tuntevani empatiaa. Ei sitä vain voi ymmärtää ennen kuin itse kokee. Me "päästiin helpolla" siinä mielessä, että hoidot aloitettiin toukokuussa (1. ivf, ei alkioita) ja loppuivat nyt tässä kuussa (2. ivf/icsi, 1 alkio ja nega). Ajanjakso oli siis kovin lyhyt (toiveet ja pelko ehkä sitäkin suuremmat?). Olemme niin vanhoja, että ainakaan omilla soluilla todennäköisyys on kovin pieni. Silti nyt ymmärrän paremmin, mitä on uskoa ja toivoa eniten maailmassa ja samaan aikaan pelätä ihan kauheasti ja sitten pettyä. Voin vain kuvitella, mitä se on, jos siinä elää vuosia. Onneksi lääketiede tekee nykyään ihmeitä. <3

Ja tsemppiä piinailijoille. (y)
 
Tsemppiä piinapäiviin @vauvameille ! @Mohan meillä pas tehtiin heti punktion jälkeiseen kiertoon.

Täällä alkoi vihdoin kuukautiset ja varasin scratching ajan. Seuraavaan kiertoon sit viimeisen alkion siirto jos hyvin käy. Samalla varasin soittoajan lääkärille kuullakseni hänen näkemystään siitä, mitä meidän kannattaisi tehdä jos ei tuosta viimeisestä alkiostakaan lasta tule. Jotenkin odotan kuin tuomiopäivää tuota soittoaikaa.

Jotenkin tämä negatiivinen testitulos tuntuu melkein vaikeimmalta kohdalta tätä hoitoprosessia vaikka takana on pari keskenmenoakin. Joka päivä pitää yrittää pidättää itkua töissä. Ei jaksais syödä, juoda tai hengittää. Mut ei auta
Oon niin pahoillani negasta! <3
On kyllä kumma kun ei plussia tipu sitten millään tähän ryhmään!

Mulla oli ristiriitaiset tunteet tossa tilanteessa, kun pakkasessa oli ”enää” yksi alkio. Tavallaan säilöin sitä mielelläni meidän hoitotauon ajan, koska se oli vähän niinkuin viimeinen toivo siellä odottamassa. Toisaalta taas tuntui, että haluan siirtää sen vaan pois alta, koska se ei kuitenkaan onnistu.
Nyt kun siitä siirrosta tuli nega, niin on ollut kyllä paljon miettimistä hoitojen jatkon suhteen. On hirveästi alkanut mietityttämään raha, kun testejä pitäisi enemmän selkeästi tehdä ja vielä kaivaa rahat jostain kokonaan uuteen ivf-kierrokseen ja mahdollisiin siirtoihin. Mutta ei tätä voi jättää keskenkään, koska en vaan pysty ajatella luovuttavani vielä.
 
  • Rakkaus
Reactions: odotuksenodotus
Oon niin pahoillani negasta! <3
On kyllä kumma kun ei plussia tipu sitten millään tähän ryhmään!

Mulla oli ristiriitaiset tunteet tossa tilanteessa, kun pakkasessa oli ”enää” yksi alkio. Tavallaan säilöin sitä mielelläni meidän hoitotauon ajan, koska se oli vähän niinkuin viimeinen toivo siellä odottamassa. Toisaalta taas tuntui, että haluan siirtää sen vaan pois alta, koska se ei kuitenkaan onnistu.
Nyt kun siitä siirrosta tuli nega, niin on ollut kyllä paljon miettimistä hoitojen jatkon suhteen. On hirveästi alkanut mietityttämään raha, kun testejä pitäisi enemmän selkeästi tehdä ja vielä kaivaa rahat jostain kokonaan uuteen ivf-kierrokseen ja mahdollisiin siirtoihin. Mutta ei tätä voi jättää keskenkään, koska en vaan pysty ajatella luovuttavani vielä.
Voi kun kuulostaa tutuilta sun ajatukset. Mulla oli tänään soittoaika meidän lääkärille ja se valoi toivoa. Sanoi että ennuste on edelleen erinomainen ja vasta sitten kun on siirretty 14 alkiota voi ruveta miettimään että tuleeko tästä mitään. Näyttää siis siltä että jos tuo viimeinen alkio ei syliin asti jaksa, niin uusi ja kolmas ivf vaan kehiin. Ei muuta kuin pankkiin lainaa neuvottelemaan. Ehkä tehdään testi, jolla testataan munasolujen ja siittiöiden yhteensopivuutta.
 
Voi kun kuulostaa tutuilta sun ajatukset. Mulla oli tänään soittoaika meidän lääkärille ja se valoi toivoa. Sanoi että ennuste on edelleen erinomainen ja vasta sitten kun on siirretty 14 alkiota voi ruveta miettimään että tuleeko tästä mitään. Näyttää siis siltä että jos tuo viimeinen alkio ei syliin asti jaksa, niin uusi ja kolmas ivf vaan kehiin. Ei muuta kuin pankkiin lainaa neuvottelemaan. Ehkä tehdään testi, jolla testataan munasolujen ja siittiöiden yhteensopivuutta.
ihana että teille sanottiin noin! Haluaisin itsekkin just kuulla lääkäriltä, että onko tässä mitään toivoa! Meidän lääkäri oli jotenkin niin negatiivinen, tai musta tietty saattoi vaan hormooneissa tuntua siltä. :D
Ajateltiin että tän välikierron jälkeen käydään ihan suunnittelukäynnillä ja kysellään mitä tutkimuksia nyt tarvitaan ja paljonko se todellinen hinta tulee olemaan. Jotenkin koen, että mua auttais saada konkreettinen suunnitelma jota seurataan.
 
  • Rakkaus
Reactions: odotuksenodotus
Heissan pitkästä aikaa! Mulla oli tänään punktio ja saatiin kerättyä 6 solua. Yksi enemmän mitä maanantain ultrassa arvelivat. Oon tyytyväinen ensimmäiseen hoitoon. Jännitin tosi paljon punktiota, mutta siellä sai hyvää hoitoa ja tehokkaat lääkkeet, niin oli helpompi mitä kuvittelin
Tällä hetkellä ihan ok olo, ei kipuja. Väsyttää vaan aika paljon. Tiistaina sitten tuoresiirtoon, mikäli näistä kuudesta tulee jotain. Jännoä aikoja.
 
@odotuksenodotus Mikä tuollainen yhteensopivuustesti on?
Jokin minun ymmärtääkseni uudehko juttu, jonka toteuttaa Veripalvelu. En ole varma mikä näyte siinä otetaan (verinäyte vai muu) jolla tutkitaan hylkiikö mun munasolut siittiöitä jotenkin tavallista enemmän ja sit voidaan etsiä spermanluovuttaja, jolla olis sellanen kudostyyppi jota mun kudostyyppi ei hylkis. Jos ymmärsin oikein niin esim. tää artikkeli puhuu ko. asiasta: https://www.uef.fi/fi/uutinen/hedelmattomyyden-syy-voi-loytya-sukusolutason-kommunikaatiosta

@Mikkis mua kans helpottaa se että on suunnitelma. Se jotenkin tuo toivoa. Meidän lääkäri on sellainen joka ei turhia toivoja lupaile joten silloin kun se sanoo että on toivoa niin uskon sitä :D
 
Muakin kiinnostaa @odotuksenodotus, että mikä on tuo yhteensopivuustesti.

Täällä alkoi keskiviikkona piikittelyt ja edelleen Menopurilla mennään. Meillähän on jo 5. Ivf ja en tiedä, onko tämä jo toivotonta vai mitä.. Mutta rauhoittavaa kuulla, että monienkin siirtojen jälkeen ei kannata toivoa heittää. Luotan, että kyllä lääkäri sanoo, jos näkisi tilanteen ihan mahdottomaksi.

@Mikkis, rahaahan tähän palaa ihan älyttömästi. No, loppukesän olen poiminut kaikenmaailman marjoja ja pakkaset on ihan täynnä. Syödään sitten niitä marjoja, kun rahat loppuu. ;) Ja onneks kohta tulee veronpalautukset.

Tsemppiä @Mohan tulevaan punktioon. Hyvin se menee! Ja toivotaan @Coconutt, että pääset siirtoon!

Ja ihan kaikille tsempit. Nyt kyllä tosiaan tarvottais plussia tänne ja heti!
 
  • Tykkää
Reactions: Mikkis
Tänään oli punktio ja meni aika helposti. Kipulääke ja puudutus auttoi hyvin, jossain vaiheessa ekaa munasarjaa alkoi sattua mutta sain lisää kipulääkettä. 12 munasolua saatiin kerättyä, mikä on melkein tuplat mitä ajateltiin! Ja miehen näyte oli niin hyvä että mentiin ivf:llä. Meillä kun miehen näyte vaihdellut tosi paljon, niin tämä positiivinen uutinen. Toivotaan ettei huomenna tule soittoa ettei hedelmöittymistä ole tapahtunut, vaan että päästään keskiviikkona tuoresiirtoon <3
 

Yhteistyössä