IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

@Magnolia89 kiitos greippi-infosta! Luin itsekin netistä jotain tuosta, että saattaa vaikuttaa joidenkin lääkkeiden tehoon, ja greippiä ei pitäisi esim. statiinien kanssa syödä ollenkaan. Mullahan on kilpirauhaslääkitys (vajaatoimintaan), en tiennyt että vois siihenkin vaikuttaa o_O pitää ottaa selvää vielä lisää.

Ostin eilen Godmorgonin verigreippimehua, kun ei tosiaan kaupasta mitään muuta löytynyt. Tropicanan valikoimissa pitäis olla greippimehua, mutta Cittarista ei ainakaan löytynyt. Mutta ehkä mä nyt tyydyn tähän kokeiluun, huomenna tulee tuomio, että onko limakalvo tarpeeksi paksuuntunut vai ei... :eek: Oon jo henkisesti valmistautunut siihen, että jos ei päästä siirtoon, niin oon sen asian suhteen ok. Sitten vaan odotellaan kuukausi ja taas paremmalla onnella ensi kertaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Magnolia89
Ei päästy siirtoon, ei ollut tarpeeksi paksuuntunut limakalvo. Myöskään ovulaatiota ei ole tapahtunut, tosin ei nyt ole kuin kp 14, mutta viimeksi ovistesti näytti positiivista kp12. Lääkäri oli sitä mieltä, että ilmeisesti nuo letrot ei vaan mulla toimi kunnolla (vaikka viimeksi ne kyllä toimi). Hän oli myös vahvasti sitä mieltä, että alkionsiirto pitäisi tehdä täysin lääkkeelliseen kiertoon, eikä kannata yrittää ovulaation induktiota kuten nyt. En aiemmin edes tiennyt, että ei tämä ole se lääkkeellinen PAS perinteisessä mielessä, koska mistäpä sen voisi potilas tietää... ei ollut aiemmin puhetta. Totesin siihen, että ehkä se ois pitänyt jo aiemmin tehdä niin, kun kerran mun kroppa ei vaan toimi kuten pitää. Lääkäri kommentoi siihen jotakin jälkiviisaudesta, ja tottahan se on että hyvä aina jälkikäteen sanoa, miten ois pitänyt tehdä...

Mua vähän ärsyttää se, että lääkäri vaihtuu joka kerta, ja nyt tää tämänkertainen on sellainen jonka kanssa mulla ei vaan tuntunut henkilökemiat kohtaavan. Varmasti sekin vaikutti, että olin viimeksikin ärtynyt ja masentunut huonoista uutisista, ja vaikka olin tänään psyykannut itseäni etukäteen, niin ärsytti silti että taas pitää odotella. Jotenkin ajatus täysin lääkkeellisestä kierrosta, jossa ovulaatio estetään, tuntuu ikävältä. Pelkään hormonien sivuvaikutuksia, ja letroista tykkäsin siinä mielessä, että niistähän ei sivuvaikutuksia juuri tullut (pientä pahoinvointia lähinnä). Olisin halunnut kokeilla alkionsiirtoa luonnolliseen kiertoon, koska mulla kuitenkin tapahtuu ovulaatio joskus. Lääkäri totesi siihen, että "ei sitä voi oikein lähteä arvailemaan, että milloin se ovulaatio sitten tapahtuu" (tikuttamalla oon oman ovulaation bongannut aiemmin kp 17 tai 18). Tuntuu, että lääkäri on hirveän skeptinen sen suhteen, että mulla edes tapahtuu ovulaatio, minä taas oon skeptinen noiden lääkkeiden ja niiden toimivuuden suhteen.

Nyt myös hävettää oma ärtyneisyys ja ehkä vähän töksähtävät kommentit, mutta ahdistaa se kun ei voi itse oikein mitenkään vaikuttaa siihen, mitä tapahtuu ja miten hoito menee. Tuntuu, että pitää vaan alistua lääkärin päätöksiin, kun julkisella puolella ollaan hoidoissa. Yksityisellä varmaan enemmän kuunnellaan asiakkaan toiveita. Toki lääkäri tietää parhaiten siitä, mikä hoito on yleensä tehokkainta jne, mutta aina vaihtuva lääkäri ei ole perehtynyt juuri tietyn potilaan asioihin. Ja jokainen asiakas on kuitenkin yksilö, eikä sama hoito toimi samanlailla kaikilla.

Miten se lääkkeellisesti tuettu pas menee? Mulle lääkäri lähinnä vain selitti että ensin syödään yhtä lääkettä ja sitten toista, ja lääkehoitoa pitää jatkaa raskausviikolle 12 tai 14 tai jotain, jos raskaus alkaa... mitään lääkkeiden nimiä tai vaikuttavia aineita ei kai mainittu, tosin puolet siitä selostuksesta meni mulla ihan ohi muutenkin. Googlaamalla ei löytynyt kunnon tietopakettia tästä aiheesta o_O

Sori että on tällainen täysin omanapainen avautuminen, on vaan nyt niin epävarmat ja ahdistuneet fiilikset, en oikein tiedä mitä pitäis tehdä :cautious:
 
Kurjaa @Tuutikki84 :( Mulle on tehty (yksityisellä) kaksi lääkkeellistä pas:ia. On ollut hyvä kokemus olkoonkin että niistä alkaneet raskaudet ovat molemmat menneet kesken.

Ensin ennen kuukautiskierron alkua aloitettiin Synarela -nenäsuihkeen käyttö, jolla saadaan munasarjat lepotilaan (jos oikein ymmärsin). Sit kun kierto alkoi niin otettiin Zumenon -niminen lääke käyttöön (tää kai vaikuttaa limakalvon kasvuun). Sit kontrolliultran jälkeen Lugesteronit mukaan peliin (ne lienee tuttuja?). Muita lääkkeiden sivuoireita en huomannut kuin lievät ”kuumat aallot” Synarelasta ja Lugesteronista katalat raskaus tyyppiset oireet kuten arat rinnat. Synarela muuten lopetettiin jossain vaiheessa ennen siirtoa muistaakseni. Kontrolliultrassa lääkäri arvioi siirtopäivän. Mielestäni helppo ja miellyttävä homma.

Ja ohje taisi tosiaan olla että about 12 viikolle jatketaan lugeja ja zumenonia.
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
Blu
:(Voi harmi @Tuutikki84

Mulla menellään pas lääkkeelliseen kiertoon ja huomenna ultra, jossa kuulen varmaan paljon infoa. Alkioiden laadusta ja limakalvosta ja toivottavasti siirtopäivän. Oon kokenu nämä lääkkeen hyvin helpoiksi. Kolmen päivän välein vaihdan estradot-laastarit ja jossain vaiheessa ilmeisesti alkaa keltarauhashormoni. En tiedä sit onko se luget vai terolut, niinku tuoresiirrossa.
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
Terve pitkästä aikaa, jos täällä vielä on joku joka muistaa (vaikka toivon mukaan mahdollisimman moni olis jo päässyt siirtymään vauvapalstoille!). Uutta porukkaa on varmaan tullut tässä vuoden mittaan hurjasti.

Ilmoittaudun taas, koska varattiin juuri aika ensikäynnille täällä Espanjassa meidän kolmatta (ja mitä todennäköisimmin viimeistä) hoitoa varten. Meillä siis takana kaksi IVF:ää, joista saatiin kolme siirtoa, tuloksettomia kaikki. Yritys luomuna on hoitojen jälkeen jälkeen ollut lähinnä tjottailua, motivaatio ollut aika nollissa. Nyt on sitten aika varattu ystävänpäiväksi kahdelle eri klinikalle juttelemaan.
 
Ei päästy siirtoon, ei ollut tarpeeksi paksuuntunut limakalvo. Myöskään ovulaatiota ei ole tapahtunut, tosin ei nyt ole kuin kp 14, mutta viimeksi ovistesti näytti positiivista kp12. Lääkäri oli sitä mieltä, että ilmeisesti nuo letrot ei vaan mulla toimi kunnolla (vaikka viimeksi ne kyllä toimi). Hän oli myös vahvasti sitä mieltä, että alkionsiirto pitäisi tehdä täysin lääkkeelliseen kiertoon, eikä kannata yrittää ovulaation induktiota kuten nyt. En aiemmin edes tiennyt, että ei tämä ole se lääkkeellinen PAS perinteisessä mielessä, koska mistäpä sen voisi potilas tietää... ei ollut aiemmin puhetta. Totesin siihen, että ehkä se ois pitänyt jo aiemmin tehdä niin, kun kerran mun kroppa ei vaan toimi kuten pitää. Lääkäri kommentoi siihen jotakin jälkiviisaudesta, ja tottahan se on että hyvä aina jälkikäteen sanoa, miten ois pitänyt tehdä...

Mua vähän ärsyttää se, että lääkäri vaihtuu joka kerta, ja nyt tää tämänkertainen on sellainen jonka kanssa mulla ei vaan tuntunut henkilökemiat kohtaavan. Varmasti sekin vaikutti, että olin viimeksikin ärtynyt ja masentunut huonoista uutisista, ja vaikka olin tänään psyykannut itseäni etukäteen, niin ärsytti silti että taas pitää odotella. Jotenkin ajatus täysin lääkkeellisestä kierrosta, jossa ovulaatio estetään, tuntuu ikävältä. Pelkään hormonien sivuvaikutuksia, ja letroista tykkäsin siinä mielessä, että niistähän ei sivuvaikutuksia juuri tullut (pientä pahoinvointia lähinnä). Olisin halunnut kokeilla alkionsiirtoa luonnolliseen kiertoon, koska mulla kuitenkin tapahtuu ovulaatio joskus. Lääkäri totesi siihen, että "ei sitä voi oikein lähteä arvailemaan, että milloin se ovulaatio sitten tapahtuu" (tikuttamalla oon oman ovulaation bongannut aiemmin kp 17 tai 18). Tuntuu, että lääkäri on hirveän skeptinen sen suhteen, että mulla edes tapahtuu ovulaatio, minä taas oon skeptinen noiden lääkkeiden ja niiden toimivuuden suhteen.

Nyt myös hävettää oma ärtyneisyys ja ehkä vähän töksähtävät kommentit, mutta ahdistaa se kun ei voi itse oikein mitenkään vaikuttaa siihen, mitä tapahtuu ja miten hoito menee. Tuntuu, että pitää vaan alistua lääkärin päätöksiin, kun julkisella puolella ollaan hoidoissa. Yksityisellä varmaan enemmän kuunnellaan asiakkaan toiveita. Toki lääkäri tietää parhaiten siitä, mikä hoito on yleensä tehokkainta jne, mutta aina vaihtuva lääkäri ei ole perehtynyt juuri tietyn potilaan asioihin. Ja jokainen asiakas on kuitenkin yksilö, eikä sama hoito toimi samanlailla kaikilla.

Miten se lääkkeellisesti tuettu pas menee? Mulle lääkäri lähinnä vain selitti että ensin syödään yhtä lääkettä ja sitten toista, ja lääkehoitoa pitää jatkaa raskausviikolle 12 tai 14 tai jotain, jos raskaus alkaa... mitään lääkkeiden nimiä tai vaikuttavia aineita ei kai mainittu, tosin puolet siitä selostuksesta meni mulla ihan ohi muutenkin. Googlaamalla ei löytynyt kunnon tietopakettia tästä aiheesta o_O

Sori että on tällainen täysin omanapainen avautuminen, on vaan nyt niin epävarmat ja ahdistuneet fiilikset, en oikein tiedä mitä pitäis tehdä :cautious:
Lääkkeellisessä pasissa on enemmän pelivaraa, esim mulle tehtiin siirto vasta "kp" 31, limakalvo ei meinannut zumenonilla kasvaa ja lääkäri oli valmis perumaan kyseisen siirron, mutta manguin itseni sinne 6,1 mm limiksellä ja raskaus alkoi. Ovulaation induktiossa ja luonnollisessa kierrossa on vaan se rajallinen aika kasvattaa limis. Tietysti kurjana puolena tukilääkkeiden käyttö pitkään, mulla oli rv 11 saakka ja lopettaminen tuntui tosi pelottavalta.
Lyhyesti se menee niin, että oma kierto lopetetaan, kasvatetaan vaan limakalvoa kunnes se on sopiva ja sitten aloitetaan keltarauhashormoni, joka valmistelee limakalvon kolmikerroksisuuden, eli feikkaa ovulaation jälkeistä aikaa kohdussa. Hormoneita jatketaan raskaudessa kunnes istukka ottaa kokonaan homman hoitaakseen ja hormonit luonnollisestikin kehossa vähentyisivät.
Lääkkeitä on yleisesti käytettyjä zumenon suun kautta ja estradot laastarina. Tukilääkkeissä on ihan samat keltarauhasvalmisteet kuin muutenkin, lugesteronit, terolutit jne. :)

Moro @Lallastiina pitkästä aikaa, kurjaa että vieläkin täällä. :( Toivottavasti ystävänpäivän käynneistä on jo eteenpäin. Tsemppiä <3
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
Onko ketään muita hoitokierroksella? Mulla alkoi gonal f eilen, lyhyellä hoitokaavalla mennään. Kontrolli uä vasta ensi viikon maanantaina - toivottavasti siellä tapahtuu jotain Pistäminen on ollu yllättävän helppoa.

Oletteko miten harrastaneet urheilua hoitojen aikaan? Toistaiseksi ihan oireeton niin ajattelin normielämää elää ja eilen treenit, viikonlopuksi sovittu tennis missä sykkeet kyllä nousee kunnolla, mutta ehkä sen tuntee voinnissa jos on jotain ja peruu vaan sitten tarvittaessa.

Ikävää @Tuutikki84 että et päässy siirtoon. Oikeaa odottamisen odotusta tää koko rumba kyllä on...
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
Kiitokset tsempeistä jälleen kerran kaikille :love: Mielialat menee näköjään niin vuoristorataa, kaikki vastoinkäymiset saa heti mielen mustaksi ja sitten taas seuraavana päivänä on toiveikkaampi olo...

@odotuksenodotus ja @atvk87 ei tuo lääkkeellinen kierto sitten loppujenlopuksi pahalta kuulosta, kiitos kun jaoitte kokemuksenne. Lääkkeen ottaminen kolme kertaa päivässä on kyllä aika tiivis tahti, siitä muistaakseni on täällä ollutkin juttua aiemmin... pitää keksiä joku systeemi, miten sen muistaa. Onhan se kyllä toisaalta helpotus, jos ei tarvitse odotella ovulaatiota ja tikutella sitä. Ja varsinkin se helpottaa, jos aikataulu on joustavampi :) Ilmeisesti nuo hoidot voidaan toteuttaa vähän eri tavoilla, googlatessa tuli vastaan vähän erilaisia hoitokaavoja... on varmaan vähän hoitopaikasta ja yksilöstä kiinni, miten ne toteutetaan?

@Blu miten meni ultrassa? Ilmeisesti se oli tänään..? Toivottavasti sait hyviä uutisia (y)

Ai niin, ja kuinka ollakaan, tänäänhän siihen ovulaatiotestiin pärähti tietysti hymynaama :LOL: testasin ihan uteliaisuuttani, vaikkei siirtoon päästykään. Halusin tietää, tuleeko se sieltä. Mutta kai sekin kertoo että limakalvo ei oo kuitenkaan kunnossa, kun ei oo tullut mitään perinteisiä "ovulaatiolimoja" edelleenkään.

Ja greippimehusta vielä: löysin sitä tänään Supermarketista! En edes ajatellut alunperin että siellä sitä vois olla, mutta kauppareissun yhteydessä ajattelin tarkistaa (kun tuossa kyseisessä kaupassa on muuten niin hyvä valikoima). Tää oli siis Tropicanan greippimehu. Ostin sen nyt jo etukäteen, onneksi säilyy lähes kuukauden.
 
Blu
Joo ultra eilen. Siirtopäivä maanantaina ja luget alkoi tänään. Pakkasessa siis kaksi kuusipäiväistä. 3ab ja 3bb. Osaako kukaan kertoa noista laaduista jotain. Viimeksihän siirrettiin täydellinen 4aa, joka ei tarttunut.
 
@odotuksenodotus näinhän se on, vaihtelua on näköjään jonkin verran hoitokaavoissa. Mulle oli nyt tullut Digihoitopolulle ohjeet siihen lääkkeelliseen kiertoon, Progynovalla näköjään lähdetään liikkeelle ja siihen tulee lisäksi sitten Lugesteron (joka mulla ois ollut keltarauhashormoni-lääkkeenä muutoinkin). On vähän muistamista, kun molemmat pitää ottaa kolme kertaa vuorokaudessa :eek:

@Blu hyvä että pääsette siirtoon! Noista alkioiden luokituksista en kyllä tiedä mitään itsekään, meille ei ole kerrottu ollenkaan, minkälaatuisia alkioita siellä pakkasessa on. Toivottavasti teillä nyt kuitenkin tärppäisi :)
 
@Tuutikki84 Otin omat lääkkeeni (Progynova ja Lutinus) aina samoihin kellonaikoihin niin äkkiä siitä tuli rutiini eikä montaa kertaa meinannut unohtua. Vähän kyllä ärsytti herätä puoli neljältä - joka siis on mun arkiherätys aamuvuoroina - myös vapaapäivisin, mutta mitäpä sitä ei tekisi tällaisen asian eteen... Mutta siis käsittääkseni ei ole niin tarkkaa, että ne lääkkeet pitäisi ottaa just kahdeksan tunnin välein, halusin vain pelata varman päälle.
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
Minäkin tulin nyt kirjoittelemaan tänne puolelle tuolta ”Haaveena vauva 2020”-ketjusta.

Yksityisellä olen käynyt alkututkimuksissa, joissa todettu ovulaatio ja kierto on normaaleiksi, mutta AMH lähellä alarajaa ja FSH tosi korkealla: 38. Ikää on jo lähemmäs 40, miehellä vähän yli. Gyne ehdotti suoraan luovutettujen munasolujen mahdollisuutta ainoana vaihtoehtona. ”Koska FSH-arvo on hyvin korkea, ovat mahdollisuudet raskauteen omilla munasoluilla olemattomat tai lähes olemattomat.”.
Tämä on kyllä vain yhden gynekologin mielipide ja ajattelin ottaa asiasta paremmin itse selvää. Ja ollaan jonossa kunnalliselle, mutta ensimmäistä käyntiä edelleen odotellaan.

Onko täällä muita jotka yrittävät ivf:llä samassa tilanteessa, vähillä munasoluilla, joiden laatukin on todennäköisesti jo heikko? Kuinka monta follia on minimi, että pääsee ivf:ää kokeilemaan? Minulla folleja näkyi yhdessä kierrossa vain 1+2 tai kolme, mutta alle 5 yhteensä (!). Samalla vahvistui, että ovulaatio todella tapahtuu ja limakalvo on tarpeeksi paksu ja kolmikerroksinen. Vaikka tämä tilanne vaikuttaa ihan toivottomalta, niin en haluaisi luovuttaa jo ennen kuin olen edes päässyt hoitoihin. Haluamme oman lapsen. Sen ihan ensimmäisen. Viimeisimmällä luomukierrolla tuntui että olisi jo jotain kiinnittynyt, mutta ei kuitenkaan tullut edes haaleaa plussaa. Niin lähellä, mutta niin mahdotonta, että välillä ihan sydäntä raastaa.
 
Minäkin tulin nyt kirjoittelemaan tänne puolelle tuolta ”Haaveena vauva 2020”-ketjusta.

Yksityisellä olen käynyt alkututkimuksissa, joissa todettu ovulaatio ja kierto on normaaleiksi, mutta AMH lähellä alarajaa ja FSH tosi korkealla: 38. Ikää on jo lähemmäs 40, miehellä vähän yli. Gyne ehdotti suoraan luovutettujen munasolujen mahdollisuutta ainoana vaihtoehtona. ”Koska FSH-arvo on hyvin korkea, ovat mahdollisuudet raskauteen omilla munasoluilla olemattomat tai lähes olemattomat.”.
Tämä on kyllä vain yhden gynekologin mielipide ja ajattelin ottaa asiasta paremmin itse selvää. Ja ollaan jonossa kunnalliselle, mutta ensimmäistä käyntiä edelleen odotellaan.

Onko täällä muita jotka yrittävät ivf:llä samassa tilanteessa, vähillä munasoluilla, joiden laatukin on todennäköisesti jo heikko? Kuinka monta follia on minimi, että pääsee ivf:ää kokeilemaan? Minulla folleja näkyi yhdessä kierrossa vain 1+2 tai kolme, mutta alle 5 yhteensä (!). Samalla vahvistui, että ovulaatio todella tapahtuu ja limakalvo on tarpeeksi paksu ja kolmikerroksinen. Vaikka tämä tilanne vaikuttaa ihan toivottomalta, niin en haluaisi luovuttaa jo ennen kuin olen edes päässyt hoitoihin. Haluamme oman lapsen. Sen ihan ensimmäisen. Viimeisimmällä luomukierrolla tuntui että olisi jo jotain kiinnittynyt, mutta ei kuitenkaan tullut edes haaleaa plussaa. Niin lähellä, mutta niin mahdotonta, että välillä ihan sydäntä raastaa.
Mulla ei oo sama tilanne mutta ajattelin kuitenkin sanoa että sinuna kävisin vielä hakemassa toisen lääkärin mielipiteen. Ja ihan yksityisen lapsettomuuteen erikoistuneen klinikan lääkärin. Et sanonut oliko aiempi mielipide mistä? Ja jos hänen mielestään kannattaa kokeilla omilla soluilla vielä niin lähtisin heti yksityisen ivf:ään kun valitettavasti julkisella kestää ja silti lopputulema voi olla etteivät edes hoida noilla arvoilla. Eli sitten oisit turhaan odottanut ja tuhlannut kalliita kuukausia turhan takia. Julkisen jonosta sun ei kuitenkaan tarvi poistua vaikka yksityisellä käviskin. Tsemppiä raskaaseen tilanteeseen! ❤
 
@Tuutikki84 kommentoin myös että mun mielestä lääkkeellinen siirto on päinvastoin tosi hyvä juuri aikataulutuksen suhteen. Jos ei limis kasva tarpeeksi-jatketaan vielä pari päivää. Jos siirto osuisi vkolopulle-siirretään sen yli. Jos alkio ei selviä sulatuksesta-sulatetaan toinen tänään ja siirretään huomenna. Nää on mulle ollut ainakin tosi iso plussa.

Miinuksena että lääkkeitä pitää käyttää paljon ja kauan, ja niihin menee paljon rahaa. Erityisesti lugesteron on todella kallis lääke. Että kelan katto tulee kyllä äkkiä käyntiin.

Mulla on tullut pari kertaa Zumenonista (estradioli) migreeni aluksi, mutta sitten helpottanut. Vissiin joillekin luget tekee "raskausoireita" ja onhan ne ällöjä limalölleröitä.

Mutta silti tykkään kyllä lääkkeellisestä siirrosta (mulle tehty 5). Mulla ei ole ovulaatiota joten synarelaa tms. munisten alasajoa ei oo tarvinnut tehdä.
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
@PumpuliNumpuli Mä lähdin vuosi sitten hoitoihin ihan samanlaisesta tilanteesta, taisi olla tuo FSH-lukemakin kokolailla sama. IVF:ää omilla soluilla kannatti lääkärin mukaan yrittää huonoista mahdollisuuksista huolimatta, sillä "koskaan ei voi tietää", mutta ei siitä mitään tullut ja nyt ollaan lahjasolujonossa. Vaihdettiin välissä klinikkaa ja uusi lääkäri oli aika vahvasti sitä mieltä, ettei enää kannata haaskata omasoluhoitoihin aikaa tai rahaa. Rahaa meni hukkaan hirveästi, mutta toisaalta olen ihan tyytyväinen, että tuli kuitenkin kokeiltua, ei tarvitse jossitella. Missä olet hoidossa?
 
Hei, ehkä tyhmä kyssäri, ja olisi varmaan pitänyt esittää alunperin lääkärille, mutta olin niin tohkeissani jo siitä, että lääkäri päätti kokeilla jotain muuta lääkitystä kuin kahdella ekalla minun mielestäni munasolumääräisesti heikohkolla kierroksella. (Ekalla yksikään ei myöskään hedelmöittynyt) Ja siis että ylipäätään haluaa vielä tehdä 44-vuotiaalle omilla soluilla hoitoja (y)

Olen nyt aloittamassa hoitokierroksen huomenna kp 21 Zumenonilla, ja mieleen pälähti, että mitä jos olisikin käynyt mieletön mäihä ja luomuna olisi tärpännyt, niin mitähän ylimääräinen estradioli tekisi siinä tapauksessa raskaudelle? (n)

Minulla on joka tapauksessa kotona yksi herkkä digitaalinen testi, jota olen säästellyt sitä varten jos liuskatestillä tulisi jotain heikon plussan tapausta. Mutta näkyisikö siinä mitään? Vai kantseisko mennä suosiolla verikokeeseen privaattiin huomenna aamulla? Ja näkyisikö siinäkään mitään? Ja jos näkyisi, niin mitä sitten?

Kehtaako tällaisesta soittaa Terveysneuvontaan? Ja tietääkö ne?
Meillä on työterkkarin puolesta 24/7 lääkäri-chat, mutta en millään haluaisi sieltä kysyä, eikä nekään vältsyyn tiedä.

Onko kellään tietoa/kokemusta vastaavasta? :)
 
@Emmelie75 Mulle lääkäri sanonut kahdella eri kerralla että estrogeeni ei haittaa vaikka olisikin tullut juuri luomuna raskaaksi. Jos tuo estradioli on estrogeeniä niin ei varmaan sitten haittaa. Tosin se lääkäri olisi ollut luotettavampi lähde vastaamaan kuin minä :D
Kiitos nopeasta vastauksestasi @Ellinoora38 ! :love:
Estradioli on nimenomaan estrogeeniä, jäi mainitsematta kirjoituksessani.
Luotan tähän toisen käden asiantuntija-arvioosi :)
Jos sattuisin plussaamaan, niin sitten käännyn myös lääkärin puoleen (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Ellinoora38
@Pinnii Oli ihan tavallisen yksityisen lääkäriaseman gyne, joka minulle tuon sanoi, ettei kannata omilla yrittää kun mahdollisuus mahdottoman pieni. Hän on kyllä myös lapsettomuuteen erikoistuneen klinikan gyne, joten siksi hänellä oli ehkä vakuuttavampaa tietoa. Kiitos rohkaisusta, kokeilen vielä kysellä, vaikka pieni epätoivo on jo päällä. (y)

@Florie Kuinka monta munasolua sulta saatiin yleensä kerralla ja minkä laatuisia ne oli? Minulle gyne sanoi, että jos on vain muutama per kierto, niin se on ihan liian vähän ja luomuyrityskin on parempi kuin hukkaan mennyt ivf-hoito. Joten sikäli olen samoilla linjoilla. Joku kertoi että oli saatu lisättyä follien määrää lääkkeellisesti, mutta silloin FSH on ollut vasta ylärajoilla. Jos on niin korkea kuin mulla, niin kroppa ei välttämättä vastaa hormonihoitoonkaan enää, jos oikein käsitin? Ja miten rankkaa tuollainen on sitten keholle? Tämä on vielä vähän uusi juttu mulle ja asioissa on paljon uutta mietittävää.

Tiedättekö millaiset jonot lahjasoluhoidoissa on kunnallisen puolella? Vaikuttaako se mitenkään jonoihin millä alueella asuu vai onko ns. koko maa samassa jonossa?
 

Yhteistyössä